Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Vasaloppsveckan 2022

• Vänligen logga in för att kunna svara
97 svar till detta ämne

Carlsson

Carlsson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 30 inlägg

Håller med. Helt ogörligt för min del pga av all kramp. Tar ju en kvart att få av sig en strumpa. Det blir att sätta sig i bilen och försöka byta om på en rastplats när kroppen lugnat ner sig.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 558 inlägg

Omikron lär vara över när VL går, åtminstone i kraftig minskning.
Byta om utomhus är kallt… riktigt kallt förra loppet trots nära nollstrecket.
Inte tusan går det snabbt efter ett VL, mycket pustande och stönande innan man är klar.

Man får göra som på Birken: Byta om i målfållan innan man hunnit bli kall. Fast då får man nog bära med sig ombytet hela vägen.

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 396 inlägg

Ojojoj vad smart att jag bokat logi på krypavstånd från mål i år. Om jag får säga det själv.

Med bastu  :D

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 494 inlägg
Allt är som vanligt! (Förutom att den mesta servicen inte finns). Nothing to see here!

Tycker det var lite snålt är inte erbjuda att skjuta upp start utan bara hemmavasa i det senare mailet. Men visste hade jag kört ändå iofs.

Dessutom har mitt boende ställts in så det ska ju lösas också, blir spännande om inte annat.

Däremot tycker jag inte målgången var ett problem förra året. Byt direkt till en torr mössa eller buff ni har med er, väskan ligger direkt vid målet så snabbt byte till tjockt och torrt på överkroppen så blir det okej. Man är varm ett par minuter från långspurten, utnyttja det. Skulle säga att jag frysit mer när jag väntat på buss och gått från buss till idrottshallen än förra året.

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 396 inlägg

...väskan ligger direkt vid målet så snabbt byte till tjockt och torrt på överkroppen så blir det okej. Man är varm ett par minuter från långspurten, utnyttja det. Skulle säga att jag frysit mer när jag väntat på buss och gått från buss till idrottshallen än förra året.

Aha, det var nytt. En stor förbättring! Men hur får de plats?

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 396 inlägg

Här finns karta. Man hämtar sin väska på skolgården. Skidinlämning ligger bakom Vasaloppets hus och nummerlapparna ska hämtas på gågatan! Mycket nytt i år. 

https://www.vasalopp...2022_220125.pdf

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 047 inlägg

Förra vintern var skidstugan vid konstsnöspåret stängd och jag bytte om många gånger utomhus direkt efter avslutad träning. Även om kläderna är kalla blir man fort varm, så det är ett litet problem, Busstransporten är det stora problemet, men med tanke på omikronens lindriga förlopp behöver man inte vara speciellt orolig om man har åtminstone två sprutor, Det handlar väl mer om att se till att inte bli smittad nära inpå loppet, sämsta tänkbara scenario är att det bryter ut under loppet.

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 396 inlägg

Även om kläderna är kalla blir man fort varm, så det är ett litet problem, Busstransporten är det stora problemet...

Tja, det kan vara lite olika beroende på vem man är, jag kan frysa fler timmar efter utomhusträning trots snabbt och varmt ombyte.
Och sen får man väl ha ett FFP2-munskydd i bussen.
Kanske är det så att ingen kommer prata om omikron om fyra veckor. Antingen är det över eller så har vi en ny variant att prata om  :o 
Nu känns det i alla fall som att Vasaloppsveckan kommer att bli av! Vågar faktiskt hoppas. Bra planering av Vasaloppet. Hurra!  :D

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 220 inlägg

Förra vintern var skidstugan vid konstsnöspåret stängd och jag bytte om många gånger utomhus direkt efter avslutad träning. Även om kläderna är kalla blir man fort varm, så det är ett litet problem, Busstransporten är det stora problemet, men med tanke på omikronens lindriga förlopp behöver man inte vara speciellt orolig om man har åtminstone två sprutor, Det handlar väl mer om att se till att inte bli smittad nära inpå loppet, sämsta tänkbara scenario är att det bryter ut under loppet.

För egen del så är det rätt stor skillnad på att byta om utomhus efter ett träningspass och efter ett VL då man är helt sopslut och frusen :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 396 inlägg

Bra ändå att Vasaloppet tar det på allvar. Det märks att de verkligen är angelägna om att folk ska komma dit och åka loppen.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 047 inlägg

För egen del så är det rätt stor skillnad på att byta om utomhus efter ett träningspass och efter ett VL då man är helt sopslut och frusen :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jo, visserligen, men med det vanliga systemet kan man få vänta vid bussen om den precis blev full och sen hinner man bli genomfrusen när man letar upp sitt bagage och sen skall ta sig in i omklädningen, där det oftast är kallt - att varmvattnet oftast är slut. Då föredrar jag detta upplägg, även om man missar eftersnacket i omklädningen.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 494 inlägg

Här finns karta. Man hämtar sin väska på skolgården. Skidinlämning ligger bakom Vasaloppets hus och nummerlapparna ska hämtas på gågatan! Mycket nytt i år. 
https://www.vasalopp...2022_220125.pdf

Längre att gå än förra året, men många fler så det var väl väntat. Tror det fortfarande är okej om man direkt fokuserar på att komma till sin väska, snacka får man göra efter att ullunderstället är på.

Men som Sunlake skriver, är man helt slut och redan börjat frysa kommer det bli jobbigt. Sen har jag aldrig fattat varför det är så dålig dricka i mål. Kall mjölk eller halvkall saft? Varm buljong eller varmt sött te hade varit betydligt bättre. (Jag fattar att mjölken är från en sponsor, men ändå)

Trysil-Per

Trysil-Per

Medlem

• Members
  • Pip
  • 32 inlägg

Hei,

Er det noen på forumet som har spart på seedningstabeller fra 2019 eller 2020? Jeg skulle gjerne sett hvor raskt man måtte gå König Ludvig Lauf den gang for å seede seg til led 1, 2 og 3 i Vasaloppet.

Hilsen Trysil-Per

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 047 inlägg

Längre att gå än förra året, men många fler så det var väl väntat. Tror det fortfarande är okej om man direkt fokuserar på att komma till sin väska, snacka får man göra efter att ullunderstället är på.

Men som Sunlake skriver, är man helt slut och redan börjat frysa kommer det bli jobbigt. Sen har jag aldrig fattat varför det är så dålig dricka i mål. Kall mjölk eller halvkall saft? Varm buljong eller varmt sött te hade varit betydligt bättre. (Jag fattar att mjölken är från en sponsor, men ändå)

I Eldris kunde man få varmt thé i många år, men sista åren har de tagit bort det, synd. Varmt thé efter målgång hade varit toppen.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg
Jag hoppas det ändras till allt som vanligt igen….

Håller med om att målgång har dåligt utbud på dricka eller tilltugg men man vill väl ha bort folket? Mjölk gillar jag men en varmkorv eller liknande hade varit fint… något varmt, snabbt och matigt.

Sedningstabeller är färskvara och ger inte så mycket i efterhand, Det är tufft att seeda sig i år med fulla startled så kör Max bara .

Rob

Rob

Medlem

• Members
  • Pip
  • 54 inlägg

Hei,

Er det noen på forumet som har spart på seedningstabeller fra 2019 eller 2020? Jeg skulle gjerne sett hvor raskt man måtte gå König Ludvig Lauf den gang for å seede seg til led 1, 2 og 3 i Vasaloppet.

Hilsen Trysil-Per

https://www.vasalopp...dska-lopp-2.pdf

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 252 inlägg

Och i denna länk finns massor av seedningstabeller att ladda ner:
https://www.vasalopp...ites/1/2015/01/

Trysil-Per

Trysil-Per

Medlem

• Members
  • Pip
  • 32 inlägg

Takk for hjelpen!

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 897 inlägg

Brukar alltid ha en sedel i midjeväskan så man kan gå direkt från målet till korvkiosken som ligger intill målet (på sjösidan). Numera tar de nog även swish. En bratwurst med alla tillbehör + lämplig dricka sitter gött tre minuter efter målgång.

Trysil-Per

Trysil-Per

Medlem

• Members
  • Pip
  • 32 inlägg

Och i denna länk finns massor av seedningstabeller att ladda ner:
https://www.vasalopp...ites/1/2015/01/

Takk for hjelpen!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar