Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Skierg Service


  • Vänligen logga in för att kunna svara
4 svar till detta ämne

#1
boffi

boffi

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 211 inlägg

Har haft min nu i några år har inte gjort något underhåll eller service på den.

Såg detta i manualen

"Damm och ludd kan samlas inuti svänghjulets hölje . För mycket damm begränsar lufttillförseln, vilket kan minska fläktens motståndskraft .

 

Undrar vad som händer om det samlas mycket damm. Blir det trögare eller lättare?

Kanske blir personbästa efter rengöring  :)



#2
Magnus1969

Magnus1969

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 70 inlägg

Jag plockade isär fläkten på min Concept2 roddmaskin(samma fläkt) och det är en nästan löjligt enkel funktion. Kanske därför den är så bra.

 

Korta svaret: Med mycket damm så går det lättare, men tyvärr ger det samma effekt på producerade watt som om du vrider reglaget till lägre värde. Det sitter ändå en lastcell på trumaxeln som håller reda på hur hårt du belastar maskinen. Så inget pers pga damm.

 

Lite längre svar: Det sitter en lastcell vid trumaxeln som känner av hur tungt du drar. För att kunna dra riktigt tungt så ger läge 10 mest broms. Bromsen fungerar så att reglaget styr hur mycket luft som sugs in där. Luften kastas sedan ut av trumfläkten och luften går ut genom de små hålen i plåten som finns runtom bromsenheten.

 

Om bromsen skall gå lättare så minskas reglaget till lägre värde och då släpps lite luft in och litet arbete krävs av trumfläkten för att skyffla ut luften genom de små hålen - litet luftflöde genom fläkten.

 

Om bromsen skall gå tyngre så ökas reglaget och mycket luft släpps in och det åtgår större arbete för trumfläkten att skyffla ut luften genom de små hålen - stort luftflöden genom fläkten.

 

Damm i trumfläkten begränsar max luftflöde och ger samma påverkan som om du vrider till lägre värde på reglaget. Inget annat.



#3
boffi

boffi

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 211 inlägg

OK, tack då vet jag.

Då är det jag som blivit sämre på Skierg, eller det kanske beror på att jag fokuserar mer på teknik och åker mer skidlikt nu.



#4
Magnus1969

Magnus1969

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 70 inlägg

OK, tack då vet jag.

Då är det jag som blivit sämre på Skierg, eller det kanske beror på att jag fokuserar mer på teknik och åker mer skidlikt nu.

Att åka skidlikt låter inte fel. Jag har även en SkiErg som jag svettats en del på. Har alltid haft ambitionen att använda den på vad jag uppfattar som ett skidlikt sätt. Blir förbluffad över hur en del watt-monster utövar tekniken "hissa-potatissäck-så-fort-så möjligt-upp-och-ner" och undrar hur de tänker. Förvånande nog så hittar man Youtube-filmer med riktigt duktiga skidåkare som även de misshandlar sin teknik för att få bra resultat på maskinen.



#5
Magnus1969

Magnus1969

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 70 inlägg

Läste på mer eftersom jag är lite nyfiken på detaljerna. Concept2 har väldigt mycket information på sin websida.

Det stämmer det jag skrivit tidigare om dammets påverkan på maskinen och om det påverkar hur maskinen mäter watt.

Men jag får korrigera mig lite ändå. Det sitter inte en "lastcell" som mäter kraften utan en varvtalssensor som mäter varvtal(rotationshastighet). Signalen skickas till PM5 som sedan kan beräkna watt. Det behövs indata på rotationströghet på fläkthjulet. Sedan beräknas allt under ett komplett drag acceleration, deccelaration. Lite fysikmatte och sedan klart.

Principen är så bra att mätresultaten mellan olika maskiner alltid kan jämföras. Även om en maskin på läge 5 upplevs lika med annan maskin på läge 6 så skall mätvärdena alltid gå att jämföra.

 

Damper Setting 101 | Concept2

 

Drag Factor: How True Effort is Calculated

You might be tempted to think that rowing on the highest setting will result in your best score. This is where the Performance Monitor comes in.

Between each stroke, the PM measures how much your flywheel is slowing down to determine how sleek or slow your “boat” is. This rate of deceleration is called the drag factor. On your next stroke, the PM uses the drag factor to determine from the speed of the flywheel how much work you are doing. In this way, your true effort is calculated regardless of damper setting. This self-calibration is what allows us to compare scores from different indoor rowers, making things like indoor racing and the online world rankings possible.

Different indoor rowers can have different drag factor ranges. A damper setting of 3 on your home machine may feel like 4 on the machine at the gym. Differences in air temperature, elevation—even how much lint is caught in the flywheel housing—can all affect the drag factor from machine to machine. When using different machines, you may need to adjust the damper setting to achieve the drag factor and feel you prefer. See How to View Drag Factor for information on checking the drag factor on your machine.






0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar