Hej!
Hur blir man så bra längdskidåkare (parstakning främst) som möjligt med så lite träning som möjligt? Frågan är rätt bred men låt mig presentera mina tankar ytterligare.
Först lite om min bakgrund.
Jag har tävlingsskidat som 10-20-åring.
Åkt Vasaloppet 2 ggr som 30- och 35-åring. Bästa placering var inom 1300 första.
Nu är jag 40+ och skidar mest med min fru och farten är sådan att man knappt behöver duscha efteråt. Det blir väl en 200-400 km per år. Jag tränar inte speciellt mycket med annat heller. I medel blir det väl 1-2 löplänk per månad under barmarkssäsongen och någon gång i gymmet per år. I princip alltså ingen styrketräning för tillfället. På fritiden är jag dock väldigt aktiv med en hel del kroppsarbete av olika slag, dv.s. jag har bra grundstyrka och grundkondition så länge pulsen hålls under 135/140ish. Max i bänkpress gissar jag ligger i dagsläget på 95kg. Skulle jag träna 8 veckor borde det nog stiga till närmare 105/110kg. Har maxat 120 kg för några år sedan.
För att precisera min fråga i början. Om jag satte max 3-5h per vecka på träning i medeltal under ett år för att bli en bättre parstakare/skidåkare. Hur skulle det då se ut med tanke på:
-Styrketräning (har tillgång till gym och skierg) Vilka övningar?
-Konditionen. På vilket sätt får man så bra kondition som möjligt med så minimal input som möjligt? Intervaller?