Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

vilken sida vägen??


fr.ol

Recommended Posts

Nu är det så att efter många år på vänster sida ändrades rekommendationen till höger sida. Det tog lite tid innan jag

kom över på höger sida, men väl där har jag ingen tanke på att byta tillbaka till vänster sida igen. Det är som med

Sebralagen att det är svårt att ändra tillbaka, när man väl bytt, även om man upptäcker nackdelar med bytet.

Man får anpassa sig och använda sina sinnen och hålla till höger när man hör  bilar komma bakifrån. Jag har stora

svårigheter att vända mig bakåt och kolla, då riskerar jag att tappa kontrollen i nedförsbackar (jag börjar bli stel i nacken med åren) Jag har sett någon rullskidåkare, som satt en spegel på hjälmen, bra idé för säkrare körning.

 

På omarkerade cykelbanor fungerar högertrafik utmärkt, värre är det med cykelbanor med markerade cykel och gångbanor. Kör man på cykelbanan till höger om vägbanan är cykelbanan markerad till vänster för cyklar och till

höger för gående - vilken sida skall man åka rullskidor på - höger på gångbanan eller vänster på cykelbanan ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Jag vet sådana som åkt till sjuhus efter möte på vänster sida men som tur är känner jag ingen som åkt på höger sida som behövt ta sig till sjukhus pga trafikolyckor.

 

Men det verkar ju vara upp till var och en så jag är inte så upprörd över andras val.

Mitt val (efter andras erfarenheter) är att använda höger sida i de flesta situationer, allra störst sannolikhet att du möte mig på höger sida är just i nedförsbackar. Jag är mycket dålig på att bromsa och tror inte att en nedförsbacke ger enbart lårkaka om jag skulle välja textilbromsen.

Jag har inte trillat mer än en gång i fart (hål i asfalten) men det gjorde ont...

 

För övrigt är min erfarenhet att lastbilar håller ut bättre (vid cykling) än bussar som är värst, bilar ger inte så mycket sug efter sig men bussar...

 

Lycka till allihopa, bra med den här erfarenhetspridningen om regler och erfarenheter.

 

Snart kommer diskussionerna om höger eller vänster och hyfs i skidspåren :)

 

Vissa vill inte förstå att det är /minst/ lika farligt på höger sida. Iaf för de som har ögonen fram.

eller inbillar man sig att, alla, lastbilar snällt inväntar bakom rullskidåkaren.

NÄR den lastbil eller bil kommer som passerar mig ändå vill jag se det. Det gör man bara om man åker på vä sida.

eller förklara gärna varför det skjlle vara ofarligt på hö sida eller ens mindre farligt, jag lyssnar med öppet sinne. - det har givits ngra vettiga argument för hö sida som jag faktiskt tagit intryck av.

Link to comment
Share on other sites

Jag ringde till Polisen och frågade.

Mannen jag talade med skrattade gott och sa att han aldrig fått frågan tidigare

men angav att det är höger sida som gäller.

 

Vad gäller delad gång- och cykelbana blir det knepigare. Försöker hålla mig undan dessa... 

Link to comment
Share on other sites

På delad gång- och cykelbana kör jag till höger sida även där - får väl räkna mig som gångtrafikant där ifall någon skulle fråga !

 

Kör man på den vänstra gång o cykelbanan blir det rätt utan problem med höger sida dvs på cykeldelen. (jag brukar ibland även cykla där för att få högertrafik)

Link to comment
Share on other sites

Nu är det så att efter många år på vänster sida ändrades rekommendationen till höger sida. Det tog lite tid innan jag

kom över på höger sida, men väl där har jag ingen tanke på att byta tillbaka till vänster sida igen. Det är som med

Sebralagen att det är svårt att ändra tillbaka, när man väl bytt, även om man upptäcker nackdelar med bytet.

Man får anpassa sig och använda sina sinnen och hålla till höger när man hör  bilar komma bakifrån. Jag har stora

svårigheter att vända mig bakåt och kolla, då riskerar jag att tappa kontrollen i nedförsbackar (jag börjar bli stel i nacken med åren) Jag har sett någon rullskidåkare, som satt en spegel på hjälmen, bra idé för säkrare körning.

 

En komplett skidåkare likt Northug måste kunna vrida på nacken för att kunna se hur långt bak konkurrenterna är. Öva mer på det.

Link to comment
Share on other sites

Tänk följande scenarion;
åker på vä sida. Möter bil som inte ser en i tid. I sista stund ser bilen en o bromsar samt väjer ut. Man upplever en mkt otäck o farlig situation.
. Åker man på höger sida o blir omkörd på precis samma vis upplever man nog bara man blur omkörd med viss maginal i sidled. Men nog är det lika farligt.
.
känns farligt titta bakåt i samband med möte.

kan iofs tänka mig det kan vara annorlunda på kurviga vägar m skymda kurvor. De vägarna skulle jag dock hålla mig ifrån om möjligt. De lär inte vara säkra på ngn sida.

jag åkte senast igår, på hö sida pga åksällskap föredrog det. Kan nog hålla med om det kan upplevas säkrare. Är rätt övertygad det beror på man ej på samma sätt ser döden i form av plåt storma mot en.

trafikförordningen öppnar ju för vä sida. Dessutom, även om det stog i ngn lag jag tex skulle slå min fru, så skulle jag bryta mit den lagen... :-

 

då du kör på vänster sida skapar du fler farliga situationer. du tvingar lättare/plötsligare/mer oförberett ut en mötande bil på fel sida. bilisten kan ju inte lägga i backen i farten för att förhindra krock med dig eller andra fordon. kör du höger sida så har alltid bilisten möjlighet att sakta in och ligga bakom tills en säker omkörning kan göras.

 

jag kör 90% landsväg och trafiken upplever jag flyter på utan problem då man åker rullskidor på höger sida.

 

kör jag i 20km/h på vänster och möter bil i 50km/h= 70km/h i skillnad, troligen adjöss! kontra köra på höger i samma hatigheter blir det 30km/h, förhoppninsvis åker man rullskior inom kort igen.

Link to comment
Share on other sites

På delad gång- och cykelbana kör jag till höger sida även där - får väl räkna mig som gångtrafikant där ifall någon skulle fråga !

 

Kör man på den vänstra gång o cykelbanan blir det rätt utan problem med höger sida dvs på cykeldelen. (jag brukar ibland även cykla där för att få högertrafik)

 

En hel del delade cykel och gångvägar har högertrafik. Det sitter ofta skyltar. Klarälvsbanan är ett exempel. Tyvärr så är det sällan cyklister och gångare tittar på skyltar.

Därför är det bäst att ALLTID hålla höger på cykel/gångbanor om man går, cyklar eller åker rullskidor. Då bryter man aldrig mot några regler!

(Finns några få undantag men då är det tydligt markerat med målning på asfaltetn och stört omöjligt att missa... Jag önskar att alla gång/cykelbanor hade målad mittlinje och målade pilar i marken, då hade det varit mycket mindre irritation i trafiken!)

När det gäller bilvägar så önskar jag att det var lag på att hålla 1,5m avstånd när man kör om cyklist eller rullskidsåkare som det är i många andra länder söderut.. Tyvärr är det bara en rekomendation här som alldeles för många bilister inte vet om och/eller struntar totalt i....

 

Och håll höger på bilvägar allihopa! Snälla! Folk som håller vänster skapar irritation bland bilister och så tar dom ut det på alla oss rullskidsåkare och cyklister... Jag har blivit prejade två gånger... En gång hann jag sätta en stav i sidan av bilen.. Han fick en go repa!

Link to comment
Share on other sites

Sen finns aspekten att man faktiskt kan tvingas möta en annan rullskidåkare på sin egen sida vägen. Själv kör jag alltid på höger sida av de goda argument som tidigare framförts, men har mött rullskidåkare på "min" sida: 

 

http://www.skidforum.se/index.php/topic/9597-sp%C3%A4nnande-m%C3%B6te/

 

Plötsligt tvingades jag ut i vägen för att kunna möta rullskidåkaren och hela förloppet gick väldigt snabbt. Turligt nog var det inte mycket trafik vid tillfället. 

Link to comment
Share on other sites

hur kör man egentligen om det blir "plötsligt", eller hur kurvig/skymd är vägen då?!!

Hmmm, har pga åksällskap åkt på höger sida de 5 senaste passen... - känns hyffsat bra trots allt och jag har överlevt, tror jag. Kanske ska omvärdera, eller "borde omvärdera".

Men då jag är en obstinat motvallsgubbe, ska jag försöka låta bli. Alltid kan det väl reta någon...
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har läst någonstans att man ska åka på höger sida om man åker runt 5km/h, dock borde inte ens nybörjarna åka så sakta?  :o

Det är ju gångfart... Jag kan tänka mig ett scenario där det kan vara bättre med att åka på vänster sida, och det är ifall det är motljus om man skulle köra på höger sida. Har varit med om en incident som var lite obehaglig där en bilist inte såg mig först. Det kan vara något att ha i åtanke: se upp med motljus.

 

Under alla andra normala omständigheter är det bättre med höger sida, just p.ga. att rullskidåkaren (och bilisten) får mer tid på sig och åker i körriktningen.

Link to comment
Share on other sites

Har läst någonstans att man ska åka på höger sida om man åker runt 5km/h, dock borde inte ens nybörjarna åka så sakta?  :o

 

Det kommer säkert från Trafikverkets hemsida (rullskidåkare räknas som gående): 

  • Om du använder vägrenen eller körbanan ska du om det är möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. 
  • Om du åker rullskidor eller rullskridskor i högre hastighet än gångfart ska du åka på höger sida av vägen om det är lämpligare. 

Med andra ord: schysst helgardering vad gäller höger eller vänster sida för rullskidor. 

 

Har själv noterat att det verkar vanligare att åka på höger sida i södra Sverige medans man norröver åker mer på vänster sida. Någon som gjort samma reflektion? 

Link to comment
Share on other sites

Det kommer säkert från Trafikverkets hemsida (rullskidåkare räknas som gående): 

  • Om du använder vägrenen eller körbanan ska du om det är möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. 
  • Om du åker rullskidor eller rullskridskor i högre hastighet än gångfart ska du åka på höger sida av vägen om det är lämpligare. 

Med andra ord: schysst helgardering vad gäller höger eller vänster sida för rullskidor. 

 

Har själv noterat att det verkar vanligare att åka på höger sida i södra Sverige medans man norröver åker mer på vänster sida. Någon som gjort samma reflektion? 

Jag är ju typisk Norrlänning och jag, och många med mig, åker självklart på vänster sida eftersom man ju då INTE kan bli blir påkörd bakifrån och framåt får man  helkoll på mötande trafik och inte riskerar att bli påkörd. Just detta är skillnaden att vi slipper olyckor  - Kanske det helt enkelt är så att vi Norrlänningar i genomsnitt är lite försiktigare och möjligen klokare ?  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag är ju typisk Norrlänning och jag, och många med mig, åker självklart på vänster sida eftersom man ju då INTE kan bli blir påkörd bakifrån och framåt får man  helkoll på mötande trafik och inte riskerar att bli påkörd. Just detta är skillnaden att vi slipper olyckor  - Kanske det helt enkelt är så att vi Norrlänningar i genomsnitt är lite försiktigare och möjligen klokare ?  :rolleyes:

Tyvärr så är det där tänket inte säkrare...Tvärtom. Ifall du åker rullskidor i 15-20 km/h och mötande trafik i 70 km/h så närmar ni er varann med 85-90 km/h och det är en väldigt läskig upplevelse om vägen kröker sig det minsta. Motsvarande på höger sida blir 50-55 km/h. Skillnaden är runt 35 km/h eller nästan 10 m/s. Från ett avstånd på 300 m tar det runt 12-13 sekunder innan mötet sker ifall du kör på vänster sida, men över 30(!) sekunder ifall du kör på höger sida istället.

 

Att vända sig om går väldigt snabbt och man följer trafikrytmen på ett mycket bättre sätt ifall man kör i samma riktning som bilarna. I regel ger det gott om tid till att staka långt ut i kanten, eller till och med hinna till en mötesplats/P-plats.

 

Det här är en viktig anledning till att cyklister ska hålla till på höger sida....Har man medvind så hörs trafiken inte lika väl, men då får man vara lite mer alert helt enkelt (till viss del kompenseras det av att man själv kör fortare men inte bilarna).

Link to comment
Share on other sites

Jag är ju typisk Norrlänning och jag, och många med mig, åker självklart på vänster sida eftersom man ju då INTE kan bli blir påkörd bakifrån och framåt får man  helkoll på mötande trafik och inte riskerar att bli påkörd. Just detta är skillnaden att vi slipper olyckor  - Kanske det helt enkelt är så att vi Norrlänningar i genomsnitt är lite försiktigare och möjligen klokare ?  :rolleyes:

 

Jag är också norrlänning (dock inte med en norrbottnings mått mätt ...) men iofs en rookie när det gäller rullskidor.Har dock lyckats passera 1000 mil så viss erfarenhet har jag. Under dessa mil har jag varit med om en incident och det var när jag i början av min karriär åkte på vänster sida. Det kom bilar i båda körriktningarna och den som mötte mig vek mot dikeskanten där jag befann mig. Blev tvungen att kasta mig i diket. Går det 30-40 i en utförsbacke så har en mötande bilist avsevärt kortare tid på sig att fatta beslut jämfört med en bil som kommer ikapp. Det är dessutom en mycket mer naturlig situation och bilisterna har då lättare att bromsa in. Jag skulle säga att ditt råd om att åka på vänster sida är olämpligt och direkt farligt!

Link to comment
Share on other sites

Fast ska vi ta in landslaget så körde Per Elofsson skate på vänster sida i ett reportage på sportspegeln (runt millenieskiftet). När han då möter en bil så fortsätter han att åka skate och håller ut staven dessutom litegrann ;-) När vi tränade uppe i Umeå så körde vi alltid på vänster sida. Jag kan tycka att båda sidor har sina fördelar. Jag har uppfattningen att bilisterna har lite dålig koll på var man har vänster sida på sin bil = håller inte ut tillräckligt. Kan vara läskigt både om man möter bilen eller den kommer bakom, men jag tycker det senare är värre.

Nu åker jag nog mest på cykelbanor och annars blir det oftast höger sida.

En annan sak var ju att förr åkte man ju även utan hjälm, möjligen en bakvänd keps... Visserligen är det ju en del norrmän som fortfarande kör så....

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas att du menar att bilister har svårt att hålla reda på höger sida av bilen?

Vänster sida är bara några cm från föraren och borde vara enkel att ha kollpå, med vänsterstyrd bil i alla fall.

 

Resonemanget att vänster är säkrare bygger på att man räknar med att bli påkörd i en hastighetsskillnad större än hastigheten vid en dikeskärning tror jag.

Personligen går jag nog på "lagen" och tar högersidan av vägen. Bilen kan stanna bakom mig vid möte och därmed undvika krasch... men alltför många exempel på dikeskörning och sjukhusbesök.

 

Hur många sjukhusbesök kan vi räkna upp här på forumet från kollision?

Hur många sjukhusbesök från dikeskörning (jag känner till en personligen, obs inte jag)

 

Möjligtvis ingen bra undersökning men med lagen på min sida (höger) och relativt många exempel på att det är säkrare (för lindrigare skador typ hjärnskakning och benbrott) så fortsätter jag att rekommendera höger sida.

Link to comment
Share on other sites

jag emigrerar t Norrland!

 

öh, följa trafikrytmen på rullskidor, önskar jag kunde göra det...

 

som väl sagts 100t ggr (av mig...) . bara för man inte ser bilarna som passerar ngn meter bredvid, betyder inte att de inte "finns".

 

Om bilisten behöver mer tid på sig för en passage, är nog den bilisten direkt olämplig som bilist, vilket iofs är fallet ofta...

 

Jag skulle nog hellre ha krockvåld i 90 km/h än 50 km/h och dö ordentligt än typ bli grönsak... - eller ännu hellre inte krocka alls, pga av att jag kastar mig ner i diket, istället för bli påkörd bakifrån med fartskillnad 50 km/h.

 

Att bilen som kommer ikapp väntar med att köra om...?, jo i den bästa av världar...

 

Sedan, det är kanske en viktig poäng, är nog många bilister ovana att möta på vänster sida, och det har nog en stor betydelse. Tyvärr. Annars skulle jag föredra helt klart att SJÄLV ansvara för "separationen" mot biliarna, istället för att överlämna det till dem.

            - detta har trots allt lett till att jag numer mestadels kör på höger sida, "tyvärr".

 

Fanns "vanan" hos bilisterna skulle jag föredra cykla på vänster sida.

 

Vägen blir inte bredare för man kör på höger sida, men det upplevs nog så, på samma sätt som det upplevs som bilarna passerar med större marginal, för man inte ser dem ordenligt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...