Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Wadköpingsloppet 17/2


saku

Recommended Posts

Det börjar med elljusspåret som är relativt kuperad men inga långa eller tunga backar. I början lutar det lite men där stakar ni. Efter elljuset (där det är ett extravarv i början) är det en transportsträcka på ca 700 m till grusvägarna. Där finns både långa stakpartier men också rejäla stigningar som jag inte stakar uppför..
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply
Det börjar med elljusspåret som är relativt kuperad men inga långa eller tunga backar. I början lutar det lite men där stakar ni. Efter elljuset (där det är ett extravarv i början) är det en transportsträcka på ca 700 m till grusvägarna. Där finns både långa stakpartier men också rejäla stigningar som jag inte stakar uppför..

Tack för informationen.

Link to comment
Share on other sites

Man kan gott säga att detta lopp blev en rejäl genomkörare. På för dagen utmärkta skidor fick man klättra upp för backe efter backe. Tungt så det förslog. Loppet var dock trevligt och spåren höll förvånande bra efter väderomständigheterna. Tack till arrangörerna.
Link to comment
Share on other sites

Lämnade in mina skidor för vallning på plats. Kom upp sent och det var fullt så jag fick "sista platsen" i vallaservice. Jag tror det var svårvallat, för jag hade bakhalt från början och inte hjälpte det att spraya på ny valla efter ett varv. För min del var enda målet att seeda upp till 5:e led, men med bakhala skidor var det hopplöst att få till ett bra lopp i den tidvis kuperade banan. Körde två varv men bröt sedan.

 

Annars ett härligt lopp med kul bana ( om man inte har bakhala skidor) och inte heller trångt eller problem med att det var ett varvlopp. Positivt är att jag kom helskinnad ur att ha ramlat i den brantaste backen i högsta fart - trodde att nu kommer något hända, men det gick vägen.

 

Nu är det bara att träna på och hoppas att man får vara frisk inför VL.

Link to comment
Share on other sites

Lämnade in mina skidor för vallning på plats. Kom upp sent och det var fullt så jag fick "sista platsen" i vallaservice. Jag tror det var svårvallat, för jag hade bakhalt från början och inte hjälpte det att spraya på ny valla efter ett varv. För min del var enda målet att seeda upp till 5:e led, men med bakhala skidor var det hopplöst att få till ett bra lopp i den tidvis kuperade banan. Körde två varv men bröt sedan.

 

Annars ett härligt lopp med kul bana ( om man inte har bakhala skidor) och inte heller trångt eller problem med att det var ett varvlopp. Positivt är att jag kom helskinnad ur att ha ramlat i den brantaste backen i högsta fart - trodde att nu kommer något hända, men det gick vägen.

 

Nu är det bara att träna på och hoppas att man får vara frisk inför VL.

Vad vallades det med i deras vallaservice om du ej fick fäste?

Link to comment
Share on other sites

Lämnade in mina skidor för vallning på plats. Kom upp sent och det var fullt så jag fick "sista platsen" i vallaservice. Jag tror det var svårvallat' date=' för jag hade bakhalt från början och inte hjälpte det att spraya på ny valla efter ett varv. För min del var enda målet att seeda upp till 5:e led, men med bakhala skidor var det hopplöst att få till ett bra lopp i den tidvis kuperade banan. Körde två varv men bröt sedan.

 

Annars ett härligt lopp med kul bana ( om man inte har bakhala skidor) och inte heller trångt eller problem med att det var ett varvlopp. Positivt är att jag kom helskinnad ur att ha ramlat i den brantaste backen i högsta fart - trodde att nu kommer något hända, men det gick vägen.

 

Nu är det bara att träna på och hoppas att man får vara frisk inför VL.[/quote']

Vad vallades det med i deras vallaservice om du ej fick fäste?

Tyvärr så vet jag inte det. Det kan också ha varit att jag fick skidorna bara 10 min före start och att de därför inte han kallna? Jag fick Toko Varm förbättringsvallat efter 1 varv och det blev bättre 10-20 min, sedan samma igen. Kanske är det så att sprayvallorna slits bort lättare eller att de måste kallna ordentligt. Tror att det var sprayvallor de använde.

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv endast provat spray vid ett fåtal tillfällen. Jag har upplevelsen att dessa inte alls har någon hållbarhet. Bara ett antal 10 minuter sedan är de borta. Men kanske kan mina misslyckanden bero på att jag inte har väntat tillräckligt länge innan jag börjat åka efter sprayning?

 

Nej tacka vet jag vanligt klister.

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv endast provat spray vid ett fåtal tillfällen. Jag har upplevelsen att dessa inte alls har någon hållbarhet. Bara ett antal 10 minuter sedan är de borta. Men kanske kan mina misslyckanden bero på att jag inte har väntat tillräckligt länge innan jag börjat åka efter sprayning?

 

Nej tacka vet jag vanligt klister.

Tokigt att jag inte frågade. Det är inte alltid så lätt att valla, så ingen skugga faller på Vallaservice, hade inte en aning själv faktiskt. Funderade på kvällen, men det var lite osäkert om det skulle komma snö eller inte. Kollade här på forumet, men inte mycket

info. om det på kvällen. Hade jag vallat själv hade det blivit

 

-ett hypertunnt lager Rode Chola

-ett lager Rode Multigrade

 

Ingen aning om det hade fungerat.

 

Vad skulle man lagt på i Söndags för att få "perfekt" fäste större delen av loppet?

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv endast provat spray vid ett fåtal tillfällen. Jag har upplevelsen att dessa inte alls har någon hållbarhet. Bara ett antal 10 minuter sedan är de borta. Men kanske kan mina misslyckanden bero på att jag inte har väntat tillräckligt länge innan jag börjat åka efter sprayning?

 

Nej tacka vet jag vanligt klister.

Tokigt att jag inte frågade. Det är inte alltid så lätt att valla' date=' så ingen skugga faller på Vallaservice, hade inte en aning själv faktiskt. Funderade på kvällen, men det var lite osäkert om det skulle komma snö eller inte. Kollade här på forumet, men inte mycket

info. om det på kvällen. Hade jag vallat själv hade det blivit

 

-ett hypertunnt lager Rode Chola

-ett lager Rode Multigrade

 

Ingen aning om det hade fungerat.

 

Vad skulle man lagt på i Söndags för att få "perfekt" fäste större delen av loppet?[/quote']

Jag hade lila klister i botten, sedan lade jag 3 delar multigrade, 2 delar rossa och 1 del start universal, jag hade helt okey fäste, även om det blev lite sämre på sista varvet, men det hade nog även med orken att göra.

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv endast provat spray vid ett fåtal tillfällen. Jag har upplevelsen att dessa inte alls har någon hållbarhet. Bara ett antal 10 minuter sedan är de borta. Men kanske kan mina misslyckanden bero på att jag inte har väntat tillräckligt länge innan jag börjat åka efter sprayning?

 

Nej tacka vet jag vanligt klister.

Tokigt att jag inte frågade. Det är inte alltid så lätt att valla' date=' så ingen skugga faller på Vallaservice, hade inte en aning själv faktiskt. Funderade på kvällen, men det var lite osäkert om det skulle komma snö eller inte. Kollade här på forumet, men inte mycket

info. om det på kvällen. Hade jag vallat själv hade det blivit

 

-ett hypertunnt lager Rode Chola

-ett lager Rode Multigrade

 

Ingen aning om det hade fungerat.

 

Vad skulle man lagt på i Söndags för att få "perfekt" fäste större delen av loppet?[/quote']

Jag hade lila klister i botten, sedan lade jag 3 delar multigrade, 2 delar rossa och 1 del start universal, jag hade helt okey fäste, även om det blev lite sämre på sista varvet, men det hade nog även med orken att göra.

Vad är orsaken till att du valde lila. Är det ett skar-klister? Du grundar inte med Chola eller Toko Grön. Varför inte? Eller är lila som ett grundklister egentligen?

Link to comment
Share on other sites

Tokigt att jag inte frågade. Det är inte alltid så lätt att valla' date=' så ingen skugga faller på Vallaservice, hade inte en aning själv faktiskt. Funderade på kvällen, men det var lite osäkert om det skulle komma snö eller inte. Kollade här på forumet, men inte mycket

info. om det på kvällen. Hade jag vallat själv hade det blivit

 

-ett hypertunnt lager Rode Chola

-ett lager Rode Multigrade

 

Ingen aning om det hade fungerat.

 

Vad skulle man lagt på i Söndags för att få "perfekt" fäste större delen av loppet?[/quote']

Jag hade lila klister i botten, sedan lade jag 3 delar multigrade, 2 delar rossa och 1 del start universal, jag hade helt okey fäste, även om det blev lite sämre på sista varvet, men det hade nog även med orken att göra.

Vad är orsaken till att du valde lila. Är det ett skar-klister? Du grundar inte med Chola eller Toko Grön. Varför inte? Eller är lila som ett grundklister egentligen?

Det håller tillräckligt bra som grund tycker jag. Skulle det vara extremt hårt så kanske cholan håller ngt bättre.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade lila klister i botten' date=' sedan lade jag 3 delar multigrade, 2 delar rossa och 1 del start universal, jag hade helt okey fäste, även om det blev lite sämre på sista varvet, men det hade nog även med orken att göra.[/quote']

Vad är orsaken till att du valde lila. Är det ett skar-klister? Du grundar inte med Chola eller Toko Grön. Varför inte? Eller är lila som ett grundklister egentligen?

Det håller tillräckligt bra som grund tycker jag. Skulle det vara extremt hårt så kanske cholan håller ngt bättre.

Jag hade Chola i botten tunt tunt. Sedan blandade jag mest Multigrade, sedan lite rode rossa och start universal. Jag hade bra fäste hela loppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv endast provat spray vid ett fåtal tillfällen. Jag har upplevelsen att dessa inte alls har någon hållbarhet. Bara ett antal 10 minuter sedan är de borta. Men kanske kan mina misslyckanden bero på att jag inte har väntat tillräckligt länge innan jag börjat åka efter sprayning?

 

Nej tacka vet jag vanligt klister.

Jag håller med, vanligt hederligt klister känns tryggt!

 

Jag åkte dock Öppet spår -06 (måndag) på sprayklister och då hade jag kanonskidor hela vägen. Men då la vi på det inomhus enligt konstens alla regler, Toko grön i botten, klossa ut (ett drag), låt torka/härda 60 minuter, Toko universal ovanpå, låt torka/härda minst 10 minuter.

 

VL-07 vallade jag bort mig, stannade i backen upp mot Risberg och paniksprayade på Toko Univeral X-warm. Eftersom jag inte hade tid att låta det torka så försvann det efter ca 200 meter.

 

Men är man trygg med vanligt klister så är det ju oslagbart.

Link to comment
Share on other sites

körde med toko grön base i botten, sedan KR50 klister ett lager, sen blandade jag KR60 med swix universal. Grymt fäste hela tiden, på toppen sista varvet högg det i lite. glidet va kanske bara 80% av vad jag borde ha haft. Men det berode nog på att jag la lite för mycket klister i fram.

Annars så va det ett bra lopp fina spår som höll. Nu väntar jag bara på att få se om tiden räcker till 3.an.

Link to comment
Share on other sites

Nu är seedningen utlagd' date=' ungefär som väntat.[/quote']

Jag såg det igår kväll, men nu verkar det som de tagit bort seedningstiderna igen?

Jag ser dem hos mig i alla fall.

 

De hade inte varit fel att sätta gränsen till led 2 vid 2.05 tycker jag, själv så gjorde jag ett dåligt lopp och känner mig nöjd med en led-3 seedning.

Link to comment
Share on other sites

Nu är seedningen utlagd' date=' ungefär som väntat.[/quote']

Jag såg det igår kväll, men nu verkar det som de tagit bort seedningstiderna igen?

Jag ser dem hos mig i alla fall.

 

De hade inte varit fel att sätta gränsen till led 2 vid 2.05 tycker jag, själv så gjorde jag ett dåligt lopp och känner mig nöjd med en led-3 seedning.

Då är det något fel på min jobbdator, får inte upp Wadköpingstiderna. Ja, 2.05 hade varit fint, att glida in med 6/10-dels sekund till godo i 2:a led.. :-) Nu blev det inte så, jag får harva på från trean.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...