Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Wadköpingsloppet 17/2


saku

Recommended Posts

Har i veckan åkt mycket långpass uppe i Kilsbergen och kan meddela att förhållandena är utomordentliga:det ska till mycket om det inte blir lopp! Den ordinarie sträckningen mellan Nora - Ånnaboda kanske det inte blir då den går på sjöisar på ett par ställen. Däremot så är det fina spår från Digerberget (Nora)- Stakadammen + ett antal km stickspår på grusvägarna. Det är mellan 25 och 35 cm snö!

 

Har själv åkt loppet ett antal gånger och kan rekommendera det. För mer info:http://www.karlslundsif.org/

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply
Blir det varvbana där eller?

Japp, troligtvis 4 varv på 10 km bana, varav 3 km är elljusspåret som är medelkuperat och de övriga 7 km är på skogsvägar. Informationen finns på Karlslunds hemsida.

 

Mycket snö är det nog inte, men säkert bättre än Nora där det var tänkt att arrangeras först. I Nora är det idag åkbart och uppåt 20 cm i terrängen, däremot alldeles för dåligt runt stadion. Jag tror det kan bli bra i Gillersklack och tänker åka det istället för Skinnarloppet. För min del handlar det om reseavståndet..

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Ett försök till svar på era frågor:

 

Banan: Vi inleder med en startslinga på ca 3,3 km och därefter blir det tre varv om ca 12 km. Banan är varierande. Inga svårare nedförsbackar och inga riktigt branta uppförsbackar, men ändå en del diagonalåkning. Kuperingen är totalt räknat ungefär jämförbar med ordinarie sträckning från Nora.

 

Snöläget: Rapporteras vara bra. Inte fantastiskt, men bra. Just nu ca 20 cm i terrängen. Men finns ett behov kommer det att skottas innan start. Anledning till flytten till Gillersklack är för att minimera risken för dåliga förutsättningar.

 

Vallning: Om prognoserna stämmer blir det snabbt och hårt före. Troligen ett violett eller orange klister. Proffshjälp finns på plats och erbjuder vallning från ca 8:00. Lämna in där eller kolla vad de lägger på. De kommer testa från tidig morgon.

 

/Johan, för Karlslunds IF

Link to comment
Share on other sites

Hej Lejonet,

 

Det vet vi när anmälningstiden går ut. Just nu är det - förutom de lokala - elitfolk från Hakarpspojkarna och några av dem som kämpar i toppen av Långloppscupen. För någon timme sedan var det 170 anmälda, men ordinarie anmälan är öppen t o m imorgon. Rimligt att gissa 280 deltagare (+- 60).

 

Vi ska försöka få ut startlistor på hemsidan på fredag eftermiddag/kväll.

 

/Johan, för Karlslunds IF

Link to comment
Share on other sites

Gillersklack kör spår och skidklubben Ställbergs IK brukar hjälpa till. Sträckan från elljuspåret kommer att gå via del av ett 5 km spår den delen har varit lite blöt på enstaka ställen så där kommer arrangörena skotta snö. Spåret kommer fram till en skogsväg som jag vet att skidklubben packat och dragit spår när snön kom för 2 1/2 vecka sedan. Den biten kommer det säkert vara bra spår likaså på elljusspåret. Vägen är ca 7 km lång och det är uppför om än ingen brantare backe i princip hela den sträckan. Spåren brukar vara så välgjorda som det går med hänsyn till snötillgången. Der är min uppfattning om skidspåren kring Gillersklack.
Link to comment
Share on other sites

Gillersklack kör spår och skidklubben Ställbergs IK brukar hjälpa till. Sträckan från elljuspåret kommer att gå via del av ett 5 km spår den delen har varit lite blöt på enstaka ställen så där kommer arrangörena skotta snö. Spåret kommer fram till en skogsväg som jag vet att skidklubben packat och dragit spår när snön kom för 2 1/2 vecka sedan. Den biten kommer det säkert vara bra spår likaså på elljusspåret. Vägen är ca 7 km lång och det är uppför om än ingen brantare backe i princip hela den sträckan. Spåren brukar vara så välgjorda som det går med hänsyn till snötillgången. Der är min uppfattning om skidspåren kring Gillersklack.

Du verkar känna till spåren här, hur pass kuperad är banan (3.5 km spåret, och skogsvägen). Visst måste det handla om klister?

Link to comment
Share on other sites

Eljusspåret som är 3 km är ganska kuperat första ca drygt 2 km är det en del kortare backar som är lite brantare. Sista km är det utför och stakning. Inte som ett elitspår men det är nog ett måste för dem flesta att ha bra med fäste. Vägen är mestadels uppför långa mindre branta backar. Att satsa på stakning är nog bara för sådana som Staffan Larsson i extrem form. Om jag åkt skulle jag satsa på bra fäste även om jag gillar att staka.

 

Just nu är det enligt uppgift hårda spår. Men dem fräser upp dem ikväll för att få plats med fler spår och antagligen kommer det vara folk som åker i spåren på lördag. Många anmälda gör nog att det kan bli lite trångt men det är bara att hålla tummarna för att det går bra och blir en bra tävling.

Link to comment
Share on other sites

Eljusspåret som är 3 km är ganska kuperat första ca drygt 2 km är det en del kortare backar som är lite brantare. Sista km är det utför och stakning. Inte som ett elitspår men det är nog ett måste för dem flesta att ha bra med fäste. Vägen är mestadels uppför långa mindre branta backar. Att satsa på stakning är nog bara för sådana som Staffan Larsson i extrem form. Om jag åkt skulle jag satsa på bra fäste även om jag gillar att staka.

 

Just nu är det enligt uppgift hårda spår. Men dem fräser upp dem ikväll för att få plats med fler spår och antagligen kommer det vara folk som åker i spåren på lördag. Många anmälda gör nog att det kan bli lite trångt men det är bara att hålla tummarna för att det går bra och blir en bra tävling.

Vad ska man lägga på fästet?

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som elitåkarna valt Skinnaloppet nu till helgen. På http://www.skidsport.com/ står:

 

Ett fint startfält med b.l.a Oskar Svärd, Martin Larsson, Petter Myllback, PO Svan, norska långloppslandslaget med Frode Estil,

Thomas Alsgaard, Hilde G Pedersen med flera.

Vad innebär det för oss blåbär seedningsmässigt? Det är ju nästan läge för att bli varvad! Sätts seedningen efter hela startfältet eller blir det efter bästa tiden? Någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Startlista finns på http://www.karlslundsif.org/docs/W08_startlista080215_1730.pdf

 

Ang Vasaloppets seedning så är vår uppfattning att den, åtminstone sedan Wadköpingsloppet fick långloppscupstatus, har varit rättvis och rimlig oavsett status på den som vunnit loppet.

 

Lycka till alla som ska åka. Detta får bli sista inlägget från tävlingsledningen i tråden. Nu åker vi upp och bygger i ordning stadion och skyltar upp. Håll koll på loppets hemsida för kompletterande information.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte Joo mfl behöver vara oroliga över bristen på elitåkare i loppet;tex startar Petter Myhlback och Dan Moberg, det garanterar att det blir ett elitled i vasans sedningstabell....

 

har för övrigt åkt banan idag:kul och varierande åkning!

Link to comment
Share on other sites

Tror inte Joo mfl behöver vara oroliga över bristen på elitåkare i loppet;tex startar Petter Myhlback och Dan Moberg, det garanterar att det blir ett elitled i vasans sedningstabell....

 

har för övrigt åkt banan idag:kul och varierande åkning!

Kul! Det står ju på Skidsport.com att Myhlback ska åka skinnarloppet. Beskriv banan lite, du som den i färskt minne.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...