Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidtunnel Göteborg


Jonas

Recommended Posts

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply
Vad är det som du inte förstår med att dom bygger en i Torsby?

Kanske det som skrivits tidigare i tråden; Torsby kommun har 12 400 invånare medan t.ex. Göteborgs kommun har 465 000 invånare. Det borde vara enklare att få en tunnel att gå runt ekonomiskt i ett område med fler invånare och fler skidåkare.

Jag har faktiskt inte heller förstått varför just Torsby "fick" en tunnel.

Vadå fick?

Det är väl ingen som gett dom en tunnel.

Svaret är ju skitenkelt. Torsbytunneln hade rätt folk i organisationen som lobbade bra och lyckades ragga pengar och bygglov helt enkelt.

Det är hela sanningen

 

Inget annat projekt i andra regioner har hittils lyckas med detta' date=' att få ihop pengar.

 

Sen vet ju alla och förstår alla att det skulle passa bättre med tunnlar/hallar i mer folktäta regioner. Men det är ju inte det som det handlar om. Man skall lyckas med ekonomin innan bygget startar också. Det gjorde dom i Torsby![/quote']

GILLA

Link to comment
Share on other sites

kanske om man kallar en skidtunnel för fotbollsstadion och får politikerna att tro att det är en fotbollsstadion... - att det då öses skattepengar över projektet?

Helt bisarrt att de bygger flera stora arenor! Idioter...

 

Bajen, AIK & DIF borde samsas på samma. Funkar bra i större städer än Stockholm.

 

Borde långsiktigt var mer värde att bygga några inomhushallar så att talanger kan få vettig träning på vintern vilket leder till fler mästerskap för landslaget etc.

Link to comment
Share on other sites

En klar analys, RIS-Toni. Adderar vi sedan klimatsmarthet som en variabel så är det ännu mer tveksamt. Det enda som skulle kunna "rädda" Ski-Park 360 är att en tok med mycket pengar ser projektet som en "penisförlängning" och ett sätt att göra sig ett namn i historien. Siste token är inte född ännu, titta bara på Tok-Stenbeck som slantar upp 21 miljoner för att Linus Klasen ska åka runt med attiydsproblem i en hockeyrink i Malmö. Hur tänkte karln? "Hmmm, om vi tar sportchefen och tränaren tillsammans med ett gäng spelare från föreningen som gång på gång klantar sig så måste det gå, vi är ju MIF!"

 

Ang Swedbank Arena så är det inte enbart tänkt som fotbollsarena utan även en arena för stora konserter mm. Men visst fan är även det projektet mycket tveksamt.

 

Min uppfattning är att ge fan i skidtunnlar och istället göra en seriös konstsnö anläggning. Där finns förutsättningar att erbjuda skidåkning den del av året som intresset är som störst. Det är enklare att erbjuda en bra bana och den kommer att användas även om natursnö finns. Lär desstuom kosta 1/5 del av vad en skidtunnel kostar. Där finns möjlighet att lösa ekonomin!

Link to comment
Share on other sites

Vad är det egentligen som gör en skidtunnel så dyr? Själva anlägget eller driften av tunneln?

 

Jag tror också på att satsa på bra konstsnö spår men problemet med det är ju att man inte kan tillverka snö när det inte är kallt.

 

Hur är konstnaden och hur praktiskt är det att lagra snö som östersund har gjort?

Link to comment
Share on other sites

Vad är det egentligen som gör en skidtunnel så dyr? Själva anlägget eller driften av tunneln?

 

Jag tror också på att satsa på bra konstsnö spår men problemet med det är ju att man inte kan tillverka snö när det inte är kallt.

 

Hur är konstnaden och hur praktiskt är det att lagra snö som östersund har gjort?

En tunnel ska ju byggas genom att med betongelement utforma ett tunnelrör. Till detta skall kylanläggningar och andra instalaltioner göras. Och ett gäng andra moment ska till. Det mest blir väl dessutom speciallösningar då det inte är som att bygga vilket hus som helst så att säga. Special = Dyrt

 

Nej, det måst vara kallt för att tillverka snö. Men är det någon minusgrad så kan du med rätt anläggning produceras stora mänger snö på realtivt kort tid. Det är inte ovanligt med några nätter med minusgrader i november så jag skulle säga att erbjuda snö från bärjan på december inte är omöjligt. I år kanske är ett undantag............ Det bekymmer som kan finnas med en konstsnöanläggning handlar om tillgång till vatten och att få tillstånd att ta vatten.

 

Att lagra snö handlar om att lägga upp på hög och täcka med något, tror de använder bark. Handlar mer om att ha en yta att göra detta på och den ytan behövs även när du ska producera själva konstsnön.

Link to comment
Share on other sites

Svaret är ju skitenkelt. Torsbytunneln hade rätt folk i organisationen som lobbade bra och lyckades ragga pengar och bygglov helt enkelt.

Det är hela sanningen

Frågan är om det är hela sanningen eller om det stämmer som TT skriver att man även fått glesbygdsstöd. Det skulle ju i så fall vara en förklaring till att det inte finns skidtunnlar där det bor mycket folk.

 

Att lagra snö handlar om att lägga upp på hög och täcka med något, tror de använder bark.

Jag läste i Vasalöparen att det var tre orter i Sverige som lagrat snö i år. Vad jag minns så täckte man snön med sågspån och c:a 20% försvann under sommaren. Borås var en av ständerna där man testade detta för första gången - undra när dom tar fram snön?

Link to comment
Share on other sites

http://www.skidspar.se/vastra-gotaland/boras/boras-skidstadion

 

Länken ändras av någon anledning men ifall ni inte hittar rätt så kan man läsa att arbetet med att lägga ut snön påbörjas på måndag

Tycker det är riktigt spännande försök som boråsarna gör här och jag kommer definitivt åka dit och testa! Hatten av!

 

Det enda man kan fundera på det inte är lite tidigt att lägga ut snön redan med tanke på mildvädret???

Givetvis grymt att kunna få åka skidor så här tidigt men hellre lite senare och att det håller och inte töar bort..

Hur mkt snö har dem, hur långt kommer det att räcka och lägger dom ut allt på en gång eller de reserv som de kan lägga ut efterhand. Nån som vet?

Link to comment
Share on other sites

Svaret är ju skitenkelt. Torsbytunneln hade rätt folk i organisationen som lobbade bra och lyckades ragga pengar och bygglov helt enkelt.

Det är hela sanningen

Frågan är om det är hela sanningen eller om det stämmer som TT skriver att man även fått glesbygdsstöd. Det skulle ju i så fall vara en förklaring till att det inte finns skidtunnlar där det bor mycket folk.

Torsby fick bidrag från både EU och Nutek. http://www.dn.se/sport/skidtunnel-pa-vag-i-torsby

Byggkostnaden var 61Mkr. Kommunen har sedan fått ta över driften till 100% pga att det inte går ihop ekonomiskt och att man för att få bidrag lovat att verksamheten ska bedrivas minst ett antal år (tio tror jag). Det klart att man måste ha rätt folk som jobbar för projektet och en välvilligt inställd kommun. Ledningen för Torsby kommun har fått ta mycket skit för detta från arga skattebetalare som bara ser tunneln som en utgift för kommunen.

Link to comment
Share on other sites

Vuokatti och Kontiolahti i Finland har lagrat snö i många år. Att producera snö under vintern i -15 - -20 är betydligt mer effektivt än att försöka vid -2 under hösten. Om snöhögen täcks med sågspån så har man kvar 70% på hösten. Vuokatti öppnar sitt spår varje år den tionde oktober och med sin snömängd på 40 000 kubik klarar de av att hålla spåren i gott skick t.o.m en höst som denna.

 

I Kontiolahti har de samma koncept men där har de en kylslinga under spåret. Med denna teknik håller spåret bättre men blir det regn så fryser spåret till is och det blir lite för bra glid...

 

Också i lappland har man lagrat snö trots att köldkäpparna där ofta kommer redan i oktober. I år har man inte ännu kunnat producera någon snö så det har varit trångt i spåret gjort av fjolårssnö i Olos. Över 10 000 varv har skidats per dag på den 2.5 km långa slingan. Under helgen öppnar bla Kovalchuk sin tävlingssäsong på detta spår tillsammans med 500 andra åkare!

 

Tycker själv att man borde satsa mer på lagring och produktion av snö än på hallar/tunnlar. Detta gäller åtminstone breddgrader Stockholm/Helsingfors och norrut

Link to comment
Share on other sites

Vuokatti och Kontiolahti i Finland har lagrat snö i många år. Att producera snö under vintern i -15 - -20 är betydligt mer effektivt än att försöka vid -2 under hösten. Om snöhögen täcks med sågspån så har man kvar 70% på hösten. Vuokatti öppnar sitt spår varje år den tionde oktober och med sin snömängd på 40 000 kubik klarar de av att hålla spåren i gott skick t.o.m en höst som denna.

 

I Kontiolahti har de samma koncept men där har de en kylslinga under spåret. Med denna teknik håller spåret bättre men blir det regn så fryser spåret till is och det blir lite för bra glid...

 

Också i lappland har man lagrat snö trots att köldkäpparna där ofta kommer redan i oktober. I år har man inte ännu kunnat producera någon snö så det har varit trångt i spåret gjort av fjolårssnö i Olos. Över 10 000 varv har skidats per dag på den 2.5 km långa slingan. Under helgen öppnar bla Kovalchuk sin tävlingssäsong på detta spår tillsammans med 500 andra åkare!

 

Tycker själv att man borde satsa mer på lagring och produktion av snö än på hallar/tunnlar. Detta gäller åtminstone breddgrader Stockholm/Helsingfors och norrut

Och på nästan alla orter finns det is och/eller bandybanor som producerar isskrap, finns några orter i Sverige där man lagrar skrapet och lägger ut tidigt. Blir större volymer än man kan tro av skrapet. Här i Kungälv (och på de flesta andra ställen) dumpas skrapet i älven till ingen nytta...

 

Här har det också var det tal om att bygga en ny inomhushall för bandyn som är stor i kommunen. Föreslog för kommunalrådet att man skulle anlägga ett skidspår utanför hallen som försågs med isskrap. Han var rätt positivt till iden men nu finns de tinga penagar i kommunen så det blit nog ingen hall heller på ett tag.

 

Även om inte isskrap är optimalt så vill jag visa på att det finns möjligheter på de flesta ställen men det kräver eldsjälar för att det ska bli resultat....

Link to comment
Share on other sites

kanske om man kallar en skidtunnel för fotbollsstadion och får politikerna att tro att det är en fotbollsstadion... - att det då öses skattepengar över projektet?

Helt bisarrt att de bygger flera stora arenor! Idioter...

 

Bajen' date=' AIK & DIF borde samsas på samma. Funkar bra i större städer än Stockholm.

 

Borde långsiktigt var mer värde att bygga några inomhushallar så att talanger kan få vettig träning på vintern vilket leder till fler mästerskap för landslaget etc.[/quote']

Håller med helt och hållet. Sverige är inte ens bra i fotboll, och det är för dåligt väder för att vi någonsin ska bli riktigt bra. Skidåkning däremot, är tillsammans med ishockey vårat kompetensområde och därför borde man satsa på just svensk vintersport istället.

Link to comment
Share on other sites

kanske om man kallar en skidtunnel för fotbollsstadion och får politikerna att tro att det är en fotbollsstadion... - att det då öses skattepengar över projektet?

Helt bisarrt att de bygger flera stora arenor! Idioter...

 

Bajen' date=' AIK & DIF borde samsas på samma. Funkar bra i större städer än Stockholm.

 

Borde långsiktigt var mer värde att bygga några inomhushallar så att talanger kan få vettig träning på vintern vilket leder till fler mästerskap för landslaget etc.[/quote']

Håller med helt och hållet. Sverige är inte ens bra i fotboll, och det är för dåligt väder för att vi någonsin ska bli riktigt bra. Skidåkning däremot, är tillsammans med ishockey vårat kompetensområde och då borde man ju satsa på det istället.

Nåja, Sverige är rätt kompetetnta i fotboll också, topp-tio genom VM-historien bl.a. dessutom är det ju den största idrotten i Sverige. Men att vinna t.ex. ett VM blir svårt förstås...

Link to comment
Share on other sites

http://www.skidspar.se/vastra-gotaland/boras/boras-skidstadion

 

Länken ändras av någon anledning men ifall ni inte hittar rätt så kan man läsa att arbetet med att lägga ut snön påbörjas på måndag

Tycker det är riktigt spännande försök som boråsarna gör här och jag kommer definitivt åka dit och testa! Hatten av!

 

Det enda man kan fundera på det inte är lite tidigt att lägga ut snön redan med tanke på mildvädret???

Givetvis grymt att kunna få åka skidor så här tidigt men hellre lite senare och att det håller och inte töar bort..

Hur mkt snö har dem' date=' hur långt kommer det att räcka och lägger dom ut allt på en gång eller de reserv som de kan lägga ut efterhand. Nån som vet?[/quote']

Från Borås SK:s hemsida:

 

Väderläget ser gynnsamt ut för den sparade snön.

Väderprognosen för de närmaste 14 dagarna ser ganska gynnsam ut. Även om milda vindar hållt ett grepp om hela Sverige verkar det nu bra för oss. Vi får en helg med kyligare nätter och början på veckan ser ut att bli kall. Håller det i sig så täcker vi nog av högen och bär ut snön under nästa vecka. Då kan det bli så att spåren är klara på torsdag-fredag 17-18 nov.

Sen får vi be till vädergudarna att vi inte drabbas av riktigt milda vindar och regn i dec.

Vill det sig illa för övriga Sverige kan det vara Östersund och Borås som kan erbjuda skidåkning i Sverige under slutet av november.

 

Jag har varit och tittat på snöhögen, och jag tycker att den ser rätt så liten ut. Jag skulle tro att de lägger ut allt på en gång.

Link to comment
Share on other sites

Vuokatti och Kontiolahti i Finland har lagrat snö i många år. Att producera snö under vintern i -15 - -20 är betydligt mer effektivt än att försöka vid -2 under hösten. Om snöhögen täcks med sågspån så har man kvar 70% på hösten. Vuokatti öppnar sitt spår varje år den tionde oktober och med sin snömängd på 40 000 kubik klarar de av att hålla spåren i gott skick t.o.m en höst som denna.

 

......

 

Tycker själv att man borde satsa mer på lagring och produktion av snö än på hallar/tunnlar. Detta gäller åtminstone breddgrader Stockholm/Helsingfors och norrut

Visst är det effektivt att spruta upp en stor hög med snö när det är minus 15, men när det gäller att sen använda den lagrade snön så finns ett antal utmaningar. Här följer några:

a) det är stora personalkostnader och stora maskiner som krävs att köra ut snön. Det måste till lastare som gräver ut snön och tippar på flak på traktor med släp eller lastbil och sen ska lass efter lass köras ut och släppas av i spåret.

b) tunga maskiner i skidspår riskerar skada marken/underlaget - speciellt om de ska köra fram och åter om och om igen med lass efter lass av snö på höstblöt mark...

c) när snön flyttas runt på flak och lastare och läggs ut på mark så riskerar sten, grus och skräp följa med...

 

Jag tror det effektivaste skulle vara att ha en speciellt avdelad kortare slinga för sparad snö inom ett mycket kompakt område med ett spår som går i vändslingor fram och tillbaka och på en yta stor som t ex två fotbollsplaner, med ett mycket hårt underlag som ändå släpper igenom vatten. Då minimeras transporter och snön kan sprutas och täckas direkt där den ska användas nästa säsong.

 

Sen när kylan kommer så sprutar man ny konstsnö direkt i de vanliga skidspåren.

Link to comment
Share on other sites

Vuokatti och Kontiolahti i Finland har lagrat snö i många år. Att producera snö under vintern i -15 - -20 är betydligt mer effektivt än att försöka vid -2 under hösten. Om snöhögen täcks med sågspån så har man kvar 70% på hösten. Vuokatti öppnar sitt spår varje år den tionde oktober och med sin snömängd på 40 000 kubik klarar de av att hålla spåren i gott skick t.o.m en höst som denna.

 

......

 

Tycker själv att man borde satsa mer på lagring och produktion av snö än på hallar/tunnlar. Detta gäller åtminstone breddgrader Stockholm/Helsingfors och norrut

Visst är det effektivt att spruta upp en stor hög med snö när det är minus 15' date=' men när det gäller att sen använda den lagrade snön så finns ett antal utmaningar. Här följer några:

a) det är stora personalkostnader och stora maskiner som krävs att köra ut snön. Det måste till lastare som gräver ut snön och tippar på flak på traktor med släp eller lastbil och sen ska lass efter lass köras ut och släppas av i spåret.

b) tunga maskiner i skidspår riskerar skada marken/underlaget - speciellt om de ska köra fram och åter om och om igen med lass efter lass av snö på höstblöt mark...

c) när snön flyttas runt på flak och lastare och läggs ut på mark så riskerar sten, grus och skräp följa med...

 

Jag tror det effektivaste skulle vara att ha en speciellt avdelad kortare slinga för sparad snö inom ett mycket kompakt område med ett spår som går i vändslingor fram och tillbaka och på en yta stor som t ex två fotbollsplaner, med ett mycket hårt underlag som ändå släpper igenom vatten. Då minimeras transporter och snön kan sprutas och täckas direkt där den ska användas nästa säsong.

 

Sen när kylan kommer så sprutar man ny konstsnö direkt i de vanliga skidspåren.[/quote']

Håller med. Den smartaste lösningen måste helt klart vara lagring av konstsnö. Fler konstsnöanläggningar borde satsa på lagring av snö.

Viktiga saker för att få hållbara banor med tidig säsongspremiär är att prioritera korta banor med tjockare snölager, helst metertjockt och hårt preparerat. Sen är placeringen av slingan i terrängen av mycket stor vikt. Vinden är snöns svåraste motståndare, därför ska slingan ligga i så vindskyddad terräng som möjligt. Nordostläge omgiven av tät granskog är det bästa. En öppen yta är inte optimalt.. Underlaget skall vara dränerande, ej en vattensjuk åker.

Med detta koncept skulle man kunna ha åkbara spår i södra sverige just nu och säkrat hela säsongen. Det viktiga är att komma igång med snöträningen på hösten, och då är inte en 3-km runda det viktigaste. En 700m-runda duger gott såhär års!

Link to comment
Share on other sites

Helt bisarrt att de bygger flera stora arenor! Idioter...

 

Bajen' date=' AIK & DIF borde samsas på samma. Funkar bra i större städer än Stockholm.

 

Borde långsiktigt var mer värde att bygga några inomhushallar så att talanger kan få vettig träning på vintern vilket leder till fler mästerskap för landslaget etc.[/quote']

Håller med helt och hållet. Sverige är inte ens bra i fotboll, och det är för dåligt väder för att vi någonsin ska bli riktigt bra. Skidåkning däremot, är tillsammans med ishockey vårat kompetensområde och då borde man ju satsa på det istället.

Nåja, Sverige är rätt kompetetnta i fotboll också, topp-tio genom VM-historien bl.a. dessutom är det ju den största idrotten i Sverige. Men att vinna t.ex. ett VM blir svårt förstås...

Ja, och många av de stora arenorna står tomma.. Tänker på den där fotbollsarenan i västerås till exempel. Känns som att just onödigt stora fotbollsanläggningar är svenska kommuner motsvarighet till nordkoreas skrytsamma monument...

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått intrycket av att det i alla fall i Göteborgsregionen är ganska hög nyttjandegrad på fotbollsplanerna.

Det är ju trots allt den mest populära sporten att utöva i Sverige, då är det väll naturligt att det läggs ner stora resurser på den. Att Sverige inte kan hävda sig internationellt tycker jag inte borde påverka vilken sport som eventuella kommunala pengar ska satsas på.

Fast det betyder ju inte att att de inte skulle behövas bättre tillgång till skidspår en större period av året i närheten av befolkningcentrumen.

Link to comment
Share on other sites

Nu saknar jag visserligen statistik, men har själv bott i göteborg och tycker att planerna står tomma väldigt ofta. Utländska vänner som hälsat på har tyckt att det var väldigt komiskt att det finns så många planer som ingen spelar på. Men jag skulle gärna se lite statistik.

 

Vet inte riktigt heller hur beslutsfattningsprocessen fungerar men kan inte anledningen till att fotboll är den populäraste sporten vara att man bygger planer överallt? Alltså att efterfrågan anpassas efter utbudet istället för tvärtom? Om det fanns fler möjligheter att åka längdskidor skulle ju sporten också bli populärare. Dessutom är fotboll en sommarsport och det är ju trevligt ifall man kan utnyttja de möjligheter som finns för att njuta av svenska väderförhållanden och idrottskultur. Eftersom att det är skattepengar som används för att finansiera anläggningarna måste man ju tänka på hur pengarna gynnar sverige mest, och då bör ju hur vi kan få fler svenska världsmästare vara med i beräkningen.

Link to comment
Share on other sites

Att ligga på 14:e plats på FIFAs världranking kan knappast betecknas som dåligt. Vilken tid på dygnet står dessa planer tomma? Och vad är det för planer vi pratar om? Är det Ullevi eller en grusplan utanför någon skola?

 

Jag tror man skall undvika att ställa olika sporter emot varandra. Alla anläggningar behövs. Visst skulle skidintresset säkert öka om det fanns möjlighet att åka året om. Men det är inte enbart skidåkning som skulle behöva den typen av anläggningar. Skulle man bygga en skidtunnel i ex. GBG skulle många röster för fler ridhus, bandyhallar etc. etc också höjas

 

För att återgå till tråden.....

Nu hoppas jag naturligtvis att det byggs en skidtunnel i GBG, men inte på bekostnad av något annat utan för att det faktiskt bär sig. Jag tror dock kanske mer på den typen av satsning som Borås gjort. Känns tveksamt om jag skulle släpa med mig skidor mitt i sommaren för att göra mer än något enstaka träningspass. Däremot så här års när suget börjar komma och snön lyser med sin frånvaro känns Borås väldigt lockande. Kan nog bli några vändor dit om inte snön kommer snart.

Link to comment
Share on other sites

Att ligga på 14:e plats på FIFAs världranking kan knappast betecknas som dåligt. Vilken tid på dygnet står dessa planer tomma? Och vad är det för planer vi pratar om? Är det Ullevi eller en grusplan utanför någon skola?

 

Jag tror man skall undvika att ställa olika sporter emot varandra. Alla anläggningar behövs. Visst skulle skidintresset säkert öka om det fanns möjlighet att åka året om. Men det är inte enbart skidåkning som skulle behöva den typen av anläggningar. Skulle man bygga en skidtunnel i ex. GBG skulle många röster för fler ridhus, bandyhallar etc. etc också höjas

 

För att återgå till tråden.....

Nu hoppas jag naturligtvis att det byggs en skidtunnel i GBG, men inte på bekostnad av något annat utan för att det faktiskt bär sig. Jag tror dock kanske mer på den typen av satsning som Borås gjort. Känns tveksamt om jag skulle släpa med mig skidor mitt i sommaren för att göra mer än något enstaka träningspass. Däremot så här års när suget börjar komma och snön lyser med sin frånvaro känns Borås väldigt lockande. Kan nog bli några vändor dit om inte snön kommer snart.

Fast det känns ändå som att man satsar allt på en enda idrott. Och där håller jag med dom andra, vi är inte speciellt bra på fotboll bara att erkänna

Link to comment
Share on other sites

Du pratar landslag va? det speglar ju inte direkt våra elitsatsande klubblag. För jag har svårt att tänka mig att det bara finns 14 bättre lag i hela världen än helsingborg. Men för all del låt oss avsluta detta samtal fredligt genom att konstatera att fotbollen givetvis ska ha störst utrymme i budgeten men man måste samtidigt snegla på om man kan vara med och bidraga till andra sporter. Jag tror till ex inte att alla som åker skidor eller springer är med i en förening och blir registrerade, så där finns ett stort mörkertal.
Link to comment
Share on other sites

Du pratar landslag va? det speglar ju inte direkt våra elitsatsande klubblag. För jag har svårt att tänka mig att det bara finns 14 bättre lag i hela världen än helsingborg. Men för all del låt oss avsluta detta samtal fredligt genom att konstatera att fotbollen givetvis ska ha störst utrymme i budgeten men man måste samtidigt snegla på om man kan vara med och bidraga till andra sporter. Jag tror till ex inte att alla som åker skidor eller springer är med i en förening och blir registrerade, så där finns ett stort mörkertal.

Själklart landslag. Går ju inte att mäta på ngt annat sätt. Att ligan är så dålig beror ju på politiska skäl, 51 %-regeln, artistskatteregler etc. Hade vi en normal konkurrenssituation gällande detta så hade nog vår liga legat ngnstans på 14:e plats också och ligan hade självklart varit den bästa i Norden. Där den hör hemma egentligen alltså.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...