Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidtunnel Göteborg


Jonas

Recommended Posts

Att ligga på 14:e plats på FIFAs världranking kan knappast betecknas som dåligt. Vilken tid på dygnet står dessa planer tomma? Och vad är det för planer vi pratar om? Är det Ullevi eller en grusplan utanför någon skola?

Det finns många 11-mannaplaner med konstrgräs som står tomma under större delen av dygnet. Men som någon sa kan det ju ha med gothia cup att göra... För andra som är runt om i europa är det en lyx att ha en fotbollsplan man kan gå till närsomhelst men vi är vana vid att alltid kunna gå och sparka boll.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply
Du pratar landslag va? det speglar ju inte direkt våra elitsatsande klubblag. För jag har svårt att tänka mig att det bara finns 14 bättre lag i hela världen än helsingborg. Men för all del låt oss avsluta detta samtal fredligt genom att konstatera att fotbollen givetvis ska ha störst utrymme i budgeten men man måste samtidigt snegla på om man kan vara med och bidraga till andra sporter. Jag tror till ex inte att alla som åker skidor eller springer är med i en förening och blir registrerade' date=' så där finns ett stort mörkertal.[/quote']

Själklart landslag. Går ju inte att mäta på ngt annat sätt. Att ligan är så dålig beror ju på politiska skäl, 51 %-regeln, artistskatteregler etc. Hade vi en normal konkurrenssituation gällande detta så hade nog vår liga legat ngnstans på 14:e plats också och ligan hade självklart varit den bästa i Norden. Där den hör hemma egentligen alltså.

Jag håller inte med dig.

Link to comment
Share on other sites

Du pratar landslag va? det speglar ju inte direkt våra elitsatsande klubblag. För jag har svårt att tänka mig att det bara finns 14 bättre lag i hela världen än helsingborg. Men för all del låt oss avsluta detta samtal fredligt genom att konstatera att fotbollen givetvis ska ha störst utrymme i budgeten men man måste samtidigt snegla på om man kan vara med och bidraga till andra sporter. Jag tror till ex inte att alla som åker skidor eller springer är med i en förening och blir registrerade' date=' så där finns ett stort mörkertal.[/quote']

Själklart landslag. Går ju inte att mäta på ngt annat sätt. Att ligan är så dålig beror ju på politiska skäl, 51 %-regeln, artistskatteregler etc. Hade vi en normal konkurrenssituation gällande detta så hade nog vår liga legat ngnstans på 14:e plats också och ligan hade självklart varit den bästa i Norden. Där den hör hemma egentligen alltså.

Jag håller inte med dig.

Vad är det du inte håller med om? Är det inte självklarheter?

Link to comment
Share on other sites

Själklart landslag. Går ju inte att mäta på ngt annat sätt. Att ligan är så dålig beror ju på politiska skäl' date=' 51 %-regeln, artistskatteregler etc. Hade vi en normal konkurrenssituation gällande detta så hade nog vår liga legat ngnstans på 14:e plats också och ligan hade självklart varit den bästa i Norden. Där den hör hemma egentligen alltså.[/quote']

Jag håller inte med dig.

Vad är det du inte håller med om? Är det inte självklarheter?

Även om det nu spårat in på "fel spår" så måste jag fråga, vadå självklarheter?

Du menar att med ett annat skattesystem så skulle vi ha en fotbollsliga som skulle kunna mäta sig med de stora i världen................med 5000 åskådare?. Fotboll är en världssport och Sverige ligger långt fram för att vara ett så litet land. Det beror på bra organiserad ungdomsverksamhet och att de som blir bra utvecklas på senior nivå utomlands. Fotboll är också en sport som i Europa spelas vintertid, när vi åker skidor. Som världsfotbollen utvecklats finns det inte plats för alla ligor, oavsett skattesystem. Även i stora ligor, Englad tex, brottas klubbar med enorma skulder för arenor och annat. De tvingas sälja sig till rika Shejker eller Oligarker. Vilka städer i Sverige skulle kunna locka en snittpublik med 25,000 åskådare? Syrianska i Södertälje snittar väl 2800st och då är det ändå "Syrianernas landslag" som då har ett upptagnignsområde av hela Mälardalen. AIK som låg i topp i årets allsvenska snittar 13800st denna säsongen. Allsvenskan som total snittar 7300 pers.

Nej, att Allsvenskan inte är bättre än den är beror inte på skattestystemet utan helt enkelt att det inte finns komersiella möjligheter att mäta sig med större ligor runt om i Europa.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte med dig.

Vad är det du inte håller med om? Är det inte självklarheter?

Även om det nu spårat in på "fel spår" så måste jag fråga' date=' vadå självklarheter?

Du menar att med ett annat skattesystem så skulle vi ha en fotbollsliga som skulle kunna mäta sig med de stora i världen................med 5000 åskådare?. Fotboll är en världssport och Sverige ligger långt fram för att vara ett så litet land. Det beror på bra organiserad ungdomsverksamhet och att de som blir bra utvecklas på senior nivå utomlands. Fotboll är också en sport som i Europa spelas vintertid, när vi åker skidor. Som världsfotbollen utvecklats finns det inte plats för alla ligor, oavsett skattesystem. Även i stora ligor, Englad tex, brottas klubbar med enorma skulder för arenor och annat. De tvingas sälja sig till rika Shejker eller Oligarker. Vilka städer i Sverige skulle kunna locka en snittpublik med 25,000 åskådare? Syrianska i Södertälje snittar väl 2800st och då är det ändå "Syrianernas landslag" som då har ett upptagnignsområde av hela Mälardalen. AIK som låg i topp i årets allsvenska snittar 13800st denna säsongen. Allsvenskan som total snittar 7300 pers.

Nej, att Allsvenskan inte är bättre än den är beror inte på skattestystemet utan helt enkelt att det inte finns komersiella möjligheter att mäta sig med större ligor runt om i Europa.[/quote']

Det jag menade var givetvis inte att vi skulle få en liga bland de de bästa i världen utan en liga som motsvarade vår nivå på världsrankingen dvs runt 14 i världen (nu runt 30...?). Det innebär att vi självklart skulle vara största liga i norden dvs att inga svenska spelare skulle sätta danska eller norska ligan före den svenska. Detta baserat på att vi är överlägset största land i norden. Det som hindrar detta är främst 51%-regeln och sedan artisskatten i Danmark. Vet ej om de har artistskatt i Norge. Danmark har lite bättre klimat som sin fördel och Norge har sämre klimat.

 

Var ungefär så jag menade...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...