Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Peltonen kontra Fischer ???


Läppen1

Recommended Posts

Ska inför kommande snösäsong investera ny utrustning och med tanke på Peltonens goda omdömen är jag lite sugen på att testa just Peltonen,, det är klassiska skidor vi pratar om. Skulle vilja få grepp om Peltonens motsvarighet till RCS- plus 202 ? Har kollat på den som heter Peltonen Zenith 202 cm medium spann och universal belag 4000,,undrar vad Fischers motsvarighet till denna är och hur Peltonens omtalade spann skiljer sig från Fischers? Nanobelag,,, är det värt den extrakostnad det innebär???Väger 75-76 kg och den klassiska tekninken börjar jag få kläm på och ska nu "byta upp" mig från en Fischer RSR 202 typ Vasaloppspaket till ja,,, VAD?
Link to comment
Share on other sites

Gör som Hjelmeset och skaffa dig Peltonen Infra-X!

 

Belaget har en ok finish och behöver inte slipas eller vallas 100 ggr för att glida bra.

 

Pass upp med spannet om du köper skidor för burkvallning. Många Infra-X har rätt högt spann och fungerar därför bra med mjuk burk eller klister. Men väljer du noga så hittar du kanonskidor också för kallföre

Link to comment
Share on other sites

Tack Finn för svaret. Infra X-skidan finns väl antagligen med olika spannkurvor och hårdhet så det lär finnas en skida som är anpassad för de flesta behov. Sen är det väl så att en del aldrig kommer överens med Fischer men trivs utmärkt med Atomic osv. bara för att ta ett exempel.

Jag bor uppe i Piteå så det är ju oftast kallföre som är rådande förhållande.

 

Begreppen för spannkurvor, spannets hårdhet och belag kan ju vara en aning förvirrande och olika mellan fabrikaten

När det gäller Peltonen har jag läst att de olika spannkurvorna benämns följande:

Cold/universal/wet och att spannets hårdhet benämns: Hard/medium/soft. När det då gäller belagen så undrar jag vilka olika begrepp som råder när vi pratar Peltonen??Har hört något i stil med: Nano 4000,,Graphite 4000 ,Crystal glide,,TopRace????

 

Ifall man siktar på att använda ett enda par så antar jag att man bör rikta in sig på en skida som är universal för att den ska funka i olika förhållanden.

Tacksam ifall någon kan reda ut begreppen eller bekräfta om detta jag skriver ang.Peltonen verkar stämma.

Link to comment
Share on other sites

Det jag lagt märke till är att Peltonen är vanligare "där uppe" än i södra Sverige. Det är Pölders sport, som lyckas prångla ut ett antal par här nere, men i övrigt lyser Peltonen med sin frånvaro i skidaffärerna hyllor. De flesta satsat safe, vill inte riskera att få för många par att rea ut på vårkanten.

 

Som jag sagt flera gånger tidigare, när vi får tillfälle att prova olika skidmärken innan köp, har ju Peltonen lika stor chans som de stora märkena. Är de så bra som Pölder skriver i sin katalog, så borde det sätta fart på försäljningen. Men vi är inte där ännu, men förhoppningsvis någon gång i framtiden. :)

 

Jag kan erkänna att jag känt mig frestad att köpa - tillhör inte dem som går i "den breda mittfåran".

Link to comment
Share on other sites

Peltonoen har infra-X med transparent belag för blötföre annars är Infra X med grafitbelag. Crystal glide är deras slipning

 

Spannkurvorna är cold, universal och wet. Peltonens tävlingsstall märker dessutom skidorna enligt underlaget på en skala 1-4 (hårt - mjukt underlag).

 

Precis som med Rossingnol C1-C3 skall du inte lita blint på vad som står på skidan. Har själv ett par Ross C2 vilka är topp i blötföre. Och så har jag ett lika bra par Peltonen med grafitbelag...

Link to comment
Share on other sites

Peltonoen har infra-X med transparent belag för blötföre annars är Infra X med grafitbelag. Crystal glide är deras slipning

 

Spannkurvorna är cold, universal och wet. Peltonens tävlingsstall märker dessutom skidorna enligt underlaget på en skala 1-4 (hårt - mjukt underlag).

 

Precis som med Rossingnol C1-C3 skall du inte lita blint på vad som står på skidan. Har själv ett par Ross C2 vilka är topp i blötföre. Och så har jag ett lika bra par Peltonen med grafitbelag...

Grattis på namnsdagen!

Link to comment
Share on other sites

Tack Finn.

Det börjar klarna en del. TopRace??? är det då en annan typ av slipning än CrystalGlide och är den i såfall anpassad för kallföre????

Om man tar en Zenith skida som har universal-spannkurva och medium-hårdhet PRG 4000 graphite-belag med TopRace slipning L=202. Vilken motsvarighet till denna har Fischer i sitt sortiment???

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Gör som Hjelmeset och skaffa dig Peltonen Infra-X!

Såg att Hjelmeset körde på Rossignol på 15K Otepää. Direkt när han var i mål var en norsk ledare framme och tog Ross skidorna som han åkt på och gav honom ett par Peltonen att visa upp.

 

Autsch Peltonen!

Och vilket svin Hjelmeset.

 

Skulle sparka honom direkt om jag var chef på Peltonen. Han får en skyhög lön, inga resultat och åker på andra tillverkares skidor.

 

Står ju ganska klart att det var enbart för pengarna han bytte märke.

Link to comment
Share on other sites

Gör som Hjelmeset och skaffa dig Peltonen Infra-X!

Såg att Hjelmeset körde på Rossignol på 15K Otepää. Direkt när han var i mål var en norsk ledare framme och tog Ross skidorna som han åkt på och gav honom ett par Peltonen att visa upp.

 

Autsch Peltonen!

Och vilket svin Hjelmeset.

 

Skulle sparka honom direkt om jag var chef på Peltonen. Han får en skyhög lön' date=' inga resultat och åker på andra tillverkares skidor.

 

Står ju ganska klart att det var enbart för pengarna han bytte märke.[/quote']

Detta är vanligare än många tror att man lånar skidor av åkare i samma team, man vill ju att man ska ha bästa möjliga för dagen och då kan det hända att man lånar ett par om man inte får till sina skidor perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Gör som Hjelmeset och skaffa dig Peltonen Infra-X!

Såg att Hjelmeset körde på Rossignol på 15K Otepää. Direkt när han var i mål var en norsk ledare framme och tog Ross skidorna som han åkt på och gav honom ett par Peltonen att visa upp.

 

Autsch Peltonen!

Och vilket svin Hjelmeset.

 

Skulle sparka honom direkt om jag var chef på Peltonen. Han får en skyhög lön' date=' inga resultat och åker på andra tillverkares skidor.

 

Står ju ganska klart att det var enbart för pengarna han bytte märke.[/quote']

Detta är vanligare än många tror att man lånar skidor av åkare i samma team, man vill ju att man ska ha bästa möjliga för dagen och då kan det hända att man lånar ett par om man inte får till sina skidor perfekt.

Han lånade inte skidor av nån. Han har ju kört på Rossignol till och med förra säsongen, så det var ett gammalt troget par han åkte på.

 

Och, ja det är vanligt att man lånar skidor, men inte från ett annat märke än det man är sponsrad av.

Link to comment
Share on other sites

Kan det inte ingå i kontraktet med peltonen att han får köra på gamla rossignol skidor ibland? Man har ju hört att det tar ett tag att få ihop en bra skidpark för toppåkarna och att de därför inte vill byte skidmerke så ofta. Var kanske enda settet att kunna sponsra in åkare som Hjelmeset.

 

Detta var självklart bara spekulationer om saker jag inte vet så mycket om :)

Link to comment
Share on other sites

Är inne på andra säsongen med Peltonen skidor och anser dom vara de bästa jag någonsin åkt på :). Åker på infra och infra-x modellerna i den klassiska stilen och rekomenderar dem starkt. Men då så är det ju även så att olika skidor/märken passar för olika stilar/åkare ( o.s.v.). Däremot vet jag att jag glider lika bra som konkurrenterna på tävlingarna, som åker på allt från atomic och rossignol till madshus och fisher mfl.Se till att någon riktigt kunnig hjälper dig att välja skidorna så ska du nog se att du får mkt nöje med peltonen. :)
Link to comment
Share on other sites

Såg att Hjelmeset körde på Rossignol på 15K Otepää. Direkt när han var i mål var en norsk ledare framme och tog Ross skidorna som han åkt på och gav honom ett par Peltonen att visa upp.

 

Autsch Peltonen!

Och vilket svin Hjelmeset.

 

Skulle sparka honom direkt om jag var chef på Peltonen. Han får en skyhög lön' date=' inga resultat och åker på andra tillverkares skidor.

 

Står ju ganska klart att det var enbart för pengarna han bytte märke.[/quote']

Detta är vanligare än många tror att man lånar skidor av åkare i samma team, man vill ju att man ska ha bästa möjliga för dagen och då kan det hända att man lånar ett par om man inte får till sina skidor perfekt.

Han lånade inte skidor av nån. Han har ju kört på Rossignol till och med förra säsongen, så det var ett gammalt troget par han åkte på.

 

Och, ja det är vanligt att man lånar skidor, men inte från ett annat märke än det man är sponsrad av.

Säker på att han inte lånade rossen av någon annan då? Nej de kan varken jag eller du vara, men en sak som talar för det är att när en åkare byter bort ett märke (av de so åker på A-Kontrakt) så brukar de bli tvungna att lämna tillbaka skidorna, vilket jag tror att Oddbjörn fått göra, han är ju trots allt en toppraknkad åkare som fått skidorna från första sorteringen, vilket innebär att det är bra par som ross vill ha kvar för att andra topp åkare ska så bra skidor som möjligt att åka på.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror som Frazzi att det var hans egna skidor, som han tagit med i reserv. Blev mycket förvånad när han bytte till Peltonen, då han som Ross-åkare haft skidor, som svarat bra till hans vilda framfart i spåret.

Ingen är väl gladare än Rossignol, då de fått gratisreklam för sina skidor, men Peltonen borde vara rejält sura och borde hota med löneavdrag vid upprepad otrohet.

 

Fortfarande väntar jag på att en åkare lyckas signera kontrakt med två skidmärken - ett för klassiskt - ett för skate.

Link to comment
Share on other sites

Det framgick när han bytte inför säsongen att han skulle ha möjligheten att få åka på sina gamla skidor ifall inte Peltonen funkade, annars skulle han aldrig vågat byta inför en OS säsong enligt han själv. Tycker det tyder på ett sunt tänkande från Peltonen också, att fixa bästa skidor i alla tänkbara fören är svårt inför en säsong.
Link to comment
Share on other sites

Fortfarande väntar jag på att en åkare lyckas signera kontrakt med två skidmärken - ett för klassiskt - ett för skate.

Behövs inte, alla stora skidmärken är likvärdiga. Dessutom blir det svårt i dubbeljakten och allmänt schizofrent:).

 

Så det blir inte X60EUR+ X60EUR utan 2X40EUR för åkarna.

Link to comment
Share on other sites

Det framgick när han bytte inför säsongen att han skulle ha möjligheten att få åka på sina gamla skidor ifall inte Peltonen funkade, annars skulle han aldrig vågat byta inför en OS säsong enligt han själv. Tycker det tyder på ett sunt tänkande från Peltonen också, att fixa bästa skidor i alla tänkbara fören är svårt inför en säsong.

OK, det hade jag missat. Allt i sin ordning alltså.

 

Ett sammanträffande var att Ville Nousiainen avbröt samma lopp p.g.a. att hans skidor inte fungerade. Det var ingen bra dag för det finska skidmärket alltså.

 

Men Peltonen hade ett par glansstunder under TDS, bla. var Riikka Sarasoja snabbast på en etapp som bestod i princip bara av utförsåkning.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...