Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Jag tänkte åka på 5.30h på Vasaloppet..


skidguru

Recommended Posts

Hej jag kräver att jag kommer under 6h i Vasaloppet

om spåren är bra när jag kommer.

Hur ska jag göra för att lyckas ska jag göra som jag alltid gör valla mina skidor själv.Typ enda gången jag vallar eller ska jag lämna in mina skidor.

Ska jag satsa på den senaste utrustningen skidor,pjäxor,stavar m.m. (Vad kan jag tjäna i tid.)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Förra årets skidor hade jag inte vallat på flera år

körde tejp och ovallat.Jag var inte helt nöjd med glidet...

Sen står jag där på startlinjen och tänker har jag gjort rätt.Skulle jag inte lämna in mina skidor...

Jag håller helt klart med dig om att träning är det viktigaste....

Link to comment
Share on other sites

Bästa sättet att tjäna tid är att vara bra förberedd. Under 5.30 tror jag kräver minst 250 timmar/år i träning. Upplägg finns det gott om på forumet.

 

Utrustningen bör såklart vara bra men det är inte den som gör om du tar dig under 5.30.

 

(men.. jag tycker du ska lägga pengarna på ett par bra skidor som passar just dig och din åkstil, utprovade av nån som kan. Rätt skida ger oftast bra glid och fäste)

Link to comment
Share on other sites

Hej jag kräver att jag kommer under 6h i Vasaloppet

om spåren är bra när jag kommer.

Hur ska jag göra för att lyckas ska jag göra som jag alltid gör valla mina skidor själv.Typ enda gången jag vallar eller ska jag lämna in mina skidor.

Ska jag satsa på den senaste utrustningen skidor,pjäxor,stavar m.m. (Vad kan jag tjäna i tid.)

Hur ser din träningsbakgrund ut? Hur ser dina tidigare vasaloppsresultat ut? Med det som bakgrund kan det nog ges ett par råd.

 

Vad gäller material så måste jag säga att, om ditt stora mål är Vasaloppet så ska du inte pruta på utrustningen, trist att loosa på den om man har tränat bra och har en bra dag.

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att träningen är viktigast. Det jag också tänker på är att du helst ska stå i led 2. Det är faktiskt väldigt viktigt att komma iväg med dom som kommer att sluta på tiden 5.30. Många år är det svårt att avancera bakifrån då dom lättåkta spåren är upptagna. Så sattsa på några seedningslopp om du inte redan har en plats i led 2. Seedningsloppen är också väldigt bra träning. Till sist skulle jag omsätta ditt tidsmål till ett placeringsmål. Placering är mer rättvisande då det kan vara stora skillnader på tider beroende på föret. Man vill ju inte att dagens före ska förstöra chansen att nå målet ;) Kanske placering 750 är lämpligt. Du får väl analysera tidigare resultatlistor.
Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte hur du kan ha ett tidsmål. Vad gäller placering kan ju detta skifta enormt beroende på hur skidföret ser ut. Det enda vettiga för mig är om du anger ett placeringsmål, t.ex. topp 1000 eller topp något annat.

 

Men om du inte står i 2-a startled får du kanske börja med att ta dig dit? Annars har du fått bra råd tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Kollade lite resultat och en placering runt 1000 motsvarar ungefär 5.30h. 2005 verkar varit ett snabbt år då hade nr 1000 5.05h

 

Först i led 3 eller någonstans i led 2. Led 2 är givetvis bäst. Då behöver du inte vara vid starten så toktidigt för att få en bra position. Det tycker jag är värt mycket för att inte slösa med energi i onödan.

Link to comment
Share on other sites

Jag står i startled 4-a..

Jag har åkt på 6.09h och 6.10h..

Sist åkte jag på 6.10h (Öppet spår på Måndag).

.

En jäkla skillnad att åka 6.10 i ÖS jämfört med i VL i samma förhållanden. Säg att du från startled 4 tappar minst 20 min i starten. Då ska du åka ikapp din egen tid med 1 timma!

 

Tycker fortfarande det är vettigare med placeringsmål.

Link to comment
Share on other sites

Har åkt på 5,35 från startled 3. Tror det var 2004. Om du förberett dig rätt och kommer iväg med flyt kan du åka under 5,30 från led 3, om det är "bra" före. Håller med om att ett placeringsmål är bättre. ( även om jag själv har haft 5,30 målet istället för placering)
Link to comment
Share on other sites

Jag står i startled 4-a..

Jag har åkt på 6.09h och 6.10h..

Sist åkte jag på 6.10h (Öppet spår på Måndag).

.

En jäkla skillnad att åka 6.10 i ÖS jämfört med i VL i samma förhållanden. Säg att du från startled 4 tappar minst 20 min i starten. Då ska du åka ikapp din egen tid med 1 timma!

 

Tycker fortfarande det är vettigare med placeringsmål.

1 timme är en baggis' date=' det är bara att gå till Pölder, så fixar han det:

Stenslipad skida med bra belag kan förbättra din tid på Vasaloppet med 1 timme! Och tyvärr… dyrare skida med bättre belag betyder oftast ännu bättre tid om du stenslipar dem

;)

 

Jag ansluter mig till placeringsmåls- och träningskören. För att köra på 5.30 behöver du hålla c:a 36 min/mil. För att klara det på VL behöver du vara rätt stabil på 33-34 min/mil på kortare sträckor. Alltså lär du behöva fokusera en del på fart. Utöver att köra några seedningslopp kan det vara idé att åka några kortare tävlingar också, kanske DM eller liknande.

Link to comment
Share on other sites

eftersom du har kört på 6:09 innan så tror jag inte det är någon omöjlighet att kapa ca 40 minuter om förutsättningarna är bra, förutsatt att du har legat i med träningen i år.

om inte jag minns fel så var det väl ganska dåliga förhållanden förra året i öppetspår, var väl snöstorm på söndagen ? vasaloppet hade ju betydligt bättre före

Link to comment
Share on other sites

Jag står i startled 4-a..

Jag har åkt på 6.09h och 6.10h..

Sist åkte jag på 6.10h (Öppet spår på Måndag).

.

En jäkla skillnad att åka 6.10 i ÖS jämfört med i VL i samma förhållanden. Säg att du från startled 4 tappar minst 20 min i starten. Då ska du åka ikapp din egen tid med 1 timma!

 

Tycker fortfarande det är vettigare med placeringsmål.

1 timme är en baggis' date=' det är bara att gå till Pölder, så fixar han det:

Stenslipad skida med bra belag kan förbättra din tid på Vasaloppet med 1 timme! Och tyvärr… dyrare skida med bättre belag betyder oftast ännu bättre tid om du stenslipar dem

;)

 

Jag ansluter mig till placeringsmåls- och träningskören. För att köra på 5.30 behöver du hålla c:a 36 min/mil. För att klara det på VL behöver du vara rätt stabil på 33-34 min/mil på kortare sträckor. Alltså lär du behöva fokusera en del på fart. Utöver att köra några seedningslopp kan det vara idé att åka några kortare tävlingar också, kanske DM eller liknande.

36 min brutto inkl. alla stopp!

skulle då snarare säga att du behöver kunna åka 9 mil i 33-34min tempo, alltså vara stabil på milen mot låga 30 med ovanstående resonemang.

Link to comment
Share on other sites

eftersom du har kört på 6:09 innan så tror jag inte det är någon omöjlighet att kapa ca 40 minuter om förutsättningarna är bra, förutsatt att du har legat i med träningen i år.

om inte jag minns fel så var det väl ganska dåliga förhållanden förra året i öppetspår, var väl snöstorm på söndagen ? vasaloppet hade ju betydligt bättre före

Jag är ganska less på att "snöstorm" missbrukas så ofta. Jag åkte oxå i söndagens snöväder, inte ens snö(o)väder. Snöstorm kan man råka ut för på fjället,inte i Vasan.

 

Annars håller jag med Dunder om tiderna i Ös - Vasaloppet

Link to comment
Share on other sites

36min/mil på Vasaloppet är inte så farligt som det låter. Milen på VL är väldigt snabba jämfört med att klocka sig på normala motionspår. Seedningsloppen kan ge en fingervisning. När jag åkt VL har jag snittat på 32-33 och på seedningsloppen ca: 42km snittat på 30-31. Men jag upplever att det är nästan omöjligt att komma ner på dessa tider på träning.

 

Rätt led i starten, en hyffsad start, sedan är det bara att hänga med i tempot bland åkarna omkring dig. Då behöver du inte tänka på vilka tider du gör på milen. Vilken placering du ligger på brukar klarna framåt oxberg. Sedan är det bara att kämpa sista biten.

Link to comment
Share on other sites

En jäkla skillnad att åka 6.10 i ÖS jämfört med i VL i samma förhållanden. Säg att du från startled 4 tappar minst 20 min i starten. Då ska du åka ikapp din egen tid med 1 timma!

 

Tycker fortfarande det är vettigare med placeringsmål.

1 timme är en baggis' date=' det är bara att gå till Pölder, så fixar han det:

Stenslipad skida med bra belag kan förbättra din tid på Vasaloppet med 1 timme! Och tyvärr… dyrare skida med bättre belag betyder oftast ännu bättre tid om du stenslipar dem

;)

 

Jag ansluter mig till placeringsmåls- och träningskören. För att köra på 5.30 behöver du hålla c:a 36 min/mil. För att klara det på VL behöver du vara rätt stabil på 33-34 min/mil på kortare sträckor. Alltså lär du behöva fokusera en del på fart. Utöver att köra några seedningslopp kan det vara idé att åka några kortare tävlingar också, kanske DM eller liknande.

36 min brutto inkl. alla stopp!

skulle då snarare säga att du behöver kunna åka 9 mil i 33-34min tempo, alltså vara stabil på milen mot låga 30 med ovanstående resonemang.

Alla stopp? ska man åka under 5,30 så e de inga bullpauser de e frågan om=)... med ditt resonemang blir de ju över 20 min stopp totalt.... man tar några muggar vid varje station och har med sig ett vätskebälte med en flaska och lite bars.... de blir inga stopp där inte..

Link to comment
Share on other sites

Att ha ett tidsmål fungerar bare inte. Det er bare att ta en titt på resultatena så ser man at plaseringen før samma tid variarer vældigt mycket. Jeg har også min egna erfarenhet från 97-98, var ca 50 min raskare 98 trots minimalt med trening och 500 plasseringar sämre plassering (kjørde førøvrigt under 5.30 98 så relevant her).

 

Før mig virker det som at en 5.30 et normal år (ca 4 h vinnar tid) rundt 1200-1300 plassering. 1000 plass er ialle fall oftast betre en 5.30.

 

"Säg att du från startled 4 tappar minst 20 min i starten."

Jeg tror ikke du tappar så mycket i starten från led 4. Jeg tror jeg kanske tappade et par minuter til smågan nær jag startade ganska långt bak i led 3. Startade også en gång ganska långt bak i led 5 och tror inte jag tappade i nærheten av 20 min til smågan då heller.

Link to comment
Share on other sites

Hej jag kräver att jag kommer under 6h i Vasaloppet

om spåren är bra när jag kommer.

Hur ska jag göra för att lyckas ska jag göra som jag alltid gör valla mina skidor själv.Typ enda gången jag vallar eller ska jag lämna in mina skidor.

Ska jag satsa på den senaste utrustningen skidor,pjäxor,stavar m.m. (Vad kan jag tjäna i tid.)

Jag var i din sits i början av 00-talet då jag körde mina Vasalopp. 2003 körde jag på 6:11 från led 5, och seedade därmed upp mig till led 4 året efter. Då satsade jag hårdare, målet 2004 var under 6 timmar och medalj. Det lyckades över förväntan, jag körde in på 5:19 (plac ca 1500) och klar medaljtid.

 

Mitt recept var att träna stakning så mycket som möjligt. Jag brukade tänka såhär: För att åka på under 7 timmar måste jag orka staka hela vägen. För att åka på under 6 timmar måste jag orka staka fort hela vägen.

 

Förutom ökad träning så köpte jag nya skidor (mina gamla var 13 år vi det laget) och styvare stavar. Jag kortade också fästvallazonen lite för att optimera glidet. Sedan var det ju också ovanligt snabbt före 2004 vilket hjälpte mig tidsmässigt.

Link to comment
Share on other sites

Sluta jämföra tider! Jämför placeringar i stället. Har du tur med föret så krossar du målet med 5:30h utan att träna. Vann inte Janne Ottosson på över 5h ett år??

 

Pask gjorde en förbättring med ca: 1100 placeringar mellan 2003-2004 och en förbättring av tiden med ca: 30 min om man jämför hur lång tid 1500 placeringen hade dom båda åren. Bättre träning gav ett bättre startled där han orkade åka med i tempot 1000 placeringar högre upp i fältet.

Link to comment
Share on other sites

2004 var ett bra år. Efter att ha legat på runt 7 tim några år gick jag ner till 6.30. Jag har för mig att det var jämt före hela vägen samt att jag varit i Norge helgen innan och kört två hårda lopp sö-må (3 mil + 1 mil)

I år var det stor skillnad på ÖS söndag o måndag. 6.10 på söndag hade indikerat under 5 tim i VL med bra startled, men det var väl ÖS måndag du gjorde 6.10 = mer tveksamt. (åkte ÖS söndag men ej VL).

På den tiden jag åkte under 6 tim var det skidträning alla dagar utom måndag, sen tävling på varierande sträckor på helgerna. Då var det inte så många led, så jag startade i 2:a ledet och kunde köra obehindrat efter stoppet i första backen. Men min träning då är inte tillämplig nu, då VL ändrat karaktär mot större % stakning.

 

Men blir det liknande före som 2004 och du seedar upp dig till 3:an samt kör målinriktad vasaloppsträning (som många här på forumet är duktiga på), så tror jag inte det är omöjligt att komma ner på 5.30. Det är inte fel att ha den tiden som mål bara man justerar den efter loppet med tanke på vilket före loppet gått i. Jämt och bra före bör vara utgångspunkt för 5.30-målet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...