Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

E4 loppet Rullskidor (Motion och SM), Innlines, Löpning och Cykel


Sniperolsson

Recommended Posts

kan jag åka 90 mil enkel väg så är väl era avstånd ingenting

Precis..!! ' date='och 100 mil för mig från andra hållet (mot skåningens resa),norrland är stort och lååångt.

Dock planerar jag att vara med,inte ofta man får chansen ....på rullskidor...!!![/quote']

Jag tänkte mer på det att om man nu skulle vara med, så har ju jag inga skaterullisar, inte så kul att åka så långt och sen åka klassiskt ändå! Då lär man väl vara chanslös ändå...

Det hade ju såklart varit en annan femma om man hade haft skateskidor och hade tränat på dom ett tag. Men det känns rätt meningslöst att åka klassiskt! Iaf tycker jag det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply
kan jag åka 90 mil enkel väg så är väl era avstånd ingenting

Precis..!! ' date='och 100 mil för mig från andra hållet (mot skåningens resa),norrland är stort och lååångt.

Dock planerar jag att vara med,inte ofta man får chansen ....på rullskidor...!!![/quote']

Jag tänkte mer på det att om man nu skulle vara med, så har ju jag inga skaterullisar, inte så kul att åka så långt och sen åka klassiskt ändå! Då lär man väl vara chanslös ändå...

Det hade ju såklart varit en annan femma om man hade haft skateskidor och hade tränat på dom ett tag. Men det känns rätt meningslöst att åka klassiskt! Iaf tycker jag det.

Men du vet ju att det krylar av affärer som säljer skaterullskidor eller hur :)

 

Så då finns det inge problem.

För övrigt tror jag många kommer åka klassiska skidor på loppet.

Link to comment
Share on other sites

Precis..!! ' date='och 100 mil för mig från andra hållet (mot skåningens resa),norrland är stort och lååångt.

Dock planerar jag att vara med,inte ofta man får chansen ....på rullskidor...!!![/quote']

Jag tänkte mer på det att om man nu skulle vara med, så har ju jag inga skaterullisar, inte så kul att åka så långt och sen åka klassiskt ändå! Då lär man väl vara chanslös ändå...

Det hade ju såklart varit en annan femma om man hade haft skateskidor och hade tränat på dom ett tag. Men det känns rätt meningslöst att åka klassiskt! Iaf tycker jag det.

Men du vet ju att det krylar av affärer som säljer skaterullskidor eller hur :)

 

Så då finns det inge problem.

För övrigt tror jag många kommer åka klassiska skidor på loppet.

självklart vet jag det! :D . och bra sådana också ;) .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Får jag fråga er rutinerade tävlingsrullare? Jag har tävlat mycket på snöskidor men bara kört testtävlingar på rullskidor. Jag har tänkt mig att köra E4-loppet men om det regnar blir mina Swenor Equipe racing oranga hjul snorhala. Visst kan jag köra på mina Swenor skate long med vanliga gummihjul istället men då är det ju meningslöst att tävla, som att åka med fästvalla över hela skidan. Hur gör man om det regnar med de hala tävlingshjulen? Åker ändå eller? Jag är inte den som orkar köpa en ytterligare uppsättning hjul och definitivt inte den som orkar skruva....
Link to comment
Share on other sites

Får jag fråga er rutinerade tävlingsrullare? Jag har tävlat mycket på snöskidor men bara kört testtävlingar på rullskidor. Jag har tänkt mig att köra E4-loppet men om det regnar blir mina Swenor Equipe racing oranga hjul snorhala. Visst kan jag köra på mina Swenor skate long med vanliga gummihjul istället men då är det ju meningslöst att tävla, som att åka med fästvalla över hela skidan. Hur gör man om det regnar med de hala tävlingshjulen? Åker ändå eller? Jag är inte den som orkar köpa en ytterligare uppsättning hjul och definitivt inte den som orkar skruva....

Antingen har man lite sämre grepp men bra rull eller så köper regnhjul de gå lite tyngre men har bra grepp. Man får göra en analys av läget och vad kommer jag att tjäna på fart eller grepp. Jag tror att på ett lopp som SM kommer man totalt att tjäna på bra rull.

Link to comment
Share on other sites

I morgon fredag (5/8) är den sista dagen för att anmäla sig till E¤loppet innan den förhöjda anmälningsavgiften träder ikraft! KOM IGEN OCH ANMÄL ER NU!!

 

www.e4loppet.se

Tjena sniper! :) hur är anmälningsläget på sm-klass resp. motionsklassen vid denna tidpunkt. tänkte om du hade lite info om detta :)

 

Själv funderar jag på att byta klass till det kortare motionsloppet(26km) då jag inte har några tävlingshjul samt tänkte köra klassiska skidor och staka. tror att jag kommer att bli väldigt sist om jag åker långa klassen,det kan jag kanske bli i den korta oxå men jag är ju kanske inte sist ute på banan då iallafall :lol:

Link to comment
Share on other sites

I morgon fredag (5/8) är den sista dagen för att anmäla sig till E¤loppet innan den förhöjda anmälningsavgiften träder ikraft! KOM IGEN OCH ANMÄL ER NU!!

 

www.e4loppet.se

Tyvärr inga anmälda alls i H45 eller H50 än så länge. Inget kul att bli ensam då gäller det knappast som SM, men anmäler mig ändå för den goda sakens skull, så kanske fler anmäler sig! Vad gäller för regler för sammanslagning av klasser med för få deltagare?

Link to comment
Share on other sites

I morgon fredag (5/8) är den sista dagen för att anmäla sig till E¤loppet innan den förhöjda anmälningsavgiften träder ikraft! KOM IGEN OCH ANMÄL ER NU!!

 

www.e4loppet.se

Tyvärr inga anmälda alls i H45 eller H50 än så länge. Inget kul att bli ensam då gäller det knappast som SM' date=' men anmäler mig ändå för den goda sakens skull, så kanske fler anmäler sig! Vad gäller för regler för sammanslagning av klasser med för få deltagare?[/quote']

Vart ser du anmälningsantalet nånstans.hittar inget på hemsidan.....

eller är jag blind? ;)

Link to comment
Share on other sites

I morgon fredag (5/8) är den sista dagen för att anmäla sig till E¤loppet innan den förhöjda anmälningsavgiften träder ikraft! KOM IGEN OCH ANMÄL ER NU!!

 

www.e4loppet.se

Tyvärr inga anmälda alls i H45 eller H50 än så länge. Inget kul att bli ensam då gäller det knappast som SM' date=' men anmäler mig ändå för den goda sakens skull, så kanske fler anmäler sig! Vad gäller för regler för sammanslagning av klasser med för få deltagare?[/quote']

Vart ser du anmälningsantalet nånstans.hittar inget på hemsidan.....

eller är jag blind? ;)

7:e fliken "Anmälan" -> Sedan uppe till höger

 

Har du redan anmält dig?

Här kan du kontrollera om du är anmäld:

Klicka här för att kontrollera din anmälan

http://www.e4-loppet.se/anmalan/anmalda.asp

 

Finns för varje klass, snyggt och prydligt

 

Men sen finns det även anmälda under loppet på IdrottOnline

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr inga anmälda alls i H45 eller H50 än så länge. Inget kul att bli ensam då gäller det knappast som SM' date=' men anmäler mig ändå för den goda sakens skull, så kanske fler anmäler sig! Vad gäller för regler för sammanslagning av klasser med för få deltagare?[/quote']

Vart ser du anmälningsantalet nånstans.hittar inget på hemsidan.....

eller är jag blind? ;)

7:e fliken "Anmälan" -> Sedan uppe till höger

 

Har du redan anmält dig?

Här kan du kontrollera om du är anmäld:

Klicka här för att kontrollera din anmälan

http://www.e4-loppet.se/anmalan/anmalda.asp

 

Finns för varje klass, snyggt och prydligt

 

Men sen finns det även anmälda under loppet på IdrottOnline

Många fler har anmält sig men ännu inte betalat och dessa kan ej ses under anmälda på hemsidan....de kommer med först när pengar kommit in!

Link to comment
Share on other sites

Vart ser du anmälningsantalet nånstans.hittar inget på hemsidan.....

eller är jag blind? ;)

7:e fliken "Anmälan" -> Sedan uppe till höger

 

Har du redan anmält dig?

Här kan du kontrollera om du är anmäld:

Klicka här för att kontrollera din anmälan

http://www.e4-loppet.se/anmalan/anmalda.asp

 

Finns för varje klass' date=' snyggt och prydligt

 

Men sen finns det även anmälda under loppet på IdrottOnline[/quote']

Många fler har anmält sig men ännu inte betalat och dessa kan ej ses under anmälda på hemsidan....de kommer med först när pengar kommit in!

OK, såg det, gäller mig också!

Link to comment
Share on other sites

Idag var jag och en kompis ut på en tur med race skejt skidor på nya E4:an!

Han åkte på Swenor skidor med orange hjul och han väger 70kg.

Jag åkte på Eagle med gula hjul och jag väger 97kg.

Vi testade rull flera ggr under denna 3milatur och han rullade snabbare och längre än mig varje gång men skillnaden var inte sååå stor.

 

Jag tog sedan på mig mina Klassiska Swenor med Orange hjul och vi testade några ggr igen i olika farter....nu rullade jag ifrån honom....inte mycket men snabbare och längre rullade jag!

 

Detta var ett test på den asfalten som tävlingen kommer att gå på!

Link to comment
Share on other sites

Idag var jag och en kompis ut på en tur med race skejt skidor på nya E4:an!

Han åkte på Swenor skidor med orange hjul och han väger 70kg.

Jag åkte på Eagle med gula hjul och jag väger 97kg.

Vi testade rull flera ggr under denna 3milatur och han rullade snabbare och längre än mig varje gång men skillnaden var inte sååå stor.

 

Jag tog sedan på mig mina Klassiska Swenor med Orange hjul och vi testade några ggr igen i olika farter....nu rullade jag ifrån honom....inte mycket men snabbare och längre rullade jag!

 

Detta var ett test på den asfalten som tävlingen kommer att gå på!

Ska man jämnföra hjul bör man jämnföra samma hårdhet. Nu han ni kollat 78 gradiga hjul mot 84 gradiga. Det skulle vara konstigt om inte 78 gick fortare i rull. Sen vad man tjänar på totalt beror på vilken åkstil, asfalttyp mm. Men summa summarum det är ändå mycket mindre skillnad på racehjul än det är på vintern då kan det skilja enormt mellan det bästa och näst bästa skidparet.

Link to comment
Share on other sites

Idag var jag och en kompis ut på en tur med race skejt skidor på nya E4:an!

Han åkte på Swenor skidor med orange hjul och han väger 70kg.

Jag åkte på Eagle med gula hjul och jag väger 97kg.

Vi testade rull flera ggr under denna 3milatur och han rullade snabbare och längre än mig varje gång men skillnaden var inte sååå stor.

 

Jag tog sedan på mig mina Klassiska Swenor med Orange hjul och vi testade några ggr igen i olika farter....nu rullade jag ifrån honom....inte mycket men snabbare och längre rullade jag!

 

Detta var ett test på den asfalten som tävlingen kommer att gå på!

Ska man jämnföra hjul bör man jämnföra samma hårdhet. Nu han ni kollat 78 gradiga hjul mot 84 gradiga. Det skulle vara konstigt om inte 78 gick fortare i rull. Sen vad man tjänar på totalt beror på vilken åkstil' date=' asfalttyp mm. Men summa summarum det är ändå mycket mindre skillnad på racehjul än det är på vintern då kan det skilja enormt mellan det bästa och näst bästa skidparet.[/quote']

Varför ska 78A hjul rulla bättre än 84A hjul? Det skulle vara tvärtom. På grov asfalt rullar mjuka hjul kanske bättre än hårda hjul. Hur grov är det på nya E4an?

Link to comment
Share on other sites

Även på slät asfalt kommer ett 78 rulla bättre än 84 men skillnaderna blir mindre för att inte tala om hur temperaturen inverkar. Det beror på återstudsen i materialet elastiteten. Gränsen kommer att gå där kontaktyta-material-tryck/mm2-återstuds detta ger hur snabbt hjulet går. Men som sagt även med ett halvdant hjul kan man vinna tävlingar men med halvdanna längdskidor är man chanslös.
Link to comment
Share on other sites

Gränsen kommer att gå där kontaktyta-material-tryck/mm2-återstuds detta ger hur snabbt hjulet går.

Det låter intressant, men kan du förklara i mer detalj vad du menar med 'kontaktyta-material-tryck/mm2-återstuds'?

Jag fick ett tips från en tidigare rullskid-åkare om hur han har valt hårdhet av sina hjul fär sina tävlingar. Han låta falla olika hjul på asfalten av tävlingsbanan och väljer hjulen som 'hoppa' högst.

Link to comment
Share on other sites

Hej !

Detta är mitt första inägg på detta forum. Jag har dock läst och tittat på forumet under flera år. Jag har funderat på om jag ska åka E4-loppet. Det är dock mycket som talat emot detta. Jag har aldrig åkt skate på vare sig rullskidor eller längdskidor så det skulle bli att tävla med klassiska rullskidor mot skatare. Det blir en resa på ca 70 mil fram och tillbaks, samt att det måste ordnas hotell eller vandrarhemsövernattning.

Jag kom hem från min semesterresa för några timmar sedan och tänkte att jag skulle anmäla mig till loppet trots att jag åker klassiskt samt att det blir en kostsam tävling för min del. När jag går in på E4-loppets hemsida och ska anmäla mig så ser jag att anmälningstiden för ordinarie avgift (300:-) gick ut 5 aug och att anmälningarna efter detta datum är dubbla summan (dvs 600:-). Nu har jag tappat lusten till att anmäla mig. Varför har dom ett sådant tidigt senaste datum för ordinarie anmälan. Kan inte arrangören ändra denna tid till ett senare datum. Jag tror det är många andra rullskidåkare som snart kommer att hålla med mig när de ska göra sin anmälan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...