Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

E4 loppet Rullskidor (Motion och SM), Innlines, Löpning och Cykel

• Vänligen logga in för att kunna svara
119 svar till detta ämne

Andreas87

Andreas87

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 729 inlägg
man får alltså åka klassiskt med PU hjul på detta lopp? i tävlingsklassen alltså.
Mål 2015: Elitled VL. Topp 150.

golvet

golvet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 815 inlägg

man får alltså åka klassiskt med PU hjul på detta lopp? i tävlingsklassen alltså.

tror att skåningen förklarat detta tidigare i denna tråd! jag ska leta..........

golvet

golvet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 815 inlägg

Hmmmmm en fråga.om man anmäler sig till MOTIONS loppet MÅSTE man ändå åka skate? kan man inte åka klassiskt eftersom det "bara" är ett motionslopp? äger inga skaterullisar nämligen ;) kan man det åker jag nog ner.det ärr bara ca 15 mil så det är överkommligt :)

Skåningen kan säkert svara bättre på detta, men enligt min erfarenhet och efter vad jag förstår så får man alltid åka i "fri stil" dvs klassiskt , skate eller andra stilar på fristilslopp om inget annat uttrycks så länge skidorna är inom tillåtna gränser. Rent teoretiskt så skulle det säkert gå fortare med backspärr på en extremt kuperad lång bana med typ 15% stigning men såna asfalterade vägar finns det knappast i Sverige.

Exakt!
Fristil betyder att du får åka vilka skidor du vill så länge dom följer reglerna. Alltså går det bra att åka skate eller klassiska skidor.
Så du får alltså ta skateskär med klassiska skidor.

här andreas!

Andreas87

Andreas87

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 729 inlägg

Skåningen kan säkert svara bättre på detta, men enligt min erfarenhet och efter vad jag förstår så får man alltid åka i "fri stil" dvs klassiskt , skate eller andra stilar på fristilslopp om inget annat uttrycks så länge skidorna är inom tillåtna gränser. Rent teoretiskt så skulle det säkert gå fortare med backspärr på en extremt kuperad lång bana med typ 15% stigning men såna asfalterade vägar finns det knappast i Sverige.

Exakt!
Fristil betyder att du får åka vilka skidor du vill så länge dom följer reglerna. Alltså går det bra att åka skate eller klassiska skidor.

här andreas!

kanon! ;) . tackar
Känns iofs lite mastigt med 41 mil enkel väg upp till hudik! :D . Men man vet ju aldrig! :D

Redigerat av Andreas87, 23 juni 2011 - 11:21 .

golvet

golvet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 815 inlägg

Exakt!

här andreas!

kanon! ;) . tackar
Känns iofs lite mastigt med 41 mil enkel väg upp till hudik! :D . Men man vet ju aldrig! :D

Jag åker ju 60mil enkel väg "bara" för att åka klarälvsbanan med er....... :D

golvet

golvet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 815 inlägg

här andreas!

kanon! ;) . tackar

Tänk på att det ju SM oxå....

Andreas87

Andreas87

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 729 inlägg

här andreas!

kanon! ;) . tackar

oh jäklar! är det så långt! :D . ja men dåså! :)
Ja just de ja, SM ja... Kommer det att bli seedning till VL på detta race då ? nu när alliansloppet blev inställt? eller de kanske bara gäller klassisk åkning det.?

Redigerat av Andreas87, 23 juni 2011 - 11:26 .

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 284 inlägg
kan jag åka 90 mil enkel väg så är väl era avstånd ingenting

veteransportare

veteransportare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 82 inlägg

Precis..!! ,och 100 mil för mig från andra hållet (mot skåningens resa),norrland är stort och lååångt.
Dock planerar jag att vara med,inte ofta man får chansen ....på rullskidor...!!!

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg
Inga problem med detta hoppas jag:)

http://www.teknikens...sfalt/index.xml
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

Andreas87

Andreas87

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 729 inlägg

Precis..!! ,och 100 mil för mig från andra hållet (mot skåningens resa),norrland är stort och lååångt.
Dock planerar jag att vara med,inte ofta man får chansen ....på rullskidor...!!!

Jag tänkte mer på det att om man nu skulle vara med, så har ju jag inga skaterullisar, inte så kul att åka så långt och sen åka klassiskt ändå! Då lär man väl vara chanslös ändå...
Det hade ju såklart varit en annan femma om man hade haft skateskidor och hade tränat på dom ett tag. Men det känns rätt meningslöst att åka klassiskt! Iaf tycker jag det.

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 284 inlägg

Jag tänkte mer på det att om man nu skulle vara med, så har ju jag inga skaterullisar, inte så kul att åka så långt och sen åka klassiskt ändå! Då lär man väl vara chanslös ändå...
Det hade ju såklart varit en annan femma om man hade haft skateskidor och hade tränat på dom ett tag. Men det känns rätt meningslöst att åka klassiskt! Iaf tycker jag det.

Men du vet ju att det krylar av affärer som säljer skaterullskidor eller hur :)

Så då finns det inge problem.
För övrigt tror jag många kommer åka klassiska skidor på loppet.

Andreas87

Andreas87

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 729 inlägg

Men du vet ju att det krylar av affärer som säljer skaterullskidor eller hur :)

Så då finns det inge problem.
För övrigt tror jag många kommer åka klassiska skidor på loppet.

självklart vet jag det! :D . och bra sådana också ;) .

Skimarathon

Skimarathon

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg
Langd.se har en komplett tävlingskalender för rullskidor:
http://www.langd.se/...r.86143.sv.html

Sniperolsson

Sniperolsson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 238 inlägg
I morgon fredag (5/8) är den sista dagen för att anmäla sig till E¤loppet innan den förhöjda anmälningsavgiften träder ikraft! KOM IGEN OCH ANMÄL ER NU!!

www.e4loppet.se

2014 Placering 818.

skejterboy

skejterboy

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg
Får jag fråga er rutinerade tävlingsrullare? Jag har tävlat mycket på snöskidor men bara kört testtävlingar på rullskidor. Jag har tänkt mig att köra E4-loppet men om det regnar blir mina Swenor Equipe racing oranga hjul snorhala. Visst kan jag köra på mina Swenor skate long med vanliga gummihjul istället men då är det ju meningslöst att tävla, som att åka med fästvalla över hela skidan. Hur gör man om det regnar med de hala tävlingshjulen? Åker ändå eller? Jag är inte den som orkar köpa en ytterligare uppsättning hjul och definitivt inte den som orkar skruva....

Rullskidmannen

Rullskidmannen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 192 inlägg

Får jag fråga er rutinerade tävlingsrullare? Jag har tävlat mycket på snöskidor men bara kört testtävlingar på rullskidor. Jag har tänkt mig att köra E4-loppet men om det regnar blir mina Swenor Equipe racing oranga hjul snorhala. Visst kan jag köra på mina Swenor skate long med vanliga gummihjul istället men då är det ju meningslöst att tävla, som att åka med fästvalla över hela skidan. Hur gör man om det regnar med de hala tävlingshjulen? Åker ändå eller? Jag är inte den som orkar köpa en ytterligare uppsättning hjul och definitivt inte den som orkar skruva....

Antingen har man lite sämre grepp men bra rull eller så köper regnhjul de gå lite tyngre men har bra grepp. Man får göra en analys av läget och vad kommer jag att tjäna på fart eller grepp. Jag tror att på ett lopp som SM kommer man totalt att tjäna på bra rull.

golvet

golvet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 815 inlägg

I morgon fredag (5/8) är den sista dagen för att anmäla sig till E¤loppet innan den förhöjda anmälningsavgiften träder ikraft! KOM IGEN OCH ANMÄL ER NU!!

www.e4loppet.se

Tjena sniper! :) hur är anmälningsläget på sm-klass resp. motionsklassen vid denna tidpunkt. tänkte om du hade lite info om detta :)

Själv funderar jag på att byta klass till det kortare motionsloppet(26km) då jag inte har några tävlingshjul samt tänkte köra klassiska skidor och staka. tror att jag kommer att bli väldigt sist om jag åker långa klassen,det kan jag kanske bli i den korta oxå men jag är ju kanske inte sist ute på banan då iallafall :lol:

Redigerat av golvet, 04 augusti 2011 - 18:33 .

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

www.e4loppet.se

Tyvärr inga anmälda alls i H45 eller H50 än så länge. Inget kul att bli ensam då gäller det knappast som SM, men anmäler mig ändå för den goda sakens skull, så kanske fler anmäler sig! Vad gäller för regler för sammanslagning av klasser med för få deltagare?

Redigerat av Everest, 04 augusti 2011 - 19:27 .

Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

golvet

golvet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 815 inlägg

www.e4loppet.se

Tyvärr inga anmälda alls i H45 eller H50 än så länge. Inget kul att bli ensam då gäller det knappast som SM, men anmäler mig ändå för den goda sakens skull, så kanske fler anmäler sig! Vad gäller för regler för sammanslagning av klasser med för få deltagare?

Vart ser du anmälningsantalet nånstans.hittar inget på hemsidan.....
eller är jag blind? ;)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar