Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad betalar man vid samåkning?


skid_åkare

Recommended Posts

eller så passar man på att under resan lämna in bilen på service m kemkedjebyte o däcksbyte mm

 

kan vi inte be Magdalena Ribbing reda ut det hela åt oss

Nej för fan, inte Ribbing, hon är fortfarande skyldig mig 200 sen jag skjutsade henne till Tjejvasan ifjol.

Link to comment
Share on other sites

he, he.

 

Kan tänka mig att "oviljan" att betala / ta betalt för mer än soppapengarna bottnar i en fråga om självbedrägeri hos båda parter. Man är så förtjust i att fara omkring i sin bil, och innerst inne inser man ju de brutalt höga kostnaderna för detta och att det är helt galet. Därför försöker man blunda för de egentliga faktiska kostnaderna, även de rent rörliga (utöver de fasta). Dock att bränslekostnaden är ju så "påtagligt" så det blir svårare att blunda för den.

- Kanske lite på samma tema som att många stockholmare istället för att betala ngn tusing eller mer för p-plats per månad, så cirklar man lång tid i jakt på p plats, och tar böter på kanske mer än tkr per månad, för böterna (och cirklingen) kan man blunda för som kostnad på annat sätt än en "förutsägbar" kostnad för p-plats.

 

En hyffsat ny bil av normalstandard, har en rörlig kostnad om lätt 20 kr per mil. - Utöver detta kan man ju tänka sig en tvättkostnad om iaf 150 kr för en resa, om det är lite grisigt o saltigt väglag som det ju ofta är på vintern.

 

Nej, det skulle vara förbjudet att äga bil, alla skulle leasa av staten och inför varje mils körning skulle man mata i minst 40 kr i ett myntfack i bilen. Först då skulle nog bilåkandet se annorlunda ut.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...