Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilka åkte på stålsicklat i årets Vasalopp?


Berra 5

Recommended Posts

Jag körde på Kuzmin U + Primateria rill 0.9mm samt 0.1mm. Skar in båda rillerna för att få djupare spår. Stålborstade efter varje rill, putsade med nylonborste och slutligen polerade jag med Primateria polerpapper. Väldigt bra glid! Led 6-åkare, och gled om och stakade om de flesta, tappade dock massor uppför då mitt fäste var obefintligt. Fästet hade jag lämnat in för.

Grattis till bra glid. Jag hade nåt liknande preppade glidytor, hade uselt glid. Men spikefeste. Ditt glid berodde med all säkerhet på fästvallan/spannet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 91
  • Created
  • Last Reply
...

Så mina 5 cent: Jag tror stenhårt på stålsickling för att få en riktigt bra grund i glidet. Glidvallning på det ser jag mer som ett skyddsbelag för skräp, fästvalla o.s.v som ligger i spåret.

Tror dock att stålsickel + riller gör det bästa glidet.

Man brukar ju säga att glidvalla snarare samlar mer smuts jämfört med ett belag utan valla. Men din teori är alltså att det som fastnar i början nöts av i samband med glidvallans avnötning?

Link to comment
Share on other sites

Jag körde på Kuzmin + och Kuzmin´s XRiller. (ingen borste)

(myket enkelt!)

 

Jag pressade med Xriller ganske hård och gjörde det många gånger.

 

see bild av skidan efter vasaloppet här

 

Xriller-at-Vasaloppet

 

Hade fantaskik glid hela loppet!!!

Redan från början hade jag nästan bäst glid av alla, men definitivt bäst av alla omkring mig på andra halvt.

 

Jag startade från led 3 men hade jätte trång start (stod på vänster sidan, :-((()

 

Men jag kunde köra om nästan 1000 pers från Smågan till Mora :-)

 

5h42m. placering 1754.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde på Kuzmin + och Kuzmin´s XRiller. (ingen borste)

(myket enkelt!)

 

Jag pressade med Xriller ganske hård och gjörde det många gånger.

 

see bild av skidan efter vasaloppet här

 

Xriller-at-Vasaloppet

 

Hade fantaskik glid hela loppet!!!

Redan från början hade jag nästan bäst glid av alla, men definitivt bäst av alla omkring mig på andra halvt.

 

Jag startade från led 3 men hade jätte trång start (stod på vänster sidan, :-((()

 

Men jag kunde köra om nästan 1000 pers från Smågan till Mora :-)

 

5h42m. placering 1754.

Jag ser att du tävlar för samma team som Skåningen. Jag förstår det blir livliga diskussioner i klubben efter detta. Jag tror mig veta att han anser att annan preparering av skidorna ger bättre glid, eller har du redan övertygat även honom att detta är ett vasst (vassare ?)ALTERNATIV?

Link to comment
Share on other sites

...

Så mina 5 cent: Jag tror stenhårt på stålsickling för att få en riktigt bra grund i glidet. Glidvallning på det ser jag mer som ett skyddsbelag för skräp' date=' fästvalla o.s.v som ligger i spåret.

Tror dock att stålsickel + riller gör det bästa glidet.[/quote']

Man brukar ju säga att glidvalla snarare samlar mer smuts jämfört med ett belag utan valla. Men din teori är alltså att det som fastnar i början nöts av i samband med glidvallans avnötning?

Ja nåt åt det hållet.

Jag är iof en novis på skidåkning och vallning men tycker framförallt att vallning och skidteknik är högintressant.

På vanlig träning kör jag utan glidvalla med bara stålsickling + eventuellt riller om jag anser det vara nödvändigt före för det.

Men med så mycket folk som i vasaloppet där det måste ligga mängder med klister och fästvalla i spåren så tänker jag att det inte kan skada om jag har ett lager som får antingen stöta bort det eller samla upp det och ta med det av när det nöts bort.

Men som sagt svårt att säga. Vad tror ni andra?

Jag har dock aldrig haft dåligt glid med denna metod. Däremot får jag den där sugande effekten när jag skippat riller eller slarvat med den så jag tror fortfarande att den kan vara en nyckelkomponent.

 

Fästvalla är jag dock rätt kass på. känns som 50/50 om jag har perfekt eller obefintligt. Men min fästvalla har aldrig påverkat glidet, inte vad jag märkt iaf.

Link to comment
Share on other sites

...

Så mina 5 cent: Jag tror stenhårt på stålsickling för att få en riktigt bra grund i glidet. Glidvallning på det ser jag mer som ett skyddsbelag för skräp' date=' fästvalla o.s.v som ligger i spåret.

Tror dock att stålsickel + riller gör det bästa glidet.[/quote']

Man brukar ju säga att glidvalla snarare samlar mer smuts jämfört med ett belag utan valla. Men din teori är alltså att det som fastnar i början nöts av i samband med glidvallans avnötning?

Ja nåt åt det hållet.

Jag är iof en novis på skidåkning och vallning men tycker framförallt att vallning och skidteknik är högintressant.

På vanlig träning kör jag utan glidvalla med bara stålsickling + eventuellt riller om jag anser det vara nödvändigt före för det.

Men med så mycket folk som i vasaloppet där det måste ligga mängder med klister och fästvalla i spåren så tänker jag att det inte kan skada om jag har ett lager som får antingen stöta bort det eller samla upp det och ta med det av när det nöts bort.

Men som sagt svårt att säga. Vad tror ni andra?

Jag har dock aldrig haft dåligt glid med denna metod. Däremot får jag den där sugande effekten när jag skippat riller eller slarvat med den så jag tror fortfarande att den kan vara en nyckelkomponent.

 

Fästvalla är jag dock rätt kass på. känns som 50/50 om jag har perfekt eller obefintligt. Men min fästvalla har aldrig påverkat glidet, inte vad jag märkt iaf.

Intressant. I min värld påverkar valet av fästvalla glidet oerhört mycket.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är Ski Team Skåne.

 

Det kan vara lite konstig, med vi diskuterar inte så mycket glid vallning. Alla kör på egen väg.... Så, jag tror att Skåningen vallar traditionellt.

 

 

Jag vet att det finns mer i klubben som köra rent Kuzmin, och nårga använder pulver på stålsicklat skidor.

Tusn tack Ivan för intressanta upplysningar t.ex. att olika varianter av stålsickling smygit sig in även i Skåningens lag. Och Grattis Ivan till ett mycket bra Vasalopp och uppenbarligen bra preparering av skidorna.

Link to comment
Share on other sites

"Fulskidsytan" dvs rillningen måste på något sätt ha fått in luft mellan snö o belag. (mina värsta fulskidor numera ur drift ser ut ung sådär) Men det vi inte vet är om det är stålsicklingens förstjänst eller om man fått samma glid på en glidvallad skida med denna rillning.

En fråga är om bilden är före eller efter vasaloppet ?

 

Ni som kan det här med rillning, förändras rillningen under loppets gång och är det i så fall någon skillnad mellan rillad stålsicklad och rillad glidvallad ?

Link to comment
Share on other sites

Man brukar ju säga att glidvalla snarare samlar mer smuts jämfört med ett belag utan valla. Men din teori är alltså att det som fastnar i början nöts av i samband med glidvallans avnötning?

Ja nåt åt det hållet.

Jag är iof en novis på skidåkning och vallning men tycker framförallt att vallning och skidteknik är högintressant.

På vanlig träning kör jag utan glidvalla med bara stålsickling + eventuellt riller om jag anser det vara nödvändigt före för det.

Men med så mycket folk som i vasaloppet där det måste ligga mängder med klister och fästvalla i spåren så tänker jag att det inte kan skada om jag har ett lager som får antingen stöta bort det eller samla upp det och ta med det av när det nöts bort.

Men som sagt svårt att säga. Vad tror ni andra?

Jag har dock aldrig haft dåligt glid med denna metod. Däremot får jag den där sugande effekten när jag skippat riller eller slarvat med den så jag tror fortfarande att den kan vara en nyckelkomponent.

 

Fästvalla är jag dock rätt kass på. känns som 50/50 om jag har perfekt eller obefintligt. Men min fästvalla har aldrig påverkat glidet' date=' inte vad jag märkt iaf.[/quote']

Intressant. I min värld påverkar valet av fästvalla glidet oerhört mycket.

Kan du ha fel spann eller för mjuka skidor?

Teoretiskt så ska väl zonen där du läger fästvalla inte ens nudda snön när du åker på som vanligt. Den ska väl bara tryckas ned när du stampar ned en skida i taget..

Link to comment
Share on other sites

Ja nåt åt det hållet.

Jag är iof en novis på skidåkning och vallning men tycker framförallt att vallning och skidteknik är högintressant.

På vanlig träning kör jag utan glidvalla med bara stålsickling + eventuellt riller om jag anser det vara nödvändigt före för det.

Men med så mycket folk som i vasaloppet där det måste ligga mängder med klister och fästvalla i spåren så tänker jag att det inte kan skada om jag har ett lager som får antingen stöta bort det eller samla upp det och ta med det av när det nöts bort.

Men som sagt svårt att säga. Vad tror ni andra?

Jag har dock aldrig haft dåligt glid med denna metod. Däremot får jag den där sugande effekten när jag skippat riller eller slarvat med den så jag tror fortfarande att den kan vara en nyckelkomponent.

 

Fästvalla är jag dock rätt kass på. känns som 50/50 om jag har perfekt eller obefintligt. Men min fästvalla har aldrig påverkat glidet' date=' inte vad jag märkt iaf.[/quote']

Intressant. I min värld påverkar valet av fästvalla glidet oerhört mycket.

Kan du ha fel spann eller för mjuka skidor?

Teoretiskt så ska väl zonen där du läger fästvalla inte ens nudda snön när du åker på som vanligt. Den ska väl bara tryckas ned när du stampar ned en skida i taget..

Eller så är det Tenn som har för hårda skidor och därför tycker att han är kass på att fästvalla. Under femmilen i Holmenkollen talade Blomqvist flera gånger om avvägningen mellan fäste och glid. Om man tänker på att man använder ett bladmått på runt 0,2 mm när man kollar spannet så behövs det ju inte så mycket ojämnheter i spåret för att vallan ska ta i.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen expert på något vis men är det inte så att fästvallan mer lr mindre alltid har kontakt med snön ?tänk årets Vasalopp tex. Om inte så skulle vara i isiga spår och med ett högt spann isf'. Min poäng var att man som motionär kanske ska tänka mer på val av fästvalla och experimentera med sina vallazoner istället för att ligga sömnlös över vilken kemikalieblandning man ska ha på glidzonerna. Där jag för övrigt länge har undrat över vad som gör att inte alla olika paraffiner man ska smälta ner inte bara blandas ihop till en stor "göra".

Tex

Gul Lf

Grafit Lf

Marathon vit

Pulver

 

Ursäkta lite off topic

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hur ojämnt ett verkligt spår är i tiondels mm-termer tror jag inte hur det på tiondels mm ser ut vid just plant underlag och halv vikt/full vikt avgör. Det är nog mycket mer hur hårt spannet är vid ytterligare belastning när skidan flexar pga spårets ojänheter och åkarens rörelser som avgör hur mycket fästet bromsar.
Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' det är Ski Team Skåne.

 

Det kan vara lite konstig, med vi diskuterar inte så mycket glid vallning. Alla kör på egen väg.... Så, jag tror att Skåningen vallar traditionellt.

 

 

Jag vet att det finns mer i klubben som köra rent Kuzmin, och nårga använder pulver på stålsicklat skidor.[/quote']

Tusn tack Ivan för intressanta upplysningar t.ex. att olika varianter av stålsickling smygit sig in även i Skåningens lag. Och Grattis Ivan till ett mycket bra Vasalopp och uppenbarligen bra preparering av skidorna.

Stålsickling är väl inget nytt det har väl alla liksom skåningar gjort i många år. Stålsicklar skidor i butiken då och då också.

Link to comment
Share on other sites

Ett föredöme Skåningen att du även går kunderna till mötes och stålsicklar i butiken då och då. Men det överraskar mig inte, JAG har ju bara positiva erfarenheter att göra affärer med dig (det har gått både snabbt och smidigt i alla fall trots min nordliga position). Tvärtom till det bemötande och den service jag fått av Tony P. som dessutom nu tagit steget fullt ut och bojkottat mig eftersom han anser att jag har obekväma åsikter om stålsickling.
Link to comment
Share on other sites

Ett föredöme Skåningen att du även går kunderna till mötes och stålsicklar i butiken då och då. Men det överraskar mig inte, JAG har ju bara positiva erfarenheter att göra affärer med dig (det har gått både snabbt och smidigt i alla fall trots min nordliga position). Tvärtom till det bemötande och den service jag fått av Tony P. som dessutom nu tagit steget fullt ut och bojkottat mig eftersom han anser att jag har obekväma åsikter om stålsickling.

ärligt talat tror jag inte jag håller med dig om allt heller, men alla har ju olika åsikter och det skall man få ha. Tänk om alla tänkte samma sak, då kom ju inga galna idéer fram alls.

Olika åsikter är bra så länge man kan acceptera att man just har olika åsikter. Bara för att man tycker olika behöver man ju inte fördömma den andras åsikter.

Link to comment
Share on other sites

Ett föredöme Skåningen att du även går kunderna till mötes och stålsicklar i butiken då och då. Men det överraskar mig inte' date=' JAG har ju bara positiva erfarenheter att göra affärer med dig (det har gått både snabbt och smidigt i alla fall trots min nordliga position). Tvärtom till det bemötande och den service jag fått av Tony P. som dessutom nu tagit steget fullt ut och bojkottat mig eftersom han anser att jag har obekväma åsikter om stålsickling.[/quote']

ärligt talat tror jag inte jag håller med dig om allt heller, men alla har ju olika åsikter och det skall man få ha. Tänk om alla tänkte samma sak, då kom ju inga galna idéer fram alls.

Olika åsikter är bra så länge man kan acceptera att man just har olika åsikter. Bara för att man tycker olika behöver man ju inte fördömma den andras åsikter.

Precis samma kan jag säga, jag VET att du inte har samma åsikter som mig i allt. Men mycket kan vara mer lika än du tror, jag har fått en viss roll i stålsicklings/strukturerings debatten men kom ihåg att jag har ovanligt stor erfarenhet och kunskap även om vallning eftersom jag är uppväxt med det. Men när det finns kunder som vill använda stålsickling så tycker jag det är bra att resonera som du gör. Sådana handlare växer inte på träd även om de flesta inte är så extrema som Tony P att de utesluter mig och och andra t.ex SNWG för att vi har felaktiga åsikter.

Link to comment
Share on other sites

Även om man inte är övertygad stålsicklare så kan man som Dunderklumpen var inne på i en annan tråd ha nytta av en stålsickel dvs även glidvallare kan få användning av den. Jag kommer dock inte riktigt ihåg exakt när man skulle använda den, men det vet Dk bättre själv.

 

Jag kör med min gamla Sandvikensickel, när sicklar av paraffinet, men det är ju ingen sickel som man stålsicklar med, eller ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...