Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Birken 2015


larsbern

Recommended Posts

  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Tackar för  länken.  Jag utnyttjar hotellets Internet till att ladda ned en kopia av NRKs sändning medan jag är i Norge (utifall att det ej går att se hemma i Sverige).

 

Spår och väder VAR magiska idag. :D

 

Misstänker att de som vallat blå extra hade både bra fäste och bra glid.

 

Att ha lite violett klister i botten var overkill. Bättre fäste än jag kunde utnyttja (främst långa slakmotor och de få ställen där det kort blev brant nog för att mitt fäste skulle göra skillnad så var det ofta någon framför att sakta in för) och det kostade en del glid på platten och utför.  Dock inga jätteproppar á la Vasaloppet.  Första backen var väl lite halvfart då det var tjockt med folk, så där och på några ställen till rök väl några minuter på långsamre diagonalande än nödvändigt eller där stakning med frånskjut hade gått snabbare, men större delen av banan var det ändå fri fart.  Mycket rättvisare än Vasaloppet.  :) 

 

Bra arrangemang i övrigt men h*vete vad fort det gick utför i en del av backarna på slutet.  Nu var det ju lugnt, för det var rena rälsen att åka i och inga tvära svängar eller andra teknikaliteter där farten var hög, men som förstagångsåkare visste man ju inte det före utan det var bara att huka sig i fartställning och hålla tummarna för att de framför vet om/vart man bör bromsa.  :P Svåraste utför för mig var en av de backarna där det var två spår och ospårat i mitten. Jag låg högerspår men gled plötsligt ikapp en veteran som tokplogade med vänsterskidan samtigt som det flög förbi åkare i mitten. Jag tvingades ploga som en galning också för att inte åka in i han framför, nära att det inte räckte någon gång, men gick ej at kliva ur spåret för de som flög förbi där var så mycket snabbare.  Men jag redde ut det också. :)

 

Dock en vurpa ca 2 km från mål. Kommer inte ihåg exakt vad som hände, men det var någon variant av spårbyte med en skida som skar iväg på något vis i en utförsbacke och största problemet vara att två flaskor fruset vatten flög som projektiler ur ryggsäckens sidofickor, och de måste ju tillbak dit eftersom ryggsäcken måste väga minst 3,5 kg, annars blir man diskad, så jag tvingades stå kvar mitt i backen, och hålla tummarna för att de bakom hade kontroll på läget medan jag fiskade upp flaskorna och funderade på hur jag kunde få tillbaka dem på säcken, men den är konstruerad så att det ej går att komma åt sidofickorna utan att ta av sig säcken och jag var tvungen att röra på mig innan det hände en olycka, men svårt få bra grepp om flaskorna med stavarna på. Efter några väldigt långa sekunders funderande så kom jag dock på att skiddräcktens ben borde vara för tajta för att någon vattenflaska skulle kunna glida genom där, så jag släppte ned en vid varje ben utan att vifta för mycket med stavarna, och sedan kunde jag börja röra på mig igen.

 

Lite onödigt fräsch efter målgång så med facit i hand så borde jag ha gasat på mer första dryga 40.  Det optimala borde ju vara att braka in i den berömda väggen precis på backkrönet efter sista riktiga uppförsbacken och sedan med dimmig blick gå ned i fartställning och glida därifrån in i mål.  Men hur som helst, en himla bra dag i skidspåret blev det. :)

 

Kul att se att många som saxade var artiga mot de bakom och klev ur spåren (trots att de var hårda nog att klara en hel del saxande).  Synd bara att det trots alla skriftliga och muntliga uppmaningar fram till start ändå var såpass många döva och/eller analfabeter som kastade sina gelförpackningar och liknande i spåren.

 

Hur gick det för er andra?

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt: man blir bortskämd med att Norge levererar. Som ni såg på sändningen var det propaganda rakt igenom.

Mer info kommer. Just nu njuter jag i after-skin på Hafjellstoppen med norska fjällvärlden för fötterna. Vackert så man blir gråtmild. :D

Link to comment
Share on other sites


Ingen kö till startfållorna heller! :D

 

Startled 13 startade 9:05 och lite så där svenskt förstörd av hysterin kring att komma tiiiidigt och köa länge bara för att komma in i Vasalopps-startfållorna så kom jag till startled 13 kl 7:40 ungefär (precis innan eliten startade) för att ställa in mina skidor och förhoppningsvis slippa stå sist, men fick en lite undrande blick och "ja då är du tidigt ute, startled 13 släpper vi inte in förrän 8:41, två andra startled skall använda samma fålla före det".

 

Så jag lämnade skidor och stavar utanför, gick till ett varmt tält och bjöds på sportdryck och energikakor medan jag i godan ro fixade med packningen. Drog på varma överdragskläder från ryggsäcken. Gick till lastbilar med väskan som skulle köras till målet. Toalettbesök och tillbaka till starledet lite senare än tänkt kom jag in där 8:50 och ställde man sig i spåren till höger så gick det fortfarande att komma nästan först. Nu förlorade man lite på det eftersom spåren till vänster gick mer rakt fram när körde in på startrakan, så jag hamnade instängd nånstans mitt i klungan ändå. Men jämfört med Vasaloppet var det himla avstressat och smidigt även på den punkten. :)


Link to comment
Share on other sites

Ni får förlåta mig alla Vasaloppsälskare, men Birkebeinerrennet slår VL med hästlängder. Och ja, jag har åkt VL flera ggr.

Och nu menar jag detta med vågstart, vilken höjdare! Lugnt och fint i starten och redan efter 500 meter gick det att åka obehindrat utan stavbrott och stress. Norrmännen kan verkligen det här med skidspår! Att man sedan fick ynnesten att åka ett helt lopp i kanonspår och i kanonväder vilken dag, ibland skall man ha tur......

Link to comment
Share on other sites

 

Ingen kö till startfållorna heller! :D
 
Startled 13 startade 9:05 och lite så där svenskt förstörd av hysterin kring att komma tiiiidigt och köa länge bara för att komma in i Vasalopps-startfållorna så kom jag till startled 13 kl 7:40 ungefär (precis innan eliten startade) för att ställa in mina skidor och förhoppningsvis slippa stå sist, men fick en lite undrande blick och "ja då är du tidigt ute, startled 13 släpper vi inte in förrän 8:41, två andra startled skall använda samma fålla före det".
 
Så jag lämnade skidor och stavar utanför, gick till ett varmt tält och bjöds på sportdryck och energikakor medan jag i godan ro fixade med packningen. Drog på varma överdragskläder från ryggsäcken. Gick till lastbilar med väskan som skulle köras till målet. Toalettbesök och tillbaka till starledet lite senare än tänkt kom jag in där 8:50 och ställde man sig i spåren till höger så gick det fortfarande att komma nästan först. Nu förlorade man lite på det eftersom spåren till vänster gick mer rakt fram när körde in på startrakan, så jag hamnade instängd nånstans mitt i klungan ändå. Men jämfört med Vasaloppet var det himla avstressat och smidigt även på den punkten. :)

 

Ja Vasaloppsmorgonen med köer in i startfållor och medföljande massköstart är helt hysterisk och sänker hela arrangemanget rejält. Tycker Vasaloppet borde införa vågstart snarast.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ej fått fram min totalplacerig.
 

Någom som lyckats få fram sin totalplacering? Norrmännen tycks besatta av åldersklasser så kan bara se den placeringen

Annars håller jag med er om att allt runt omkring Birken är betydligt mindre hysteriskt och ångestladdat än vasan

Utförskörningarna på slutmilen kan nog vara mer ångestladdade i Birken ett år med mer isiga spår. Såvida de inte kan fräsa upp med pistmaskinerna förstås, men jag var väldigt glad idag att det inte var isskorpa i de backarna. Och  idag var det ju rena rälsen där, så även om det gick fort så var det riskfritt. :)

Link to comment
Share on other sites

Lars, var det du som ble intervjuet i målområdet? Det var ihvertfall en svenske fra Gøteborg :)

 

Forøvrig en fantastisk dag på fjellet. Sliten blir man jo uansett, men det hjelper med nydelig vintervær og faste spor.

Nej tyvärr, jag blev inte haffad för nån intervju även att jag spurtade ner en norrman. ;)

Link to comment
Share on other sites

Utförskörningarna på slutmilen kan nog vara mer ångestladdade i Birken ett år med mer isiga spår. Såvida de inte kan fräsa upp med pistmaskinerna förstås, men jag var väldigt glad idag att det inte var isskorpa i de backarna. Och  idag var det ju rena rälsen där, så även om det gick fort så var det riskfritt. :)

Jag hade planerat att ta en långtur från Hafjell ner till Sjusjöen och följa Birken sista biten ner till skidstadion för att sen gneta upp igen till Hafjell. Nu blev det inte så för lillkillen blev sjuk och sov dåligt ett par nätter. Det hade dock varit bra och jag rekommenderar det för förstagångsåkare för föret idag var väldigt likt Vasan 2012, dvs rätt snabbt och norrmännen är inte direkt de som fräser upp allt som finns utan trycker till lite lagom så att det får hårdna över natten.

 

Med det sagt och min kamikaze-attityd så är jag glad att jag lyckades stå på benen hela vägen ner från Sjusjöen. Hade en rekordnotering på GPS-klockan som säger att min snabbaste km gick på 1.15min och högsta hastighet var uppemot 60km/h. Jag tror det kan ha varit ännu högre med tanke på hur GPS:er pollar.

Link to comment
Share on other sites

Ett fantastisk lopp.Ingen stress i starten. Bra spår förutom backarna sista milen. Mycket folk krig spåren som hejade och bjöd på dricka. Allt flöt otroligt smidigt och vågstart är hur bra som helst. Det var aldrig någon hets eller trängsel, sen har man ju nästan två mil uppför i början så det gäller att ta det lugnt. Vädret var magiskt, de sicklade skidorna gled grymt bra. Vallade om för att få bombfäste över fjällen. I birken kan man inte slarva med fästet. Allt var bra utom kroppen. Fick hög puls efter en mil och sen fick man gneta några mil innan det släppte. Trist när det går mycket uppför att man blir anfådd utan att ta i men sånt är livet. Jag rekommendera verkligen detta lopp men var beredd på många långa backar.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blev en härlig revansch efter fjolårets "blåsning". Jag var lite rädd för snödrev på fjället, men det var ju ingenting. Bara lite trevlig bris i ryggen. Men jobbigt var det ändå, ett rejält 3-timmarspass i A2/A3 kör man ju inte så ofta.

 

Min pulje (7) höll ihop väl och alla spåren var fyllda upp till första toppen. I motluten gjorde det inte så mycket, för där var farten lagom för mig. På de få flacka partier som fanns runt Skramstad var det dock lite irriterande, för det gick ganska sakta i stakningen. Jag var över och åkte i veteranspåren en del för att få åka i eget tempo. Senare i loppet var det mer luft i spåren, och man kunde utnyttja sin "svenska stakkapacitet" och blåsa förbi på de flacka partierna. Jag stod och stakade en del mellan spåren där det fanns plats, det gick ofta lättare där.

 

Mitt mål var i första hand att klara merkestiden, och det gjorde jag med marginal. Klarade också "medaljtiden" (enligt VL:s definition) som i år var 3:29:12. Mitt sista mål var att komma under 3:30, och det gick ju också bra tack vara det fina föret. En riktigt bra avslutning på årets skidsäsong!

Link to comment
Share on other sites

Noterar att nu har även Birken vunnits med blanke ski. Imponerande med tanke på de långa motluten man har att övervinna. Samtidigt tycker jag dock att Pölsas seger i Holmenkollmarsjen med blanka skidor är mer imponerande för där är det brantare och längre saxbackar.

 

Eliassens debutår i Ski Classics är mycket framgångsrikt. Ska väl mycket till att tappa totalen i Årefjällsloppet.

Link to comment
Share on other sites

Tycker Vasaloppet borde införa vågstart snarast.

Fast så länge de säljer kommande års alla startplatser på under två minuter så lär de inte vara intresserade av några större ändringar av nuvarande upplägg. Det säljer ju över all förväntan. Men jag håller med om att vågstart är mycket bättre. :)

Link to comment
Share on other sites

Vi som startade långt bak hade en hel del isiga backar ner mot mål. många som vurpade så det blev lite plogande så man inte körde in i någon. Coolast var en norsk militär på vita blixten som bara drog rätt ner i isrännan när alla andra plogade, ramlade och mest såg ut som Bambi på hal is. Imponerande att åka ett lopp på skidor som inte passar i spåret. 

Link to comment
Share on other sites

Ja det var en kanonlopp! Helt suveränt! enda smolket är omständiga sökkriterier i historik i resultat etc och är det någon som vet om det finns en oklipp version på folks målgångar? Den youtube- filmen är ju uppdelade med klipp från kvarstad, Sjusjön etc?
Link to comment
Share on other sites

Ja, vad ska man tillägga till alla superlativ? Sov återigen på madrass i Barneskolen i Rena. Det märktes att intresset falnat för i vår gympasal var det bara halvfullt i år. Frukosten som ingår är riktigt bra och även här var det lite mer luft jämfört med förra året. Buss den dryga km till starten i Tingstad gick smidigt. Gäller bara att hålla koll på sina skidor.

 

Testade fästvallan innan start och Blå Extra bet bra, men släppte en aning och när de upplyste om att de första km var lite isiga så slängde jag på lite mjukare burk precis i trampet. Den slets nog bort rätt fort och var skönt att ha de första 10-15km uppför. Fästet funkade bra hela loppet och glidet var topp-25% jämfört med de runt ikring (pulje 8). Högfartsglidet på mina Hypersonic är suveränt och bland de bästa jag jämförde med under loppet.

 

Starten är väldigt odramatisk, jag kunde varit i fållan lite tidigare men det är gott om spår för att inte bli instängd och inga branta backar som bromsar upp. Första milen var jobbig för en som jag som saknar både ordentlig snökontakt och vettig diagonalträning. Trodde jag skulle vägga tidigt, men efter första vätskan i Skramstadsetra kom en skön sträcka med stakning med frånskjut innan den riktiga klättringen upp till Dölfjellet. Började få till tekniken där och lite glada tillrop från förfriskade åskådare lättade upp. Sen kom utförskörningen ner till Dambua som gav både nya krafter och god tilltro till glidet. Klättringen upp till Raudfjellet var rätt harmonisk när jag väl hittat rätt i diagonalen och bitvis kunde avlasta med stakning med frånskjut. Fortsatt bra glid ner till halvvägspassagen vid Kvarstadsdammen. Laddade ordentligt med vätska där för sen kom ett tyngre parti i serpentin upp till trädgränsen och sen en lite småseg stigning till Midtfjellet. Positiva vibbar i "svenskstakningen" över myrarna till Sjusjöen och sen lite småsegt genom "Golgata" i hyttefeltet. Mera näring och man börjar undra när utförsbackarna ska komma? De kommer. Och med besked. Bara att blåsa på och hålla sig på benen. Norrmännen är bra på att diagonala och de måste oundvikligen träna på att ta sig utför vilket märks. Utförskörningarna ger mer energi så om man inte har surt glid så är den sista milen en positiv spiral. Förutom de långsträckta utförskörningarna efter Susjöen kommer en del trixiga utförslöpor längre ner i skogen mot Lillehammer. Mot slutet tröt tekniken lite och snön blev sockrigare så då släppte de i de få motlut som kom. Å andra sidan började framsida låren, framför allt höger, att krampa troligen på grund av all fartställning så man fick köra frånskjut och diagonal för att inte bli för statisk i musklerna. Skön målgång med en bra finsih och få klämma ut det sista.

 

Eftersom det var premiär var det svårt att sätta nåt mål, men med 3.27.23 gick jag under 3.30 och klarade silvermärket med 13 min marginal i min (gubb-)klass. Försökte räkna ihop totalen med alla klasser och fick ihop 2213 snabbare guttar/herrar/gôbber (t.o.m. en i M70-74!) och 79 tjejer/damer/tanter så totalt plac 2293 av vad är det 13.000 startande? På våra nivåer är det fler 40-49 före (närmare 350 st per åldersklass) än 30-39 (ca 200 per åldersklass). 45-49 hade tuffare märkestid än 40-44. För er som undrar så räknas märkestiden ut av snittiden för de fem bästa i åldersklassen (exklusive elitåkare) +25%.

 

Fantastisk dag som blir svår att matcha, men Norge har kvalitéer som jag rekommenderar fler att uppleva. Lillehammer ligger inte särskilt mycket längre bort än Mora och svenskar har gräddfil till detta arrangemang som senast inte tog slut på 83 sek, eller ens var slutsålt. Kombinera med en vecka i längdmeckat Sjusjöen, Nordseter eller varför inte samtidigt köra alpint i Hafjell eller Kvittfjell.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...