Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Gothenburg Rollerski Festival


rollerrolf

Recommended Posts

Vi är några stycken som börjat titta på möjligheten att köra att rullskidlopp i Göteborg någon gång på våren/försommaren med start 2015. Det skall alltså bli ett riktigt storlopp i "The Capital of Rollerski". Siktet är över 1000 deltagare. Vi skulle nu vilja få in tips och idéer på lämplig bana från er som åker mycket i Göteborgstrakten. En första idé/tanke är ex. start i Kungsbacka sedan via Onsala/Särö' date=' Askim/Sisjön och mål i Slottskogen. Ni som åker i trakterna, skulle detta funka? Går det köra större delen på cykelbanor?

Vi vill även ha förslag på andra sträckningar kanske norra eller östra Göteborg osv.[/quote']

Om ni nu verkligen vill ha 1000 pers, borde ni inte tänka riktiga vägar på en gång? Känns väldigt trångt och orättvist med så många på cykelbanor.

 

Om ni inte vill lansera det som vasaloppsupplevelse såklart ;)

Man kan ju ha starten och de första km på bredare väg för att inte skapa för mycket trängsel. Sen kan det gå över på cykelbanor och banvallar.

Skulle precis sätta mig ned och skriva det du säger här. Ja, det allra väsentligaste är att efter starten bör det vara vägbredd ett tag. Det gäller ju både snö och rullskidlopp att i början är det trångt sedan grupperar man sig och så flyter det på. Tittar man på de stora långloppen ute i Europa och några i Sverige där det är kanske runt 1000 deltagare så är det bara 2 spår ute på banan. Då pratar vi dessutom i vissa fall flervarvsbanor ex. Grönklitt med 500 - 1000 åkare på banan.

Link to comment
Share on other sites

Då kan vi sammanfatta så här långt. Det har kommit många förslag från olika håll.

På detta forum har vi:

"Lärjebanan" - Marieholm - Centrum.

Torslanda runt. (Kanske Volvo LV - Volvo PV?)

Från annat håll har kommit förslag som:

Kungsbacka-Onsala-Särö-Sisjön-Slottskogen.

Samt "kör ihop det med King of the Hill och kör en 2-dagars? Det talar ju i så fall för "Lärjebanan"?

Nu föreslår jag att ni teståker dom olika förslagen med tillägg för tänkbara kompletteringar.

Loppet bör vara min 40 km och kanske max 55 km? Tänk på att starten bör vara på hyfsat bred bana 2-3 km samt att målrakan skall tåla en grupp som spurtar.

Link to comment
Share on other sites

Testade en ny upplevelse på annandan; Angeredsbron uppför. Det var ett gött motlut att kämpa ner med stakning. Rekommenderar att ta östlig riktning uppför bron. Andra riktningen går nog bra, men man ska se upp för ett par mindre gallerpassager i så fall. Lärjebanan från Gunnilse ner till Gamlestan är suveränt skön. Bra fart utan att det blir svårmanövrerat och samtidigt bred och fin cykelbana. Lite medvind skadar ju inte heller :D
Link to comment
Share on other sites

Om ni inte har varvbana bör det väl vara rullavstånd mellan start och mål? eller har ni tänkt ordna busstransport?

 

Vägarna vid landvetter, mölnycke m.m. är ju fina men vet inte exakt hur en sån bana skulle se ut, dessutom fick väl landvetterloppet läggas ned eftersom polisen inte tillät det(?)

Link to comment
Share on other sites

Sant. Även en rundbana med start och mål på Kviberg, Jonsered-Lerum-Stenkullen-Gråbo-Lärjebanan-Gamlestan kanske blir för komplext för arrangör och lagens långa arm. Det är många passager som ska säkras. Då är nog Volvos testbana optimal, kanske med nån avstickare runt industriområdena på Hising Island.
Link to comment
Share on other sites

Har för mig att Landvetterloppet lades ner pga bristande intresse. Annars finns det fina möjligheter för ett rullskidlopp i Landvetter. Jag åkte en gång en rundbana från Härryda kyrka, därefter gamla vägen bort till Skenemotet och tillbaks via Hindåsvägen https://maps.google.se/maps?q=landvetter&ll=57.685707,12.338161&spn=0.038816,0.111494&t=h&z=14

Det är en bra bana då den har en rejäl stigning mellan Härryda och Skenemotet, vägen tillbaks är flack och innehåller inga branta nedförsbackar.

 

Om man nu ändå pratar rullskidbanor ute i ”tassemarkena” så finns det en fin bana i Stenungsundsområdet, http://www.funbeat.se/tracks/index.aspx?RouteID=4031023

 

Båda dessa banor går på vägar som inte är hårt trafikerade, de har ”snälla” nedförsbackar samt var sin rejäl stigning som ”sållar agnarna från vetet”.

 

Om jag hade intresse och energi att arrangera ett lopp skulle jag försöka genomföra det i ett industriområde, typ Rollsborundan. Då slipper man alltför intensiv trafik, får bra möjligheter med parkering och kan ev. samordna funktionärsuppgifter. Dessutom upplever åkarna det positivt att se andra tävlingsåkare omkring sig.

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att Landvetterloppet lades ner pga bristande intresse. Annars finns det fina möjligheter för ett rullskidlopp i Landvetter. Jag åkte en gång en rundbana från Härryda kyrka, därefter gamla vägen bort till Skenemotet och tillbaks via Hindåsvägen https://maps.google.se/maps?q=landvetter&ll=57.685707,12.338161&spn=0.038816,0.111494&t=h&z=14

Det är en bra bana då den har en rejäl stigning mellan Härryda och Skenemotet, vägen tillbaks är flack och innehåller inga branta nedförsbackar.

 

Om man nu ändå pratar rullskidbanor ute i ”tassemarkena” så finns det en fin bana i Stenungsundsområdet, http://www.funbeat.se/tracks/index.aspx?RouteID=4031023

 

Båda dessa banor går på vägar som inte är hårt trafikerade, de har ”snälla” nedförsbackar samt var sin rejäl stigning som ”sållar agnarna från vetet”.

 

Om jag hade intresse och energi att arrangera ett lopp skulle jag försöka genomföra det i ett industriområde, typ Rollsborundan. Då slipper man alltför intensiv trafik, får bra möjligheter med parkering och kan ev. samordna funktionärsuppgifter. Dessutom upplever åkarna det positivt att se andra tävlingsåkare omkring sig.

Ja, detta med industriområde är en bra och praktisk grej. Torslanda skulle ju fungera där det också finns vägar som inte är så trafikerade. "Stenungssundsrundan" såg fin ut även om den kanske ligger lite "utanför" namnet Gbg Rollerski men bra att veta ändå.

Link to comment
Share on other sites

Kanske det finns någon möjlighet att samarbeta med Volvo, och då köra loppet på Volvos testbana som är 2100km lång. Två varv på en bra rundbana med ett bra område för arrangemanget och publiken.

Att göra någonting i samarbete med Volvo har många nämnt nu. Det verkar vara en bar sak. Enkelt att parkera, bra rullskidvägar runt Torslanda. Varför inte starta med 2 varv på testbanan och sedan ha målgång på testbanan efter en runda på vägarna? Då blir det ingen trängsel vare sig i starten eller vid målgång.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Slog mig igår när jag var ute och sprang och delvis rörde mig på Göteborgsgirots sträckning att det kunde vara en möjlig samarbetspartner med en rullskidsklass, 70 km ;) De söker en bredare publik jämfört med årets 1700 startande och funderar på elitklass med ordentliga avspärrningar.

Som det är idag så är sträckningen inte optimal med en del vanskliga utförskörningar och i nuläget måste cyklisterna följa trafikreglerna vilket gör att det blir stopp i en del korsningar. Segraren, en holländare, gillade loppet, men tyckte det var slitigt med smala svängar på cykelbanor där man behövde bromsa in och sen accelerera.

http://goteborgsgirot.expressen.se/stadsgirot-70-km#.U2YpD3UaySM

 

Det riktigt läskiga utförsbackarna är efter brofästet på Älvsborgsbron, backen ner mot Toleredsvägen efter Länsmansgården (bra för rullskidsintervaller uppför), rätt ner i en rondell efter Tuve Gamla Kyrka och en riktig kamikaze-löpa från Bönered ner mot baksidan av Hisings Kärra. Hur det sen är över Gårdsten och Bergsjön har jag inte riktigt koll på. Halvgirot, 35km kanske kunde vara ett alternativ. Lite exotiskt att bjuda på några km längs grusåttan också ;)

http://goteborgsgirot.expressen.se/loppen/halvgirot-35-km-0#.U2Yo5HUaySO

Sen är ju målgång på Ullevi lite coolt :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...