Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Dalarullen


Madshusracer

Recommended Posts

ähhh.... slappna av!

Elitåkarna här i Falun bryr sig föga om de skiljer mellan olika tunga åkare..

Och jag VET att inte många skulle stäla upp på den rundan med tävlingshjul... inte jag iaf och jag kallar inte mig feg utför..

 

E väl kanon om de blir en tävling på hyfsat kuperad runda istället för alla plattstakarbanor där de bara går att ligga på rulle... här blir de lite riktig skidåkning!

OK' date=' om elitåkarna "här i Falun" vill ha en tävling för sig själva där man inte bryr sig om rättvisa förhållanden etc som du säger så har jag inga kommentarer om det. Nu var det ju inte riktigt det det hela handlade om. Upprinnelsen till hela diskussionen var att man gått ut offentligt och sagt att "vi skall ha 2:r utläggsskidor till eliten FÖR ATT DET SKALL VARA RÄTTVIST". Detta är ju direkt osant och kallas för falsk marknadsföring då det blir precis tvärtom - orättvist. Och om vi går på det du säger att ni elitåkare i Falun inte bryr er om sådant, varför kommer man med sådant då? Sedan kan man ju tillägga att om nu backarna är så farliga som du och andra vittnar om så kan jag inte förstå hur man vågar låta motionärerna åka på 2:r. En 2:a på en välbyggd motionär i sådana utförsbackar är ju direkt farligt. Mycket farligare än elitåkare på PU som jämförelse![/quote']

Är det inte så enkelt som en märkesfråga. Swenor är mjuka som ger fördel till lätta åkare. För Elpex så bevisar Olsson att tunga åkare inte drabbas. Själv har jag Skigo som har hårda hjul som knappast kan vara sämre för tyngre åkare. På Alliansloppet var det väldigt jämnt rull till skillnad mot Skidor där det skiljer enormt beroende på vilka resurser man har att testa ut glidvalla.

Med andra ord kasta ut Swenor från sponsring av 2or till eliten så vi slipper den här tröttsamma och uttjatade diskussionen :-)!

 

Innan Rollerrolf hugger som en kobra så menar jag att det var jämnt rull för motionärerna där jag befann mig (runt plats 80 tror jag)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply
Jo' date=' du har inte förstått! Jag pratar om elittävlingar och du pratar om motionstävlingar där vi skall locka motionärer som har ett par rullskidor ståendes i garderoben att åka Vasaloppet på vintern. Alltså att skaffa "kanonmat" till VL. Det har ju ingenting att göra med rullskidor som elitsport där vi lägger ner ett stort jobb på att utveckla det till EN EGEN SPORT och tränar ungdomsgrupper som vi har lovat att rullskidor är en sport där det inte gör någonting att du blir lite större och tyngre när du blir senior. I dina motionstävlingar skall eliten ställa upp för att motionärerna skall kunna jämföra sig. För att detta skall bli möjligt måste då eliten, enligt dig, åka på rullskidor som INTE är avsedda för tävling i hög fart och som INTE är rättvisa. Om banorna är för farliga för PU hjul så är dom också för farliga för flertalet motionärer på 2:r. Då är det detta man skall ändra på inte hjulen.

Dom är ju heller inte jämförbara på något sätt. Som många här nu har skrivit så är standarden på de olika 2:rna/fabrikaten så olika och ojämförbara att det är parodi. INGEN kan påstå att det går att jämföra sig med någon annan när det gäller 2:r.

Jag är ledsen men hela ditt resonemang faller platt till marken. Det sprider sig snabbt nu hur orättvist/fel det är med 2:r så jag tror inte som du att det framöver blir så populärt att åka en tävling där man hört hur orättvist det är. Det finns ingen annan idrott i Sverige där man resonerar på samma sätt som du. Vätternrundan? skall vi bara få använda en sorts cykel med samma ramstorlek, maxpris xxxx och 1 hg däcktryck så att mormor och dom andra kan vara med? Seedningstävlingar till Vasaloppet - ETT skidmärke med 70 kg spann till elitledet och max xxxx till de övriga? Då kommer massorna ut och tävlar enligt dig därför att dom kan jämföra sig med eliten vilket inte går nu? Sedan har du tydligen ändå inte läst mina inlägg som du säger för du har missat de gånger jag skrivit om 3/4:r. Jag och många med mig som förstår rullskidor har skrivit att OM man inte vill ha PU men vill ha lika villkor och RÄTTVISA tävlingar så skall man ju i så fall åka på 3:r inte 2:r. Dom uppfyller ju alla krav för ALLA!!! Dom bär upp tunga/lätta åkare likvärdigt och dom rullar ju INTE för fort för motionärerna! Och varför skall just rullskidsporten vara någonting där det inte får kosta NÅGONTING att tävla. Det är väl SJÄLVKLART att man får räkna med att skaffa någonting bättre att tävla på. Har du sett hur hjulen ser ut på ett par välanvända 2:r? 2:r slits snabbast. Då behöver man ändå nya hjul till tävlingen som då kostar lika mycket som ett par nya rullskidor. Det skulle inte vara något problem för NÅGON att ha 2 par rullskidor.

Slutligen inte viktigt men kuriöst: du sade "Väljer man PU för eliten och 2:or för motionärerna så lockar det inga massor..." jaså, vad har du för BEVIS för det??? Känner bara till ett enda exempel där man verkligen kan jämföra: Alliansloppet 2010 PU hjul ca. 400 deltagare. Alliansloppet 2012 (2011 inställt) SAMMA bana på 2:r ca. 350 deltagare.............................................[/quote']

Läs vad jag skriver innan du pådyvlar mig ett antal åsikter i affekt för att du får mothugg.

Jag har läst vad du skriver igen och säger som "Dunderklumpen" du blir sur för att du får motugg och att jag kunde bemöta alla dina felaktiga jämförelser. Det du skrev är ju inte genomtänkt på en enda punkt. Just det bemöta, jag är inte intresserad av att "pådyvla" dig någonting. Jag bara bemöter dig för rullskidsportens bästa.

Jag blir inte sur när jag får mothugg, det hade jag definitivt räknat med när jag gick in och bemötte dina inlägg. Däremot kan jag tycka att du vevar rätt friskt och läser in saker jag inte skrivit och sen vevar vidare utifrån det och då blir det fort galet.

Jo, du har inte förstått! Jag pratar om elittävlingar och du pratar om motionstävlingar där vi skall locka motionärer som har ett par rullskidor ståendes i garderoben att åka Vasaloppet på vintern. Alltså att skaffa "kanonmat" till VL. Det har ju ingenting att göra med rullskidor som elitsport där vi lägger ner ett stort jobb på att utveckla det till EN EGEN SPORT och tränar ungdomsgrupper som vi har lovat att rullskidor är en sport där det inte gör någonting att du blir lite större och tyngre när du blir senior. I dina motionstävlingar skall eliten ställa upp för att motionärerna skall kunna jämföra sig. För att detta skall bli möjligt måste då eliten, enligt dig, åka på rullskidor som INTE är avsedda för tävling i hög fart och som INTE är rättvisa

Om du läser lite mer noggrant vad jag skrev så tar jag inte ställning för att det ska tävlas på tvåor. Jag för ett resonemang om rullskidsporten vill vara en smal eller bredare idrott och om man vill att det ska bli en bredare sport (de flesta sporter brukar försöka få fler personer till sina arrangemang) så kan jag ha förståelse för de arrangörer som heller väljer tvåor. Sen tycker jag att du trampar rätt många på tårna genom att kalla dom för ”kanonmat” till VL men det är en annan sak. För övrigt så tycker jag inte att rullskidor oavsett hjultyp ska vara seedningsgrundande för VL heller då det är en annan idrott än snöskidor med andra förutsättningar.

 

Sen kan vi ta det här med rättvisa en gång för alla. Eftersom tvåor är infekterat så drar jag en parallell istället. Vi har valår i år och skattefrågor är något som många har åsikter om. En del (kanske inte så många men dom finns) tycker det är rättvist att alla oavsett inkomst ska betala lika mycket i skatt i kronor räknat. Andra tycker att det är rättvist att man betalar en procentsats av sin inkomst i skatt oavsett inkomst medan ytterligare andra tycker att det är rättvist att man betalar en procentsats av sin lön i skatt och att procentsiffran ökar med stigande inkomst. Alla tycker att sin modell är rättvis utifrån vilket synsätt man har. Tittar man istället på rullskidor så kan det således finnas de som anser att det mest rättvisa är att alla åker på samma material även om jag förstått att du inte är en av dom. Poängen är alltså att det inte finns någon objektiv oumkullrunkelig rättvisa att hänvisa till, i synnerhet inte när det kommer till kroppsvikt och idrottsutövning för då kommer det alltid att finnas folk som gynnas eller missgynnas av det ena eller det andra oavsett material eller inte. Jag tror förresten också att tyngre åkare kommer att missgynnas även om det var treor eller fyror i rullskidlopp (även om det är på ett annat sätt än det du beskriver) då hastighetsskillnaderna mellan hjultyperna ställer olika krav på styrka och syreupptagning och tyngre motstånd i konditionssporter brukar som regel alltid gynna lättare människor.

 

Dom är ju heller inte jämförbara på något sätt. Som många här nu har skrivit så är standarden på de olika 2:rna/fabrikaten så olika och ojämförbara att det är parodi. INGEN kan påstå att det går att jämföra sig med någon annan när det gäller 2:r.

Jag skrev så här: ”Jag tror du har större chans att få gehör för ditt korståg mot 2:orna genom att lyfta fram andra argument. Tex att att det inte finns en entydlig definition vad som är 2:or och att det är märkligt att tävla på redskap som inte är de bästa/snabbaste. (Lite som att tävla i gång när man kan springa...)”. Jag håller ju med dig i sak här även om jag inte tar till lika stora ord.

 

Jag är ledsen men hela ditt resonemang faller platt till marken. Det sprider sig snabbt nu hur orättvist/fel det är med 2:r så jag tror inte som du att det framöver blir så populärt att åka en tävling där man hört hur orättvist det är. Det finns ingen annan idrott i Sverige där man resonerar på samma sätt som du. Vätternrundan? skall vi bara få använda en sorts cykel med samma ramstorlek, maxpris xxxx och 1 hg däcktryck så att mormor och dom andra kan vara med? Seedningstävlingar till Vasaloppet - ETT skidmärke med 70 kg spann till elitledet och max xxxx till de övriga? Då kommer massorna ut och tävlar enligt dig därför att dom kan jämföra sig med eliten vilket inte går nu? Sedan har du tydligen ändå inte läst mina inlägg som du säger för du har missat de gånger jag skrivit om 3/4:r. Jag och många med mig som förstår rullskidor har skrivit att OM man inte vill ha PU men vill ha lika villkor och RÄTTVISA tävlingar så skall man ju i så fall åka på 3:r inte 2:r. Dom uppfyller ju alla krav för ALLA!!! Dom bär upp tunga/lätta åkare likvärdigt och dom rullar ju INTE för fort för motionärerna! Och varför skall just rullskidsporten vara någonting där det inte får kosta NÅGONTING att tävla. Det är väl SJÄLVKLART att man får räkna med att skaffa någonting bättre att tävla på. Har du sett hur hjulen ser ut på ett par välanvända 2:r? 2:r slits snabbast. Då behöver man ändå nya hjul till tävlingen som då kostar lika mycket som ett par nya rullskidor. Det skulle inte vara något problem för NÅGON att ha 2 par rullskidor.

Som jag skrev ovan så har jag inte, som du verkar ha uppfattat det, propagerat för att tävla på tvåor utan resonerat kring hur jag tror att man resonerar som arrangör om man vill ha många deltagare i sina lopp (och då ligger nog VL-motionärerna som potentiella åkare närmast till hands som i bästa fall äger ett-två par snöskidor och ett par rullskidor). Om man dessutom kan få godkänt för seedning till VL på ett rullskidlopp (vilket jag som sagt tycker är fel) genom att köra tvåor så har jag förståelse för att arrangörer i ännu större grad vill köra på tvåor även om vissa uppfattar det som orättvist.

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev ovan så har jag inte, som du verkar ha uppfattat det, propagerat för att tävla på tvåor utan resonerat kring hur jag tror att man resonerar som arrangör om man vill ha många deltagare i sina lopp (och då ligger nog VL-motionärerna som potentiella åkare närmast till hands som i bästa fall äger ett-två par snöskidor och ett par rullskidor). Om man dessutom kan få godkänt för seedning till VL på ett rullskidlopp (vilket jag som sagt tycker är fel) genom att köra tvåor så har jag förståelse för att arrangörer i ännu större grad vill köra på tvåor även om vissa uppfattar det som orättvist.

Jag orkar inte kommentera så mycket av ditt inlägg, jag tar lite av slutet.

Jag tror inte VL´s seedningskommitté kommer godkänna några andra rullskidlopp än AL. Men det är min gissning. (Själv tycker jag seedning på något rullskidlopp är OK. Det har ju visat sig att det stämmer lika bra som andra skidlopp, men det har diskuterats förr i andra trådar…)

 

Jag vet inte hur andra arrangörer resonerar. Men jag är själv helt ointresserad av alla tävlingar på 2-or förutom AL. Jag har varit med och arrangerat Värmdörullen i många år. Jag skulle absolut inte vilja ha det på 2-or!!! De som vill åka Värmdörullen på 2-or, får göra det i motionsklass!!! Däremot skulle jag tycka det vore kul med tävlingar på utlåningsrullskidor med 4-or med individuell start. Jag gick för några år sedan och funderade på en sådan variant av tävlingar. Typ "Elpex Cup" eller liknande, med ett antal tävlingar, där en tävlingsgrupp håller skidorna i jämförbart skick. Men det skulle ju helt vara beroende av t.ex. Elpex, eller Swenor som "huvudsponsor". Kör man med individuell start borde kanske 50 par räcka...

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev ovan så har jag inte' date=' som du verkar ha uppfattat det, propagerat för att tävla på tvåor utan resonerat kring hur jag tror att man resonerar som arrangör om man vill ha många deltagare i sina lopp (och då ligger nog VL-motionärerna som potentiella åkare närmast till hands som i bästa fall äger ett-två par snöskidor och ett par rullskidor). Om man dessutom kan få godkänt för seedning till VL på ett rullskidlopp (vilket jag som sagt tycker är fel) genom att köra tvåor så har jag förståelse för att arrangörer i ännu större grad vill köra på tvåor även om vissa uppfattar det som orättvist.[/quote']

Jag orkar inte kommentera så mycket av ditt inlägg, jag tar lite av slutet.

Jag tror inte VL´s seedningskommitté kommer godkänna några andra rullskidlopp än AL. Men det är min gissning. (Själv tycker jag seedning på något rullskidlopp är OK. Det har ju visat sig att det stämmer lika bra som andra skidlopp, men det har diskuterats förr i andra trådar…)

 

Jag vet inte hur andra arrangörer resonerar. Men jag är själv helt ointresserad av alla tävlingar på 2-or förutom AL. Jag har varit med och arrangerat Värmdörullen i många år. Jag skulle absolut inte vilja ha det på 2-or!!! De som vill åka Värmdörullen på 2-or, får göra det i motionsklass!!! Däremot skulle jag tycka det vore kul med tävlingar på utlåningsrullskidor med 4-or med individuell start. Jag gick för några år sedan och funderade på en sådan variant av tävlingar. Typ "Elpex Cup" eller liknande, med ett antal tävlingar, där en tävlingsgrupp håller skidorna i jämförbart skick. Men det skulle ju helt vara beroende av t.ex. Elpex, eller Swenor som "huvudsponsor". Kör man med individuell start borde kanske 50 par räcka...

OK, jag har ju utgått från tanken på hur jag antar att man resonerar om man prioriterar lopp där man vill ha med många deltagare men om man vill ha ett elitlopp tänker man nog helt säkert annorlunda.

Tror du att ett lopp på PU skulle locka fler eller färre deltagare jämfört med ett lopp på tvåor och tror du att det totala deltagarantalet påverkas av att eliten kör PU och motionsklassen tvåor jämfört med om alla skulle köra med samma sorts hjul?

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev ovan så har jag inte' date=' som du verkar ha uppfattat det, propagerat för att tävla på tvåor utan resonerat kring hur jag tror att man resonerar som arrangör om man vill ha många deltagare i sina lopp (och då ligger nog VL-motionärerna som potentiella åkare närmast till hands som i bästa fall äger ett-två par snöskidor och ett par rullskidor). Om man dessutom kan få godkänt för seedning till VL på ett rullskidlopp (vilket jag som sagt tycker är fel) genom att köra tvåor så har jag förståelse för att arrangörer i ännu större grad vill köra på tvåor även om vissa uppfattar det som orättvist.[/quote']

Jag orkar inte kommentera så mycket av ditt inlägg, jag tar lite av slutet.

Jag tror inte VL´s seedningskommitté kommer godkänna några andra rullskidlopp än AL. Men det är min gissning. (Själv tycker jag seedning på något rullskidlopp är OK. Det har ju visat sig att det stämmer lika bra som andra skidlopp, men det har diskuterats förr i andra trådar…)

 

Jag vet inte hur andra arrangörer resonerar. Men jag är själv helt ointresserad av alla tävlingar på 2-or förutom AL. Jag har varit med och arrangerat Värmdörullen i många år. Jag skulle absolut inte vilja ha det på 2-or!!! De som vill åka Värmdörullen på 2-or, får göra det i motionsklass!!! Däremot skulle jag tycka det vore kul med tävlingar på utlåningsrullskidor med 4-or med individuell start. Jag gick för några år sedan och funderade på en sådan variant av tävlingar. Typ "Elpex Cup" eller liknande, med ett antal tävlingar, där en tävlingsgrupp håller skidorna i jämförbart skick. Men det skulle ju helt vara beroende av t.ex. Elpex, eller Swenor som "huvudsponsor". Kör man med individuell start borde kanske 50 par räcka...

OK, jag har ju utgått från tanken på hur jag antar att man resonerar om man prioriterar lopp där man vill ha med många deltagare men om man vill ha ett elitlopp tänker man nog helt säkert annorlunda.

Tror du att ett lopp på PU skulle locka fler eller färre deltagare jämfört med ett lopp på tvåor och tror du att det totala deltagarantalet påverkas av att eliten kör PU och motionsklassen tvåor jämfört med om alla skulle köra med samma sorts hjul?

Jag tyckte jag svarade ungefär i mitt långa svar ovan. (Vilket gör att jag undrar om du läser vad andra skriver… ;) ) Det jag skrev var:

 

Varför gör man tävlingar på 2-or??? Alliansloppet blev ju beordrade av Vasaloppskommittén att det var 2-or som gällde ifall det skulle kunna vara en seedningsgrundande tävling till just Vasaloppet. Själv tycker jag detta var olyckligt med argumenten om olika typ av hjul ovan. Jag tycker det hade varit bättre att kört tre varv istället på PU-hjul, ifall man ville ha en större spridning i resultatlistan.

Jag ska utveckla mitt svar.

 

Du tyckte vi står inför ett vägval nu. Det tycker inte jag. Vägvalet gjordes för flera år sedan av Vasaloppet och dess seedningskommitté. De var de som beordrade AL att köra på 2-or. I och med att Sveriges absolut största rullskidtävling går på 2-or, så har vi redan sedan länge en delning. En enligt mig klart olycklig sådan! Hade VL istället godkännt en längre sträcka på PU-hjul (t.ex. tre varv på AL) så hade vi sluppit detta.

 

I och med att AL kör på 2-or, så har 2-or blivit allt vanligare även på andra lopp. Dvs det är lättare idag att anordna en tävling på en bana som inte är så lämplig för rullskidor ("för snabb för PU-hjul), och så trycker man in i den tävlingens bestämmelser att det skall vara på 2-or. Vilket inte finns med i reglerna från Svenska Skidförbundet.

 

Jag har inga problem med att tävlingar körs på trögare rullskidor än PU-hjul, ifall det skulle gå att ordna på ett rättvist sätt. Men utlåningsskidor kommer inte att fungera på masslopp för motionärer. Möjligtvis det jag skrev om i sista tråden, med en stark sponsor på t.ex. 4-or, ifall det blev en cup med många tävlingar.

 

Jag förstår inte vitsen att som motionär jämföra sig med andra på ett material som inte går att jämföra sig med. Det vore intressant att höra med HH (Skåningen) hur många som har börjat efterfråga så snabba 2-or som möjligt! Och detta bara för att åka bra på AL!!!

 

Du skriver att det inte finns någon absolut rättvisa. Det håller jag med om. Det gäller nog det mesta i livet, vilket jag är klart medveten om eftersom jag har ett handikappat barn. Men din jämförelse tycker jag är patetisk. Varför inte göra just tävlingar på så rättvist material som möjligt när detta finns? Och deltagarantalet på AL när detta var på snabba tävlingshjul tycker jag talar för att det hade gått utmärkt att fortsatt på tävlingshjul på just tävlingar på rullskidor!!!

 

Ett annat sätt att få rättvisa är väl utlåningsskidor till alla. Jag har sett en del rullskidskidskyttetävlingar på TV med Ferry o grabbarna. De såg ut att åka på riktigt tröga skidor!!! (Skate så klart…) Det vore som sagt klart kul att ha sådana tävlingar, och det skulle säkert bli mer skidlikt. Men tills detta blir realitet på motionärstävlingar, så tyckar jag PU-hjul är en självklarhet.

 

Just rullskidor är väl annars ett utmärkt sätt att träna ihop, just för att en lite sämre skidåkare kan åka ihop med riktigt duktiga skidåkare, bara de har lite lättare rullmotstånd.

 

Till v-peter kan jag bara säga att jag tror man har samma rull som de runt omkring sig av två anledningar. Dels att sin egen åkförmåga är som de runt omkring, men även att deras rullskidor rullar som sina egna. Om du vill testa mina 2-or och fundera på om du vill köra AL på dem, så kan jag ta med dem på någon gemensam träning!!! ;)

 

Alltså, jag tycker utvecklingen har gått helt snett när folk börjar köpa lätta 2-or för att tävla på!

Är det OK att förstöra en sport för att "motionärer" som vill ha sina gamla träningsskidor ska kunna jämföra sig mot elit?

 

Som en egen ganska idiotisk jämförelse kan jag väl bara ta ett exempel som en kompis råkade ut för för ett tag sedan. Han heter JE och är en klart duktig cyklist. Han var på ett spinningpass, där en tjej bredvid frågar honom. "Du ser trött ut, har du dålig kondition?" Slutsatsen av detta blir - vi startar spinningtävlingar! Valfritt motstånd!!!!!!!!! Den som trampat flest varv på 30 min vinner!!!!!!!! ;)

Link to comment
Share on other sites

Att ställa upp i träningstävlingar på någorlunda hemmaplan kan jag väl göra för skoj skull. Men då tar man det ju som en träning.

Det gäller väl visserligen för alla rullskidtävlingar för de flesta som satsar seriöst mot att bli bra till vintern.

;)

Det är väl klart! Men i en lite annan aspekt än det jag menade ;). Jag åker inte till Falun nu för att träna! Ska jag åka så långt för att träna, så får det bli "träning" på nå´t seedningslopp till vintern! ;)

Link to comment
Share on other sites

ähhh.... slappna av!

Elitåkarna här i Falun bryr sig föga om de skiljer mellan olika tunga åkare..

Och jag VET att inte många skulle stäla upp på den rundan med tävlingshjul... inte jag iaf och jag kallar inte mig feg utför..

 

E väl kanon om de blir en tävling på hyfsat kuperad runda istället för alla plattstakarbanor där de bara går att ligga på rulle... här blir de lite riktig skidåkning!

OK' date=' om elitåkarna "här i Falun" vill ha en tävling för sig själva där man inte bryr sig om rättvisa förhållanden etc som du säger så har jag inga kommentarer om det. Nu var det ju inte riktigt det det hela handlade om. Upprinnelsen till hela diskussionen var att man gått ut offentligt och sagt att "vi skall ha 2:r utläggsskidor till eliten FÖR ATT DET SKALL VARA RÄTTVIST". Detta är ju direkt osant och kallas för falsk marknadsföring då det blir precis tvärtom - orättvist. Och om vi går på det du säger att ni elitåkare i Falun inte bryr er om sådant, varför kommer man med sådant då? Sedan kan man ju tillägga att om nu backarna är så farliga som du och andra vittnar om så kan jag inte förstå hur man vågar låta motionärerna åka på 2:r. En 2:a på en välbyggd motionär i sådana utförsbackar är ju direkt farligt. Mycket farligare än elitåkare på PU som jämförelse![/quote']

Är det inte så enkelt som en märkesfråga. Swenor är mjuka som ger fördel till lätta åkare. För Elpex så bevisar Olsson att tunga åkare inte drabbas. Själv har jag Skigo som har hårda hjul som knappast kan vara sämre för tyngre åkare. På Alliansloppet var det väldigt jämnt rull till skillnad mot Skidor där det skiljer enormt beroende på vilka resurser man har att testa ut glidvalla.

Med andra ord kasta ut Swenor från sponsring av 2or till eliten så vi slipper den här tröttsamma och uttjatade diskussionen :-)!

 

Innan Rollerrolf hugger som en kobra så menar jag att det var jämnt rull för motionärerna där jag befann mig (runt plats 80 tror jag)

Ha, ha , roligt att du uppfattat mig som snabb.........

Tvärtom jag håller ju med dig på den viktigaste punkten. Swenors utläggsskidor i AL är en enda stor skandal. Det är det mest osportsliga som förekommit inom idrottsvärlden. Dom maxar ju på 70-75 kg. Där får dom en mycket bra effekt. Redan över 80 kg blir effekten istället negativ. För åkare i Olssons storlek är dom förutom svampiga och långsamma också direkt farliga då dom börjar wobbla utför och slira i kurvorna. Det är bra att du tog upp detta för jag har själv sagt samma sak i andra sammanhang än på detta forum nämligen:

Tag bort Swenors utläggsskidor på AL och hela denna debatt skulle lugna ner sig och få en annan ton. Anledningen till att jag började kommentera på denna tråd var ju att Dalarullen skulle ha utläggsskidor för eliten. Detta trams måste få ett slut. Det får inte sprida sig.

Man MÅSTE ha rätt att välja skidor efter sin vikt - precis som i ett snölopp!

Link to comment
Share on other sites

Av den här långa diskussionen framgår klart att tanken från början att göra ett rullskidlopp så likt ett snölopp som möjligt genom att bara tillåta 2or inte stämmer i verkligenheten

Denna "orättvisa" kommer att bestå sålänge man inte kan standardisera tillverkningen av gummihjul så att skillnaderna mellan olika fabrikat minimeras Om jag fattat det rätt så är skillnaden mellan olika PU-hjul ganska liten och man borde kunna åstadkomma samma sak med gummihjul genom standardisering av gummimassan för 2or vad gäller 3or och 4or är det inte nödvändigt så länge man inte tänker tävla på sådana hjul

Link to comment
Share on other sites

Jag föreslår följande:

ALLA här på forumet + alla ni känner skickar mail till Alliansloppet och Vasaloppet och skriver att vi vill ha bort utläggsskidorna då det är så orättvist att dom inte har på en idrottsarena att göra och det inte alls blev som det var tänkt.

Detta skulle lugna ner hela situation och vara ett stort steg mot rättvisare och lugnare förhållanden. Man vinner så oerhört mycket på en så liten och enkel åtgärd. Då kan vi istället koncentrera oss på att fortsätta tävla, utveckla rullskidsporten och ha trevligt precis som det var före 2012. Sedan kan vi under ordnade former diskutera standard på hjul och förhoppningsvis kanske ha genomgående rättvisare förhållanden till nästa säsong.

 

http://alliansloppet.se/kontakt/ (kontaktformulär)

info@vasaloppet.se

Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen:

 

Varför åker du Alliansloppet ? Då du är så fullständigt hatisk till 2or ? Jag menar de är väl ingen större skillnad på det loppet andra tävlingar som går på 2or. Tycker du pratar emot dig själv.

 

Peace

Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen:

 

Varför åker du Alliansloppet ? Då du är så fullständigt hatisk till 2or ? Jag menar de är väl ingen större skillnad på det loppet andra tävlingar som går på 2or. Tycker du pratar emot dig själv.

 

Peace

Tycker jag väl inte…

 

Det finns en tävling som lyckas locka många deltagare, och det beror på dess unika ställning, dvs Alliansloppet. De var först med att kunna locka elit genom bra prispengar. (Som jag tror få andra kan matcha!) Genom detta samt att det var en genomtänkt tävling, har det lockat många deltagare. Men det var som sagt många deltagare när det var på tävlingshjul också.

Om jag åker, så är det för att det är den största tävlingen. En trevlig tillställning med andra ord. Jag har dock inte bestämt ifall jag kommer åka. Jag får se. Inte åker jag på mina 2-or i alla fall. Och inte köper jag nya! Men ifall jag får låna ett par hjul som jag kan åka någorlunda på, så kanske jag åker.

 

Jag kan tänka mig att åka VL på träskidor - som en kul grej. Men jag åker inte AL på ett par 2-or som tar 30 min längre att åka på än ett snabba 2-or. Men eftersom AL är den största tävlingen och med ett kul arrangemang kring, så är det inte otänkbart att jag åker.

( http://semisekelbloggen.blogspot.se/2013/09/salen-ar-slaktad-men-den-far-kanske.html )

 

Sedan är jag inte hatisk mot 2-or - jag åker mina flesta rullskidmil på 2-or… ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag föreslår följande:

ALLA här på forumet + alla ni känner skickar mail till Alliansloppet och Vasaloppet och skriver att vi vill ha bort utläggsskidorna då det är så orättvist att dom inte har på en idrottsarena att göra och det inte alls blev som det var tänkt.

Detta skulle lugna ner hela situation och vara ett stort steg mot rättvisare och lugnare förhållanden. Man vinner så oerhört mycket på en så liten och enkel åtgärd. Då kan vi istället koncentrera oss på att fortsätta tävla, utveckla rullskidsporten och ha trevligt precis som det var före 2012. Sedan kan vi under ordnade former diskutera standard på hjul och förhoppningsvis kanske ha genomgående rättvisare förhållanden till nästa säsong.

 

http://alliansloppet.se/kontakt/ (kontaktformulär)

info@vasaloppet.se

eller inte...

 

för mig e de kanon med låneskidor! väger 82kg och orkar inte hålla på o fila och slipa på grejjorna så dom ska bli tävlingabara..

Bättre som de e nu med låneskidor.. skiljer mer på ett par som nån har lagt ner 40h+ på att trimma in..

 

Gärna låneskidor för min del... dessutom tar de som är stora och starka igen de möjligen 0,5% sämre rull med att dom är just stora och starka och passar därför på den typ av banor som rullskidtävlingar...

 

för mig är det ett ickeproblem..

Link to comment
Share on other sites

Jag föreslår följande:

ALLA här på forumet + alla ni känner skickar mail till Alliansloppet och Vasaloppet och skriver att vi vill ha bort utläggsskidorna då det är så orättvist att dom inte har på en idrottsarena att göra och det inte alls blev som det var tänkt.

Detta skulle lugna ner hela situation och vara ett stort steg mot rättvisare och lugnare förhållanden. Man vinner så oerhört mycket på en så liten och enkel åtgärd. Då kan vi istället koncentrera oss på att fortsätta tävla' date=' utveckla rullskidsporten och ha trevligt precis som det var före 2012. Sedan kan vi under ordnade former diskutera standard på hjul och förhoppningsvis kanske ha genomgående rättvisare förhållanden till nästa säsong.

 

http://alliansloppet.se/kontakt/ (kontaktformulär)

info@vasaloppet.se[/quote']

eller inte...

 

för mig e de kanon med låneskidor! väger 82kg och orkar inte hålla på o fila och slipa på grejjorna så dom ska bli tävlingabara..

Bättre som de e nu med låneskidor.. skiljer mer på ett par som nån har lagt ner 40h+ på att trimma in..

 

Gärna låneskidor för min del... dessutom tar de som är stora och starka igen de möjligen 0,5% sämre rull med att dom är just stora och starka och passar därför på den typ av banor som rullskidtävlingar...

 

för mig är det ett ickeproblem..

Får man låneskidor och inte bryr dig så är ju allt frid och fröjd, grattis Ironman! Själv får jag inte låneskidor och bryr mig oerhört, tycker det är mycket viktigt med rullskidtävlingar, då blir det olustigt med dessa gummitvåregler, går det riktigt bra så blir man anklagad att det är materialet...(även fast man är helt klart inom reglementet), går det dåligt så är det ju trist ändå. Själv skulle jag aldrig åka 50 mil enkel väg till Trollhättan och betala typ 450kr, eller något liknande för Falun om jag inte brydde mig om resultatet, så mycket tid och pengar har jag inte, då väljer jag ett tvåtimmars rullskidpass hemma.

Link to comment
Share on other sites

Jag föreslår följande:

ALLA här på forumet + alla ni känner skickar mail till Alliansloppet och Vasaloppet och skriver att vi vill ha bort utläggsskidorna då det är så orättvist att dom inte har på en idrottsarena att göra och det inte alls blev som det var tänkt.

Detta skulle lugna ner hela situation och vara ett stort steg mot rättvisare och lugnare förhållanden. Man vinner så oerhört mycket på en så liten och enkel åtgärd. Då kan vi istället koncentrera oss på att fortsätta tävla, utveckla rullskidsporten och ha trevligt precis som det var före 2012. Sedan kan vi under ordnade former diskutera standard på hjul och förhoppningsvis kanske ha genomgående rättvisare förhållanden till nästa säsong.

 

http://alliansloppet.se/kontakt/ (kontaktformulär)

info@vasaloppet.se

Frågan är om detta är rätt väg att gå, vad säger SSFs rullskidkommitté ?

Link to comment
Share on other sites

OK' date=' om elitåkarna "här i Falun" vill ha en tävling för sig själva där man inte bryr sig om rättvisa förhållanden etc som du säger så har jag inga kommentarer om det. Nu var det ju inte riktigt det det hela handlade om. Upprinnelsen till hela diskussionen var att man gått ut offentligt och sagt att "vi skall ha 2:r utläggsskidor till eliten FÖR ATT DET SKALL VARA RÄTTVIST". Detta är ju direkt osant och kallas för falsk marknadsföring då det blir precis tvärtom - orättvist. Och om vi går på det du säger att ni elitåkare i Falun inte bryr er om sådant, varför kommer man med sådant då? Sedan kan man ju tillägga att om nu backarna är så farliga som du och andra vittnar om så kan jag inte förstå hur man vågar låta motionärerna åka på 2:r. En 2:a på en välbyggd motionär i sådana utförsbackar är ju direkt farligt. Mycket farligare än elitåkare på PU som jämförelse![/quote']

Är det inte så enkelt som en märkesfråga. Swenor är mjuka som ger fördel till lätta åkare. För Elpex så bevisar Olsson att tunga åkare inte drabbas. Själv har jag Skigo som har hårda hjul som knappast kan vara sämre för tyngre åkare. På Alliansloppet var det väldigt jämnt rull till skillnad mot Skidor där det skiljer enormt beroende på vilka resurser man har att testa ut glidvalla.

Med andra ord kasta ut Swenor från sponsring av 2or till eliten så vi slipper den här tröttsamma och uttjatade diskussionen :-)!

 

Innan Rollerrolf hugger som en kobra så menar jag att det var jämnt rull för motionärerna där jag befann mig (runt plats 80 tror jag)

Ha, ha , roligt att du uppfattat mig som snabb.........

Tvärtom jag håller ju med dig på den viktigaste punkten. Swenors utläggsskidor i AL är en enda stor skandal. Det är det mest osportsliga som förekommit inom idrottsvärlden. Dom maxar ju på 70-75 kg. Där får dom en mycket bra effekt. Redan över 80 kg blir effekten istället negativ. För åkare i Olssons storlek är dom förutom svampiga och långsamma också direkt farliga då dom börjar wobbla utför och slira i kurvorna. Det är bra att du tog upp detta för jag har själv sagt samma sak i andra sammanhang än på detta forum nämligen:

Tag bort Swenors utläggsskidor på AL och hela denna debatt skulle lugna ner sig och få en annan ton. Anledningen till att jag började kommentera på denna tråd var ju att Dalarullen skulle ha utläggsskidor för eliten. Detta trams måste få ett slut. Det får inte sprida sig.

Man MÅSTE ha rätt att välja skidor efter sin vikt - precis som i ett snölopp!

Håller med och förstår din frustration då du satsar ordentligt på denna sport. Men money talks så om Swenor betalar bäst så lär nog detta fortsätta.

Sedan är det ju lite lustigt inom rullskidsporten då folkrace (gummi hjul) anses finast medans formel-1 (PU) anses lite småfult bland alla filmjölksskidåkare. Tycker rullskidsporten borde stå på egna ben och ta efter cykelsporten med lagtaktik som extra krydda. Skidsporten borde också göra detta men traditionen verkar för stark...

Link to comment
Share on other sites

Jag föreslår följande:

ALLA här på forumet + alla ni känner skickar mail till Alliansloppet och Vasaloppet och skriver att vi vill ha bort utläggsskidorna då det är så orättvist att dom inte har på en idrottsarena att göra och det inte alls blev som det var tänkt.

Detta skulle lugna ner hela situation och vara ett stort steg mot rättvisare och lugnare förhållanden. Man vinner så oerhört mycket på en så liten och enkel åtgärd. Då kan vi istället koncentrera oss på att fortsätta tävla' date=' utveckla rullskidsporten och ha trevligt precis som det var före 2012. Sedan kan vi under ordnade former diskutera standard på hjul och förhoppningsvis kanske ha genomgående rättvisare förhållanden till nästa säsong.

 

http://alliansloppet.se/kontakt/ (kontaktformulär)

info@vasaloppet.se[/quote']

eller inte...

 

för mig e de kanon med låneskidor! väger 82kg och orkar inte hålla på o fila och slipa på grejjorna så dom ska bli tävlingabara..

Bättre som de e nu med låneskidor.. skiljer mer på ett par som nån har lagt ner 40h+ på att trimma in..

 

Gärna låneskidor för min del... dessutom tar de som är stora och starka igen de möjligen 0,5% sämre rull med att dom är just stora och starka och passar därför på den typ av banor som rullskidtävlingar...

 

för mig är det ett ickeproblem..

Får man låneskidor och inte bryr dig så är ju allt frid och fröjd, grattis Ironman! Själv får jag inte låneskidor och bryr mig oerhört, tycker det är mycket viktigt med rullskidtävlingar, då blir det olustigt med dessa gummitvåregler, går det riktigt bra så blir man anklagad att det är materialet...(även fast man är helt klart inom reglementet), går det dåligt så är det ju trist ändå. Själv skulle jag aldrig åka 50 mil enkel väg till Trollhättan och betala typ 450kr, eller något liknande för Falun om jag inte brydde mig om resultatet, så mycket tid och pengar har jag inte, då väljer jag ett tvåtimmars rullskidpass hemma.

Gynnas man av reglerna så är det oftast ett ickeproblem :-). Kör hårt på AL RS, jag stannar hemma!

Link to comment
Share on other sites

eller inte...

 

för mig e de kanon med låneskidor! väger 82kg och orkar inte hålla på o fila och slipa på grejjorna så dom ska bli tävlingabara..

Bättre som de e nu med låneskidor.. skiljer mer på ett par som nån har lagt ner 40h+ på att trimma in..

 

Gärna låneskidor för min del... dessutom tar de som är stora och starka igen de möjligen 0' date='5% sämre rull med att dom är just stora och starka och passar därför på den typ av banor som rullskidtävlingar...

 

för mig är det ett ickeproblem..[/quote']

Får man låneskidor och inte bryr dig så är ju allt frid och fröjd, grattis Ironman! Själv får jag inte låneskidor och bryr mig oerhört, tycker det är mycket viktigt med rullskidtävlingar, då blir det olustigt med dessa gummitvåregler, går det riktigt bra så blir man anklagad att det är materialet...(även fast man är helt klart inom reglementet), går det dåligt så är det ju trist ändå. Själv skulle jag aldrig åka 50 mil enkel väg till Trollhättan och betala typ 450kr, eller något liknande för Falun om jag inte brydde mig om resultatet, så mycket tid och pengar har jag inte, då väljer jag ett tvåtimmars rullskidpass hemma.

Gynnas man av reglerna så är det oftast ett ickeproblem :-). Kör hårt på AL RS, jag stannar hemma!

Madshusracer: Hade slutat på denna tråd men måste bara kort kommentera Ironmans inlägg då detta var det mest tokiga jag sett.

0,5%??? Vi pratar om 5% i tid räknat! Detta har testats noga i grupper som utfört en mängd tester på olika skidor. 5% är ju förödande! STORA OCH STARKA killar får alltså den största nackdelen på flacka banor och i stakningen när hjulen är för mjuka. Exakt när dom trycker på deformeras gummit och ger en negativ effekt. Det är alltså precis tvärtom. ju mer "stora starka killar trycker på i stakning ju sämre går det för dom relativt en lätt åkare.

Ditt inlägg visar ju på en total okunnighet och 0-känsla för sportslighet. Antar att du inte skulle gilla om man väljer rättvisa utläggs skidor med hårdare gummi som bär alla och ger en tävling där BÄSTE MAN VINNER.

Link to comment
Share on other sites

Får man låneskidor och inte bryr dig så är ju allt frid och fröjd' date=' grattis Ironman! Själv får jag inte låneskidor och bryr mig oerhört, tycker det är mycket viktigt med rullskidtävlingar, då blir det olustigt med dessa gummitvåregler, går det riktigt bra så blir man anklagad att det är materialet...(även fast man är helt klart inom reglementet), går det dåligt så är det ju trist ändå. Själv skulle jag aldrig åka 50 mil enkel väg till Trollhättan och betala typ 450kr, eller något liknande för Falun om jag inte brydde mig om resultatet, så mycket tid och pengar har jag inte, då väljer jag ett tvåtimmars rullskidpass hemma.[/quote']

Gynnas man av reglerna så är det oftast ett ickeproblem :-). Kör hårt på AL RS, jag stannar hemma!

Madshusracer: Hade slutat på denna tråd men måste bara kort kommentera Ironmans inlägg då detta var det mest tokiga jag sett.

0,5%??? Vi pratar om 5% i tid räknat! Detta har testats noga i grupper som utfört en mängd tester på olika skidor. 5% är ju förödande! STORA OCH STARKA killar får alltså den största nackdelen på flacka banor och i stakningen när hjulen är för mjuka. Exakt när dom trycker på deformeras gummit och ger en negativ effekt. Det är alltså precis tvärtom. ju mer "stora starka killar trycker på i stakning ju sämre går det för dom relativt en lätt åkare.

Ditt inlägg visar ju på en total okunnighet och 0-känsla för sportslighet. Antar att du inte skulle gilla om man väljer rättvisa utläggs skidor med hårdare gummi som bär alla och ger en tävling där BÄSTE MAN VINNER.

nu är de faktiskt såhär!

 

1. Elpex hjul som vi kommer åka på är hårdare än Swenor som jag håller med om är svampiga.

 

2. Det blir ändå rättvisare med låneskidor än att alla ska åka på sina egna 2or där de kommer skilja ännu mer.

 

3. PU-hjul på den banan är uteslutet... för ojämn asfalt och för kuperad.

Link to comment
Share on other sites

Har någon koll på hur många som kommer att bli tilldelad skidor? Hur "bra" ska man vara för att defineras elit? Går dom efter meriter även på snö? Känns som att detta kan bli en avgörande fråga. Vilka som ska tilldelas och vilka som får mixa meed skidorna själv?
Link to comment
Share on other sites

Har någon koll på hur många som kommer att bli tilldelad skidor? Hur "bra" ska man vara för att defineras elit? Går dom efter meriter även på snö? Känns som att detta kan bli en avgörande fråga. Vilka som ska tilldelas och vilka som får mixa meed skidorna själv?

De har 40 par enligt tävlingsledaren. Vet ej hur de seedar men jag antar att snömeriter räknas.

Link to comment
Share on other sites

Ok, kanske hälften till dam resp. Herrar. alltså endast 20 herrar. Blir då många duktiga åkare som kommer åka på hemmasnickrat. Frågan är om det kan göra så mycket att inte "bäste man vinner"

Nej vinnaren finns bland de med låneskidor...

 

Tippar Jens Eriksson

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...