Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lidköpings Rullskidsfestival 7-8 juni 2014


erkan

Recommended Posts

Om man anordnar en tvådagarstävling som i Lidköping borde ena dagens tävlingar gå i fristil.

Jag tycker att en diskussion om att anordna mer fristilstävlingar på rullskidor borde tas upp nu

när man diskuterat i all oändlighet PU vs 2or samt olika 2or och olika tyngd på åkare. Är det inte läge nu att föra in fristilen i diskussionen ?

Trycker "gilla " på den trots att jag inte åker frisdtil särskilt mycket själv....men det beror ju på det föbaskade niomilaloppet i Dalarna som inte ger mig ro att träna fristil..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 161
  • Created
  • Last Reply
Konstigt att inte Eliten gnäller mer! Det kanske bara de som inte hänger med om det inte går jättelätt ??

Man vill ju bara jämföra sig med sina idoler!!! Roligt med så många toppåkare i Alliansloppet' date=', vem sa att det är träningshjul ? Rullar ju bara lite trögare![/quote']

Jag hänger inte med de bästa oavsett och jag gnäller på gummiregler. Jag har tro det eller ej vunnit två PU-tävlingar i mitt liv, Getaloppet på Åland, och två gummitävlingar, rullskidklubbens öppna KM och Yuppies öppna KM, konkurensen var väll lika dålig båda gångerna eftersom jag vann. Bakgrunden till mitt gummignäll ligger i detta, var jag bäst när jag vann gummitävlingarna eller råkade jag ha bäst rull? Inte alls lika kul vinster som när jag vann på PU, då var det rättvist och jag var bäst av dom som deltog den dagen. Samma sak jämfört med Mario som jag brukar tampas med, när jag vinner på gummirull, var jag bättre eller var det rullet? På PU vet jag att vi hade ungefär lika rull. Idolerna bryr sig nog inte och har massa sponsorer osv, så de är ju bakbunda att utrycka något hårt, men jag vill som sagt veta hur långt efter idolerna jag är med samma utrustning i olika tävlingar, med gummi och när eliten har olika märken av utlåningsskidor eller olika egna blir det svårare och framförallt svårare att jämföra sig mot andra kändisar här på forumet, typ Skåning, Everest, Joakim J och Rible, har Rible blivit mycket bättre och lyft sig, eller har han hittat fantastiskt gummirullhjul? På PU blir det rättvist mellan olika åkare. Självklart blir differensen mellan mig och elit mindre än om vi kört på något trögare.

Håller helt med detta inlägg!!!

Link to comment
Share on other sites

Konstigt att inte Eliten gnäller mer! Det kanske bara de som inte hänger med om det inte går jättelätt ??

Man vill ju bara jämföra sig med sina idoler!!! Roligt med så många toppåkare i Alliansloppet,, vem sa att det är träningshjul ? Rullar ju bara lite trögare!

Jo, bland annat säger fabrikanterna själva att det är TRÄNINGSHJUL då dom inte är lämpliga att tävla på. Dom är gjorda för att ge mesta möjliga komfort t.ex på grov asfalt. Detta innebär då att dom blir olämpliga att tävla på då dom blir instabila i kurvor, vobblar i utförsförsbackar etc. Detta när bättre åkare kör riktigt fort, vilket är avsikten på tävling. PU hjul är framtagna för att tävla på, går stabilt och bra och är rättvisa/likvärdiga för alla tävlande. I Alliansloppet har man haft "vässade" utläggsskidor, ganska snarlika och jämförbara med tävlingshjul 1:r. Dessa gynnar extremt mycket de lättare elitåkarna. Tyngre elitåkare drabbas hårt av de mjuka utläggsskidorna. Vanliga motionärer i allmänhet och tyngre i synnerhet får ingen rättvis seedning. Problemet med "vanliga" 2:r som säljs över disk är inte att som du säger att de "rullar lite trögare", skillnaden mellan olika märken och årgångar på hjulen är så avgrundslikt stor att det inte är "dagsform" utan "dagsrull" som avgör den inbördes ordningen på en tävling med 2:r. På en tävling med PU vet vi att det alltid är bäste man som vinner.

Du kan alltså inte på något rättvist sätt jämföra dig med "de där framme". För människor med sinne för Fair Play och för vilka sportslighet är ett grundkrav är en tävling på 2:r ingen riktig tävling. Personligen bryr jag mig inte om att man anordnar tävlingar på 2:r så länge man inte utestänger dom som vill tävla på rättvisa hjul. Det har man löst nu här i lidköping.

Link to comment
Share on other sites

... I Alliansloppet har man haft "vässade" utläggsskidor, ganska snarlika och jämförbara med tävlingshjul 1:r. ...

Eliten har alltså kört med skidor som är garanterat snabbare än vad den vanlige motionären någonsin kan få köra med enligt reglerna?????

 

Är Vasaloppet medvetna om detta? Och tar dom i så fall hänsyn till det vid seedningen?

Link to comment
Share on other sites

... I Alliansloppet har man haft "vässade" utläggsskidor' date=' ganska snarlika och jämförbara med tävlingshjul 1:r. ...[/quote']

Eliten har alltså kört med skidor som är garanterat snabbare än vad den vanlige motionären någonsin kan få köra med enligt reglerna?????

 

Är Vasaloppet medvetna om detta? Och tar dom i så fall hänsyn till det vid seedningen?

Tror inte dom vet någonting om hur 2.r fungerar. VL borde kollat upp det hela bättre innan man bestämde att det skulle vara 2:r.

Den stora skillnaden mellan olika 2:r och att tyngre åkare måste ha hårdare hjul för att ta sig runt gör ju att seedningen inte blir rättvis alls.

I Vasaloppet och snö seedningsloppet finns ju inte det problemet då man får välja spann efter kroppsvikt. På PU hjul som är väldigt likartade och bär alla har du inget av dessa problem.

Det enda som skulle fungera någorlunda förutom PU (om man envisas med gummi) är att höja upp hårdehetskravet på hjulen så att de i princip motsvarar 3:r.

Link to comment
Share on other sites

Egentligen är jag inte den rätte att uttala mig om tävling på tvåor, då jag bara åkt tre tävlingar på rullskidor. Första gången på Silva trehjulingar (blev hopplöst ifrånrullad) andra gången i en VL-klass i Rödeby på 2-or och där blev jag frånrullad av min medtävlare i första backen och en

träningstävling där en 9-timåkare var före mig, innan pjäxan pajade och jag bröt staven.

 

Så i princip håller jag med dig Rollerrolf att skall man tävla så skall rullet vara likvärdigt, annars är det meningslöst att ställa upp.

En tanke är att åkare över en viss vikt fick ha hårdare hjul, ung som ett mellanting mellan

2-or och 1-or. En fundering; Marwe har gummihjul (märkta 6-or), som jag bedömer som tröga 2:or. Sen har dom urethanhjul, som jag inbillar mig är som snabba 2-or. Jag mailade till Alliansloppet 2013 och frågade om man fick använda dem, men fick inget riktigt svar på frågan, så jag vet inte om Marwes urethanhjul är tillåtna. (Rullskidspecialisten har dem till försäljning)

Kunde detta vara en väg att gå för att utjämna orättvisan för tyngre åkare ?

 

En annan idé som jag framfört här på forumet är rulltest före start. Den gick till så att man startade från en ramp eller en backe med fin asfalt och då fick man bara rulla till en viss linje. Rullade man förbi den linjen, fick man inte starta.

Link to comment
Share on other sites

Som tyngre åkare upplever jag att man rullar ifrån många lättare åkare utför (2), Är det någon i eliten som väger 90+ ?? Om man kör på pu, skiljer det då inget utför mellan tyngre och lättare åkare?
Link to comment
Share on other sites

En annan idé som jag framfört här på forumet är rulltest före start. Den gick till så att man startade från en ramp eller en backe med fin asfalt och då fick man bara rulla till en viss linje. Rullade man förbi den linjen, fick man inte starta.

Skulle man kunna ha tidtagning från testet på rampen och sen låta det påverka sluttiden genom att multiplicera med nån faktor uträknad från rulltestet på rampen? Alternativt att man inte startar samtidigt, vilket förstås blir mer krångligt.

Link to comment
Share on other sites

Som tyngre åkare upplever jag att man rullar ifrån många lättare åkare utför (2), Är det någon i eliten som väger 90+ ?? Om man kör på pu, skiljer det då inget utför mellan tyngre och lättare åkare?

Jo det skiljer en hel del, tyngre åkare får en bättre fart utför helt klart... Dock även det jobbigare uppför :)

Link to comment
Share on other sites

rulltest - förvisso bra ide - men blir ju enkelt att manipulera tex genom att "ploga" lite/lite/lite, så det inte syns alls, men klart gör skillnad för rullet.

 

Isf får kontrollanterna genomföra rulltesterna, i förekommande fall med ryggsäck med vikter på sig.

Link to comment
Share on other sites

Som tyngre åkare upplever jag att man rullar ifrån många lättare åkare utför (2), Är det någon i eliten som väger 90+ ?? Om man kör på pu, skiljer det då inget utför mellan tyngre och lättare åkare?

Så här är det: om man har likvärdiga skidor - alltså likvärdiga för åkarna så rullar en tyngre åkare fortare utför. Så blir det självklart på PU då dessa är likvärdiga för alla åkare. När det gäller 2:r och tunga åkare har det visat sig att vid användande av vissa speciellt mjuka 2:r så kan en tung åkare tom. ha sämre rull utför än lättare åkare.

När det gäller uppförsåkning så har en tyngre åkare motsvarande nackdel som han har fördel utför. Här kan nämnas att man befinner sig under längre tidsperiod uppför än utför.

MEN, den stora skillnaden kommer i stakningen. Om en tung och en lätt åkare åker på samma 2:r (både modell och batch på gummihjulen) så blir det en större deformering under den tyngre åkarens hjul vid varje uppstigning vid staktag. Det tar sedan längre tid för hjulet att återfå sin rullform. Det är alltså i stakningen som den STORA skillnaden uppstår mellan tyngre och lättare personer om man kör på gummihjul. Stakar gör man alltid den mesta delen av ett lopp.

Men problemet är större än så. Skillnaden mellan olika märken och årgångar på gummihjul är oerhört stor. Så är också skillnaderna i vikt bland motionärerna. Det finns många mellan 85-95 kg. Ett mjukt hjul som rullar snabbt för en lätt åkare blir katastrof för en tyngre åkare. Han måste ha ett hårdare hjul men då rullar det generellt sämre än det mjukare hjulet. I ett seedningslopp blir det riktigt illa. Då skall alltså en tyngre motionär på tröga hjul jämföras med lättviktselit på snabba hjul.

Om dessa saker finns ingen kunskap i en vanlig sportbutik. Där kan en tung motionär vandra ut med ett par skidor man hört rullar bra. Problemet var bara att det var för en 70 kg:s man. När vår motionär stakar iväg säckar hjulen.

DET ÄR ALLA DESSA OLIKHETER SOM GÖR ATT VI SOM KAN RULLSKIDOR OCH HAR HÅLLIT PÅ LÄNGE VET ATT DET ÄR HELT FÖRKASTLIGT ATT KÖRA TÄVLINGAR PÅ 2:r. Det finns ju hjul framtagna för tävling som blir helt rättvisa för alla!

Ett annat alternativ är helt enkelt att höja upp lägsta tillåtna mjukhet på hjulen till ca. 3:rs nivå. Då försvinner åtminstone de största orättvisorna.

Någonting måste göras!

Link to comment
Share on other sites

Hade alla rullskidor varit utrustande med justerbar broms skulle man kunna åstadkomma någorlunda likvärdigt rull genom tester före start eller på speciella testbanor. Om man fått fram ett rull utifrån vikt och rullmotstånd kunde justeringsskruven plomberas med speciell färg eller lim etc så att åkaren inte kunde manipulera rullmotståndet före och under tävlingen. Kontroll av skidorna efter målgång.

 

Fö så köper man snöskidor efter vikt, skulle inte samma vara möjligt med rullskidor ?

Link to comment
Share on other sites

Hade alla rullskidor varit utrustande med justerbar broms skulle man kunna åstadkomma någorlunda likvärdigt rull genom tester före start eller på speciella testbanor. Om man fått fram ett rull utifrån vikt och rullmotstånd kunde justeringsskruven plomberas med speciell färg eller lim etc så att åkaren inte kunde manipulera rullmotståndet före och under tävlingen. Kontroll av skidorna efter målgång.

Herregud! Vem ska kontrollera allt???? Sedan måste man ju vara medveten om att testet bör ske av en oberoende åkare av viss vikt???? Detta då en test i en svag utförsbacke inte är ett lämpligt test då en tyngre åkare då kan få en viss fördel. Har den tyngre åkaren inte fördel i en lätt utförsbacke så är troligen skidhjulen så mjuka att den tyngre åkaren haft en nackdel hela loppets platta delar samt uppförsbackar. Hur kontrollerar man det med rulltest??????? När det finns en enklare variant, nämligen att tävla på tävlingshjul!

 

 

Fö så köper man snöskidor efter vikt, skulle inte samma vara möjligt med rullskidor ?

Men vi pratar inte om utlåningsskidor till hela elitledet på VL med ett spann på 68kg??? Eller? ;)

Link to comment
Share on other sites

Många suspekta förslag kommer upp här på hur man ska lösa detta. Rulltest före ett lopp bla. Har man åkt 20 mil till tävlingen ska man åka hem igen då utan att tävla om man rullar för fort ?

Lösningen för nästa år är väl redan löst !? Två olika starter. En för PU och en för 2or. Finns inga andra lösningar för tillfället och de lär inte komma några inom en snar framtid om inte ALLA köper PU eller 4or !

 

Ska bli intressant att se procentfördelningen på antalet startande i de olika klasserna. Tippar på 75% med 2or och 25% på PU. Och även segraren på 2or är en vinnare ! Oavsett vad en del tycker.

Link to comment
Share on other sites

Oerhört facinerande att följa detta lite på sidan av :)

 

Tävlar inte på rullskidor och helt ärligt, jag är fan i mig helt ointresserad av att göra det så länge "hjultjaffset" pågår. Åkte för något år sedan ett millopp som de arrangerade här i Södertälje. Hade inte alls hängt med och förstått att det fanns något som hette PU. Jag blev grymt förvånad när en "gubbjävel" helt sonika rullade förbi mig i fartställing medan jag stakade. Efter det har jag förstått att tävling på rullskidor kör man på PU hjul, allt annat är bara något konstruerat jädra Golf-tänk. Kanske läge att införa ett handicapsystem också, typ "jag hinner inte träna så mycket pga mitt arbete så jag måste få 3min avdrag på min tid"?

 

För över resnoemanget på riktiga skidor. Då ska det bara vara tillåtet med 1 fästvalla, alla måste ju få samma fäste annars är det orättvist?

 

Nej, det enda logiska är att tävla på den utrusting som finns att tillgå och då är ju PU det som rullar bäst och därmed det som jag skulle vilja använda.

Link to comment
Share on other sites

Ja man får lov att hålla med Stefan. Är avdankad rullskidgubbe som hade glädjen att få uppleva PU-hjulen. Äntligen hade motionären chans till samma material som eliten, bara att handla. Och så kommer gummihjulen tillbaka och materialet diskuteras nästan så att glidskidorna kommer i skuggan. De mest bisarra förslag om test av rull från ramp och bromsade skidor, hysteri kring vilket märke som för dagen gör snabbast 2or mm mm.

Man hoppas ju att det åtminstone blir en PU-klass för de som vill tävla rättvist och sedan en klass för tvåor för de som inte bryr sig.

Link to comment
Share on other sites

Ja man får lov att hålla med Stefan. Är avdankad rullskidgubbe som hade glädjen att få uppleva PU-hjulen. Äntligen hade motionären chans till samma material som eliten, bara att handla. Och så kommer gummihjulen tillbaka och materialet diskuteras nästan så att glidskidorna kommer i skuggan. De mest bisarra förslag om test av rull från ramp och bromsade skidor, hysteri kring vilket märke som för dagen gör snabbast 2or mm mm.

Man hoppas ju att det åtminstone blir en PU-klass för de som vill tävla rättvist och sedan en klass för tvåor för de som inte bryr sig.

Du är ju rena ungdomen Olle, i alla fall jämfört mot mig!

Någon påstod att du skulle köra Sthlm Rollerski, men jag hittade dig inte i startlistan!!! ;)

Annars hade det varit "århundrades comeback" efter ditt VL 2010 då du med några futtiga placeringars marginal rasade ur startled 1 och bara började träna dina barn och springa maraton… ;)

 

Egentligen bryr jag mig väl inte så mycket om tävlingar på rullskidor heller. Men jag tycker bara det är lite olyckligt att sabba en sport...

Link to comment
Share on other sites

Jag har följt hans inlägg i debatten och håller med om att två starter är vettigt i nuläget. Men för övrigt har han inte stor koll. En sponsrad åkare som säger att "det är väl bara att köpa PU-hjul" tar jag inte seriöst. För övrigt verkar det vara få här också som inte förstår att många inte kommer lägga tusenlappar på att införskaffa PU hjul. Mycket märkligt att de inte gått in !

Och att sedan jämföra med cykelsporten är också helt fel. Man jämför inte äpplen o päron !

Link to comment
Share on other sites

Hade alla rullskidor varit utrustande med justerbar broms skulle man kunna åstadkomma någorlunda likvärdigt rull genom tester före start eller på speciella testbanor. Om man fått fram ett rull utifrån vikt och rullmotstånd kunde justeringsskruven plomberas med speciell färg eller lim etc så att åkaren inte kunde manipulera rullmotståndet före och under tävlingen. Kontroll av skidorna efter målgång.

 

Fö så köper man snöskidor efter vikt, skulle inte samma vara möjligt med rullskidor ?

Ursäkta, Olle, om du uppfattade mitt förslag som bisarrt, men andemeningen var att se problemen från en annan synvinkel. Nu är ju inte många skidor utrustade med justerskruv, så det förslaget kan aldrig bli aktuellt.

 

Jag inser nu att förslaget att sälja rullskidor efter vikt är en omöjlighet - så det kan vi kasta i papperskorgen direkt. Men jag vill ändå hävda att det är bra med "brainstorming" även om de flesta förslag inte är bra, så kan det någon gång dyka upp ett guldägg. Då är det bättre att bemöta förslag på ett konstruktivt sätt som Dk än att kalla det bisarrt !

 

Vad gäller Joakim Engströms förslag förordar jag nr 2 av den enkla anledningen att det inte

går att vrida tillbaka klockan till före Alliansloppet.

Om man översätter förslag 1 att släppa allt fritt till snöskidåkning så borde det bara finnas en gren dvs fri stil.

Link to comment
Share on other sites

Jag har följt hans inlägg i debatten och håller med om att två starter är vettigt i nuläget. Men för övrigt har han inte stor koll. En sponsrad åkare som säger att "det är väl bara att köpa PU-hjul" tar jag inte seriöst. För övrigt verkar det vara få här också som inte förstår att många inte kommer lägga tusenlappar på att införskaffa PU hjul. Mycket märkligt att de inte gått in !

Och att sedan jämföra med cykelsporten är också helt fel. Man jämför inte äpplen o päron !

Tror det är du som inte förstår att de flesta åkare som ställer upp i en rullskidtävling ändå skaffar nya hjul, ingen vill åka med material som är mycket sämre än medtävlarnas. Lyssna på snacket inför Stockholm rollerski där alla jagar snabba 2or.

Link to comment
Share on other sites

Jag har följt hans inlägg i debatten och håller med om att två starter är vettigt i nuläget. Men för övrigt har han inte stor koll. En sponsrad åkare som säger att "det är väl bara att köpa PU-hjul" tar jag inte seriöst. För övrigt verkar det vara få här också som inte förstår att många inte kommer lägga tusenlappar på att införskaffa PU hjul. Mycket märkligt att de inte gått in !

Och att sedan jämföra med cykelsporten är också helt fel. Man jämför inte äpplen o päron !

Tror det är du som inte förstår att de flesta åkare som ställer upp i en rullskidtävling ändå skaffar nya hjul' date=' ingen vill åka med material som är mycket sämre än medtävlarnas. Lyssna på snacket inför Stockholm rollerski där alla jagar snabba 2or.[/quote']

Jag tror inte att man ska dra alla över en kam. Det finns både folk som köper alla prýlar dom kan för att få så bra utrustning som möjligt och andra som nöjer sig med ett par rullskidor.

 

Det enklaste sättet att lösa problemen med PU kontra 2ortror jag annars är att inte låta rullskidlopp vara seedningsgrundande för vasan...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...