Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Trimma 2:orna inför Alliansloppet


Medaljtid

Recommended Posts

Sitter här och trilskas med mina fiberglass. Har bytt hjul och kullager, och får inte till det när jag ska dra åt muttrarna, hjulen nyper. Lösningen stavas väl då shims antar jag.

 

Kan man slänga ihop egna i plast eller går det åt skogen då?

 

Problemet är att jag annars måste beställa (tror jag?) och då inte hinner testköra ordentligt dem innan AL. Bor i Gbg.

Link to comment
Share on other sites

Bästa rullet hade jag på nyköpta, nästan helt oanvända, Skigo i AL 2012. 2013 jiddrade jag med lager och olja, samt bytte plats på hjulen fram-bak, men hade förhållandevis betydligt sämre rull. I år lånar jag frugans rosa Elpex och kör utan några som helst ingrepp. Att slipa på bakaxeln eller hacka i trumman är jag för oteknisk för att ge mig på. Det skulle inte förbättra rullet det minsta. Dessutom vill man ju inte förstöra fruns träningsskidor. För övrigt anser jag att AL borde publicera seedningsgrupperna bums!

Link to comment
Share on other sites

Sitter här och trilskas med mina fiberglass. Har bytt hjul och kullager, och får inte till det när jag ska dra åt muttrarna, hjulen nyper. Lösningen stavas väl då shims antar jag.

 

Kan man slänga ihop egna i plast eller går det åt skogen då?

 

Problemet är att jag annars måste beställa (tror jag?) och då inte hinner testköra ordentligt dem innan AL. Bor i Gbg.

Ofta är det att knacka till med en "snärt" i änden på bulten så att spänningarna i lagren släpper och de kan rulla fritt efter att man dragit till muttrarna.

Gäller att inte göra något dumt så du slår av en gaffel. :)

Link to comment
Share on other sites

Det känner jag mycket väl till att du gör men den åsikten verkar ju inte direkt vara i majoritet. Du skulle säkerligen komma till start även om loppen gick på treor.

Sen jag tror jag väl knappast att du räknas in i gruppen "blåbär" som Sunlake syftar på, :)

Han är inte med i det gänget nä ;) Jag tänkte väl mest på led 5-6 och bakåt, men du har ju rätt i att snölopp går trögare än 2or. Dock är det få som har 3or om jag gissar.

Link to comment
Share on other sites

Ofta är det att knacka till med en "snärt" i änden på bulten så att spänningarna i lagren släpper och de kan rulla fritt efter att man dragit till muttrarna.

Gäller att inte göra något dumt så du slår av en gaffel. :)

Tog du släggan när du slog av din eller? ;)

Link to comment
Share on other sites

Ofta är det att knacka till med en "snärt" i änden på bulten så att spänningarna i lagren släpper och de kan rulla fritt efter att man dragit till muttrarna.

Gäller att inte göra något dumt så du slår av en gaffel. :)

Det hjälpte! Tack! Slipade även till "lagerskyddet" så att det aldrig kan gå emot på fel ställe.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...