Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidshjul.


blixten

Recommended Posts

Kan någon förtydliga en sak som jag inte riktigt begriper. 2'or är mjuka och går sämre för tyngre åkare. 3'or är hårdare så de funkar lika bra för en person på 70 kg som en på 90 kg. 3'or är långsammare än 2'or. Så långt har jag nog förstått allt rätt? Sedan kommer PU som är ännu hårdare. Och ännu snabbare.

 

Hårdare hjul innebär snabbare eller långsammare?

 

Är det så att de blir långsammare så länge det är samma material, men sedan är plast snabbare än gummi?

Link to comment
Share on other sites

så är det nog alldeles säkert att pga att alliansloppet var seedningsgrundande för VL så fick det redigt med fler deltagare. VL ställde som krav för seedning att det gick på tvåor.

 

Var det bra eller dåligt att det blev fler deltagare i AL...

 

Såklart bra att fler åker rullskidor, väl... - eller ska man se på saken att  det beror på varför "dessa fler" åker. Man kunde ju önska att de åkte för att det är så himla kul att åka och tävla på rullskidor och att det är bra för hälsan.

 

Jag tror att man hade kunnat samla fler människor - än ökningen av deltagare i AL -  att äta kackerlackor (eller kanske tom bajs) om det hade gett en hyffsad chans att komma fram ngt eller ngra led i VL...

 

  - är det då bra...?

Link to comment
Share on other sites

Jag skiter igentligen i vilka hjul som används då jag tycker i grunden att seeding till vinterloppen inte ska göras sommar tid.

Jag förstår inte problemet heller igentligen? De börjar ju mixtra med olika material för att de kan och för att det inte finns några regler som säger stopp eller restriktioner för det.

Varför inte göra en regel som anger vilken material typ som ska användas istället så kan varje tillverkare göra sin egen forskning för att hitta det bästa för dom.

 

Det är lustigt att så många är mot doping via kroppen men när det kommer till materialet så ska man alltid hitta genvägar.

Har man sagt nej till bloddoping så är det nej, samma sak när det gäller andra hjul än 2:or.

Bara acceptera, inget tjafs!

 

De kan tillverka utrustning som är bättre än vad som går att köpa i butik idag men det skulle kosta fruktansvärt mycket.

Kolla Salomons nya pjäxa som exempel.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas att hjultjafset är borta till nästa säsong (troligen inte). Och hoppas de kommer ännu fler tävlingar. Men hoppas VERKLIGEN inte de kör samma variant av tävling som Tour de mösseberg gjorde. PU och tvåor starta samtidigt i samma tävling. Var riktigt tråkigt att åka då. Man vill tävla mot alla i samma tävling.

Tävlingsledningarna får bestämma sig för, om de ska köra på antingen PU, tvåor eller allra helst treor (mest skidlikt) ! 

Blandar dom med hjulvalen så kommer iaf inte jag att åka.

Link to comment
Share on other sites

Tycker rullskidor samt tävlingar är jäkligt roligt men börjar tappa fokus på detta och lika så folk runt om .

Så sätt ett klokt beslut om hjul å kör på detta.

De är bara att bestämma ett alternativ å kör på de så behöver vi inte mixtra nå mer me detta å inte leverantörerna heller.

Link to comment
Share on other sites

Då bestämmer vi att tävling skall vara tävling och det skall gå så fort som möjligt, inga begräsningar. Det enda begräsningar vi har är max 100 mm hjuldiameter på skate och klassiskt, och på klassiskt gäller minsta hjulbredd över axlarna 30 mm på bakhjulen samt 1 av hjulen per skida måste ha backspärr.

Är vi med är det bestämt nu?

Link to comment
Share on other sites

Då bestämmer vi att tävling skall vara tävling och det skall gå så fort som möjligt, inga begräsningar. Det enda begräsningar vi har är max 100 mm hjuldiameter på skate och klassiskt, och på klassiskt gäller minsta hjulbredd över axlarna 30 mm på bakhjulen samt 1 av hjulen per skida måste ha backspärr.

Är vi med är det bestämt nu?

Absolut vi är med. Härmed är det ej tillåtet att begränsa någon tävling till endast 2or.
Link to comment
Share on other sites

Jag skiter igentligen i vilka hjul som används då jag tycker i grunden att seeding till vinterloppen inte ska göras sommar tid.

Jag förstår inte problemet heller igentligen? De börjar ju mixtra med olika material för att de kan och för att det inte finns några regler som säger stopp eller restriktioner för det.

Varför inte göra en regel som anger vilken material typ som ska användas istället så kan varje tillverkare göra sin egen forskning för att hitta det bästa för dom.

 

Det är lustigt att så många är mot doping via kroppen men när det kommer till materialet så ska man alltid hitta genvägar.

Har man sagt nej till bloddoping så är det nej, samma sak när det gäller andra hjul än 2:or.

Bara acceptera, inget tjafs!

 

De kan tillverka utrustning som är bättre än vad som går att köpa i butik idag men det skulle kosta fruktansvärt mycket.

Kolla Salomons nya pjäxa som exempel.

Jag tycker att det är ganska lustigt att läsa vad du skriver. Du förstår inte varför de inte bestämmer vad det ska vara för material i rullskidshjul 2or. Materialet är bestämt, man ska använda gummi. Gummi är ett material som är otroligt svårt att definiera exakt vad det innehåller och därför skiljer det mycket i rull mellan olika gummihjul. Jag och en kompis köpte samma märke på rullskidor i våras och mina rullar snabbare än hans. Problemet går inte att lösa med gummihjul det kommer att forsätta vara orättvist.   

 

Din jämförelse mellan bloddopning och fixa med material tycker jag är ännu lustigare. Vad åker du på för grejer? Vitablixen och bambustavar? Längsskidåkning/rullskidsåkning är materialsporter det trodde jag alla visste om.   

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är ganska lustigt att läsa vad du skriver. Du förstår inte varför de inte bestämmer vad det ska vara för material i rullskidshjul 2or. Materialet är bestämt, man ska använda gummi. Gummi är ett material som är otroligt svårt att definiera exakt vad det innehåller och därför skiljer det mycket i rull mellan olika gummihjul. Jag och en kompis köpte samma märke på rullskidor i våras och mina rullar snabbare än hans. Problemet går inte att lösa med gummihjul det kommer att forsätta vara orättvist.   

 

Din jämförelse mellan bloddopning och fixa med material tycker jag är ännu lustigare. Vad åker du på för grejer? Vitablixen och bambustavar? Längsskidåkning/rullskidsåkning är materialsporter det trodde jag alla visste om.

 

Du funderar inte på om det kan vara dina lager som inte är ok? Gummit är inte ett problem då det är en fråga om råmaterial kvalite som testas innan leverans i labb för att garantera rätt blandning och sort.

Problemet är att man inte sätter ner foten och säger att en sorts gummi kvalite får användas. Så länge man kan ändra och mixa i blandningen i gummit fritt så kommer detta vara ett ständigt återkommande problem.

Link to comment
Share on other sites

Då bestämmer vi att tävling skall vara tävling och det skall gå så fort som möjligt, inga begräsningar. Det enda begräsningar vi har är max 100 mm hjuldiameter på skate och klassiskt, och på klassiskt gäller minsta hjulbredd över axlarna 30 mm på bakhjulen samt 1 av hjulen per skida måste ha backspärr.

Är vi med är det bestämt nu?

Absolut! :)

Link to comment
Share on other sites

Du funderar inte på om det kan vara dina lager som inte är ok? Gummit är inte ett problem då det är en fråga om råmaterial kvalite som testas innan leverans i labb för att garantera rätt blandning och sort.

Problemet är att man inte sätter ner foten och säger att en sorts gummi kvalite får användas. Så länge man kan ändra och mixa i blandningen i gummit fritt så kommer detta vara ett ständigt återkommande problem.

Våra rullskidor är helt orörda de rulla ändå olika. Gummihjul är inte gjorda för att tävla på utan för att träna på och därför har tillverkarna lagt vikt på komfort och slitstyrka istället. Det ändrades när Alliansloppet blev seedningstävling. Den tillverkare som jag har pratat med säger att det är väldigt svårt att definiera gummi exakt. Tillverkarna konkurrerar med varandra om att tillverka det bästa produkterna för att på så vis vinna marknadsandelar. Jag kan inte se det som en möjlighet att olika tillverkare tillverkar exakt samma produkter som går lika fort. Man kan inte heller tvinga rullskidåkare att köpa från en tillverkare, då uppmuntrar man bara till mutor och mygel.
Link to comment
Share on other sites

Nej jag åker inte på blixten, men jag har heller inte värmeslingor i belaget!

Jag garanterar att det skulle förekomma om det inte fanns regler som satte stopp för detta.

Tydliga regler som är lätta att följa så löser man allt.

Men varför inte släppa allt fritt? Snabbast möjliga prylar?

Ja, så är det i alla andra sporter man tävlar i. Den som tillverkar det snabbaste materialet får sälja mest. Om man har det bästa materialet, bästa tekniken o är bäst tränad/form så vinner man men om någon av de tre faktorerna fallerar blir det väldigt svårt att vinna.

 

Jag är oxå för tydliga regler men ibland är det svårt att göra tydliga regler o att se till att de efterföljs. Om man tar simning som exempel. Det var ingen materialsport o sen kom simdräkter o då blev det en materialsport. Då bestämde man sig för att förbjuda dräkter o sen var det problemet lös, så lätt är det inte för längdskidor/rullskidor

Link to comment
Share on other sites

Våra rullskidor är helt orörda de rulla ändå olika. Gummihjul är inte gjorda för att tävla på utan för att träna på och därför har tillverkarna lagt vikt på komfort och slitstyrka istället. Det ändrades när Alliansloppet blev seedningstävling. Den tillverkare som jag har pratat med säger att det är väldigt svårt att definiera gummi exakt. Tillverkarna konkurrerar med varandra om att tillverka det bästa produkterna för att på så vis vinna marknadsandelar. Jag kan inte se det som en möjlighet att olika tillverkare tillverkar exakt samma produkter som går lika fort. Man kan inte heller tvinga rullskidåkare att köpa från en tillverkare, då uppmuntrar man bara till mutor och mygel.

Jag jobbar i plastindustrin, vi använder oss av en rad olika gummiblandningar och jag har aldrig hört att detta skulle vara ett problem med att få fram samma kvalite på gummit!

Våra kunder skulle aldrig acceptera att vi inte har kontroll och kan garantera samma hållfasthet på produkterna. Vid varje batch som tillverkas av råmaterial så går det genom labb för att säkerställa kvalitén på materialet, när det är ok så får man ett cert som uppger detta.

Jag tror inte heller att det är era hjul som skiljer utan kullagren som påverkar rullet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...