Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilopuls?


dubbeltumme

Recommended Posts

Jag hade pulsmätaren på hela natten och det lägsta uppmätta värdet var 36 men det förekom bara en gång (mätning var 10:e sekund). 40 var det lägsta värdet som förekom under längre perioder (några minuter i sträck) så jag kör på det. Trycket, temperaturen och höjd över havsytan var konstanta hela natten.

Wat, svävar inte du upp några hundra meter i sömnen? 

 

Sen håller jag nog med skaran om riktig vilopuls tas i vaket tillstånd. Vid sömn råder andra förutsättningar... Sänkt ämnesomsättning, periodvis total muskelrelaxation m.m. 

Link to comment
Share on other sites

Wat, svävar inte du upp några hundra meter i sömnen? 

 

Sen håller jag nog med skaran om riktig vilopuls tas i vaket tillstånd. Vid sömn råder andra förutsättningar... Sänkt ämnesomsättning, periodvis total muskelrelaxation m.m. 

 

Det torde vara tillräckligt bevis för att jag inte blivit bortförd av utomjordingar under natten. Vilopulsen i vaket tillstånd ligger på ca 45.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en intressant analys i fjol i samband med 3dygns EKG. Gick att studera hjärtrytmen vid vsh tidpunkt på dygnet i efterhand. I djupsömn låg jag kring 40, graderingen var lite otydlig på enstaka slag. Träningspassen så rätt coola ut på grafen efter en så låg rytm och sedan upp till 190 efter ngn timme vid intervall.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Maxpulsen säger inget om en människas fysiska status kan vara allt  från 150-230 bpm .Det man gör när man tränar kondition är ju att man ökar spannet mellan max/vilopuls. Maxpulsen kan man inte påverka. Det man vet är att håller man på med någon form av uthållighetsträning så håller man maxpulsen kvar i samma nivå under längre tid. Sätter man sig i soffan i 3 år och äter chips så kommer den garanterat att gå ner och då går det inte att få upp den igen. De flesta på detta forum är ju i förhållande till medelsvensson riktigt bra tränade. Pulsen är individuell och är en bra måttstock i vilket intervall man ska träna för att uppnå vissa saker. Vilopulsen är bra att ha koll på om man börjar få någon begynnande infektion i kroppen, om den ligger 10 -15 slag över normalt utan värre mardröm el dyl så är det troligt att kroppen jobbar med något och man kanske ska anpassa sin träning den dagen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...