orvarino Posted November 15, 2005 Report Posted November 15, 2005 Jag har slipat om mina varmföresskidor för att passa kring nollan och hög luftfuktighet(Fischer RCS Warm) med en R2.3 struktur hos Lorentz. Förslaget på grundprepp är 2ggr gul (typ CH10) och 1ggr Start Grafit (Start SG) och upprepa proceduren 3ggr. Sen på med nån högflour mjukare valla för förvaring/underlag för vallning kring nollan/hög luftfuktighet. Verkar det vettigt? Ska man byta ut Start Grafiten mot deras Base Wax Graphite (BWG) - någon skillnad? Nästa fråga: Nya paret kallföresskidor (Madshus Hypersonic Cold med NIS) är på ingång (XC02 struktur förmodligen). Ska jag köra samma procedur men avsluta med typ Ski-Go Ultima eller likanande? (Skidorna är avsedda för -4 - -15, låg luftfuktighet)
Lars_P Posted November 17, 2005 Report Posted November 17, 2005 Jag skulle inte köra med grafit eller flour i grundvallan. Flouret är onödigt dyrt, så det skulle jag spara tills fören då det verkligen behövs. Sen tycker jag att grafiten har en tendens att skita ner belaget, och det vill man ju inte heller, men det finns kanske bättre sorter än de jag använt. Jag skulle växla mellan hårt och mjukt parrafin. Det mjuka för att tränga in och det hårda för att få belaget riktigt rent (sickla och borsta noga). Sen mätta med ett halvmjukt/halvhårt. Nu har du ju supergrejor, så mina råd kanske är för amatörmässiga...men bättre att dela sina erfarenheter än att tiga stilla... /Lars
orvarino Posted November 17, 2005 Author Report Posted November 17, 2005 Hmmm, vad gäller grafit så är det specifikt Start Grafit utan flour som rekommenderas. Eftersom det rekommenderas av såväl Lorentz S. (slipgurun i Funäsdalen) och Magnar Dalen så är det en komponent jag tror på, det är förmodligen den hårdaste vallan man kan uppbringa och syftet är väl att härda belaget - och CH10:ans uppgift är att tränga djupt ner i det porösa belaget (låg smältpunkt och låg ytspänning). Flouret som läggs på sist är det som ska köras på när det sedan gäller - det är inte en del av grundvallningen. Men att växla mellan mjukt och hårt får jag väl ta som ett OK i stort. /O.
Lars_P Posted November 17, 2005 Report Posted November 17, 2005 Ok, Låter vettigt med Start då. Skall minnas det. Dock kommer jag att vara försiktigt eftersom det är lätt värma på för varmt med dessa hårdingar /Lars
orvarino Posted November 18, 2005 Author Report Posted November 18, 2005 OK, ytterligare förändringar, nu har jag blandat in Lars Svensson - den store strukturgurun (...utöver Magnar och Lorentz), samt den norska varianten att värma utan att sickla flera gånger på mjukvallan. Grunden är den samma 2ggr mjukt och 1ggr grafit - sen på med det som är troligast att man vill åka på. Förändringar, eftersom det är varmförsskidor byts Starts stenhårda grafit ut mot Star MAP 200 ( [url]http://www.starwax.com/se/prodotti_speciali/MAP200.htm[/url] ) som är en svartare och mjukare grafit (dyr...). CH10an är utbytt mot Stars grundpreppvax som ska vara det allra mjukaste på marknaden (typ kokosfett - inte ens färgmedel). "Slutgiltig" version: 1. Star Grundvax invärmining (hålla det varmt i 1min) 2. Kallna 3. Star Grundvax invärmining (hålla det varmt i 1min) 4. Kallna 5. Sickling 6. Borstning Roto Tagel 7. Borstning Hand Fin Stål Special 8. Borstning Roto Fin vit Racing 9. Star MAP 200 invärmining 10. Kallna 11. Sickling 12. Borstning Roto Tagel 13. Borstning Hand Fin Stål Special 14. Borstning Roto Fin vit Racing Upprepa 3ggr Sen på med typ Start PHF400 /O.
Dunderklumpen Posted November 19, 2005 Report Posted November 19, 2005 ??? Är väl mer traditionell av mig och kör mest mede en grafitblockerare (tänker kanske pröva Skigos lågfluor lite i år istället för Starts) och sedan mest Starts BWLF. Sommarförvaring blir alltid på Starts BWLF (förutom en del gamla skräpskidor).
Andörjan Posted December 5, 2005 Report Posted December 5, 2005 [quote name=orvarino]....slipat om ..varmföresskidor för att passa kring nollan och hög luftfuktighet(Fischer RCS Warm) ... R2.3 struktur hos Lorentz. -..kallföresskidor...(XC02 struktur förmodligen)....[/quote] Nå, då undrar undertecknad hur du har sån god koll på olika strukturer. Har du någon trevlig sammanställning att dela med dig?
orvarino Posted December 5, 2005 Author Report Posted December 5, 2005 Jajjamänsan. [url]http://www.engineeredtuning.net/Grind.htm[/url] [url]http://www.skiwaxmagnar.com/strukturer.asp[/url] [url]http://www.ultratune.net/cgi-bin/ut.cgi?page=faq#grind[/url] Jag blev bara nyfiken när jag år efter år märkte att samma vallning gav väldig skillnad på olika skidor. Det blev R.20 på dom varma och gamla hederliga LJ02 på kallföresskidorna. Testkört mina varmföresskidor (grundade enligt ovan) med Toko Gul HF på topp. Sjukt glid. /O.
Andörjan Posted December 5, 2005 Report Posted December 5, 2005 Tackar för det. Magnars tabell har jag sett men inte övriga. Var har du slipat? Har nyttjat Hr Söderhielms tjänster tidigare. Alltid roligt att stå i garaget i Funäsdalen och bli "upplyst" men det kan bli lite för tvärsäkert och världsbäst av det hela. Mycket att ta till sig men....
orvarino Posted December 5, 2005 Author Report Posted December 5, 2005 Jag slipar hos Lorentz, men nu har ju Running Center (Ropsten) en Tazzari och Johan är upplärd av den store Lars Svensson. Min senaste (Madshus Hyper NIS Cold) hämtas där på Onsdag med LJ02. /O.
Andörjan Posted December 5, 2005 Report Posted December 5, 2005 Spännande. Jag väntar på ett par Madshus Hyper som skulle plockas ut till mig efter en reklamation...ringer Johan då och då och undrar var dom finns. Kommer nog att slipa dom hos RC när (om) dom till slut kommer... Varför NIS?
orvarino Posted December 5, 2005 Author Report Posted December 5, 2005 [quote name=Andörjan]Varför NIS?[/quote] För att jag redan kör på Alpina (använder deras låga skiathlon pjäxa till klassiskt) och för att NIS innebär att man inte skruvar i den delikata CAPstrukturen. Lägre bindning samt att man kan flytta bindningen någon centimeter för att optimera fäste/glid. Sen är det det senaste. Och det måste man ha. Black Magic, Toko HelX, Start Polymerflum, rillrar, digitala termometrar, you name it...
Andörjan Posted December 5, 2005 Report Posted December 5, 2005 Det var en lång och fin förklaring varför istället för den vanliga om "vi nordbor har så breda fötter"..... ;-)
Klas Posted December 5, 2005 Report Posted December 5, 2005 jag har aldrig riktigt brytt mig om glidvallning, typ bara lagt på grundparafin och därefter något som tycks passa för vädret enligt hyfsad godtycklig teknik, sisådär några droppar av den gula kakan och lite fler eller färre av den andra, sickel och nylonborste. Vore kul och höra hur mycket glidprep spelar roll, vad betyder "jättestor skilnad" 2 min eller 1h på vasan??? ursäkta en lite korkad fråga, men jag är bara nyfiken på om jag skall orka börja bry mig
finn2 Posted December 5, 2005 Report Posted December 5, 2005 [quote name=Klas]jag har aldrig riktigt brytt mig om glidvallning, typ bara lagt på grundparafin och därefter något som tycks passa för vädret enligt hyfsad godtycklig teknik, sisådär några droppar av den gula kakan och lite fler eller färre av den andra, sickel och nylonborste. Vore kul och höra hur mycket glidprep spelar roll, vad betyder "jättestor skilnad" 2 min eller 1h på vasan??? ursäkta en lite korkad fråga, men jag är bara nyfiken på om jag skall orka börja bry mig[/quote] Ja det är nog närmare timmen än minuter iaf. men det är mer välinvesterade pengar att slipa dem( 200-350kr) än att köpa mer avancerade vallor.
finn2 Posted December 5, 2005 Report Posted December 5, 2005 [quote name=orvarino]Jag slipar hos Lorentz, men nu har ju Running Center (Ropsten) en Tazzari och Johan är upplärd av den store Lars Svensson. Min senaste (Madshus Hyper NIS Cold) hämtas där på Onsdag med LJ02. /O.[/quote] Hur tyckte du resultatet var på Johans skidor? Han verkar juvara väldigt seriös med det han gör.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.