Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Boken "Bra glid"


Cerre

Recommended Posts

Angående hans dråpetester, så er det verdiløst når noen dråper ligger på bakskien eller midten av skien da vinkelen her er mindre bratt enn foran på skien. Samt at dråpetestene virker å være gjort med for lite testgrunnlag til å trekke noen gjeldende konklusjon. Så presiserer han at han ikke tester glid, og da er det jo ikke helt interessant. Skilandslag har 50 par like ski og flere personer tester glid i mange timer. Hvis dråpetester var så interessante hadde de sluppet det og kunne gjort "skitesting" hjemme. Auklands "Smøreboka" bok er mer interessant da den er bygget på mye større empirisk datagrunnlag, samt gir mer konkrete løsninger. Den er også mer velskrevet og mer ryddig. "God glid" er ikke verdt 349kr.

349?? Betalade 177 kr på adlibris. e-bok ännu billigare men det strulade.

Link to comment
Share on other sites

Det måste säkert bero på olika kvalitet på rillverktygen. Är din en sådan där rilljärnet går i motsatt riktning? Har hört att det ska vara enklare att rilla struktur med sådana.

 

Neida, vanlige ruller fra Red Creek. Men jeg trykket ned med sikkert minst 20 kg kraft og nærmest mulig rullen, ikke midt på håndtaket.

 

Jeg er ikke noen ekspert på dette, jeg bare eksperimenterer, så jeg våger ikke gi noen anbefalinger :) Men avtrykk blir det, og det har effekt.

 

Lyset må komme fra riktig vinkel for å kunne se mønsteret, det er bare det lyset som reflekteres fra motsatt side av strukturen som synes. Så det er faktisk lettest å se resultatet med lyskilden bak og over deg, eventuelt mellom deg og skia. Vri og vend på den til du ser det.

Link to comment
Share on other sites

Frågan om vad som ger bäst effekt, stenslipning eller tryckande struktur är mycket intressent och det är väl egentligen den frågan som Hamran borde väcka i oss. Landslagsvallarna säger att rillad struktur också ger en viss effekt men samtidigt har de åkare de vallar för 15-20 olika skiidor med många olika egenskaper och stenslipade strukturer. Strukturer som de emellanåt ändrar eller lägger en ny. I vilken utsträckning de de sedan kompletterar med riller (tryckande eller skärande) det vet jag inte. Men jag tolkar det så att den stenslipade strukturen är grunden och det viktigaste, det som påverkar glidet mest. Betydligt mer än också valla av olika slag.

 

För oss som inte har möjlighet att ha 10 olika skidor med olika stenslipade sruturer så blir det ju en ekonomisk fråga. Om jag nu har en viss budget för min skidutrustning gör jag då klokare i att köpa 4-5 olika skidor med olika egenskaper och olika stenslipade strukturer än att köpa massa vallor och rillerverktyg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde det følgende for et par år siden. Scenario: Regn og plussgrader, gammel og grov snø.

 

Kuzmin uten rilling: Elendig gli. Staker i utforbakkene.

Med løst presset rill: Nesten det samme. Muligens litt bedre, usikker.

Hardt presset rill, rett og juletre: Sitter i hockey (*) mens tårene renner bakover pga vinden.

 

Men forskjellen mellom en ski for vått føre og en for tørt føre er også enorm. Jeg har et kaldt og et varmt skøytepar, de kalde er grufulle på vått, de varme er like ille på tørt og kaldt. De kalde har lange kontaktsoner, de varme har korte.

 

Jeg tror du får mest for pengene ved å kjøpe først en kaldski og gjøre om de gamle til grus-ski, deretter kjøpe et par for varmt klisterføre, deretter et rilleverktøy, så zero-ski, så flere rilleverktøy eller HF og dyre pulver etc.

 

Hvis du bruker Kuzmin trenger du rilleverktøy med en gang det blir skikkelig vått, dvs. samtidig med klisterski.

 

(*) Hva heter den posisjonen man inntar for å minske luftmotstanden når det går fort nedover på svensk?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes flere bøker som forteller hvordan man bør smøre men etter å ha lest God Glid forstår jeg bedre hvorfor det fungerer.

Synes det nå er blitt mye enklere å vurdere forholdene. Lettere å gjøre riktig valg.
 
Det norske landslagets smøresjef Knut Nystad har også lest God Glid og hans vurdering finner her.
Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde det følgende for et par år siden. Scenario: Regn og plussgrader, gammel og grov snø.

 

Kuzmin uten rilling: Elendig gli. Staker i utforbakkene.

Med løst presset rill: Nesten det samme. Muligens litt bedre, usikker.

Hardt presset rill, rett og juletre: Sitter i hockey (*) mens tårene renner bakover pga vinden.

 

(*) Hva heter den posisjonen man inntar for å minske luftmotstanden når det går fort nedover på svensk?

 

Hockey är i Sverige en lagsport på is med puck och klubba. Osäker om den sporten utövas i Norge :)

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Hockey är i Sverige en lagsport på is med puck och klubba. Osäker om den sporten utövas i Norge :)

 

/Mats

 

Det er jo slik i Norge også, selv om vi ikke er særlig gode... :) Jeg antar at navnet på stillingen kommer av at man står nedbøyd litt på samme vis som en hockeyspiller.

Link to comment
Share on other sites

Sitta på huk fungerar bra i Sverige också. Så sa man förr innan man började säga fartställning. Jag gissar att fartställning kommer från alpin skidåkning från början.

 

/Mats

Den enda i WC som sitter på huk är Di Centa. Övriga står i fartställning. Störtloppsställning är en annan variant som kan användas.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tilbake til topic. For å illustrere et problem med boken Bra glid. Innen vallning er det fortsatt empiri som gjelder. Det er fortsatt ikke nok systematikk. Hans påstand er at riller ikke er nødvending på bakgrunn av ruhetsmålninger. Problemet er at målingene han gjør av ruhet er for få og i tilfeller han har gjort flere målinger, er resultatet for ulikt til å kunne avgjøre om ruheten faktisk endres. Men det største problemet er at han ikke tester glid, og det er gli skiene skal. Det samme gjelder også dråpetestene, videoene han legger ut viser at resultatene varierer og man ikke kan trekke noen klar konklusjon.

Videre er det for liten beksrivelse av ulike vallatyper, hvilke er harde, hvilke har god slitestyrke osv. slik som den empiriske bakgrunnen som Smøreboken til Aukland har. Det finnes utrolig mange typer ulike burkvallar og parafiner på markedet og når man har vallat ski noen år vet man at det som står på burken ikke nødvendigvis stemmer for temperatur og snøtype.

 

Ellers for de som ønsker å få grunnleggende forståelse og fremgangsmåter for å smøre ski for glid og feste i ulike forhold, gir boken deg det. Samtidig er det interessant å lese om tanker og forsøk som gir innblikk i hva som kan fungere eller kanskje ikke fungerer i det hele tatt når det gjelder metoder og produkter som skal gi bedre glid.

Link to comment
Share on other sites

För mig är det STOR skillnad på att sitta på huk och att ge sig ner för backarna i fartställning ;)

 

Huka er, gubbar och kärringar, för nu laddar han om, som Tage Erlander sa :) Jag vill nog påstå att fartställning ryms i begreppet "huka sig" även om inte alla former av hukande är detsamma som fartställning.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...