Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skierg2 hiss eller diss?


FredrikE

Recommended Posts

Concept2 hade inte hört om detta problem. Jag skulle kontrollera att dragfaktorn var lika inställd mellan de olika maskinerna. Tydligen nått som görs i menyn.

Fast den som föreslog det var nog fel person att ha kontakt med med om sådana här saker ... eftersom motståndet (vilket man kan få fram som en siffra i menyn) inte påverkar effekten / farten på ett pass.

Link to comment
Share on other sites

50 sek skillnad på 5000m låter mkt men det beror ju på vilken tid du åker på och var det inkluderad uppvärmning så känns det inte riktigt jämförbart. Du får testa igen och återkomma :-)

Jag håller med dig, emigor. Nu lär jag dock inte göra så många fler maxtest på den gamla på jobbet när jag har den nya hemma. Jag fick ju "en brådskande arbetsuppgift" efter typ 4950 m vid förra 5000-ingen på jobbet, du vet ;-)

Kanske inte mest därför utan mer för att den nya ÄR snabbare/lättare.

Link to comment
Share on other sites

Är det Dyneema-linor på den nya också?

http://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/tagvirke/dyneema-100-procent/dyneema-100-3mm-gra-16-flatad

 

I början när Skiergen kom körde de med blåa linor (lite strävare) men tror de höll till och med sämre än Dyneeman så de bytte.

Något liknande denna var det:

http://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/tagvirke/globe-5000-dyneema/globe-5000-3mm-rod-32-flatad

Link to comment
Share on other sites

http://forumbilder.se/EADTV/concept

 

Hoppas att bilden kan ses, klart att vi måste gå till botten med detta!

 

//F

Den ser ju identisk ut. Är det på nya skiergen? Concept2 skriver så här på sin presentation av den nya modellen: "The SkiErg relies on high-strength cords in its drive system. Much stronger than steel, the cords are also extremely lightweight"

 

Kan du mäta diametern på blocket? När jag tittar på bilder ser det inte ut att vara någon större skillnad tyvärr. Annars hade det varit en väldigt enkel förklaring i att det blir mindre förluster med en större diameter. Ju mindre linan böjs, desto mindre förluster.

Link to comment
Share on other sites

Fick faktiskt en träff när jag sökte

http://www.sxk.se/rigg

 

Där kan man läsa hur diametern på blocket och och typen av lina påverkar verkningsgraden. Min tolkning blir att det inte är ett eller två block som påverkar mest i skiergen, utan typen av lina. Och ifall diametern har ändrats. Någon som kan mäta?

varje block har en verkningsgrad<1 så ju fler block du har desto större är förlusten. I nya Skierg 1 och i gamla 2. Om de sedan också ökat blockets diameter så är det enskilda blockets verkningsgrad högre.

Link to comment
Share on other sites

varje block har en verkningsgrad<1 så ju fler block du har desto större är förlusten. I nya Skierg 1 och i gamla 2. Om de sedan också ökat blockets diameter så är det enskilda blockets verkningsgrad högre.

Nu har jag visserligen ingen mer kunskap än den jag fick från den där redovisningen. Men eftersom det där beskrivs som att förlusten uppstår i och med att repet böjs så tänkte jag att förlusten blir påtagligt mindre vid en 90-graderssväng jämfört med en 180-graders. Alltså att skillnaden mellan 90 och 180 grader är klart större än lagerförluster och annat.

 

Men rimligen blir det som du skriver mer förlust med två block.

 

 

Hej!

 

Blocket är 50mm, jag kan försäkra att även om den går lätt blir man rejält slagen av en serie intervaller...puh

 

mvh F

Har du mätt diametern i spåret i mitten som linan går i? I sådana fall är det ju en klar skillnad med 50 mot 30 mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det passar visserligen inte in under trådrubriken, men jag fortsätter på lin-temat. Min gamla lina gick till slut av och när jag satte dit en ny blev det stor skillnad. Plötsligt var jag inte lika hopplöst svag längre. Ojämnheten som blivit på gamla linan kändes när man drog så med den nya var känslan mycket bättre.

 

Nu råkade det bli så att jag satte dit en lite tunnare lina än original. Butiken hade bara två och fyra millimeter. Men följaktligen får jag ta och skaffa en 3mm-lina också och göra ett jämförande test. Den tunnare bör vara "snabbare" nämligen!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej!

 

Är det någon som tagit av handtagen på nya Skiergen och bytt dem mot remmar? I så fall, hur gjorde ni? Kör man ett längre pass blir det lite drygt att hålla i handtagen hela tiden, samt att svetten ger problem med greppet.

 

Hej! Handtaget är lätt att ta bort, peta bort "brickan" längst ner på handtaget, sen ser du hur du ska göra!

Jag har inte själv bytt mina handtag men med handtaget borta är det ju inga problem

 

Mvh F

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar.

 

Kör du bara rem då? Eller har du satt dit skidhandtag också?

 

Hej! Handtaget är lätt att ta bort, peta bort "brickan" längst ner på handtaget, sen ser du hur du ska göra!

Jag har inte själv bytt mina handtag men med handtaget borta är det ju inga problem

 

Mvh F

Link to comment
Share on other sites

Ok

 

Att ta av handtaget var ju lätt. Men kanske är jag dum, men förstår inte hur jag ska fästa remmen sen. Kan du förklara alt, lägga upp bild? Detta alltså med orginalhandtag kvar.

 

Hej!

 

Jag kör med orginalhandtaget, provade med skidhandtag ett tag men min "bättre" hälft tyckte att det var bökigt med skidhandtag.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag modifierade kilen som håller remmen på plats så att snöret också rymdes, sen gjorde jag en lämpligt stor knut på dragsnöret,(för att avlasta kilen) inte helt säker att det skulle hålla i längden men jag ville ju bara testa.

 

Annars finns en film på webben där man ser hur Johan Olsson gjort. (så skulle jag göra om jag fick bestämma)

http://www.langd.se/video-johan-olsson-visar-effektiv-stakning.5585502.html

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...