Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skejt i klassiska lopp


felldin

Recommended Posts

Tänkvärda ord. Tror inte någon av oss vill att skidåkning ska bli en bedömningssport. Jag tycker att Sundbys diskning var solklar, medan Fallas var mer tveksam. Sedan kan man fråga sig om det blir färre bedömningar om man bara ska åka fri stil. Trängningar,riktningsbyten har ju resulterat i diskning även tidigare. Jag vet inte om jag blivit gammal och glömsk, men nog tyckte jag mig se några åkare med fäste............

Det var ett par stycken tydligen som körde med fäste upp i kvart och semi.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Sen tror jag domedagsprofesior om klassiska stilens död grundar sig på en ovana vid att det sker bedömning i skididrotten. Det finns ju många andra sporter, där bedömning ingår som en naturlig del tes triathlon, där cyklist som bryter mot hängregeln får stanna och vänta 30 sek om jag inte minns fel.

Jag tror det handlar om att åkare, publik och arrangörer måste vänja sig vid att bedömning av regler ingår i sporten och avdramatisera det, så tror jag det stabiliserar sig.

Sen måste nog åkarna träna sig på att hålla sig inom lagens råmärke tex att saxa med skidor utan fästvalla. För den stora massan i VL handlar det mer om att åkarna måste inse att de  behöver fäste och om de förlorar det inte gå över i fuskskejt.

Ett sätt att minska frestelsen till fuskskejt är att bygga ut omvallningsstationerna tex kunde man erbjuda gör-det-själv-stationer på flera strategiska platser längs spåret. De som då ändå fuskskejtar är det inte mer än rätt att diska, då man haft chansen att bättra på fästet före "skejtbackarna"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Norge kör hårt med bestraffningar av fulskejt. Mer än en fjärdedel av lagen i norska mästerskapen i stafett åkte 3min-straff på den inledande klassiska sträckan. Video här, ganska uppenbart :D http://www.langrenn.com/her-er-nm-juryens-videobevis-for-stafettstraffen.5839589-238001.html

Svårt att urskilja alla femton dock.

Undrar om det till slut blir en ihopblandning av saxning/fiskebein och ettans växel skejt som accepteras?

Link to comment
Share on other sites

Norge kör hårt med bestraffningar av fulskejt. Mer än en fjärdedel av lagen i norska mästerskapen i stafett åkte 3min-straff på den inledande klassiska sträckan. Video här, ganska uppenbart :D http://www.langrenn.com/her-er-nm-juryens-videobevis-for-stafettstraffen.5839589-238001.html

Svårt att urskilja alla femton dock.

Undrar om det till slut blir en ihopblandning av saxning/fiskebein och ettans växel skejt som accepteras?

Ja där var det till och med en del som drömde sig tillbaka till 80-talet och enbensskejt. :)

 

En viktig princip tycker jag om man ska köra utan fäste är att aldrig försöka saxa och där lyckades Britta Johansson-Norgren bra igår i Marcialonga även om Smutna inte verkade glida när hon saxade. Fast varför saxa om man anser sig stark nog att staka hela loppet?

Dessutom tyckte jag Britta gjorde renare serpentinsvängar än herrtäten, tyckte det såg ut som Gjerdalen gjorde tvåans skejtväxel i en sväng.

Mycket tyckande blev det...

Link to comment
Share on other sites

Ja där var det till och med en del som drömde sig tillbaka till 80-talet och enbensskejt. :)

 

En viktig princip tycker jag om man ska köra utan fäste är att aldrig försöka saxa och där lyckades Britta Johansson-Norgren bra igår i Marcialonga även om Smutna inte verkade glida när hon saxade. Fast varför saxa om man anser sig stark nog att staka hela loppet?

Dessutom tyckte jag Britta gjorde renare serpentinsvängar än herrtäten, tyckte det såg ut som Gjerdalen gjorde tvåans skejtväxel i en sväng.

Mycket tyckande blev det...

Jag såg inga spår där, då är väl "enbensskate" tillåtet vad jag förstått. Dvs man får göra riktningsförändringar med yttre benet. De flesta som stakar gör ju just detta, är väl nån enstaka som börjar med ett tag på vad kan liknas vid tvåans växel skejt.  Sen är det ju flera va de som saxar på videon som börjar glida lite, jag hoppas de främst är de som diskades här.

 

Vad gäller Britta är hon otroligt imponerande stark men riktigt otaktiskt att staka sig uppför några av branterna där Smutna kunde gå upp bakom. Idiotiskt att staka upp om man kan saxa utan problem och spara armarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag såg inga spår där, då är väl "enbensskate" tillåtet vad jag förstått. Dvs man får göra riktningsförändringar med yttre benet. De flesta som stakar gör ju just detta, är väl nån enstaka som börjar med ett tag på vad kan liknas vid tvåans växel skejt.  Sen är det ju flera va de som saxar på videon som börjar glida lite, jag hoppas de främst är de som diskades här.

 

Vad gäller Britta är hon otroligt imponerande stark men riktigt otaktiskt att staka sig uppför några av branterna där Smutna kunde gå upp bakom. Idiotiskt att staka upp om man kan saxa utan problem och spara armarna.

Jo men det syntes på en del att de verkligen utnyttjade ytterskidan och sköt fart ett antal gånger i kurvan och inte bara riktningsförändringar. Den "elegante" stakarn gör som några gjorde och hoppar parallellt med bägge skidorna och byter riktning i luften, fast det är det nog inte många som orkar.

Britta kanske inte klarar att saxa utan fäste och därmed riskera diskning?

Link to comment
Share on other sites

Jo men det syntes på en del att de verkligen utnyttjade ytterskidan och sköt fart ett antal gånger i kurvan och inte bara riktningsförändringar. Den "elegante" stakarn gör som några gjorde och hoppar parallellt med bägge skidorna och byter riktning i luften, fast det är det nog inte många som orkar.

Britta kanske inte klarar att saxa utan fäste och därmed riskera diskning?

Elegante stakarn kanske men på tävling handlar det om att åka så fort som möjligt efter det givna regelverket och inte mest elegant. Det har ju alltid åkts med såna där sparkar i kurvorna i klassisk åkning, skillnaden här är att det är en uppförsbacke samtidigt som kurvan. Men de som glidskejtar ska såklart bli diskade.

 

Klart Britta kan saxa, hon har ju åkt OS traditionellt på hög nivå, såå svårt är det inte när det är tillräckligt brant. Men men, nu var hon ju tillräckligt stark att vinna ändå så det funkade ju.

Link to comment
Share on other sites

I den videon från vasaloppet så syns det framförallt tydligt att de som byter spår ofta även tjänar i hastighet på bytet (fulskejten ger extra skjuts framåt). Det borde inte vara svårt att plocka dessa som tjänar fart och därmed vilar armarna en sväng. Det måste ju vara det som är själva grundidén att du inte får skejta, för att du tjänar fart och vilar armar. 

 

Kanske kan införa Storbilds TV på toppen av första backen där startnummer listas. har du ditt startnummer där ska du stanna till i 30 sek i en depå som checkar av ditt chip=). 

Stannar du inte och "checkar" in dig med chippet så får du 45 sek några hundra meter längre bort i nästa depå o.s.v... 

 

Då kan kontrollanterna i princip bara stå i backen och skicka "sms" med startnummer till "systemet" som plockar in dem och listar numren på TVn. Borde gå att göra enkelt och smidigt.

 

Kan fortsätta så längs hela banan och straffstationerna kan sedan finnas vid varje kontroll.

 

Vid andra eller tredje stoppet blir man diskad. 

Link to comment
Share on other sites

I den videon från vasaloppet så syns det framförallt tydligt att de som byter spår ofta även tjänar i hastighet på bytet (fulskejten ger extra skjuts framåt). Det borde inte vara svårt att plocka dessa som tjänar fart och därmed vilar armarna en sväng. Det måste ju vara det som är själva grundidén att du inte får skejta, för att du tjänar fart och vilar armar. 

 

Kanske kan införa Storbilds TV på toppen av första backen där startnummer listas. har du ditt startnummer där ska du stanna till i 30 sek i en depå som checkar av ditt chip=). 

Stannar du inte och "checkar" in dig med chippet så får du 45 sek några hundra meter längre bort i nästa depå o.s.v... 

 

Då kan kontrollanterna i princip bara stå i backen och skicka "sms" med startnummer till "systemet" som plockar in dem och listar numren på TVn. Borde gå att göra enkelt och smidigt.

 

Kan fortsätta så längs hela banan och straffstationerna kan sedan finnas vid varje kontroll.

 

Vid andra eller tredje stoppet blir man diskad. 

Problemet med spårbyten är ju att det inte är definierat i reglerna vad som är tillåtet. Man får ju byta spår, och då även ta ett ett skär med varje ben. Men hur ofta får man byta, var tionde sekund, en gång i minuten, var femte minut?  Är ju helt en bedömning nu.  Visst är det väldigt mycket spårbyten bland täten på i början av backen på filmen men det är inte tydligt om någon av dem gör något egentligt regelbrott.

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte det var så mycket fuskskejt på NM-filmen, kanske någon enstaka som skulle diskas, knappast någon tjänade något speciellt med sin enbensskate. Då tror jag att man tjänar mer på spårbyte på slätan, då det är ett ordentligt skateskär fast det

sker i spåret och sen går den andra skidan snett framåt. Det har tom jag märkt på min låga nivå att spårbyte i VL kan ge lite extra fart.

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte det var så mycket fuskskejt på NM-filmen, kanske någon enstaka som skulle diskas, knappast någon tjänade något speciellt med sin enbensskate. Då tror jag att man tjänar mer på spårbyte på slätan, då det är ett ordentligt skateskär fast det

sker i spåret och sen går den andra skidan snett framåt. Det har tom jag märkt på min låga nivå att spårbyte i VL kan ge lite extra fart.

Hur kan du inte se skaten? Jag ser det på i princip alla. Jag vet dock själv hur svårt det är att inte glida ut något när man saxar med ovallade skidor, nästan omöjligt i en tävlingssituation. Som jag ser det bör man införa att man ej får gå utanför spåren (förutom extremfall, t.ex att man stannar upp bakom någon) Det skulle göra att det blir lika för alla och ingen skulle saxa. I filmen finns ju dock, vad jag kan se inga spår....

Link to comment
Share on other sites

Hur kan du inte se skaten? Jag ser det på i princip alla. Jag vet dock själv hur svårt det är att inte glida ut något när man saxar med ovallade skidor, nästan omöjligt i en tävlingssituation. Som jag ser det bör man införa att man ej får gå utanför spåren (förutom extremfall, t.ex att man stannar upp bakom någon) Det skulle göra att det blir lika för alla och ingen skulle saxa. I filmen finns ju dock, vad jag kan se inga spår....

Om det saknas spår i en kurva får man ta enbensskär, om man för den andra skidan rakt fram. Så de skidåkare, som åkte med enbensskate i det tänkta spåret gjorde inget regelbrott. Man får dock inte gena i kurvan samtidigt ta enbensskär, men huruvida man får ta ytterkurvan med enbensskär framgår inte av den regelredovisning, som vi tidigare visat här på forumet och var taget från en norsk regelvisning mao behövs det ytterligare utökning av kurvregeln.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Tvång och förbud kommer aldrig funka och det är fel väg att sträva. Varför inte införa fristil i ordets rätta bemärkelse i vasaloppet. Särskilt med hänsyn till motionärerna. Kan man skejta så varsågod. Klarar man inte av det går det bra att köra i spåren. Där får man även staka som tarzan igenom hela loppet, om man nu inte behärskar skejttekniken

 

Lösningen på lopp likt vasan är skejtbädd och klassiska spår.

Eliten ska självklart bara köra skejt. Det dom håller på med nu är bara fånigt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...