Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Blodvärdets betydelse


ekke S

Recommended Posts

Är det någon som har koll på blodvärdets betydelse. Funderar en hel del kring detta själv då jag ständigt ligger på relativt låga värden ( ca 130-135). Detta trots att jag periodvis äter järntabletter och/eller Blutsaft (äckligt!) samt försöker äta en del inälvsmat + grönsaker.
På vårdcentralen tycker de att värdena är inom ramen för vad som får anses som normalt, men för tusan här skall ju tider på vasaloppet kapas, vad innebär detta då?

Skulle ett blodvärde på låt oss säga 160 mg/l kunna innebära ex 40 min kortare åktid på ett vasalopp (i jmf med tex 130 mg/l)?
Link to comment
Share on other sites

Jag lämnar blod ibland. Brukar tjöta lite med sköterskan när man ligger och väntar. Vi pratade lite om blodvärden. Hon frågade om jag brukade träna, och jag sa att ja det brukar jag, syns det på blodvärdet?? Då sa hon att bara för att man tränar så har man oftast inte bättre värden, snarare tvärtom. Om man sliter hårt på kroppen så menade hon på att värdena kunde sänkas, eftersom kroppen förbrukar mycket energi/vitaminer m.m så är det ju lättare att drabbas av ex, vitaminbrist, och då försämras blodvärdet.
Det lät ganska rimligt i mina öron iaf.
Link to comment
Share on other sites

Blodvärdets betydelse är ju ganska omdebatterad, och det enda säkra verkar vara att det är en temporär höjning som ger boost för syreupptagningsförmågan, inte den faktiska nivån.

Ekke, jag har liknande blodvärden och har oxå funderat en del runt detta. Summa summarum tror jag inte det har nån betydelse alls. Det finns betydligt fler andra faktorer att jobba med för att prestera bättre. Jag tror vi tillmäter blodvärlden alldeles för stor betydelse.

Om nu ökat Hb skulle ge ökad syreupptagning så kommer den knappast alls att påverka vasatiden eftersom centralkapaiciteten inte är begränsande i det loppet.

Från blodgivarbritsen har jag fått samma info som Inge Broms: "-lågt Hb? springer du mycket?"

/Lars
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...