Skåningen Posted March 31, 2015 Report Share Posted March 31, 2015 Angående vikt på skidor så vägde jag några skidor idag.Elpex F1 pro = 856 gramElpex Evolution comp = 862 gramMarwe 620XC = 924 gram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted March 31, 2015 Report Share Posted March 31, 2015 Jag gjorde en snabbtitt i vintras på F1 och Evolution och jag skulle nog välja Evolution av de två, om jag bortser från pengarna, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted April 1, 2015 Author Report Share Posted April 1, 2015 Jag antar att tyskarnas test är känt för de flesta inblandade :) men om nån inte känner till så kommer en länk härHade inte läst det, tack! Angående vikt på skidor så vägde jag några skidor idag.Elpex F1 pro = 856 gramElpex Evolution comp = 862 gramMarwe 620XC = 924 gramTack för info! Är detta med eller utan bindningar? (Det jag vägde var med SNS-pilot och inte helt nya så det kan vara lite smuts oxå) Enligt Elpex hemsida (och alla försäljningssidor) så skall F1 pro väga 1.3kg per par, vilket inte alls stämmer med det du skriver. EvoComp finns inte på deras sida men på säljsidorna står det 1700g/par. Marwe har inga uppgifter på sin sida men flera säljsidor säger 1800g/par. Alla siffror verkar lite väl lätta mot verkligheten alltså. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted April 1, 2015 Report Share Posted April 1, 2015 Det är verkligenheten med dagens skidor, 1 st skida utan bindning.Olika uppgifter som strå på olika leverantörers sidor är ofta äldre och baseras på andra modeller, andra hjul, med och utan skärmar o.s.vDet intressant i denna vägning visar ju att marknadens längsta skida, den mest snölikt skidan Elpex Evo Como är så lätt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frazzi Posted April 1, 2015 Report Share Posted April 1, 2015 Jag antar att tyskarnas test är känt för de flesta inblandade :) men om nån inte känner till så kommer en länk här http://www.xc-ski.de/855--skiroller_test.htmlHade glömt bort/missat att Marwe vann det klassiska testet också. Lite överraskande, pratas ju nästan inte alls om Marwe på klassiskt här på forumet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted April 1, 2015 Author Report Share Posted April 1, 2015 Det är verkligenheten med dagens skidor, 1 st skida utan bindning.Olika uppgifter som strå på olika leverantörers sidor är ofta äldre och baseras på andra modeller, andra hjul, med och utan skärmar o.s.vDet intressant i denna vägning visar ju att marknadens längsta skida, den mest snölikt skidan Elpex Evo Como är så lättVerkligen. (Jenex XLQ98 är väldigt lätt enligt spec 785g/skida, undrar vad det är i verkligheten)Vet du vad 1st bindning "SNS Pilot Equipe Skate" väger? Det ska bort från mina vägningar för att det skall bli jämförbart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted April 1, 2015 Report Share Posted April 1, 2015 Jag piper in en fråga här till skåningen. Det här med mer "snölik" känsla. Dom som är lite längre kallas ju ofta så. Jag åker elpex F1 pro och är helnöjd. Däremot känner jag en rätt stor skillnad mot snöskidor. Men frågan är om det behöver vara så dumt? Jag åker inte rullskidor framförallt för att få det så snölikt som möjligt utan för stt få en trevlig känsla och upplevelse på asfalten. Så frågan är hur du upplever det med längre skidor. Mer snölikt visst men hur blir rullkänslan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted April 1, 2015 Report Share Posted April 1, 2015 Intressant fråga. Jag själv som brukar kalla mig själv rullskidåkare för längdskidåkare, även om det är mest för att provocera, säger ju t.ex. alltid:Riktiga skidor har hjul! Personligen gillar jag åka med korta skaterullskidor, blir lite "rappare" åkning, lite snabbare. Det är lättare att åka med innerskär m.m. Gillar åka med 53 cm långa skateskidor av den anledningen. Men det är för att jag gillar tävla på rullskidor (även om jag inte har satsat på det på några år) och när man tävlar är dom kortaste skidorna dom snabbaste skidorna.Dock är tekniken då mer rullskidor än längdskidor.Så om man bara åker skaterullskidor för att det är skoj, eller för att det är en bra träningsform, så brukar jag rekommendera t.ex. Elpex F1 pro, den är då perfekt. Lättare att lära sig skate på än t.ex. Elpex evo comp som är en lång skida. Men är man ute efter att bli bra på snö, tycker jag det är bättre att åka med en längre skida, just för att skäret blir lite annorlunda än med korta skidor.Så man måste ju välja skidor efter vad man har för behov helt enkelt.Eller så gör man som mig, jag har massor av olika skidor. väljer skidor för dagen enligt vad jag känner för. Oftast åker jag med kortare skidor i början av säsongen för att det är kul på rullskidor, och sen på hösten åker jag längre skidor för att få med mig rätt känsla tills man går över på snö. Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted April 1, 2015 Report Share Posted April 1, 2015 Tack Håkan för ett bra svar, som vanligt. Då kan jag känna mig tillfreds med att skejta runt på mina korta skidor. Jag tillbringar säkert 80% av all skidträning på asfalt så jag är egentligen också mer rullskidåkare. Vilket faktiskt är roligare än vad folk kanske tror. Nu ska jag bara fundera på o byta bakhjulen till trögare. Det går lite för fort Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jolar Posted April 12, 2015 Report Share Posted April 12, 2015 Jag kommer skaffa någonting sådant här: http://www.enklaresport.se/sv/rullskidor/rullskidor/nordic-x-plorer.htmlhttp://i.imgur.com/VxwsbQsl.jpg Skateskidor med stora gummihjul med luft. Verkar gå bra att åka grusväg eller tillochmed slätare stigar. Finns många varianter med samma fasta pjäxor som inlines och även med liknande snowboardbindningar man använder med träningsskor, och de är säkert bättre på ojämnt underlag, men jag tänkte mig något mer skidliknande med vanliga bindningar och skatepjäxor. Måste ju vara en otrolig skillnad i komfort jämfört med skidor med massiva hjul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted April 13, 2015 Author Report Share Posted April 13, 2015 Jag kommer skaffa någonting sådant här: http://www.enklaresport.se/sv/rullskidor/rullskidor/nordic-x-plorer.html Tack för tipset! De är säkert mycket bra. Jag har själv ett par Jenex V2 Aero 150S vilket är något liknande som jag använder mycket.http://www.xc-elitesports.com/images/v2-aeroxl150s.gif Nu är jag på jakt efter ett par traditionella skejtrullisar för att komplettera med. mvh /L Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jolar Posted April 13, 2015 Report Share Posted April 13, 2015 ^Det är väl bara byta till hårda hjul, ifall man vill det? Skakigt och vibrerande, men snabbare. http://www.maxpuls.se/inlines/tillbehor-till-inlines/hjul-till-inlines/hjul-till-nordic-skate/hart-hjul-150-mm-inkl-lager-powerslide-nordic-skate http://www.enklaresport.se/sv/nordic-skates/tillbehor-nordic-line/ps-road-runner.html (Tycker det är märkligt att hårda massiva hjul är snabbare förresten, är det kanske för att de luftdäck som finns är av så sjukt dålig kvalitet, tjocka och styva? Skottkärredäck liksom. När cykeldäck väl fick innerslang och blev luftfyllda efter att ha varit massiva i många år, blev cyklarna mycket snabbare, och ju tunnare och mjukare kord och gummi desto mer lättrullande blir däcken.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsbern Posted April 13, 2015 Report Share Posted April 13, 2015 Såg ett par Oneway skate 9 tror jag på XXL i helgen för 999kr. Bra eller dåligt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted April 14, 2015 Author Report Share Posted April 14, 2015 ^Det är väl bara byta till hårda hjul, ifall man vill det? Skakigt och vibrerande, men snabbare. Då vill jag ha en helt annan stomme (än alu) i komposit/laminat för att det inte skall vibrera så mycket. Något sådant kommer det bli. Dessutom skall det då vara med små hjul så att man får smidigheten och lättheten som inte finns på typ Jenex eller Powerslide. mvh /L Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted April 19, 2015 Author Report Share Posted April 19, 2015 Nu har jag lyckats testa några till sorter: Marwe 620XC och Elpex Off Road. Elpex Off Road var förvånansvärt dämpade och mjuka att åka på trots gummihjul och alustomme. (Har dock inte provat dem på grus.) Dessutom var det som väntat lätta och stabila att åka på så jag kan verkligen rekommendera dem om någon är intresserad. Hade med dottern också (7år) och dessa var hennes favoriter, riktiga leksaker men inte de mest skidlika rullisarna. (Nu påminner de ganska mycket om Jenex V2 Aero 150S som jag redan har, så det är inte intressant för mig av den anledningen.) Marwe 620XC känns mer skidlikt och var också lättkörda. En stor skillnad mellan dessa och de båda ovan är att de har bättre jämvikt i längsled. Bakhjulet hänger inte ner och drar inte i asfalten på tillbakavägen efter ett skejtskär. På så sätt så liknar det mer hur en skida sitter på foten. Jag testade med 6:or och det var klart trögare än Elpex OR men ändå känns något lättare än på snö. (Vad tycker andra?) De vibrerade något mer än vad jag hade trott men det var inte så störande som jag har upplevt andra med aluskidor. Dessa är en stark kandidat för mig att köpa och ljusår bättre än Swenor Alu Skate eller Swenor Elite Skate. Vill dock prova de andra Elpex först (F1 Pro och Composite) före jag köper något. ...Å så skulle jag vilja kunna montera på en broms... (Åkte en 35 km-runda idag och funderade just över detta. De allra flesta ställen skulle inte vara något problem utan broms men vissa kurvor och backor så kändes det säkert att kunna sakta in något.) /L PS Testade även massor av klassiska skidor och Elpex Wasa 610 var nog favoriten sedan Swenor Elite och Elpex Evo V. Swenor alu mfl i mitten. Pro-Ski C2 Flex och Skigo Carbon sämst... Det är stor skillnad och det verkar vara individuellt vad man tycker så jag rekommenderar verkligen den som skall köpa att prova först. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jolar Posted April 19, 2015 Report Share Posted April 19, 2015 Hur är dina Jenex att skejta på, på grusväg och asfalt? Nöts däcken mycket? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted April 19, 2015 Author Report Share Posted April 19, 2015 Hur är dina Jenex att skejta på, på grusväg och asfalt? Nöts däcken mycket? Det är skönast att skejta på asfalt eller vältrampad lerstig. Så här års, innan allt är sopat, är Jenexarna det enda alternativet även om rullgrus gör att man kan gå ner i split när man skejtar för hårt med benen i uppförsbacke. På en grusstig så fungerar det helt ok och jag har flera småsträckor på mina rundor där jag behöver passera en liten sträcka grusväg men jag skulle inte vilja lägga en hel runda så. Jag kör ca 50 mil/säsong i snitt och däcken höll 4-5 säsonger före jag fick första punkan, alltså 200-250 mil. Då var däcken blanknötta och armeringen stack ut. Nu har jag bytt två däck med ny slang och har beställt för de sista två och tänkte byta de också. Jag pumpar däcken ganska hårt, tror att det minskar risken för punka. /L PS. Vill du har mer input så är även "Carl A" och "Grusmannen" inbitna Jenex-åkare. Finns några trådar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted June 8, 2015 Author Report Share Posted June 8, 2015 Det blev ett par Marwe 620XC och har hunnit med lite drygt 20 mil på dem. (Testade även Elpex Comp men fastnade inte för dem, fick aldrig tag på några F1 Pro att testa.) Marwe:rna är riktigt sköna att åka på och känns ganska likt skidor. Nu när jag vant mig vid dem så är trafik och nedförsbackar inga problem, har skrämt upp dem i 44 km/h och det känns stabilt (jag söker uppförsbackar och då gäller det att även kunna/våga ta sig nerför). Jag gillar dessa bäst av mina olika par rullisar. Kan klart rekommenderas! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jolar Posted June 8, 2015 Report Share Posted June 8, 2015 Fattar inte riktigt varför det inte finns bromsar till traditionella rullskidor med små hjul, liknande de som kan monteras på de flesta skidor med 150 mm:s slangdäck? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rullskatearn Posted June 9, 2015 Report Share Posted June 9, 2015 Fattar inte riktigt varför det inte finns bromsar till traditionella rullskidor med små hjul, liknande de som kan monteras på de flesta skidor med 150 mm:s slangdäck? Det finns att köpa som tillbehör på t.ex. Powerslides rullskidor. Jag köpte ett par för att testa. Men insåg redan efter ett par hundra meter att det inte funkar. Skidan blir för baktung så den "dippar" (bakhjulet hänger ner) på tog för mycket. Blir svårkört på skate, dock borde det funka utmärkt på klassiskt. Vad gäller Marwe så är jag nog den ende som inte gillar dem. Köpte ett par 620XC men fick inte alls in någon go känsla. Det kändes bara tungt och slitsamt, trots att jag hade de snabba hjulen på. Så efter ca 10 pass tröttnade jag och sålde dem. Funderar på om jag var för tung för dem (88 kg). Så nu kör jag på F1 Pro och de är grymma. Och det är kanske även därför svenska skidlandslaget kör på dem på deras samlingar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jolar Posted June 10, 2015 Report Share Posted June 10, 2015 ^Sökte runt, men hittade bara Powerslide rullskidor med större hjul, inga med 100-110 mm som det väl är på Marwe, Elpex, Skigo, etc.? Intressant att höra fler åsikter om Marwe, jag väger själv 95, så det kanske är något att tänka på. Men i och för sig har jag inget emot tyngre fören på snö. Hur tyckte du Marwe och F1 Pro vibrerade jämfört med varandra, Rullskatearn, var det någon märkbar skillnad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rullskatearn Posted June 10, 2015 Report Share Posted June 10, 2015 Sök på Powerslide x-fire. Hålen under hälen är till för bromsen (typ samma broms som är på deras luftpumpade modeller. Förövrigt så kan jag tycka att den är mycket prisvärd. Men man skall tänka på att den är ju väldigt kort 53 cm (typ en tävlingsrullskida). Marwen är väl nästan en decimeter längre. Jo Marwen var grym på att eliminera vibrationerna. Men även F1 Pro är väldigt bra på det, dock inte riktigt lika bra som Marwe. Men bägge modellerna använder samma gummi i hjulen (tror jag), och det gör nog mycket också. Men om man jämför med Powerslide X-fire eller liknande modeller så är det mycket stor skillnad. Efter 5 km kunde bägge fötterna ha domnat på mig om det var dålig asfalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.