Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor för skate


Labolina

Recommended Posts

Jag antar att tyskarnas test är känt för de flesta inblandade  :)  men om nån inte känner till så kommer en länk här

Hade inte läst det, tack!

 

 

Angående vikt på skidor så vägde jag några skidor idag.

Elpex F1 pro = 856 gram

Elpex Evolution comp = 862 gram

Marwe 620XC = 924 gram

Tack för info! Är detta med eller utan bindningar? (Det jag vägde var med SNS-pilot och inte helt nya så det kan vara lite smuts oxå) 

Enligt Elpex hemsida (och alla försäljningssidor) så skall F1 pro väga 1.3kg per par, vilket inte alls stämmer med det du skriver. EvoComp finns inte på deras sida men på säljsidorna står det 1700g/par. Marwe har inga uppgifter på sin sida men flera säljsidor säger 1800g/par. Alla siffror verkar lite väl lätta mot verkligheten alltså.

Link to comment
Share on other sites

Det är verkligenheten med dagens skidor, 1 st skida utan bindning.

Olika uppgifter som strå på olika leverantörers sidor är ofta äldre och baseras på andra modeller, andra hjul, med och utan skärmar o.s.v

Det intressant i denna vägning visar ju att marknadens längsta skida, den mest snölikt skidan Elpex Evo Como är så lätt

Link to comment
Share on other sites

Det är verkligenheten med dagens skidor, 1 st skida utan bindning.

Olika uppgifter som strå på olika leverantörers sidor är ofta äldre och baseras på andra modeller, andra hjul, med och utan skärmar o.s.v

Det intressant i denna vägning visar ju att marknadens längsta skida, den mest snölikt skidan Elpex Evo Como är så lätt

Verkligen. (Jenex XLQ98 är väldigt lätt enligt spec 785g/skida, undrar vad det är i verkligheten)

Vet du vad 1st bindning "SNS Pilot Equipe Skate" väger? Det ska bort från mina vägningar för att det skall bli jämförbart.

Link to comment
Share on other sites

Jag piper in en fråga här till skåningen. Det här med mer "snölik" känsla. Dom som är lite längre kallas ju ofta så. Jag åker elpex F1 pro och är helnöjd. Däremot känner jag en rätt stor skillnad mot snöskidor. Men frågan är om det behöver vara så dumt? Jag åker inte rullskidor framförallt för att få det så snölikt som möjligt utan för stt få en trevlig känsla och upplevelse på asfalten. Så frågan är hur du upplever det med längre skidor. Mer snölikt visst men hur blir rullkänslan?
Link to comment
Share on other sites

Intressant fråga. Jag själv som brukar kalla mig själv rullskidåkare för längdskidåkare, även om det är mest för att provocera, säger ju t.ex. alltid:

Riktiga skidor har hjul!

 

Personligen gillar jag åka med korta skaterullskidor, blir lite "rappare" åkning, lite snabbare. Det är lättare att åka med innerskär m.m. Gillar åka med 53 cm långa skateskidor av den anledningen. Men det är för att jag gillar tävla på rullskidor (även om jag inte har satsat på det på några år) och när man tävlar är dom kortaste skidorna dom snabbaste skidorna.

Dock är tekniken då mer rullskidor än längdskidor.

Så om man bara åker skaterullskidor för att det är skoj, eller för att det är en bra träningsform, så brukar jag rekommendera t.ex. Elpex F1 pro, den är då perfekt. Lättare att lära sig skate på än t.ex. Elpex evo comp som är en lång skida.

 

Men är man ute efter att bli bra på snö, tycker jag det är bättre att åka med en längre skida, just för att skäret blir lite annorlunda än med korta skidor.

Så man måste ju välja skidor efter vad man har för behov helt enkelt.

Eller så gör man som mig, jag har massor av olika skidor. väljer skidor för dagen enligt vad jag känner för. Oftast åker jag med kortare skidor i början av säsongen för att det är kul på rullskidor, och sen på hösten åker jag längre skidor för att få med mig rätt känsla tills man går över på snö.

Link to comment
Share on other sites

Tack Håkan för ett bra svar, som vanligt. Då kan jag känna mig tillfreds med att skejta runt på mina korta skidor. Jag tillbringar säkert 80% av all skidträning på asfalt så jag är egentligen också mer rullskidåkare. Vilket faktiskt är roligare än vad folk kanske tror. Nu ska jag bara fundera på o byta bakhjulen till trögare. Det går lite för fort
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag kommer skaffa någonting sådant här: http://www.enklaresport.se/sv/rullskidor/rullskidor/nordic-x-plorer.html

http://i.imgur.com/VxwsbQsl.jpg

 

Skateskidor med stora gummihjul med luft. Verkar gå bra att åka grusväg eller tillochmed slätare stigar. Finns många varianter med samma fasta pjäxor som inlines och även med liknande snowboardbindningar man använder med  träningsskor, och de är säkert bättre på ojämnt underlag, men jag tänkte mig något mer skidliknande med vanliga bindningar och skatepjäxor. Måste ju vara en otrolig skillnad i komfort jämfört med skidor med massiva hjul.

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Tack för tipset! De är säkert mycket bra. Jag har själv ett par Jenex V2 Aero 150S vilket är något liknande som jag använder mycket.

http://www.xc-elitesports.com/images/v2-aeroxl150s.gif

 

Nu är jag på jakt efter ett par traditionella skejtrullisar för att komplettera med.

 

mvh /L 

Link to comment
Share on other sites

^Det är väl bara byta till hårda hjul, ifall man vill det? Skakigt och vibrerande, men snabbare.

 

 

http://www.maxpuls.se/inlines/tillbehor-till-inlines/hjul-till-inlines/hjul-till-nordic-skate/hart-hjul-150-mm-inkl-lager-powerslide-nordic-skate

 

http://www.enklaresport.se/sv/nordic-skates/tillbehor-nordic-line/ps-road-runner.html

 

 

(Tycker det är märkligt att hårda massiva hjul är snabbare förresten, är det kanske för att de luftdäck som finns är av så sjukt dålig kvalitet, tjocka och styva? Skottkärredäck liksom. När cykeldäck väl fick innerslang och blev luftfyllda efter att ha varit massiva i många år, blev cyklarna mycket snabbare, och ju tunnare och mjukare kord och gummi desto mer lättrullande blir däcken.)

Link to comment
Share on other sites

^Det är väl bara byta till hårda hjul, ifall man vill det? Skakigt och vibrerande, men snabbare.

 

Då vill jag ha en helt annan stomme (än alu) i komposit/laminat för att det inte skall vibrera så mycket. Något sådant kommer det bli. Dessutom skall det då vara med små hjul så att man får smidigheten och lättheten som inte finns på typ Jenex eller Powerslide. mvh /L

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag lyckats testa några till sorter: Marwe 620XC och Elpex Off Road. Elpex Off Road var förvånansvärt dämpade och mjuka att åka på trots gummihjul och alustomme. (Har dock inte provat dem på grus.) Dessutom var det som väntat lätta och stabila att åka på så jag kan verkligen rekommendera dem om någon är intresserad. Hade med dottern också (7år) och dessa var hennes favoriter, riktiga leksaker men inte de mest skidlika rullisarna. (Nu påminner de ganska mycket om Jenex V2 Aero 150S som jag redan har, så det är inte intressant för mig av den anledningen.)

 

Marwe 620XC känns mer skidlikt och var också lättkörda. En stor skillnad mellan dessa och de båda ovan är att de har bättre jämvikt i längsled. Bakhjulet hänger inte ner och drar inte i asfalten på tillbakavägen efter ett skejtskär. På så sätt så liknar det mer hur en skida sitter på foten. Jag testade med 6:or och det var klart trögare än Elpex OR men ändå känns något lättare än på snö. (Vad tycker andra?) De vibrerade något mer än vad jag hade trott men det var inte så störande som jag har upplevt andra med aluskidor. Dessa är en stark kandidat för mig att köpa och ljusår bättre än Swenor Alu Skate eller Swenor Elite Skate. Vill dock prova de andra Elpex först (F1 Pro och Composite) före jag köper något.

    

...Å så skulle jag vilja kunna montera på en broms... (Åkte en 35 km-runda idag och funderade just över detta. De allra flesta ställen skulle inte vara något problem utan broms men vissa kurvor och backor så kändes det säkert att kunna sakta in något.)

 

/L

 

 

PS Testade även massor av klassiska skidor och Elpex Wasa 610 var nog favoriten sedan Swenor Elite och Elpex Evo V. Swenor alu mfl i mitten. Pro-Ski C2 Flex och Skigo Carbon sämst... Det är stor skillnad och det verkar vara individuellt vad man tycker så jag rekommenderar verkligen den som skall köpa att prova först.

Link to comment
Share on other sites

Hur är dina Jenex att skejta på, på grusväg och asfalt? Nöts däcken mycket?

 

Det är skönast att skejta på asfalt eller vältrampad lerstig. Så här års, innan allt är sopat, är Jenexarna det enda alternativet även om rullgrus gör att man kan gå ner i split när man skejtar för hårt med benen i uppförsbacke. På en grusstig så fungerar det helt ok och jag har flera småsträckor på mina rundor där jag behöver passera en liten sträcka grusväg men jag skulle inte vilja lägga en hel runda så. 

 

Jag kör ca 50 mil/säsong i snitt och däcken höll 4-5 säsonger före jag fick första punkan, alltså 200-250 mil. Då var däcken blanknötta och armeringen stack ut. Nu har jag bytt två däck med ny slang och har beställt för de sista två och tänkte byta de också. Jag pumpar däcken ganska hårt, tror att det minskar risken för punka. /L

 

PS. Vill du har mer input så är även "Carl A" och "Grusmannen" inbitna Jenex-åkare. Finns några trådar...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det blev ett par Marwe 620XC och har hunnit med lite drygt 20 mil på dem. (Testade även Elpex Comp men fastnade inte för dem, fick aldrig tag på några F1 Pro att testa.)

 

Marwe:rna är riktigt sköna att åka på och känns ganska likt skidor. Nu när jag vant mig vid dem så är trafik och nedförsbackar inga problem, har skrämt upp dem i 44 km/h och det känns stabilt (jag söker uppförsbackar och då gäller det att även kunna/våga ta sig nerför). Jag gillar dessa bäst av mina olika par rullisar. Kan klart rekommenderas!

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte riktigt varför det inte finns bromsar till traditionella rullskidor med små hjul, liknande de som kan monteras på de flesta skidor med 150 mm:s slangdäck?

 

Det finns att köpa som tillbehör på t.ex. Powerslides rullskidor. Jag köpte ett par för att testa. Men insåg redan efter ett par hundra meter att det inte funkar. Skidan blir för baktung så den "dippar" (bakhjulet hänger ner) på tog för mycket. Blir svårkört på skate, dock borde det funka utmärkt på klassiskt.

 

 

Vad gäller Marwe så är jag nog den ende som inte gillar dem. Köpte ett par 620XC men fick inte alls in någon go känsla. Det kändes bara tungt och slitsamt, trots att jag hade de snabba hjulen på. Så efter ca 10 pass tröttnade jag och sålde dem. Funderar på om jag var för tung för dem (88 kg).

 

Så nu kör jag på F1 Pro och de är grymma. Och det är kanske även därför svenska skidlandslaget kör på dem på deras samlingar.

Link to comment
Share on other sites

^Sökte runt, men hittade bara Powerslide rullskidor med större hjul, inga med 100-110 mm som det väl är på Marwe, Elpex, Skigo, etc.?

 

Intressant att höra fler åsikter om Marwe, jag väger själv 95, så det kanske är något att tänka på. Men i och för sig har jag inget emot tyngre fören på snö. Hur tyckte du Marwe och F1 Pro vibrerade jämfört med varandra, Rullskatearn, var det någon märkbar skillnad?

Link to comment
Share on other sites

Sök på Powerslide x-fire. Hålen under hälen är till för bromsen (typ samma broms som är på deras luftpumpade modeller. Förövrigt så kan jag tycka att den är mycket prisvärd. Men man skall tänka på att den är ju väldigt kort 53 cm (typ en tävlingsrullskida). Marwen är väl nästan en decimeter längre.

 

Jo Marwen var grym på att eliminera vibrationerna. Men även F1 Pro är väldigt bra på det, dock inte riktigt lika bra som Marwe. Men bägge modellerna använder samma gummi i hjulen (tror jag), och det gör nog mycket också.

 

Men om man jämför med Powerslide X-fire eller liknande modeller så är det mycket stor skillnad. Efter 5 km kunde bägge fötterna ha domnat på mig om det var dålig asfalt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...