Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kalla köper skidtunnel


larsbern

Recommended Posts

Tydligen ska tunneln används för testning av däck också. Jag hoppas verkligen att någon ser det som den absolut största inkomstkällan för tunneln. Annars förstår jag inte hur det ska funka. 

 

Hade det varit i Stockholm hade jag trott lite mer på idén... Att få ekonomi i en investering som kostar lika mycket som omsättningen för femton fulltecknade vasalopp känns inte sunt någonstans, allra minst i en kommun med 22.000 invånare och som dessutom har en rimligt lång naturlig skidsäsong.

 

Jag hoppas att jag har grymt fel, men är inte så hoppfull... :-/

Link to comment
Share on other sites

Tydligen ska tunneln används för testning av däck också. Jag hoppas verkligen att någon ser det som den absolut största inkomstkällan för tunneln. Annars förstår jag inte hur det ska funka. 

 

Hade det varit i Stockholm hade jag trott lite mer på idén... Att få ekonomi i en investering som kostar lika mycket som omsättningen för femton fulltecknade vasalopp känns inte sunt någonstans, allra minst i en kommun med 22.000 invånare och som dessutom har en rimligt lång naturlig skidsäsong.

 

Jag hoppas att jag har grymt fel, men är inte så hoppfull... :-/

Det är ett spännande projekt. Vi får hoppas att alla norrmän som invaderar Piteå under sommaren tar med sig skidorna så att det blir hög beläggning i tunneln. (info: Piteå har ca 40000 invånare)

Link to comment
Share on other sites

Tydligen ska tunneln används för testning av däck också. Jag hoppas verkligen att någon ser det som den absolut största inkomstkällan för tunneln. Annars förstår jag inte hur det ska funka. 

 

Hade det varit i Stockholm hade jag trott lite mer på idén... Att få ekonomi i en investering som kostar lika mycket som omsättningen för femton fulltecknade vasalopp känns inte sunt någonstans, allra minst i en kommun med 22.000 invånare och som dessutom har en rimligt lång naturlig skidsäsong.

 

Jag hoppas att jag har grymt fel, men är inte så hoppfull... :-/

 

Ska Kalla sälja gummi..? :D

Link to comment
Share on other sites

Äsch, det där med att allt funkar bättre i sthlm tror jag inte på. Det är bara en inställningsfråga.

 

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/article2693855.svt/binary/150220RFDeltagartillfallenSkidor_NY.pdf

 

Visserligen kan man diskutera saker som geografiska avstånd och huruvida LOK-stödet ger en rättvis bild av storleken på distriktet, men det är ändå så att det är lätt att alltid tro att sthlm är det bästa första alternativet. Jag tror definitivt att det finns en möjlighet även i Piteå. Kom ihåg att norrlandskusten inte alls är så snösäkert som man först kan tro om man bor i sthlm eller nån annanstans i södra Sverige:

 

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/snodjup

 

Lite mer än t.ex. Malung skulle man väl kunna säga, men betydligt mindre än inlandet.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ännu mer information om projektet i fråga här:
http://www.monarken.se/lindbcksstadion-vision-2017-pite/

Piteå översköljs varje sommar av semestrande norrmän, men när man läser lite mer om projektet så känns det inte som att man inbillar sig att vare sig pitebor eller norrmän ska räcka till för att dra runt anläggningen. 

 

...det handlar i stället väldigt mycket om lokala krafter som väljer att satsa lokalt. Vilket är oerhört beundransvärt.
Jag kan samtidigt tycka att det är lite märkligt att man investerar så här mycket pengar på en ort utan flygplats och på en plats så långt utanför tätorten Piteå.

Sedan kan jag även tycka att piteborna borde utnämna Erik Lindbäck (och Stefan Lindbäck) till årets pitebo, varje år, i all evighet. 
Mängden resurser som Lindbäcks Bygg öser in i Lindbäcksstadion är inget annat än imponerande.
 

Link to comment
Share on other sites

Det finns ännu mer information om projektet i fråga här:

http://www.monarken.se/lindbcksstadion-vision-2017-pite/

 

Piteå översköljs varje sommar av semestrande norrmän, men när man läser lite mer om projektet så känns det inte som att man inbillar sig att vare sig pitebor eller norrmän ska räcka till för att dra runt anläggningen. 

 

...det handlar i stället väldigt mycket om lokala krafter som väljer att satsa lokalt. Vilket är oerhört beundransvärt.

Jag kan samtidigt tycka att det är lite märkligt att man investerar så här mycket pengar på en ort utan flygplats och på en plats så långt utanför tätorten Piteå.

 

Sedan kan jag även tycka att piteborna borde utnämna Erik Lindbäck (och Stefan Lindbäck) till årets pitebo, varje år, i all evighet. 

Mängden resurser som Lindbäcks Bygg öser in i Lindbäcksstadion är inget annat än imponerande.

 

 

?

 

Linbäckstadion ligger ungefär 6 km utanför Piteå, och en 60 km från Kallax flygplats - dvs ganska säkert lika lång restid som från Stockholms centrum till Arlanda...

Link to comment
Share on other sites

Linbäckstadion ligger ungefär 6 km utanför Piteå, och en 60 km från Kallax flygplats - dvs ganska säkert lika lång restid som från Stockholms centrum till Arlanda...

Avståndet till Lindbäcksstadion beror så klart på var i Piteå man bor, ;)  men om man räknar från centrum så är det en dryg mil sist jag kollade.

Tiden det tar att resa mellan Luleå Airport och Lindbäcksstadion är mycket riktigt betydligt kortare än den tid det tar för de flesta Stockholmare att ens ta sig till jobbet om morgonen. :( 

Men detta förutsätter att man har en hyrbil väntande på flygplatsen och just pga omständligheten i logistiken så tror jag  att det blir oerhört svårt att locka långväga resenärer i någon större utsträckning. 

 

I intervjuer med hjälten Erik Lindbäck så framgår det att den främsta drivkraften till bygget är att ge lokala skidungdomar möjlighet att bomba på hela året om på riktig snö (Lindbäcksstadion har ju redan en imponerande bana för rullskidor).

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag det låter fruktansvärt tråkigt att åka skidor året runt, särskilt i en tunnel. Skulle inte ens köra om det låg nära, under barmarkssäsongen springer jag och tar några rullskidpass. Skulle tro att jag är representativ för flertalet skidmotionärer, eller?
Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag det låter fruktansvärt tråkigt att åka skidor året runt, särskilt i en tunnel. Skulle inte ens köra om det låg nära, under barmarkssäsongen springer jag och tar några rullskidpass. Skulle tro att jag är representativ för flertalet skidmotionärer, eller?

 
Nu är ju barmarkssäsongen ganska lång, åtminstone för oss som bor i längre söderut - i mitt fall Sthlm. Jag skulle nog inte åka mycket april-augusti men resten av året skulle jag nog göra det. 
 
Spontant tycker jag att det borde finnas underlag för en tunnel i Sthlm med säg 2 milj invånare inom 1 timmes färdväg. Någon med entreprenörsanda som räknat på ekonomin? 
 
Det har iofs varit på gång med tunnel både i Lida (värdelös placering) och i Bro om jag minns rätt men båda planerna är väl skrotade så någon hake måste det vara. Själv skulle jag vilja se en tunnel utmed E4 vid Hallunda - lättillgängligt med bil, tunnelbana och pendel/buss. 
Link to comment
Share on other sites

Spontant tycker jag att det borde finnas underlag för en tunnel i Sthlm med säg 2 milj invånare inom 1 timmes färdväg. Någon med entreprenörsanda som räknat på ekonomin? 

 
Det har iofs varit på gång med tunnel både i Lida (värdelös placering) och i Bro om jag minns rätt men båda planerna är väl skrotade så någon hake måste det vara. Själv skulle jag vilja se en tunnel utmed E4 vid Hallunda - lättillgängligt med bil, tunnelbana och pendel/buss. 

Med tanke på hur svårt det tycks vara att bygga bostäder i Stockholm (alltid är det någon som protesterar) så lär det nog dröja innan vi får någon centralt belägen kilometerlång skidtunnel i huvudstaden. :( 

 

Egentligen finns det ju gott om plats, norra djurgården i anslutning till Universitetets tunnelbana skulle vara utmärkt. Eller varför inte någon outnyttjad gammal kulvert inne i stan? 

...hur svårt skulle det vara att inkludera en rund skidtunnel i källaren till någon av alla de jättearenor som tycks byggas i parti och minut?  ;) 

 

Men i likhet med många andra är jag skeptisk till i vilken utsträckning jag skulle nyttja en skidtunnel, oavsett hur lättillgänglig den är. Att staka sig runt i en tunnel är knappast anledningen till att man håller på med längdskidåkning.

Link to comment
Share on other sites

Självklart tycker jag det är ett fantastiskt initiativ, men jag är rädd att ogenomtänkta satsningar riskerar att underminera intresset för andra investeringar, som kanske hade haft större chans att klara sig ekonomiskt.

 

Förslaget som någon skrev om en gammal tunnel/kulvert i huvudstaden som är oanvänd tycker jag låter otroligt spännande. Det hade nog varit största chansen att få ekonomi i det. Även om tunneln inte är perfekt anpassad så slipper man kanske 90% av investeringskostnaden och kan göra en kalkyl som nästan helt är baserad på löpande intäkter och kostnader. Det tror jag hade kunnat fungera. 

 

Jag bor alltså inte ens i Stockholm själv, men med tanke på hur många 08-or som anmäler sig till vasaloppsveckan varje år borde det ju vara ett ställe med underlag. 

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig. Är trött på längdskidor när vintern är förbi. Åker hellre rullskidor och springer från mars(efter VL) till oktober. Variationen i träningen tycker jag är viktigt för egen del.

Personligen tycker jag det låter fruktansvärt tråkigt att åka skidor året runt, särskilt i en tunnel. Skulle inte ens köra om det låg nära, under barmarkssäsongen springer jag och tar några rullskidpass. Skulle tro att jag är representativ för flertalet skidmotionärer, eller?

Link to comment
Share on other sites

Det finns skidtunnlar på en massa obskyra platser i Finland. Tror inte nån av dem går jättebra ekonomiskt men de verkar ju gå runt iaf.

http://www.vuokattisport.fi/tilat-ja-palvelut/liikuntapaikat-sisalla/hiihtotunneli

http://www.paippi.fi/esittely/hiihtotunneli/

http://www.vahterusring.fi/?page_id=27

http://www.vesileppis.fi/aktiviteetit/hiihtoareena/

http://www.jami.fi/harrastajat/hiihtotunneli

http://www.hel.fi/www/helsinki/fi/kulttuuri-ja-vapaa-aika/liikunta/sisaliikuntapaikat/liikuntahallit

 

D.v.s. sex stycken tunnlar, därav fem på mindre eller "obskyra" orter och en i Helsingfors.

 

De fem finns på platser som antingen var etablerade skidanläggningar eller semesterplatser och där det finns (som man en gång sade) betydande synergier med befintliga inrättninar.

 

Tunneln i Helsingfors ägs nuförtiden av staden som var den enda interessenten när konkursboet sökte en köpare.

 

Planerna för en ny, större och finare tunnel i Esbo (d.v.s. i den västra delen av huvudstadsregionen) har lagts på is.

Link to comment
Share on other sites

Den i Vuokatti är väl den enda som har en logisk placering intill  "väl etablerad skidanläggning/semesterplats/träningscenter". Det är väl också den äldsta tunneln i världen. Leppävirta-tunneln är insprängd i berget under jord och den ligger väl i anslutning till semesterplats. Men de övrigas placeringar är lite konstiga.

 

Hallen i Helsingfors ligger rätt bra till om man har bil, men skall man ta sig dit med kollektivtrafik blir det lite bökigt. När det gäller hufvudstaden måste man ju tänka kollektivtrafik också. De två tunnlarna i sydvästra Finland förstår jag mig heller inte riktigt på. En i Åbo hade varit mer logiskt i stället för en i Nystad och en i Paimio som det är nu. Jämi satsar ju en hel del på längdåkning, men stället ligger ju inte riktigt nära några stora befolkningscentra även om det är hyfsat nära till Tammerfors.

 

Med bakgrund av detta är ändå min poäng att det inte bör vara nåt problem att bygga en i Piteå. Klarar Jämi det så klarar väl Piteå det.

Link to comment
Share on other sites

Den i Vuokatti är väl den enda som har en logisk placering intill  "väl etablerad skidanläggning/semesterplats/träningscenter". Det är väl också den äldsta tunneln i världen. Leppävirta-tunneln är insprängd i berget under jord och den ligger väl i anslutning till semesterplats. Men de övrigas placeringar är lite konstiga.

 

Hallen i Helsingfors ligger rätt bra till om man har bil, men skall man ta sig dit med kollektivtrafik blir det lite bökigt. När det gäller hufvudstaden måste man ju tänka kollektivtrafik också. De två tunnlarna i sydvästra Finland förstår jag mig heller inte riktigt på. En i Åbo hade varit mer logiskt i stället för en i Nystad och en i Paimio som det är nu. Jämi satsar ju en hel del på längdåkning, men stället ligger ju inte riktigt nära några stora befolkningscentra även om det är hyfsat nära till Tammerfors.

 

Med bakgrund av detta är ändå min poäng att det inte bör vara nåt problem att bygga en i Piteå. Klarar Jämi det så klarar väl Piteå det.

Placeringen har ju att göra med finansieringen också. Jag ser på minst en av tunnlarnas hemsida den blågula EU-fanan. Torsbytunneln hade ju inte heller kunat placerats någon annanstans än i Torsby just pga finansieringen eller kanske snarare tilldelningen av medel.

 

Tror Pitegänget på det här så mycket på det här att de satsar egna pengar så är det ju bara att hoppas att de vet vad de gör. Och att det går bra.

 

Med det sagt så kommer jag som motionär knappast att vara någon storkund. Man är nästan less på snö i april, och ända fram till oktober så har man så fullt upp med allt vad det är man gör när backen ligger bar så att man inte en tänker på skidor. Det är väl i kalla mörka oktober som suget börjar komma, och då är konstnöspåren bara några veckor  bort om inte redan i gång.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...