Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Smärta i hålfoten, bristande teknik?


Ari

Recommended Posts

Hej!

 

Började åka skejt aktivt i början av vinter utan problem.

För ca 2 veckor sen upplevde jag smärta i vänster hålfot. Vid detta tillfälle åkte jag ca 2 skidpass om dagen.

Nu till frågorna.

Är detta ett vanligt fenomen vid skejt?

Är det fel i min åk teknik?

 

Jag har en egen teori om att det kan bero på isiga skidspår?

Har vilat i ca 1,5 vecka nu och gjutit sulor till skidpjäxorna. Hoppas detta hjälper.

 

Tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

Hur länge har du skejtat? låter som en nybörjargrej. Jag kan få ont lite här o där  ibörjan av säsongen men det är bara o bita ihop. Skejt är tekniken för fart och glädje ;)

Jag har kört på sedan början av vintern och har hunnit med ett gäng mil. Utan att känna nån smärta i foten.

Link to comment
Share on other sites

Det där känner jag igen. Får det ibland just när det är isigt och jag därför spänner mig på något dumt vis. Först och främst, se till at ha bra passande pjäxor och knyt dom noga så du inte behöver spänna dig. Kolla sedan över skidorna, "grusskidor" som i stort sett helt saknar skarpa kanter är inte rätt skida för åkning i isiga förhållanden.

 

Sedan är det bara det svåra kvar - att öva in en bättre teknik. Träna balans - åk utan stavar (kanske inte vid is-förhållanden), åk långfärdskridskor, träna på att stå på ett ben så länge som möjligt, leta upp långa flacka backar så du kan träna både hög fart utför och åkning med belastning uppför osv.

 

Lösningen för mig när jag väl fått ont är att stretcha. Jag fick tipset en gång att sätta mig på golvet, ena benet rakt ut, det andra böjt så att foten ligger strax ovanför det raka benets knä ungefär och sedan ta tag i foten under tårna med båda händerna och vrida foten så lilltåsidan kommer emot mig och stortåsidan ifrån mig. Känns inte så mycket, men brukar ge bra resultat.

Link to comment
Share on other sites

Glömde säga att jag förknippar det väldigt mycket med att jag ibland när jag är otränad lutar skidan onödigt mycket för att få fäste i sidled. Det är just det som är poängen med att träna balans så att man kan åka på undersidan på skidan även när det är isigt och också därför man ska undvika skidor med dåliga kanter.

Link to comment
Share on other sites

Glömde säga att jag förknippar det väldigt mycket med att jag ibland när jag är otränad lutar skidan onödigt mycket för att få fäste i sidled. Det är just det som är poängen med att träna balans så att man kan åka på undersidan på skidan även när det är isigt och också därför man ska undvika skidor med dåliga kanter.

Jag vet att jag vid några tillfällen kommit på mig själv just i backar uppförs att jag nog går onödigt mkt på kant.

Ska tänka på det och börja träna in mer balans.

Har kört säsongen med ett par skidor jag haft några år. Misstänker nu att kanterna inte varit dom bästa, kanske just därför jag "måst" gå så mycket på kant i isiga förhållanden.

Kör igång igen på måndag med en läkt fot och sprillans nya skido, hoppas på att foten håller!

 

Tack för alla svaren!

Link to comment
Share on other sites

Överansträngningsskada?

Hur mycket har du ökat din träningsmängd fram till idag?

 

Du skrev att du körde två pass om dagen. För att klara av den mängden utan att skada sig kan det krävas många år av successivt ökad träningsmängd.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...