Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ryggproblem


robinlu

Recommended Posts

Har under en tid nu haft problem med ryggen(ländrygg) som gjort att jag inte kunnat/vågat åka så mycket skidor. Har varit till olika kiropraktorer ett par gånger utan större framgång. Det har påstått att jag haft bäckenrotation, men senast påstods det att detta var i ordning(efter typ 5-6 besök sedan jul).
Har dessutom stretchat sätesmuskulatur, höftböjare, fram och baksida lår, vader mm. 1-2 gånger om dagen samt skaffat mig en foamroller som jag använt regelbundet.

Trots detta så blir jag aldrig riktigt bra och helt smärtfri och upplever egentligen aldrig att jag får något svar på åtgärder, så jag tänkte att jag testar här och ser om det finns några tips/erfarenheter. Ska försöka beskriva problemet/smärtan så gott det går.

Ungefär från svanskotan och 1 dm uppåt, mot/över vänstra sätesmuskeln(alltså ingen smärta runt ryggrad, utan det är över skinkan så att säga, oftast i "övre delen") så har jag en smärta som känns som en svag krampkänsla, det spänner/stramar konstant och det kan ibland uppleves som att det "strålar" lite svagt, som en obehagskänsla, som egentligen inte gör ont. Jag upplever att det ibland "känns" lite i benet, men det är ingen tydlig "strålnings känsla" ner i benet. Utan mera att det "känns" lite under skinkan.
Smärtan/känslan varierar, oftast är det bara så att det "känns", ibland gör det ont, utan att vara outhärdligt.
Jag har sällan några problem med att smärtan ökar om jag t.ex. böjer ryggen, böjer mig ner, belastar ryggen osv. men ibland kan jag uppleva lite lätt "stelhet". (som man ju normalt känner när man har besvär i ländrygg, dock aldrig några "hugg".).


Så fort jag egentligen gör något större fysisk ansträngning än att gå så får jag känningar, men så fort jag stretchat så minskar "smärtan". Upplever ofta när jag står, t.ex. framför spisen, att jag spänner sätesmuskulaturen ganska mycket och kommer på mig själv att jag måste slappna av.

Det som gör det hela så svårt är ju att de sällan egentligen gör riktigt ont. Har någon gång testat åka skidor försiktigt och känningarna kommer oftast, men det känns ändå inte som det blir vare sig bättre eller sämre när jag rör på mig.

Ja, är det otydligt så ska jag göra mitt bästa för att förtydliga. Men det är så diffus "smärta" att jag själv nästan inte kan lokalisera vart de kommer från.



 

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma problem. Min naprapat hävdar att de djupa magmusklerna är för svaga dvs jag arbetar för mycket med de ytliga vilket leder till spänningar och låsningar. Har nu fått några enkla övningar att göra, ska bli kul att se om det hjälper. Du kan väl testa den teorin på någon medicinskt utbildad.

Link to comment
Share on other sites

Okej! Får kanske se om jag kan hitta någon sjukgymnast eller liknande att gå till. Du får gärna meddela ifall det hjälper för dig!

Det är ju fruktansvärt jobbigt när inget man gör egentligen gör någon skillnad. Jag kan som inte hitta vad som riktigt orsakar besvären. Jag tycker att om det endast beror på t.ex. korta muskler borde de ju under de ca 3 månaderna som jag stretchat, masserat osv. gått åt något håll, kanske blivit bättre. Men problemen går hellre lite i "vågor". 1 vecka känns det ganska bra, nästa lite sämre osv.

Link to comment
Share on other sites

Jag lider med dig. Jag hade liknade problem för några år sen o lade ut massor med pengar på olika kilopraktorer o naprapater utan att det hjälpte ett skit. Kilopraktorer o naprapater kan inte hjälpa till vid svårare diagnoser så sluta slänga pengarna i sjön. Jag kom till rätta med mina problem med hjälp av en sjukgymnast, osteopat o pilatesträning. Det finns flera halvskumma osteopater så var nog med vem du väljer o de är dyrare för deras behandlingar är inte momsbefriade. Det bästa du kan göra för din rygg är att träna pilates det ger styrka, rörlighet o hållning på samma gång. Det finns mycket varierande kvalité på pilates. Det som jag rekommenderar är sats o specialliserade ställen som bara erbjuder pilates. Friskis o Svettis, Actic o liknade gym har inte tillräckligt med kunskap. Om du bor i Uppsala eller Stockholm kan jag tipsa om några ställen.
Link to comment
Share on other sites

Ojdå. Jo jag har faktiskt tänkt ge upp kiropraktorer. Har gått 1 gång i veckan 3 veckor nu hos samma. Han påstår som sagt att bäckenet är bra. Efter senaste gången så sa han att jag borde bli lite öm ett par dagar efter och att det borde ge med sig sedan. Men nu har det gått 1,5 vecka och jag märker ingen skillnad. Snarare att jag blir "oriven" utav behandlingen.

Kanske får vända mig till någon sjukgymnast och se om man kan få hjälp med övningar eller så för att stärka upp. Dock påstår kiropraktorn att han inte kan se några "svagheter". Både rörlighet och styrka i rygg är normal och ganska jämn. Det ända han sagt är att jag är lite stelare i sätesmuskulatur och där i kring på vänstra sidan, men det stretchar jag ju regelbundet och har gjort i en tid.

Men det är ju så frustrerande när man aldrig märker att det går åt något håll. Det är ju tacksamt om man får något svar på t.ex. behandling eller träning.
Har du, eller någon annan tips på övningar man kan göra hemma som har fungerat?
Tyvärr bor jag långt i från Stockholm och Uppsala och har dåligt om sjukgymnaster mm. som är kända för att vara bra, oavsätt skadetyp eller bekymmer....

Link to comment
Share on other sites

Ta en bandyboll och lägg den under höften, när du ligger på golvet, och försök att hitta den onda muskeln, vilket inte brukar vara svårt. Sen är det bara att ligga och rulla runt med små rörelser, prova också att ligga helt stilla på den mest ömma punkten i några minuter. Det kan göra riktigt ont när du hittar rätt, en tennisboll är lite snällare, men en bandyboll greppar bättre mot underlaget, funkar även bra för ryggen, stående mot en vägg/dörr.

Alla borde ha en bandyboll hemma, helt suverän till självhjälp!  :)

Link to comment
Share on other sites

Oftast har man ont där felet är tänker jag. Modet med svaghet i den djupa bäckenmuskulaturen har nog haft sin peak, men det kommer andra nymodigheter. Förvisso kan man ha någon instabilitet som gör att man belastar fel, det är inte det jag menar. Men sök först där det gör ont! Felaktigheter i teknik kan givetvis beror på svagheter, men oftast har man lärt in en teknik (fel) för många år sedan, och därefter befäst denna felaktighet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...