Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Elpex evolution v


skogsvakt

Recommended Posts

Nu har jag tröttnat på mina elpex evolution v. Har haft dom i två år nu men nu blir det till att skaffa andra eller nya hjul. Dom är hopplösa till att få att gå rakt. Väldigt svåra att få till diagonal och stakning med frånskjut. Jag tror stommen är riktigt bra, lätt och tar upp vibrationer bra. Problemet tror jag är hjulen. Dom är 40 mm och i formen koniska. Till saken hör att jag har god balans och bra teknik. Fattar inte hur den skidan kunde bli så hajpad. Fler borde ha problem.

 

Frågor direkt till elpexjohan;

 

1. Går det att få skidorna att gå rakt?

2. Läste nånstans att ni numer har andra hjul till evolution v. Är dom stabilare?

Link to comment
Share on other sites

Om du vill ha svar från just elpexjohan är det nog bättre att ringa eller maila honom direkt, det här är ett forum där fler gärna kommer med åsikter! :-)

 

Själv är jag väldigt nöjd med mina. Går spikrakt. Visst, det är en utmaning att diagonala med dem men i mitt fall beror det mer på bristande teknik. 

Link to comment
Share on other sites

Om du vill ha svar från just elpexjohan är det nog bättre att ringa eller maila honom direkt, det här är ett forum där fler gärna kommer med åsikter! :-)

 

Själv är jag väldigt nöjd med mina. Går spikrakt. Visst, det är en utmaning att diagonala med dem men i mitt fall beror det mer på bristande teknik.

 

Skriver ju här eftersom jag vet att fler har problem.

Link to comment
Share on other sites

Ok jag kan vara nöjd med att konstatera att dom är svåra att diagonala på. Det går att leva med. Det funkar att diagonala på.

 

Däremot vill jag få dom att gå rakt.

Finns det nya hjul?

Hur korrigerar jag mina?

Hur lång garanti har elpex? Jag borde ha skickat tillbaka dom direkt.

Jag tycker elpex kan svara här då Johan är aktiv på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Nej mina Evolution går inte snett. Snedslitna/koniska hjul kan alla rullskidor få. Har gaffeln fått sig en törn och blivit skev? Har hänt flera gånger på mina Fibreglass men har inte hänt på Evolution ännu. Har större förtroende för gaffeln på Evolution än Fibreglass.

Link to comment
Share on other sites

halloj Skogsvakt med flera!

 

jag har varit på resande fot så svaret har fått dröja lite men jag kan utgå från att det borde vara bindningen eller yttre påverkan som gör att dina skidor drar snett. genom det sätt vi tillverkar skidorna så ska det ej vara möjligt för skidan att gå snett då vi stansar axelläget det sista vi gör innan hjulen åker på, dvs efter att gafflar är monterade och borrade samt skruvade.

 

något som just de flesta är så nöjda med våra produkter är just det att de alltid går rakt (under förutsättning att bindningen sitter helt centrerat) vi har haft ett fåtal fall där vi haft skidor som inte gått rakt och det har i samtliga fall varit direkt relaterat till bindningsmonteringen. 

Just detta med bindningarna är något som många underskattar för att det har varit så vanligt på vissa fabrikat att snacka om "riktning" av rullskidor, något som vi ej tycker att man ska behöva ta till på en nyinköpt produkt.

det räcker med 1mm baktill på bindningen och skidan kommer att dra snett.

 

kan du inte ta och ta lite kort på din skida uppifrån på den bakre delen av bindningen och maila till mig på johan@elpex.se

och skulle det inte vara bindningen så vill jag gärna att du skickar upp skidorna för koll så att vi får gå till botten med problemet!! för en sak är säker och det är att du ska kunna vara nöjd med skidor från oss!

 

gällande hjulfrågan så kommer vi ju i år med ny form som är plattare och stabilare att åka på för våra 40mm hjul till Team och Evo X&V det kan ju vara ett alternativ om vi ej finner något fel på skidan.

 

Men spontant så sätter jag nog en slant på bindningsmonteringen!

 

har du ytterligare frågor så är du välkommen att ringa på 0911-257610

 

//Johan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Väcker liv i en gammal tråd. Köpte ett par Elpex Evo V och kan inte få dem att gå rakt. Först kunde jag se att bakdelen av ena bindningen satt lite snett så jag rättade till detta men det hjälpte inte ett smack. Båda skidorna drar åt vänster, den ena mer och den andra lite mindre. Letade upp en plan och fin cykelbana och skickade iväg dem en i taget. På ca 20 m rullsträcka går den ena av cykelbanan och ut i gräset, ca 1 m åt vänster. Den andra stannar innan den åker av men drar säkert 30-40 cm åt vänster. Testat 25-30 gånger åt båda hållen. Swenorskidor har jag riktat tidigare men vet inte om jag vågar mig på att banka på de här. 

Vad gör man? Har tyvärr ingen garanti då jag haft skidorna liggande så länge att den gått ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...