Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

klassikern


Davidssoneddie

Recommended Posts

Hej

 

Kollade på klassikern igår på SVT med blandade känslor.

Man känner igen sig i Alexander och den känslan han har till viss del med stressen samtidigt som jag tänker som Rickard att spara krafter.

Blev helt sjukt pepp på nästa år och längtar som bara den!

 

Men Jessica Bengtsson som ger upp och hävdar att hon redan genomfört klassikern tycker jag är fel.

Inte i meningen att Engelbrektsloppet  inte ska räknas utan snarare att om man har en startplats i VL så bör den överskrida oavsett om du åkt engelbrektsloppet eller inte.

Får man ingen plats i Vl så är Engeln ett alternativ för att få fullfölja sin klassiker.

 

Jag tycker inte att hon har gjort en klassiker.

Att Engeln infördes för att kvinnor skulle få genomföra klassikern är förlegat i mina ögon.

Tjejer kan och tvivlar inte en sekund på att hon inte skulle ha klarat detta om hon tränat och inte gått in med en inställning på att hon var klar.

Det retar mig lite att hon tar upp en plats istället om hon ändå inte ska genomföra loppet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Allt för TV underhållningen. Kan hålla med om att det är lite irriterande att det finns folk som får en gräddfil när de inte ens försöker förbereda sig inför kraftprovet. Att sedan Abbe gjorde en hjälteinsats är en helt annan fråga. Oerhört starkt att åka till Evertsberg med den bakgrunden.

Link to comment
Share on other sites

Ja Abbe var ju den som faktiskt gjorde det bäst i mina ögon.

Han borde fått chansen att vara med nästa år och faktiskt genomföra detta.

 

Att glida bananskal genom detta och inte vara motiverad när de faktiskt tackat JA till att ställa upp är dåligt i mina ögon.

 

Serien är riktigt bra och de skulle lätt kunna utöka tiden till en timme och dubbla avsnitten för det är ett otroligt intressant ämne att följa.

Jag skulle önska att de kunde följa individerna mer i träningsstadiet redan, att man kunde få en inblick i hur de förbereder sig och hur de lägger upp aktiviteter för att klara de olika momenten.

 

om de valde några andra individer som har andra förutsättningar och som satsar lite mer på själva klassikern så skulle dom kanske få en annan vinkel i programmet.

Link to comment
Share on other sites

Där går våra åsikter isär lite Sunlake.

Engeln vart väl ett alternativ för de som inte fick start plats i VL för att kunna fullfölja sin klassiker?

Jag har aldrig åkt Engeln och det är säkert ett tufft lopp men frågan är om det har samma mentala påverkan som VL när det återstår några mil att åka?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det varit lite för många exempel med killar? som ska bevisa att det går att göra Klassikern utan speciell förbedelse.

Det tar bort en del av känslan av att förbereda sig fysiskt och mentalt och sedan genomföra med flaggan i topp.

Klassikern blir lite nedvärderad.

 

Jag hade gärna sett lite mer träningsfokus på deltagarbevakningen men i vissa av fallen tror jag att det varit rätt så lite att bevaka... och det finns säkert betydligt intressantare personer att bevaka ur den aspekten, vanliga människor som kanske satsar på superklassikern? Men de är kanske inte så mediala för övrigt?

 

För mig är den största känslan av att ha varit med om klassikern att lära sig behärska dessa 4 olika idrotter till en någorlunda nivå. Det har inte handlat om att enbart överleva därför att medaljen ska hamna i byrålådan, för mig betyder medaljen ett år av goda minnen av träning, kamratskap och tävlingsresultat som sista grädde på moset.

Link to comment
Share on other sites

Oavsett Engelbrektsloppets vara eller inte i klassikern blir jag iaf inspirerad att genomföra en. Har åkt Vasa Engelbrektsloppet och sprungit Lidingö. Men simmat o cyklst har jag ännu ej genomfört. Kanske ger mig i kast med detta projekt snart.
Link to comment
Share on other sites

Min åsikt är att det är nonchalant att ställa upp i Vasaloppet utan att ha tränat för det. Kan man inte åka skidor har man inte dör att göra. Jag fattar inte hur folk kan vara så galna i Vasan. Kolla på programmet och ingen av dom tycker stt det är roligt. Dom klagar som fan. Träna och förbered er så kanske ni kan tycka att genomförandet är roligt, inte som nu bara en grej att skryta om i fikarummet
Link to comment
Share on other sites

Håller med!

Och vad det verkar så är det inte speciellt många som är återkommande pga de dålig förberedelserna. Var det knappt 5000 "lojal" återkomande till något VL lopp och frågan är när vändpunkten kommer?

Började med lite Racer i år och tycker det är kul men skulle aldrig få för mig att ge mig på Vättern utan att förbereda mig fysiskt och mentalt för den resan.

Tycker som dig knappen att det vore väldigt intressant att få följa med mer i förberedelse stadiet och ta del av utövares träningsupplägg.

Att följa några som faktiskt går in för klassikern med rätt inställning till vad det är och inte enbart i syfte att slita sig igenom.

 

Detta kanske är en ide att spinna vidare på och starta en grupp blogg om?

Lite bilder, film sekvenser, kommande vecka med aktuellt upplägg, delmål, seedinglopp, resultat, träningens effekt, osv..

???

Link to comment
Share on other sites

Programmet inleds med att 40 000 människor deltar i Klassikern varje år... vilket knappast kan vara sant..

deltar i ett klassikerlopp kanske?

Stor skillnad i mina ögon.

 

Nu har jag sett sista avsnittet, Richard har ju en otroligt positiv inställning, jag önskar att Richard var med i min buss och peppade :) Alex säger det man tänker, för inte har jag klagat ljudligt på det viset? Skulle vara första året...

 

Med lite träning klarar alla detta, men utan träning är det få som klarar det.

Ska det bli trevligt så bör man träna mer än lite och det är där jag har varit i 2 år, men man ska ha klart för sig att det kostar rätt så många timmar att förbereda sig, speciellt inför Vättern. Många för mig... ligger på ca 200 timmar per år nu och hade drygt 100 innan med löpning och skidor enbart.

Simningen är enklast, ingen stor fysisk utmaning att klara detta utan att ta slut (lite farligt att ta slut där?) möjligtvis större utmaning om man måste lära sig att simma? Jag fixar inte crawl men med bröstsim går det enkelt, några längre pass i bassängen innan räcker.

Link to comment
Share on other sites

Håller inte med om att Jessika Bengtsson gjorde fel som bröt, det är inte hon som bestämt reglerna för Klassikern. Hon tillsammmans med Emma Igelström var de enda som hade skidteknik, i Engeln åkte Jessika riktigt bra.

Sen tycker jag det är skitsnack att det inte fanns någonstans att träna i Stockholm, det var ju minst en månad åkbart på det nya konstsnöspåret. Jag tycker man skulle ha lite mer krav på deltagarna för att få ställa upp i ett sånt här program bla att

man måste genomföra en viss mängd träning före varje moment.

Hela idén med Klassikern är att få folk att komma igång med regelbunden träning och därmed skaffa sig en sundare livsstil -

att bara genomföra klassikern som en engångsgrej är missriktat. Jag förstår tanken med att simningen finns med - ett sätt att

öka simförmågan bland deltagarna - annars tycker jag inte att simning hör ihop med de andra grenarna.

Sen tycker jag det var ett väldigt gnällande, Herrey och Emma undantaget, bland deltagarna, så hemskt var det inte (jag har åkt under ännu sämre förhållande med isklumpar i spåret) har man fått förmånen att vara med i TV, så får man bjuda till lite

och hålla igen med gnällandet.

Jag tycker att förra Klassikerprogrammet var bättre med deltagare från elitmotionär till blåbär och en mer seriös inställning

till loppen bland deltagarna.

Jag skulle till ett kommande program gärna se Jerry Williams, tror han skulle klara det bra + att han har en härlig jargong och varför inte en klassikerdeltagare som gjort 40 lopp eller mer.

Link to comment
Share on other sites

Nej jag står fast med att Jessicas klassiker inte borde räknas!

En lite skillnad hade vart om valt att inte ställa upp på Vasan kanske men står man redo på start så borde vasastarten överskrida Engeln som resultat.

Man får ju liksom inte räkna med Vasaloppet i en halv klassiker så varför ska undantaget vara ett kortare lopp till hela om man ändå har en plats?

Och sen gillar jag inte hela det gamla tänkte kring könsrollerna med Tjejklassiker och Tjejvasan. Kvinnor kan och de kan göra det bra så varför sätta stämpel på det?

Skämtade om detta sist vi va i Mora och kollade på Tjejvasan, man kanske skulle Åka Mansvasan, Sälen-Mora-Sälen??

 

Sen är det mycket gnäll kring loppen från deltagarna vilket är lite halv tråkigt men ändå kul med tanke på känslorna som kommer fram till ytan. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...