Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Krock med bil - vems fel?


Rullskatearn

Recommended Posts

Innebär det att vi ska rulla runt på vänster sida som gående väl ska?

7 kap. Bestämmelser för gående på väg

 

1 § Gående skall vid färd på väg använda gångbanan eller vägrenen.

   Om det inte finns någon gångbana eller vägren, skall gående använda cykelbanan eller körbanan. Detsamma gäller sådana trafikanter som avses i 1 kap. 4 § andra stycketom gångbanan är smal eller utrymmet på den är begränsat på annat sätt eller om det finns andra särskilda skäl för det.

   Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet än gångfart skall dock färdas längst till höger om det är lämpligare.

   De som går i grupp under uppsikt av en ledare eller i en procession skall om det är lämpligt använda vägrenen eller körbanans högra sida i färdriktningen. Om gruppen består av barn som går högst två i bredd, skall om möjligt gångbana, vägren eller cykelbana användas.

Link to comment
Share on other sites

men 14 gäller ju motorfordon!

Att börja att backa bara för det inte ser någon är inte samma sak som att ha uppsikt.

Omständigheterna som beskrivits är för mig solklara om att föraren chansar på att hinna backa in husvagnen innan någon kommer.

 

Såg det sedan.

 

Men däremot har du följande som gäller alla:

 

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon

 

Gemensamma bestämmelser

 

2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar.

Link to comment
Share on other sites

Såg det sedan.

 

Men däremot har du följande som gäller alla:

 

 

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon

 

 

Gemensamma bestämmelser

 

2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar.

Rullskidor är dock inget fordon.
Link to comment
Share on other sites

Osäker på om rullskidor går under fordon.

Men utan tvekan så utför föraren i bilen en väldigt osäker backning på ett väldigt dumt ställe som leder till en olycka vilket resulterar i en krock.

 

om man ser på det så här istället ang paragraferna som nämnts:

Ligger du bakom en bil som tvärbromsar för att undvika kollision och du sedan kör in i bilen bakifrån så är det ditt fel som ligger för nära framvarande.

Backar du i en korsning, parkeringsplats, landsväg, osv och blir på körd så är det du som backar som är vållande.

Du för ditt fordon i fel åkriktning vilket orsaker en trafikolycka, solklart i mina ögon.

Jag skulle aldrig ifrågasätta detta som bilist om jag gjort detta misstaget och skulle tacka gud för att ingen kom till skada.

Som många skrivit innan så är det väldigt skönt att det gick bra med dig Rullskatearn.

Link to comment
Share on other sites

Osäker på om rullskidor går under fordon.

Men utan tvekan så utför föraren i bilen en väldigt osäker backning på ett väldigt dumt ställe som leder till en olycka vilket resulterar i en krock.

 

om man ser på det så här istället ang paragraferna som nämnts:

Ligger du bakom en bil som tvärbromsar för att undvika kollision och du sedan kör in i bilen bakifrån så är det ditt fel som ligger för nära framvarande.

Backar du i en korsning, parkeringsplats, landsväg, osv och blir på körd så är det du som backar som är vållande.

Du för ditt fordon i fel åkriktning vilket orsaker en trafikolycka, solklart i mina ögon.

Jag skulle aldrig ifrågasätta detta som bilist om jag gjort detta misstaget och skulle tacka gud för att ingen kom till skada.

Som många skrivit innan så är det väldigt skönt att det gick bra med dig Rullskatearn.

 

Det som komplicerar saken är ju att det är ett par rullskidor inblandade. En bil, cykel eller annat fordon hade förmodligen kunnat bromsa hårt vilket ju som bekant är rätt svårt på rullskidor. Som rullskidåkare måste man ju vara medveten om detta och där har man ett ansvar när man åker. Hur skulle du resonerat om det tex var en cyklist där bromswiren gått av som kört in i den backande bilen?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade resonerat på exakt samma sätt! Alla tycks tro att man som bilist enbart har rättigheter men så är inte fallet.

nästa gång backar den där gubben över ett barn som kommer på en cykel eller springer ut på en parkering.

Extra intressant är ju att majoriteten tycks tycka att det är ok att åka bil i motsatt körriktning så länge det inte kommer någon men jag lovar att ni skriker som fan om någon åker skidor åt fel håll och får möte utför.

cyklat en del och vet hur jävla illa det kan gå när någon smäller in i en bil så man ska respektera andra i trafiken och inte tro att man som bilist är ensam ägare av vägen.

 

Vänd på saken och tänk så här:

Du har barn i bilen och det är ni som ska backa in husvagnen efter en tvärkurva och nerförsbacke. Det kommer en stressad lastbils chaffis som skickar sms. Eller ratt fyllo som somnar?

jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag har ihjäl någon i trafiken för att jag inte tänkte mig för.

Grunden till det hela är ju att han backade på ett olämpligt ställe inte konsekvensen.

Link to comment
Share on other sites

Även om jag gillar att åka rullskidor och tycker vi rullskidåkare ska kunna åka vart vill och utan att kasta skugga över TS så tycker jag att man ska få backa in en bil med husvagn på sin tomt om det sker med minsta möjliga risk. 

 

Om det är tomt åt båda håll när man startar inbackningen och har en rimlig sträcka från krönet, i det här fallet 100m. (En bil som kör i 50 kmh har generellt en bromssträcka på 10m och du har generellt en reaktionssträcka på 15m i 50km/h. Det ger totalt 25m och då alltså 75m till godo för en bilist. 25m till godo om man upptäcker hindret först efter 50m)

 

Det handlar snarare om att vara uppmärksam i trafiken, planera sin runda och veta att man kan stanna eller vejja undan om det krävs. 

 

I min värld som bilist är det helt omöjligt att planera efter rullskidåkare som i nedförsbacke kan ha en bromssträcka på 200m eller kanske inte alls om det lutar för mkt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker både Skidtokig och Davidssoneddie har intressanta kommentarer.

Synpunkterna speglar även de jag pratat med utanför skidforumet.

 

Svärmor som jobbar på Säkra anser att det är bilistens fel. Hon menar att bilister har alltid, oavsett vad, ett större ansvar mot övriga (cyklister, fotgängare etc.) i trafiken. Och det är väl tur att hon är på min sida i alla fall ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

OK, då hörde mitt försäkringsbolag (äntligen) av sig. De har nu fått in betalningskrav från bilistens bolag.

Mitt bolag är berett att betala, men jag vill att vi skall bestrida.

Vet någon några bra lagtexter eller liknande som jag kan använda mig av när vi skall bestrida?

Tacksam för all hjälp!

 

PS. De (bilisten) menar att jag mer eller mindre körde in i bilen med vilje :angry: DS.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Uppdatering av ärendet!

 

Då har jag, efter flera månaders utredning av mitt försäkringsbolag, fått ett besked. De anser INTE att jag är vållande utan att hela ansvaret ligger hos bilisten.

 

Med tanke på hur rabiat bilisten har varit under denna period (då han har skickat ett par sms till mig där han hotar om stämning) så kan jag antagligen vänta någon form av stämningsansökan (skulle inte fövåna mig alls).

 

To be continued...

Link to comment
Share on other sites

Se där, jag gissade ju tvärtom eller åtminston 50-50. Kan ju bero på att jag inte är jurist:) Hursomhelst, skönt att du inte blev skadad och hoppas att hen lugnar ner sig

Hur vet du att det var en "ladyboy" som körde bilen ???? Jag fick den uppfattningen att

det var en mansperson som var chaufför av uppträdandet att döma.

 

Viktigast dock att du klarade dig utan allvarliga skador och slapp bli dömd som vållande.

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...