Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips till Styrketräning för Skidåkare.


Skid-Magnus

Recommended Posts

Vad tror ni om detta veckoupplägg rent styrkemässigt?

4x4-6reps

 

bänkpress

magstak(dragmaskin knäsittande och håller fast remmarna vid huvudet)

stakdrag ( långa remmar på dragmaskin och stakar)

Frivändning

Militärpress

Rodd

Latsdrag

situps med vikter

ryggres med vikter

 

tränar bena med

3-4x4-6

Knäböj

Vadresning

Bakårcurl

varierar benträning med rena spänsthopp 3x20

 

ett pass cirkelträning 3x40reps med följande övningar

armhäv, situps, bänkdips,ryggres,stakslang, benlyft(mage), chins(20-25reps)

 

 

Har även skaffat en bråstärk som jag tänkte köra en gång i veckan på, men vet ej hur långa drag jag ska köra? nån ide?.

 

Lägger även in styrkestak/impulser i ett rullskid/skidpass/ vecka med 10x15-30sek maxstak

Och så 6-8 konditionspass så är man med och slåss i täten......ända kruxet är väl att man både är singel och barnlös.... :(

 

Men det är säkert kanonbra styrketräning. Fixar man 20-25 reps chins så är man stark, grymt stark! särskillt om det skall göras 3 omgångar. Jag skulle få slita ont att göra 3x5reps kan jag säga

Link to comment
Share on other sites

Täten vet jag inte men elitledsambition, singel och barnlös svar ja :-).

 

brukar träna med följande vikter, sista setet 6reps. är 172cm väger 69-70kg

Vad tror ni? nån övning man skulle behöve bli starkare i?

Bänkpress 75kg

magstak 95kg(1:2 i dragmaskin)

stakdrag 85kg(1:2 i dragmaskin)

militärpress 40kg

rodd 75kg

latsdrag 90kg

situps och ryggres med 25kg vikt

Knäböj 145kg

vadresning 120kg(I smithmaskin)

Har även börjat med frivändning men ganska kass på det kört 2pass 50kg

Link to comment
Share on other sites

Ett grymt bra och enkelt styrkeredskap för överkroppen är ett s.k maghjul. Billigt, enkelt att plocka fram eller ta med och ger mycket bra träning för ffa mage och rygg men också armar och axlar. Bara plocka fram och mörscha på.....

 

Sedan slår jag mer än gärna ett extra slag för roddmaskinen (Concept2). Med den bygger man både kondition och styrka. Efter ett tufft 4/3 x 4 A3+ intervallpass känns det förutom i lungorna också ordentligt i de allra flesta musklerna på kroppen.

Vad är ett maghjul?

Link to comment
Share on other sites

Täten vet jag inte men elitledsambition, singel och barnlös svar ja :-).

 

brukar träna med följande vikter, sista setet 6reps. är 172cm väger 69-70kg

Vad tror ni? nån övning man skulle behöve bli starkare i?

Bänkpress 75kg

magstak 95kg(1:2 i dragmaskin)

stakdrag 85kg(1:2 i dragmaskin)

militärpress 40kg

rodd 75kg

latsdrag 90kg

situps och ryggres med 25kg vikt

Knäböj 145kg

vadresning 120kg(I smithmaskin)

Har även börjat med frivändning men ganska kass på det kört 2pass 50kg

75kg rodd lät ju lite klent jämfört med dom andra övningarna :) Saknar dips i ditt program antagligen med 40-50kg vikt. Men jag tror knappast att din styrka i förhållande till din kroppsvikt kommer att vara begränsande för att nå toppen. Själv har jag långt kvar till din styrka. Kör hårt!

Link to comment
Share on other sites

Ett grymt bra och enkelt styrkeredskap för överkroppen är ett s.k maghjul. Billigt' date=' enkelt att plocka fram eller ta med och ger mycket bra träning för ffa mage och rygg men också armar och axlar. Bara plocka fram och mörscha på.....

 

Sedan slår jag mer än gärna ett extra slag för roddmaskinen (Concept2). Med den bygger man både kondition och styrka. Efter ett tufft 4/3 x 4 A3+ intervallpass känns det förutom i lungorna också ordentligt i de allra flesta musklerna på kroppen.[/quote']

Vad är ett maghjul?

Kolla längre upp i tråden. Där la jag in en länk med bild.

Link to comment
Share on other sites

Täten vet jag inte men elitledsambition, singel och barnlös svar ja :-).

 

brukar träna med följande vikter, sista setet 6reps. är 172cm väger 69-70kg

Vad tror ni? nån övning man skulle behöve bli starkare i?

Bänkpress 75kg

magstak 95kg(1:2 i dragmaskin)

stakdrag 85kg(1:2 i dragmaskin)

militärpress 40kg

rodd 75kg

latsdrag 90kg

situps och ryggres med 25kg vikt

Knäböj 145kg

vadresning 120kg(I smithmaskin)

Har även börjat med frivändning men ganska kass på det kört 2pass 50kg

Du verkar stark främst i benen. Att klara flera 6:or på 145kg i knäböj är väldigt bra med din vikt. Därimot 6:or på 75kg är inte lika imponerande om du kör med bredare grepp (mer bröst). Om du kör med smalt grepp (mer triceps) är det också bra.

 

Om du kör med smalare grepp på bänkpressen skulle jag fortsätta med det samt komplettera eller variera med dips (gärna med extravikter). Sedan skulle jag variera latsdrag med chins fram/bak/omvänt grepp och även här med extra vikter. Jag tycker chins ger bättre styrka än latsdrag men variation är alltid bäst. Till sist även variera knäböj med marklyft.

Link to comment
Share on other sites

Kör smalt grepp på bänkpress.

Dips med vikter ska jag nog lägga till.

Chins brukar jag köra i mitt cirkelpass men kanske kan variera latsdrag med chins med vikt.

Marklyft har jag aldrig testat.

 

När jag kör knäböj fuskar jag lite och går inte helt 90 grader, tycker det känns som knäna kan ta stryk då.

Link to comment
Share on other sites

Kör smalt grepp på bänkpress.

Dips med vikter ska jag nog lägga till.

Chins brukar jag köra i mitt cirkelpass men kanske kan variera latsdrag med chins med vikt.

Marklyft har jag aldrig testat.

 

När jag kör knäböj fuskar jag lite och går inte helt 90 grader, tycker det känns som knäna kan ta stryk då.

Frivändning och marklyft är ju, enligt mig, ett måste.

Link to comment
Share on other sites

Ja egentligen borde man väl ha med alla basövningar.

 

Om man ska köra marklyft och splittar mellan överkropp och ben(knäböj vadresning..)

ska man köra marklyft i samband med benträningen? Tar väl rätt bra på ryggen att köra marklyft...

Har kört frivändning i samband med överkroppsövningarna

Link to comment
Share on other sites

Joo, du är inte ensam om att inte gå ned till 90 grader i knäböjen. Väldigt få, förutom tyngdlyftarna eller styrkelyftarna gör det. Ofta läser man om idrottsmän, alpinister och hockeyspelare, som tar 150-200 kg i knäböj, sen visar Sportspegeln ett inslag där man ser utförandet på knäböjen och .....det är lååångt ifrån 90 grader. Det är först när man börjar närma sig 90 grader som det blir rejält tungt i böjen. Titta gärna på en tävling i styrkelyft så ser man hur djupt 90 grader verkligen är. Vad som är nyttigt för ländrygg och knän är förstås en annan historia.
Link to comment
Share on other sites

Joo, du är inte ensam om att inte gå ned till 90 grader i knäböjen. Väldigt få, förutom tyngdlyftarna eller styrkelyftarna gör det. Ofta läser man om idrottsmän, alpinister och hockeyspelare, som tar 150-200 kg i knäböj, sen visar Sportspegeln ett inslag där man ser utförandet på knäböjen och .....det är lååångt ifrån 90 grader. Det är först när man börjar närma sig 90 grader som det blir rejält tungt i böjen. Titta gärna på en tävling i styrkelyft så ser man hur djupt 90 grader verkligen är. Vad som är nyttigt för ländrygg och knän är förstås en annan historia.

Jag kör ju inte alls knäböj.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det finns flera anledningar till att ta det lugnt med knäböj när man har huvudinriktningen konditionsträning. För det första så tränar man stora muskelgrupper som man mkt lätt går upp i vikt i (jag har tidigare tränat knäböj mkt och lyft över 200 kg i djupa knäböj). Som skidåkare (med inriktning mot långlopp) vill jag ha de explosiva muskler på överkroppen.

 

För min del så kör jag endast två benövningar på gym, utfall och upp på bänk. I dessa övningar kombinerar jag balans med styrka utan att behöva lass på tungt på stången.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det finns flera anledningar till att ta det lugnt med knäböj när man har huvudinriktningen konditionsträning. För det första så tränar man stora muskelgrupper som man mkt lätt går upp i vikt i (jag har tidigare tränat knäböj mkt och lyft över 200 kg i djupa knäböj). Som skidåkare (med inriktning mot långlopp) vill jag ha de explosiva muskler på överkroppen.

 

För min del så kör jag endast två benövningar på gym, utfall och upp på bänk. I dessa övningar kombinerar jag balans med styrka utan att behöva lass på tungt på stången.

Håller med.

Själv kör jag inte knäböj heller utan tycker det räcker med den benträning jag får vid löpningen och C2 rodden. Ibland kör jag marklyft och ibland utfall med en 15-25kg vikt som jag håller rakt ovanför kroppen vilket förutom benen också ger bra allroundstyrka i de små musklerna kring ryggraden.

Link to comment
Share on other sites

trodde jag skulle få mothugg när jag lobbade för marklyft. Tänkte att många skulle tycka att det är en för tung övning för längdskidåkare, men det var ju trevligt att den övningen uppskattas.

 

Joo, du är inte ensam om att inte gå ned till 90 grader i knäböjen. Väldigt få, förutom tyngdlyftarna eller styrkelyftarna gör det. Ofta läser man om idrottsmän, alpinister och hockeyspelare, som tar 150-200 kg i knäböj, sen visar Sportspegeln ett inslag där man ser utförandet på knäböjen och .....det är lååångt ifrån 90 grader. Det är först när man börjar närma sig 90 grader som det blir rejält tungt i böjen. Titta gärna på en tävling i styrkelyft så ser man hur djupt 90 grader verkligen är. Vad som är nyttigt för ländrygg och knän är förstås en annan historia.

Vill minnas att regeln i styrkelyft är att låret ska vara parallellt med golvet, så det är klart djupare än 90 grader. Dessutom måste man stanna där och invänta signal från domaren att djupet är godkänt. Då det är en jäkla skillnad mellan knäböj enligt styrkelyftreglemente och "sportspegeln"-noteringar.

 

Även i bänkpress är det ju mycket snick-snack. Så när nån skryter om bänkpressresultat som verkar för bra är det säkert med jättestuds och röven upp i brygga långt över bänken.

 

För vanlig träning bör man lämpligen köra strikta övningar, hellre en att lassa på maximalt med vikter. Men har du kört x st strikta reps och absolut inte klarar en till så är det bättre att köra 1-2 till med lite studs och brygga, än att lägga av.

 

No pain no gain !

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...