Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

fästzon


JFL

Recommended Posts

Jag har köpt ett par nya skidor (Fischer RCS cold) och undrar över fästzonen.

 

1) Säljaren ritade ut hur långt jag skulle lägga fästvallan därbak och ritade strecket någonstans under hålfoten. Bör man inte lägga valla t.o.m. hälen? Det är ju inte alltid som man kickar med främre delen av foten när man påbörjar frånskjutet.

 

2) Han ritade två streck fram, ett för "klisterföre" och ett för vanligt kallföre. Klisterförestrecket drog han några centimeter bakom kallförestrecket (så att fästzonen blir kortare vid klisterföre). Bör man verkligen använda sig av olika fästzoner vid klisterföre och kallföre?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör bakre gränsen strax framför hälen. Det ställer vissa krav på tekniken, som du också är inne på. Dvs man får trycka till med tån för att få bra fäste. Men jag tycker inte det är något problem för det är väl så man ska åka, eller ?

Så om du ska ut på skidutflykt och grilla pinnbröd med ungarna så kan du lägga fästet bakom hälen och så kan du trampa hur du vill. Men ska du åka lite mer offensivt så lägger du nog inte fäste bakom där handlaren drog strecket.

 

Det där med kortare zon för klister har jag också funderat på och jag tror att det är nåt som sportnasare och andra bara säger av gammal vana. Ok ifall du har en visst före som är gränsfall mellan burk och klister, så kan du nog lämpligen korta ned fästet om du väljer klisteralternativet. Men generellt så är klister nåt man får ta till i mer svårvallade fören, och när det är så svårvallat att man är osäker på att ens få fäste, då skulle jag nog vara försiktig med att korta ned fästzonen (då terrängen gör att man är beroende av att ha bra fäste). Däremot om det är lättvallat, typ vanligt blåburkföre, då vet man ju att fästet inte är några problem och då kan man ju testa en kortare fästzon för att prioritera glidet.

Link to comment
Share on other sites

Om du lägger fäste hela vägen bak till hälen tappar du mycket glid. Lämna 5 cm till hälen. Mitt på hålfoten låter lite väl långt fram.

Klisterfästzonen ska vara markant kortare.Helst ska du ha speciella lite hårdare skidor för klister men det är ju klar överkurs. Klister ger ett betydligt starkare fäste men försämrar oxå glidet väldigt mycket om det läggs för långt eller för tjockt.

Visst används klister vid fören när det är svårt att få fäste, men med rätt klister får du ju otroligt bra fäste, så som du aldrig kan få med burk i något före. Därför ska fästzonen vara kortare.

Du får ju inte bättre fäste med längre fästzon, bara sämre glid. Valla rätt så räcker den korta zonen.

Link to comment
Share on other sites

1) Säljaren ritade ut hur långt jag skulle lägga fästvallan därbak och ritade strecket någonstans under hålfoten. Bör man inte lägga valla t.o.m. hälen? Det är ju inte alltid som man kickar med främre delen av foten när man påbörjar frånskjutet.

Om det ät en kunnig säljare som ritat ut spannet är det nog inga problem. Då är det dina skidor som har ett sådant spann.

 

2) Han ritade två streck fram, ett för "klisterföre" och ett för vanligt kallföre. Klisterförestrecket drog han några centimeter bakom kallförestrecket (så att fästzonen blir kortare vid klisterföre). Bör man verkligen använda sig av olika fästzoner vid klisterföre och kallföre?

Ja man använder ofta kortare fästzon för klistervalla. Skidan har på grund av temperaturen ett annat spann vid +5 mot tex -15. Klister lägger man ofta tjockare än burkvalla. Var inte rädd för att valla klister, det blir oftast kalasfäste.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Hur kort klisterzon vågar man riktigt ha? Jag har mjuka skidor och väger 75 kg och skidornas övre viktgräns är just 75 kg. När jag prövade klister första gången för ett par dagar sedan hade jag inget glid. Funderar nu på att korta av fästzonen baktill med 5 cm och framtill med 10 cm. Låter det rimligt eller borde jag korta av ännu mer - eller mindre?
Link to comment
Share on other sites

Hur kort klisterzon vågar man riktigt ha? Jag har mjuka skidor och väger 75 kg och skidornas övre viktgräns är just 75 kg. När jag prövade klister första gången för ett par dagar sedan hade jag inget glid. Funderar nu på att korta av fästzonen baktill med 5 cm och framtill med 10 cm. Låter det rimligt eller borde jag korta av ännu mer - eller mindre?

Det bästa är ju att testa. Provglid i en testbacke, först helt utan fästvalla. Sen är det bara att öka på med klister tills det bromsar. När du i princip hittar ett läge där du får en tendens till lite sämre glid då du står med ett tryck rakt över fotbladet men när du lyfter på tårna så glider du minst lika bra som utan fästvalla - då har du hittat rätt. Det kan ju också vara så att skidorna inte passar dig riktigt. Får du alldeles för kort fästzon så funkar det inte så bra som det är tänkt.

 

Kör du med bladmått 0,2 så borde det också funka att hitta en ganska schysst fästzon för klister, hittar du ett någorlunda plant underlag så kan du iaf få en hint.

Link to comment
Share on other sites

Hur kort klisterzon vågar man riktigt ha? Jag har mjuka skidor och väger 75 kg och skidornas övre viktgräns är just 75 kg. När jag prövade klister första gången för ett par dagar sedan hade jag inget glid. Funderar nu på att korta av fästzonen baktill med 5 cm och framtill med 10 cm. Låter det rimligt eller borde jag korta av ännu mer - eller mindre?

Det gäller ju förutom längden på zonen även tänka på hur tjockt med klister du lägger på. Det är väldigt lätt att råka kladda på en aning för tjockt och då försvinner glidet direkt om du inte har jättehårt/högt spann. Försök att ha på så tunnt det bara går fast det fortfarande täcker hela zonen.

Link to comment
Share on other sites

Hur kort klisterzon vågar man riktigt ha? Jag har mjuka skidor och väger 75 kg och skidornas övre viktgräns är just 75 kg. När jag prövade klister första gången för ett par dagar sedan hade jag inget glid. Funderar nu på att korta av fästzonen baktill med 5 cm och framtill med 10 cm. Låter det rimligt eller borde jag korta av ännu mer - eller mindre?

Helst skall man inte korta av så mycket baktill. Måste du gå fram till mitten av foten så är det nog bara att börja leta efter nya skidor.

Link to comment
Share on other sites

Tack för era snabba svar!

 

Loppet går om en vecka (Tartu ski marathon) och jag får alltid köra en bit till mitt träningsspår där det inte finns vallningsmöjligheter, så jag har endast ett par möjligheter att hitta rätt balans. Allt pekar ju på att det blir klisterföre om det alls blir något lopp.

 

Det var verkligen en upplevelse att se glidet fullständigt ätas upp förra gången. Jag är dock nästan säker på att jag kluddade dit för mycket klister (mix av Start universal och special), så jag tar nu och följer era råd och satsar först på att "klistra" tunt. Kortar av fästzonen med två cm för att undvika att glidvallan och klistret kommer i kontakt med varandra.

Link to comment
Share on other sites

Tja, de åkte ju världscup för några timmar sedan i Otepää. Månne det inte blir något slags lopp i alla fall.

 

Fick just höra att mina skidor (nya Madshus - modell dyra) inte är optimala för varmt före i allmänhet och klisterföre i synnerhet, men jag måste göra det bästa av det jag har.

 

Körde just ett pass i 3,5 plusgrader, duggregn och riktigt skitig grov konstsnö. Grundade tunt med basklister och lade sedan ett mycket tunt lager av röd Start och silver Start i proportionerna 50/50 med ett par cm kortad fästzon. Glidet var Start grafit och Start lågflour all temp. Det första positiva var att glidet var rätt hyfsat med tanke på omständighterna. Man kände att klistret inte störde för mycket denna gång. Det andra positiva var att klistret såg rent och fräscht ut efter 90 minuter samt att det inte hade tagit upp någon snö på belagen. Det negativa var dock att det släppte på de grövsta konstsnöpartierna. Jag var tvungen att "hoppa" upp för rätt små lutningar och arbeta mycket med armarna. Vad är standardlösningen i detta läge? Jag kan tänka mig tre alternativ:

 

1. Ändra proportionerna mellan klistren eller val av klister helt och hållet (har följt Starts rekommendationer slaviskt).

 

2. Lägga ett tjockare lager yklister.

 

3. Lägga ett tunt lager hårdare klister mellan basklistret och ytlistret.

 

Vilket alternativ rekommenderar ni att jag skall pröva? Vad har störst chans att ge bättre fäste utan att glidet försvinner? Hinner experimentera en gång till före loppet.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Och när man har klister i botten och täcker med flera lager kallvalla? Gäller repektive zon för klistret och för kallvallan eller blir det gemensamt? Om det senare, inom klisterzonen eller blir det hela fästzonen? Jag skyr klisterföre som pesten men måste börja lära mig. Det blir ju bara mer och mer sånt.
Link to comment
Share on other sites

Klister lägger du aldrig längre än klisterzonen, det hugger i annars. Har du blåklister i botten för att det sliter hårt så har jag ändå inte gått längre än klisterzonen, täcker du med burk mot ex frysning så är det en "vanlig" klistervallning. Klister är bara lite kletigare:) Jag har bantat ner klistren till blå, kr50 och start universal ev rode rossa vid lite varmare.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...