Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallalampa (gasol)


JFL

Recommended Posts

Jag är ute efter en vallalampa (gasol), men jag hittar ingen butik som har någon.

 

1) Säljs sådana lampor med vallmunstycken längre?

2) Om svaret på fråga 1 är nej - hur får man då ut t.ex. grönt klister när man står vid en tävlingsplats utan tillgång till el??

Link to comment
Share on other sites

Jag har en liten motfråga om att värma in klister. Är det speciellt klister som värms in eller kan man göra det med alla klister och vad är då fördelen med att värma in det?

Grundklister brukar jag värma in med vallajärn för att få det tunnt. Klistret sitter fast bättre. Sen kan det vara så att man vill värma ihop två olika klister, eller klister och burk. Det kan man göra både med järn och med varmluftspistol eller gasolbrännare. Klister är alltid lättare att få ut om man värmer på det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag har tappat bort min gasolbrännare och har besökt fem sportaffärer, sökt på flera hemsidor, men inte hittat någon som säljer brännare. Såg i denna tråd att en annan för två år sedan ställde samma fråga och fick två länkar, men båda dessa länkar är ur funktion nu.

 

Någon som har tips var jag hittar en brännare?

 

På bilden syns en hederlig brännare.

 

http://www.storvretaik.com/skidor/Utrustning/Pic018.jpg

Link to comment
Share on other sites

JFL: Din fråga är befogad, då det inte alltid finns tillgång till el på tävlingsplatsen. Visserligen kan man värma in grundklister hemma, men ibland är vädersituation så osäker att man vill vänta tills tävlingsplatsen.

Det finns två metoder att värma in grundklister med gasollampa: a) värma på tuben och sen dra på klistret, sen värma försiktigt direkt på klistret på skidan och sen jämna ut den. b) värma med gasollampan på ett vallajärn och sen värma med det på klistret, lite omständigt men säkrare för belaget.

I sportaffärer finns numera inget utbud av gasollampor, tror mer på typ järnaffärer el speciella firmor för gas + någon enstaka bensinmack av äldre sort. Sen finns det en liten gasolbrännare på Biltema, men den typen av gas fungerar dåligt i kyla.

Link to comment
Share on other sites

Har du testat den i kall väderlek utomhus ? Min Biltemabehållare dog efter en stund, då jag skulle värma mat utomhus, trots att den ej var slut. (engångstyp). Men sommartid har den fungerat alldeles utmärkt.

 

Har någonstans i bakhuvudet att jag sett en affär som sålt gasoltuber med brett munstycke, men kan inte komma på det just nu. Om det dyker upp i min "hårddisk av trä" skall jag meddela dig.

Ps.

Var inne och kolla på Aga gas och där hade de en tub som hette 2000, som vanligen används vid skidvallning. Frågan är om de säljer tuber eller bara gas och sen måste man ha brännare också. Det är inte helt lätt att få till det om inte hela kitet säljs på ett ställe.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...