Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

NIS och Xcelerator på rullskidor


StefanN

Recommended Posts

Har jag missuppfattat något med NIS och Rottefella Xcelerator på rullskidor?

 

På vanliga skidor går det smidigt att flytta bindningen och det verkade ju ännu mer perfekt på rullskidor så man kan dela ett par med dottern/frugan, dvs mellan två skostorlekar, typ 36 och 42.

Men efter att ha förgäves försökt flytta en bindning märker jag att den borras fast i skidan ändå!

 

Vad är då vitsen med NIS plattan?

Link to comment
Share on other sites

Skruven/skruvarna sitter under kudden (under  bygeln, tog ett litet tag att hitta ;) 

Visst kan man skruva bort dom, skall man borra nya hål då när man flyttat sin bindningar ett hack eller? Känns inte smidigt...

Eller behövs dom inte, varför finns dom då...?

Link to comment
Share on other sites

Rullskidan böjer sig lite på annat sätt och det har hänt att bindningen "hoppat av". Därför har Rottefella givit instruktioner att en skruv skall säkra bindningen.

 

Behovet att flytta bindningen fram o bak är liten vid rullskidning men vill man flytta mellan olika skidor så blir det svårare med skruvar...

Link to comment
Share on other sites

Det var ju typiskt, jag som inbillade mig att jag inte behövde den använda skruven.

Men jag måste hålla med om det som övriga säger "det är förvånansvärt dålig klalitè på xcelerator".

Jag antar att ju fler ggr som man flyttar bindningen desto mer måste materielet slitas på bindningen så jag tror att det är en billig livförsäkring att inte skifta mellan skidorna, det gäller väl också skruvhålet för säkerhetsskruven..

Jag har sett på beg marknader att man kan hitta skitskidor för en 50-lapp med fräsch Rottefella skruvnindning...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Rottefellas NIS system är ett fiasko på så många olika plan. Och ändå har de lyckats ta en massa marknadsandelar tack vare det. Också mig lyckades de locka över. Ofattbart.

Jag kan instämma med dig att Rottefellas NIS-system är ett misslyckande vad gäller säkerheten, vilket bevisas av att man tvingats sätta dit säkerhetsskruvar på rullskidbindningen. Deras senaste uppfinning för tusenlappen skall man kunna flytta bindningen under åkning - hur många kommer att göra det ? Förresten hur ofta flyttar man bindning - egentligen behöver man bara göra det för att testa ut var man skall ha bindningen och sen får den sitta där den sitter.

Skulle jag skaffa Rottefella NIS till mina vinterskidor, så skulle jag köpa rullskidbnidningar med säkerhetsskruvar och efter att jag testat ut var de skall sitta, säkra dem med skruvarna.

Jag har hört från en initierad att elitåkare/långloppsåkare kommer att säkra sina bindningar i vinter för att eliminera risken att tappa dem.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan instämma med dig att Rottefellas NIS-system är ett misslyckande vad gäller säkerheten, vilket bevisas av att man tvingats sätta dit säkerhetsskruvar på rullskidbindningen. Deras senaste uppfinning för tusenlappen skall man kunna flytta bindningen under åkning - hur många kommer att göra det ? Förresten hur ofta flyttar man bindning - egentligen behöver man bara göra det för att testa ut var man skall ha bindningen och sen får den sitta där den sitter.

Skulle jag skaffa Rottefella NIS till mina vinterskidor, så skulle jag köpa rullskidbnidningar med säkerhetsskruvar och efter att jag testat ut var de skall sitta, säkra dem med skruvarna.

Jag har hört från en initierad att elitåkare/långloppsåkare kommer att säkra sina bindningar i vinter för att eliminera risken att tappa dem.

Jag har skatevarianten med quick lock systemet som nu också kommer till den klassiska varianten. Är det faktiskt nån som hävdar att den går att flytta "under åkning" dvs med pjäxorna fast i bindningen? Eller ja det går att flytta, men enbart bakåt och man har ingen kontroll över i vilket hack bindningen hamnar. De gånger jag testat så har bildningen stuckit iväg för långt bakåt (längre back än vad det finns hack). Så du måste fortfarande ta av dig skidorna, även med quick lock.

 

Din initierade elitåkare/långloppsåkare kan fortfarande råka ur för Johan-Olsson-i-SM-syndromet (att bindningen går upp), så helt eliminerat risken att tappa skidan har han inte ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter kraschen i Beitostölen, där en åkare tappade skidan och kom i mål med bindningen på pjäxan, kanske en och annan byter ut sina Rottefella vinterbindningar mot rullskidvarianten med säkerhetsskruvar. Det skulle inte förvåna mig,om även vinterbindningarna kommer att förses med säkerhetsskruvar och förborrade hål för de olika lägena på plattan.

 

Vad gäller bygeln, som går upp, kan man väl säkra den på egen hand tex med tape.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hos oss monterar vi alltid säkerthetsskruvar på Xcelerator rollerski. Det gör nog alla seriösa handlare som Skistart och Pölder också såklart, men jag har sett mångaandra handlare som inte gör det.

Vill man inte ha xcelerator monterar vi numera även en hel del Prolink på rullskidor, det är ju en skruvbindning, så den sitter ju garanterat fast, och passar självklart alla skor med prolink el NNN sula

Link to comment
Share on other sites

Man monterar ju Salomon bindning utan NIS-platta. Dom flesta skidor finns ju med och utan NIS-platta. Så man sätter skruvbindning på dom utan NIS-platta.

Om det är en rullskida med NIS-platta som är skruvad så gå det ju att skruva bort den såklart, men ingen av skruvhålen går att använda för en skruvbindning.

Sen finns det rullskidor med limmad NIS-platta, dom använder man helt enkelt bara för Xcelerator och inte för skruvbindningar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...