StefanN Posted October 5, 2015 Report Share Posted October 5, 2015 Har jag missuppfattat något med NIS och Rottefella Xcelerator på rullskidor? På vanliga skidor går det smidigt att flytta bindningen och det verkade ju ännu mer perfekt på rullskidor så man kan dela ett par med dottern/frugan, dvs mellan två skostorlekar, typ 36 och 42.Men efter att ha förgäves försökt flytta en bindning märker jag att den borras fast i skidan ändå! Vad är då vitsen med NIS plattan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rullskatearn Posted October 5, 2015 Report Share Posted October 5, 2015 På de allra senaste bindningarna har man nu infört en "säkerhetsskruv". Den måste man lossa varje gång. Dock inget som jag använder mig av. Men om man skruvat någon annan stans så måste det vara en felmontering. Har du bild så går det lättare att säga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
StefanN Posted October 5, 2015 Author Report Share Posted October 5, 2015 Skruven/skruvarna sitter under kudden (under bygeln, tog ett litet tag att hitta ;) Visst kan man skruva bort dom, skall man borra nya hål då när man flyttat sin bindningar ett hack eller? Känns inte smidigt...Eller behövs dom inte, varför finns dom då...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Finn Posted October 5, 2015 Report Share Posted October 5, 2015 Rullskidan böjer sig lite på annat sätt och det har hänt att bindningen "hoppat av". Därför har Rottefella givit instruktioner att en skruv skall säkra bindningen. Behovet att flytta bindningen fram o bak är liten vid rullskidning men vill man flytta mellan olika skidor så blir det svårare med skruvar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gambrinius Posted October 5, 2015 Report Share Posted October 5, 2015 För en jag känner lossnade bindningen i nedförslut men som tur var blev det bara skrubbsår men hade det varit en backe eller han haft lite fart så hade skadorna inte varit så roliga.Så skruven behövs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rullskatearn Posted October 5, 2015 Report Share Posted October 5, 2015 Jag kör uteslutande skate med aluminiumstomme så det är nog därför jag inte har haft några problem utan säkerhetsskruven. Peppar, peppar, ta i trä... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frazzi Posted October 5, 2015 Report Share Posted October 5, 2015 Rottefellas NIS system är ett fiasko på så många olika plan. Och ändå har de lyckats ta en massa marknadsandelar tack vare det. Också mig lyckades de locka över. Ofattbart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted October 5, 2015 Report Share Posted October 5, 2015 Skulle jag börja om på ny kula skulle def kört salomon. Tyvärr (?) så föll jag oxå för rottefella och nu kan jag inte byta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gambrinius Posted October 6, 2015 Report Share Posted October 6, 2015 Jag kör uteslutande skate med aluminiumstomme så det är nog därför jag inte har haft några problem utan säkerhetsskruven. Peppar, peppar, ta i trä...Han jag känner kör på på aluskidor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
FredrikE Posted October 6, 2015 Report Share Posted October 6, 2015 Hej! Det gäller att hålla hårt i R3 och R4 bindningarna, //Fredrik Link to comment Share on other sites More sharing options...
NLundmark Posted October 6, 2015 Report Share Posted October 6, 2015 Haha, då fattar jag ju varför jag stångade mig blodig när jag försökte flytta över mina bindningar till ett par andra skidor. Trodde dom hade fastnat på nåt vis och gav upp efter 20 minuters arbetande. Kanske blir lite lättare om jag skruvar bort skruven då.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rullskatearn Posted October 6, 2015 Report Share Posted October 6, 2015 Han jag känner kör på på aluskidor...Det var ju typiskt, jag som inbillade mig att jag inte behövde den använda skruven. Men jag måste hålla med om det som övriga säger "det är förvånansvärt dålig klalitè på xcelerator". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gambrinius Posted October 11, 2015 Report Share Posted October 11, 2015 Det var ju typiskt, jag som inbillade mig att jag inte behövde den använda skruven.Men jag måste hålla med om det som övriga säger "det är förvånansvärt dålig klalitè på xcelerator".Jag antar att ju fler ggr som man flyttar bindningen desto mer måste materielet slitas på bindningen så jag tror att det är en billig livförsäkring att inte skifta mellan skidorna, det gäller väl också skruvhålet för säkerhetsskruven..Jag har sett på beg marknader att man kan hitta skitskidor för en 50-lapp med fräsch Rottefella skruvnindning... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted October 27, 2015 Report Share Posted October 27, 2015 Rottefellas NIS system är ett fiasko på så många olika plan. Och ändå har de lyckats ta en massa marknadsandelar tack vare det. Också mig lyckades de locka över. Ofattbart.Jag kan instämma med dig att Rottefellas NIS-system är ett misslyckande vad gäller säkerheten, vilket bevisas av att man tvingats sätta dit säkerhetsskruvar på rullskidbindningen. Deras senaste uppfinning för tusenlappen skall man kunna flytta bindningen under åkning - hur många kommer att göra det ? Förresten hur ofta flyttar man bindning - egentligen behöver man bara göra det för att testa ut var man skall ha bindningen och sen får den sitta där den sitter.Skulle jag skaffa Rottefella NIS till mina vinterskidor, så skulle jag köpa rullskidbnidningar med säkerhetsskruvar och efter att jag testat ut var de skall sitta, säkra dem med skruvarna.Jag har hört från en initierad att elitåkare/långloppsåkare kommer att säkra sina bindningar i vinter för att eliminera risken att tappa dem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frazzi Posted October 28, 2015 Report Share Posted October 28, 2015 Jag kan instämma med dig att Rottefellas NIS-system är ett misslyckande vad gäller säkerheten, vilket bevisas av att man tvingats sätta dit säkerhetsskruvar på rullskidbindningen. Deras senaste uppfinning för tusenlappen skall man kunna flytta bindningen under åkning - hur många kommer att göra det ? Förresten hur ofta flyttar man bindning - egentligen behöver man bara göra det för att testa ut var man skall ha bindningen och sen får den sitta där den sitter.Skulle jag skaffa Rottefella NIS till mina vinterskidor, så skulle jag köpa rullskidbnidningar med säkerhetsskruvar och efter att jag testat ut var de skall sitta, säkra dem med skruvarna.Jag har hört från en initierad att elitåkare/långloppsåkare kommer att säkra sina bindningar i vinter för att eliminera risken att tappa dem.Jag har skatevarianten med quick lock systemet som nu också kommer till den klassiska varianten. Är det faktiskt nån som hävdar att den går att flytta "under åkning" dvs med pjäxorna fast i bindningen? Eller ja det går att flytta, men enbart bakåt och man har ingen kontroll över i vilket hack bindningen hamnar. De gånger jag testat så har bildningen stuckit iväg för långt bakåt (längre back än vad det finns hack). Så du måste fortfarande ta av dig skidorna, även med quick lock. Din initierade elitåkare/långloppsåkare kan fortfarande råka ur för Johan-Olsson-i-SM-syndromet (att bindningen går upp), så helt eliminerat risken att tappa skidan har han inte ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted November 16, 2015 Report Share Posted November 16, 2015 Efter kraschen i Beitostölen, där en åkare tappade skidan och kom i mål med bindningen på pjäxan, kanske en och annan byter ut sina Rottefella vinterbindningar mot rullskidvarianten med säkerhetsskruvar. Det skulle inte förvåna mig,om även vinterbindningarna kommer att förses med säkerhetsskruvar och förborrade hål för de olika lägena på plattan. Vad gäller bygeln, som går upp, kan man väl säkra den på egen hand tex med tape. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted March 20, 2016 Report Share Posted March 20, 2016 Jag har varit inne och kollat lite på rullskidor bl a på Rullskidspecialisten. Där kan man köpa till bindningar och få dem monterade utan kostnad.Min fråga är: Rottefella xerator för rullskidor är det med säkerhetsskruvar ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted March 20, 2016 Report Share Posted March 20, 2016 Hos oss monterar vi alltid säkerthetsskruvar på Xcelerator rollerski. Det gör nog alla seriösa handlare som Skistart och Pölder också såklart, men jag har sett mångaandra handlare som inte gör det.Vill man inte ha xcelerator monterar vi numera även en hel del Prolink på rullskidor, det är ju en skruvbindning, så den sitter ju garanterat fast, och passar självklart alla skor med prolink el NNN sula Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted March 20, 2016 Report Share Posted March 20, 2016 Hur gör man när man monterar Salomonbindning på skida med monteringsplatta, tas den bort före montering och har man i så fall några skruvhål gratis ?Samma fråga gäller om man har egna rottefellabindningar för iskruvning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted March 20, 2016 Report Share Posted March 20, 2016 Man monterar ju Salomon bindning utan NIS-platta. Dom flesta skidor finns ju med och utan NIS-platta. Så man sätter skruvbindning på dom utan NIS-platta.Om det är en rullskida med NIS-platta som är skruvad så gå det ju att skruva bort den såklart, men ingen av skruvhålen går att använda för en skruvbindning.Sen finns det rullskidor med limmad NIS-platta, dom använder man helt enkelt bara för Xcelerator och inte för skruvbindningar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Bängelsson Posted March 20, 2016 Report Share Posted March 20, 2016 Jag har ett par nyinköpta rull-skatisar och nis-plattor som jag inte monterat ännu. Ska man strunta i dem och börja leta PRO-link bindningar istället? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted March 20, 2016 Report Share Posted March 20, 2016 Har också ett par nya rullskidor liggande och kommer skicka efter Prolink-bindningar istället för att montera NIS-plattor som finns liggande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted March 20, 2016 Report Share Posted March 20, 2016 OK, blir inte skidan försvagad med så många hål, både de för den bortskruvade NIS-plattan och de hålen man borrat för bindningen ?Går det inte att köpa rullskida utan NIS-platta eller börjar det bli standard på årets modeller ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted March 21, 2016 Report Share Posted March 21, 2016 Jo som sagt dom flesta rullskidor har ju inte NIS platta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted March 21, 2016 Report Share Posted March 21, 2016 Vi får väl avvakta och se framöver om det blir haveri på de stommar, som har 8 hål i stället för 4. ^_^ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.