Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad bör ett vallapaket för nybörjare egentligen innehålla?


IsacS

Recommended Posts

Det finns ju en gammal tråd om favoritburk och klister, men det här räcker långt

Enklast att lära sig ett märke i taget, man kan ju börja med och stötta fattiglapparna i väster.

Bas, swix grön

Vr 45, Vr 60

Klister, blått som grund, rode multiklister -5-+5, rode rossa

När du lärt dig de vallorna kan du utöka boxen med lite nysnövallor från rode, en favorit är lila multigrade

Link to comment
Share on other sites

Skulle säga att tre burkar är en bra ministart: kallburk/blå, lite under noll/lila, silver-gul-whatever/runt noll. Till det kan det vara bra att ha en grön burk, skit samma vilken, som grundvalla för att säkra fäste mot skidan.

 

 

Märke är en smaksak och du har fått många bra tips. Att lära sig blanda olika burkar är en enkel trial and error-process, likaså att lära sig lagom tjocklek på lager och att lära sig hur en lite tjockare vallning resp lite längre fästzon påverkar fästet och glidet. Att tjocka lager (och klumpar) lätt ger ifrysning är t ex något allt fått lära sig den hårda vägen. 

 

 

Klister tycker jag nästan du kan börja med ett att åka på: Start universal Wide. 

Till det behöver du ett underlagsklister, något av alla blå skarklister funkar, och det kan du dessutom åka på om du skulle ge dig ut när det är riktigt isigt och minusgrader. 

 

 

 

Så för att förvirra dig mer trots att du fått många bra tips - mitt bidrag till en enkel nybörjarsamling:-)

Link to comment
Share on other sites

En burk blå extra, en vallakloss, och ett par skateskidor.

 

Det är ändå inget roligt att åka klassiskt när man inte kan åka på kallvalla, så då är det bättre att skejta alla andra dagar och ta fram klassiska skidorna de där soliga lördagarna med -6 grader.

 

Vi du nu promt åka klassiskt även i otjänligt före så köp som många varit inne på inte för mycket valla. Det blir bara svårt att lära sig vilken valla som fungerar bra i vilket före och på vilka skidor ihop med din åkteknik. Däremot vänder jag mig emot resonemanget att det inte gör så mycket hur man vallar på träning. Dels är vallning en teknik som behöver tränas, precis som åktekniken - ta alltså träningarna som tillfälle att förfina dina vallningskunskaper. Dels så blir åktekniken lidande om du har dåligt glid och eller fäste. För de som bara stakar är förvisso det senare av mindre vikt...

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar (trots att jag föredrar Rode) att köpa några Swix burkvallor, dels hittar du vallatips på Swix i Vasaloppstältet dels finns det vallor att köpa som tillägg i tältet.

Jag tycker det fungerar mycket bra med att köpa några grundläggande vallor, t ex VR45 (lysande konstsnövalla från någon minusgrad till närmar 10 minus), VR 55 eller 60 för varmare burk, kanske V40 för kalla förhållanden?

Klister rekommenderar jag ett grundklister, ett multiklister och en varmare/blötare variant.

 

Sedan köper du vad som rekommenderas i tältet, om något fattas. Detta kommer man lågt på och samlingen växer med antalet Vasalopp (alltid ny rekommendation?) och erfarenheten.

 

Jag kör VasaSvahns vallaapp och får Rodetipset där, inte så avancerat som tältets tips men ofta bra nog.

Jag är inte duktig på fästvallning men grunderna sitter nog nu... bara vid tävling som jag slutar lita på mitt omdöme?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Du skulle glidvalla? Isf skulle jag vilja rekomendera kingarnaskingkong: Vauthi fluor glide clean

http://www.skistart.com/swe/vauhti-fluor-glide-clean-250ml.html?gclid=CjwKEAiAmeyxBRCJxoKk7IWLl2oSJABvZjhhtlLggnD1F96B2K6TFp4v0S0-Yx7Ctvjh9z_2VjPMhhoCjonw_wcB

 

Den fungerar utmärkt att träna på, den rengör glidytorna effektivt och inte minst är den busenkel att använda.

 

Sen tycker jag att universalklistret ska komma från Jämtland: http://guruwax.dinstudio.se/gallery_3.html

 

Mvh Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Du skulle glidvalla? Isf skulle jag vilja rekomendera kingarnaskingkong: Vauthi fluor glide clean

http://www.skistart.com/swe/vauhti-fluor-glide-clean-250ml.html?gclid=CjwKEAiAmeyxBRCJxoKk7IWLl2oSJABvZjhhtlLggnD1F96B2K6TFp4v0S0-Yx7Ctvjh9z_2VjPMhhoCjonw_wcB

 

Den fungerar utmärkt att träna på, den rengör glidytorna effektivt och inte minst är den busenkel att använda.

 

Sen tycker jag att universalklistret ska komma från Jämtland: http://guruwax.dinstudio.se/gallery_3.html

 

Mvh Fredrik

Vauthi fluor glide clean had jag ingen uppfattning om, men rekommenderar ju hellre några glidvallor.

 

Guruwax har jag bara provat en del burkar än så länge. Gillar dem skarpt. Skulle nog rekommendera dem hellre än Swix. 

 

Men helt vanlig swix v-serie är helt ok den med. Jag har nog vanlig swix blå V30 (alltså inte blå extra V40) som en favorit. Brukar oftast lägga ett par tunna lager av den ovanför en grundvalla. 

 

Sedan tycker jag att det är så, att som nybörjare och motionär är V-serien enklare än VR-serien. Fluorvallor är lenare och tar inte så mycket glid, men de är samtidigt mindre slitstarka. Därför lägger jag fortfarande V (eller motsvarande icke fluorvalla) några lager som grund före toppningsvallor med fluor. Att därför börja helt med V-serien som är mycket billigare är inte alls fel.

 

Min nästa utmaning är att lära mig guruwax. Inte med så mycket än i min burkvallalåda… ;)

 

http://3.bp.blogspot.com/-0TWbW70Sajg/U49VzpMD9kI/AAAAAAAAAyc/d9Sj_MLHiHI/s1600/IMG_1705.JPG

 

Vad gäller glid kommer man långt på en grön vanlig CH-valla för riktig knirrsnö. Lila eller blå LF samt en röd HF. Märke spelar inte så stor roll.  (Men kanske en Start SG10 för riktig knirrsnö, Start BWLF mer som allround samt en röd HF vid varma förhållanden om du vill tävla.)

Link to comment
Share on other sites

Vad ingen sagt men jag finner nödvändigt är en grön burk, för dom där härligt tvåsiffrigt kalla dagarna med nysnö. Ta gärna Skigo här då den har en underbar doft av tjära!

 

På fråga CH kontra LF/HF kan jag bara säga vanlig blå Rex är nog överlägset som grund för glidet, billigt men ett jävligt fint glid och ingen flour. Dessutom kan du toppa med lite Innovax Beta, ett pulver innehållandes inget flour därav väldigt billigt.

Link to comment
Share on other sites

Har nämnt det tidigare men nämner det igen. Guruwax är en mycket bra fästvalla och ett brett spektra på samtliga vallor. Använder nästa enbart Guruwax och såväl burkarna som klistret är mycket slitstarkt. Används väldigt frekvent i Norge på alla nivåer. Inte så känt märke här i Sverige dock då de inte marknadsför sig speciellt mycket, huvudparten av deras tillverkning går till Norge.
Link to comment
Share on other sites

Har sammanställt rekommendationerna från Hans Olav Hamrans bok Bra glid och Anders och Jörgen Auklands Smöreboka. Mycket är naturligtvis överkurs. Nybörjaren som bara vill komma ut i spåret behöver absolut inte allt.


 


Hamrans paket:


Glid: Swix CH4, Swix CH6, Swix Marathon, Swix HF6, Swix HF8, Swix HF10, Swix FC7 (gamla varianten), Swix FC8, Swix FC10, Gallium Gigaspeed Maxfluor.


Burkvalla: Toko grundvalla, Swix V20, Swix V40, Rode Super Extra, Rode Viola Multigrade, Skigo HF Röd, Skigo HF Gul.


Klister: Swix KX20, Swix KX30, Rode Violett Special, Rode Violett, Rode Multigrade, Rode Rossa, Rode Rossa Special, Swix KX75.


Tejp: Rex Tapegrip Universal.


Toppning av burk/klister/tejp: Rex Hydrex, Swix VR50.


 


Bröderna Auklands paket (den enkla varianten):


Glid: Swix LF4, Swix CH3, Start HF10, Swix HF4, Swix Marathon, Swix LF6, Vauhti HF blå, Swix HF6, Swix HF8, Swix FC8, Swix FC10.


Burkvalla: Toko grundvalla, Swix V30, Rode Blue Multigrade, Rode Super Extra, Swix V40, Swix VR45, Rode Viola Multigrade, Rode Violett, Swix VR55N, Swix VR62, Swix VR70.


Klister: Swix KB20, Swix KX20, Rode Violett Special, Swix KX35, Rode Multigrade, Swix K21, Swix K22, Rode Rossa, Rode Rossa Special, Swix KX65, Swix KX75.


Link to comment
Share on other sites

Nä, dax att komma med facit  :)

 

TS frågar efter ett vallapaket för nybörjaren och då vill vi hålla det så enkelt som det går. En inte allt för lätt uppgift då vi nördar har många "barn" i vår vallabox och hur ska man rangordna sina "barn"? Jag tycker också att en nybörjare behöver fokusera på fästet och inte oro sig allt för mycket för att det suger glid. När tekniken sitter och nybörjaren börjar bli erfaren måste givetvis vallboxen utökas rejält. 

 

Jag är ett stort fan av Rode varför mitt kitt innehåller mycket Rode. De är billiga och de är jäkligt bra vallor helt enkelt. Några "utbölingar" har dock smugit sig in: 

 

Grundvalla:

Toko Green Base  (här funkar andra fabrikat också)

 

Burkvallor:

Rode Blå Multigrade  (Kall kärv snö, från ca -10 och nedåt)

Rode blå super (Nysnö, minusgrader och livet leker!)

Rode Violett Multigrade (från nollan och nedåt från när snön är några dagar gammal och framåt)

Rode Violett (nysnö och runt nollan och någon pluss utan allt för mycket fukt i snön)

Ski-Go XC Orange (när det skiftar från isigt till snö och från någon minus och upp över nollan)

 

Klister:

Rode Violett  (isiga hårda spår och minusgrader)

Rode Rossa (Grov fuktig snö runt nollan och någon plussgrad)

Start Universal Wide (skiftande förhållanden runt nollan, kan även blandas med Rossa för mindre ifrysning)

Rode Universal (för grov snö under nollan. Bra i konstsnö)

 

Verktyg:

Vallakloss

Rode Vallaväck

Turtlewax polerpapper (istället för dyrt fiberlen papper)

Plastsickel för att skrapa bort fästvalla med

Billigt vallajärn för att värma in grundvalla med. 

 

Hela paketet får du för 1452:- hos Huselius Skidsport (har lite rea på Ski-Go just nu) och sedan är det väl typ 75:- för polerpappret. 

 

Där har ni facit  :D

Link to comment
Share on other sites

Nä, dax att komma med facit  :)

 

TS frågar efter ett vallapaket för nybörjaren och då vill vi hålla det så enkelt som det går. En inte allt för lätt uppgift då vi nördar har många "barn" i vår vallabox och hur ska man rangordna sina "barn"? Jag tycker också att en nybörjare behöver fokusera på fästet och inte oro sig allt för mycket för att det suger glid. När tekniken sitter och nybörjaren börjar bli erfaren måste givetvis vallboxen utökas rejält. 

 

Jag är ett stort fan av Rode varför mitt kitt innehåller mycket Rode. De är billiga och de är jäkligt bra vallor helt enkelt. Några "utbölingar" har dock smugit sig in: 

 

Grundvalla:

Toko Green Base  (här funkar andra fabrikat också)

 

Burkvallor:

Rode Blå Multigrade  (Kall kärv snö, från ca -10 och nedåt)

Rode blå super (Nysnö, minusgrader och livet leker!)

Rode Violett Multigrade (från nollan och nedåt från när snön är några dagar gammal och framåt)

Rode Violett (nysnö och runt nollan och någon pluss utan allt för mycket fukt i snön)

Ski-Go XC Orange (när det skiftar från isigt till snö och från någon minus och upp över nollan)

 

Klister:

Rode Violett  (isiga hårda spår och minusgrader)

Rode Rossa (Grov fuktig snö runt nollan och någon plussgrad)

Start Universal Wide (skiftande förhållanden runt nollan, kan även blandas med Rossa för mindre ifrysning)

Rode Universal (för grov snö under nollan. Bra i konstsnö)

 

Verktyg:

Vallakloss

Rode Vallaväck

Turtlewax polerpapper (istället för dyrt fiberlen papper)

Plastsickel för att skrapa bort fästvalla med

Billigt vallajärn för att värma in grundvalla med. 

 

Hela paketet får du för 1452:- hos Huselius Skidsport (har lite rea på Ski-Go just nu) och sedan är det väl typ 75:- för polerpappret. 

 

Där har ni facit  :D

 

Hur mycket guruvax har du testat? Det jag menade var om man ska bygga från ett märke för att göra det hela enkelt. Att starta med att bygga upp en Rode-serie tycker jag gör livet allt annat en enkelt. Klart jag gillar Rode-vallor i vissa förhållanden, typ finkornig snö eller nysnö. Och jag har i stort sett alla burkar. Men förvirring p.g.a. rode-burkar har vi ju diskuterat tidigare här på forumet ;). 

http://www.rodewax.it/Catalog/Media/Image/Prodotti/Stick/StickGruppo.jpg

 

Att starta med en swix v-serie gör också livet ganska enkelt. Men man väcker mer intresse i skidspåret om man kommer som en "guru" ;)

 

Sedan kan man ju självklart plocka ihop en blandning av vallor av olika vallor som överlappar varandra. Men då gör man det ju också lite krångligare tycker jag. Det kan man ju börja med när man vill testa lite extra. 

 

Om man ska ha en enda borste för paraffinering, så skaffa helt klart en tagel. De har oftast styva, korta och tunna strån - vilket man klarar allt med. Grov nylon som ofta är med i paket, är ju mer eller mindre värdelös. En fin nylon kan man komplettera med om man vill börja "tävlingsvalla" paraffin.

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket guruvax har du testat? 

 

Ingen! 

 

Finns heller ingen anledning att bygga hela Rode serien, jag har inte en komplett Rode serie och kommer nog aldrig ha det heller. Lika lite som att jag har en komplett VR serie eller någon annan serie heller. Vill och kommer säkert prova någon Guruwax, framförallt deras omtalade klister, när tillfälle ges. Sedan skulle jag nog aldrig tävla på Violett Multigrade eller XC Orange då båda dessa ofta suger glid. Men hela tråden handlar om ett nybörjarkit och då är Violett Multigrade en super valla och en valla jag använder mycket på träning.

 

Jag står fast vid att med de burkar och klister jag rekommenderade kan en längdåkare klara sig en hel säsong. Känner inte att det skulle vara något bättre med en komplett serie av vare sig Swix V, Rode eller Guruwax.  

Link to comment
Share on other sites

Har så klart alla Rode, d.v.s.alla på bilden ovan inklusive supergialla och silvergialla och de fyra fluor-burkarna. Dock inte de nya T-line. Vad vore livet utan kompletta serier ;) Gick till vallalådan och räknade. 21 olika Rode-burkar!!! Och - NEJ, jag är inte klar över när jag ska ha alla. Då får jag nästan gå till Lejonet2´s lilla lista här på forumet ;) Jag får väl printa ut den tråden och lägga ner i vallaväskan ;)

 

Har självklart hela VR-serien (men använder den inte så mycket). V-serien har jag många, men bara V20, V30 och V40 kvar i vallalådan. De andra har sorterats ut till förmån för andra vallor. Så tillkommer nya burkar får jag sortera ut andra. Jag vill gärna ha alla tre OP, sedan kan jag komplettera med Guru. ;)

 

(Ingen har ju riktigt svarat på min tråd http://www.skidforum.se/index.php/topic/11073-op-valla/, men jag får kanske kontakta en viss man i Funäsdalen…)

Link to comment
Share on other sites

Ingen! 

 

Finns heller ingen anledning att bygga hela Rode serien, jag har inte en komplett Rode serie och kommer nog aldrig ha det heller. Lika lite som att jag har en komplett VR serie eller någon annan serie heller. Vill och kommer säkert prova någon Guruwax, framförallt deras omtalade klister, när tillfälle ges. Sedan skulle jag nog aldrig tävla på Violett Multigrade eller XC Orange då båda dessa ofta suger glid. Men hela tråden handlar om ett nybörjarkit och då är Violett Multigrade en super valla och en valla jag använder mycket på träning.

 

Jag står fast vid att med de burkar och klister jag rekommenderade kan en längdåkare klara sig en hel säsong. Känner inte att det skulle vara något bättre med en komplett serie av vare sig Swix V, Rode eller Guruwax.

 

Va va va, sänker du min favoritvalla violett multigrade? Vad använder du vid -2 och nysnö?
Link to comment
Share on other sites

Va va va, sänker du min favoritvalla violett multigrade? Vad använder du vid -2 och nysnö?

Själv skulle jag nog avslutat med lite racing red (kanske med lite inslag av top violet - berodende på om det var närmare -3 än -1)  ;) Just bara för att jag tycker stars burkar varit enklare än alla rodes   ;) (men vem vet, kanske lite rode under??? och i botten oftast lite v30 i alla lägen ;) )

Link to comment
Share on other sites

Va va va, sänker du min favoritvalla violett multigrade? Vad använder du vid -2 och nysnö?

 

Ja, då skulle jag inte ta Violett Multigrade, den kör jag på äldre snö och gärna lite "fet" snö. 

 

-2 och nysnö skulle jag gå på T-line VO eller möjligen Blå super eller Violett. T-line vallorna är riktigt trevliga med bra släpp. Toko grund invärmd i botten om det inte kommit mycket nysnö, mycket nysnö (lösa spår) hade jag nog värmt in Blå Super som underlag. Sedan 2 tunna lager Blå super och slutligen 2 tunna lager VO. Nu har jag ju dessutom en ännu inte saluförd Rode som är för -1 - -7 som jag säkert testat, men jag fick den förra året så den är aldrig testad.

Om det varit mycket hög luftfuktighet hade jag kanske provat med Rode Weiss. 

 

Det troliga alternativet hade varit T-Line VO. Har du inte den så ut och köp :D

Link to comment
Share on other sites

Hej 

 

Dom kanske inte är "heta" nog men är det någon som testat Starts tjärvallor för olika temperaturspann?

Starts Miinus valla. Täckvalla för tejpen fungerar ju ganska bra att använda vid nysnö för att undvika platåskidor.

Tjärvallorna med mindre temperaturspann än Miinus borde ju ha samma positiva effekt som Miinus ur detta hänseende eller?

 

Tretjak

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...