Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur mycket snabbare på proffsens skidor?


eukanuba

Recommended Posts

Jag tycker att din frågestællning ær mycket intressant ur flera synvinklar t.ex

1. att vi har åkare hær på skidforum  som åker på tung bana på c;a 30 minuter/mil rent Kuzminsicklat.

(Det tycker JAG ær ytterligare ett argument før att detta ær ett vasst ALTERNATIV før oss motionærer).

2. att skillnaden mot ditt læge och landslagsåkarna ær ju att de har si så dær 20 par specialutvalda skidor och får dessutom hjælp att vælja mellan dem . Jag ær øvertygad om att om du hade samma møjlighet och experter som hjælpte dig att vælja rætt skidpar med bæst struktur och spann før dagens føre så kunde du åka c.a en minut fortare. Om dessutom landslagsvallarna ordnade din slutfinish (troligen æven  med valla inblandad) så kunde du åka ytterligare 10-20 sekunder fortare. 

3. Om du bara fick hjælp med att optimera ditt enda par så tror jag att tidsvinsten blir mycket mindre kanske ner mot 30 sekunder totalt.

 

Anm: Jag førstår att många av er tycker att en så medioker åkare som jag inte skall yttra sig, men æmnet intresserar mig.

Tack, det var såna här spekulationer jag var ute efter. Är roligt att kunna tänka bort den tid man förlorar materialmässigt.

 

En annan aspekt är att vid sämre material blir man också mer sliten då det går tyngre och förlorar således också en hel del tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

5% snabbare kan nog vara rimligt om inte lite mer.

 

Personligen vallar jag aldrig mina skidor inför träning, så det är väl vad jag har att jämföra med (tävlar inte på skidor knäppt nog fast jag åker på en skaplig nivå). Men jag kan slå vad om att det skiljer minst så mycket gentemot en del motionärer som vallar och har bättre material (carbon light). Iofs så sicklar jag inte skidorna regelbundet direkt, men det måste ju skilja ännu mer mot tävlingsvallade skidor för elitåkare.

 

En annan mycket viktig faktor är om pjäxorna är av lätt karbonmaterial eller liknande. Såna kan väga 1/3 av vanliga pjäxors vikt, och självfallet ger det stort utslag inte minst på en kuperad bana. Om du inte körde med såna så kan du nog lägga på 2-3% kanske, det har jag sämre koll på men det måste vara viktigt särskilt i fristil.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...