Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Trasig truga Swix CT3


Magnus

Recommended Posts

  • 11 months later...

Dax igen, kört typ 5-6 pass med dom här trugorna och spetsen gick av i trugan. Även denna gång under stakintervaller och rätt isigt, väldigt smickrande men är verkligen inte så stark att det skulle behöva hända,

 

trodde det var någon form av barnsjukdom på Triac(TBS) trugor men så verkar inte fallet.

Link to comment
Share on other sites

Jag knäckte tre spetsar på den stora "lössnö"-trugan förra året. Efter de två första knäckningarna reklamerade jag trugorna hos Skistart som inte kände igen detta som ett vanligt problem. Efter att ha knäckt den tredje spetsen kontaktade jag Swix kundservice som skickade mig nya trugor av den snäppet mindre storleken som har en kraftigare spets. Har än så länge inte knäckt några av den typen. Lite synd att man inte kan få kombinationen stor truga och ordentlig spets till TBS kan jag väl tycka...

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte knäckt någon spets, men på flera av mina TBS 97-trugor har metallspetsen fallit ur och försvunnit helt. De sitter inte speciellt hårt i plasten, man kan lätt dra ur dem med en tång.

 

När jag har köpt nya trugor har jag dragit ur spetsen direkt, fyllt i lite epoxylim och tryckt tillbaka spetsen. Hittills har jag inte tappat någon spets efter att den limmats fast.

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara olika tillverkninsbatcher? Mina har hållit hittills. Köpte dem separat från Skistart (tror jag) till

CT-1:orna. Har ett par oanvända CT-3:or. Får väl testa dessa trugor och se om de går sönder. Skulle bli mindre förvånad om rullholkarna gick sönder. De misshandlas värre tycker jag, även om det knakar betänkligt när man sätter snötrugorna i isunderlag.

Link to comment
Share on other sites

Naturligtvis hände det mig idag, första gången någonsin som jag knäcker en spets på snö. Swix 97-trugor TBS, och det hände på ett riktigt isigt parti. Jag stannade och letade upp spetsen, trodde bara att den hade lossnat ur plasten. Hittade den djupt nerstucken i isen och tvärställd, alltså med flatsidan framåt. Där tror jag att en del av förklaringen ligger.

 

I modern stakning vrider man gärna in händerna så att trugorna inte hamnar i åkriktningen som de egentligen är konstruerade för. Spetsen knäcks nog betydligt lättare vid påfrestningar i "sidled" än i "längsled".

Link to comment
Share on other sites

Visst hade vi en annan diskussion där slutsatsen var att montera spetsen vriden mot handtaget för att bli rak i åkriktningen.

Men då var diskussionen för rullskidsåkning.

Och just för att man har handen riktad inåt när armbågarna går ut...

 

Jag ar faktiskt monterat min rullskidsholkar snett och de slits rakare (har aldrig brutit någon, visar väl bara vilken sparris man är).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ikväll råkade jag ut för spetsbrott som resulterade i en rejäl vurpa med stavbrott som följd. 97-truga TBS. Föret var väldigt isigt och jag kände att vänsterstaven började bete sig konstigt. På en raksträcka i god fart slinter staven in mellan skidorna och jag faller handlöst av snöbädden. Jag ser i luften hur skidan slår av staven innan jag landar hårt på knä och armbåge.

Spetsen hade knäckts rakt av.

Link to comment
Share on other sites

Jag upptäckte när jag rengjorde skidor och stavar att spetsen på min ena CT-1 också var av efter förra helgens Bessemerlopp. Inne på "stadion" i Högbo var det hårt under snön, vilket kanske orsakade spetsbrottet. Facit är alltså två brutna Swix TBS 97L-spetsar inom några dagar. I Högbofallet hade jag köpt trugorna på XXL någon vecka innan och det var första gången de användes.

Det verkar vara en alltför svag konstruktion för isunderlag. Swix skriver i produktpresentationen "Gives good support on soft surfaces." Men vad gör man om det är is under det mjuka?

Link to comment
Share on other sites

Japp, undrade själv under helgens lopp varför ena staven började slinta. Är nog tredje Swix TBS 97L där spetsen gått av, den här gången inte på tokisunderlag

Byt till paw-trugan. Den, och de två mindre, har en helt annan spets (kortare och robustare). Jag knäckte själv tre 97-spetsar förra säsongen innan jag reklamerade och fick paw och ett par mindre skickade till mig från Swix. Fick också förklarat att 97 är gjorda för lös snö. Har inte lyckats knäckt nån spets på de andra trugorna.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...