Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilket rullmotstånd och när?


glimmen4

Recommended Posts

Jag har lite funderingar kring vilket rullmotstånd jag ska ha till olika pass på rullskidor.

Jag har två par rullskidor: Ett par med tvåor och ett par med treor.

 

Har ni ett speciellt tänk när ni väljer rullmotstånd?

 

Mitt val av rullmotstånd ser ut ungefär så här:

Stakintervall och medeldistans i svår terräng (mycket diagonal) kör jag med treor.

Långpass och rena stakpass kör jag med tvåor.

 

Hur tänker ni när ni väljer rullmotstånd?

 

Fridens liljor!

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker att det är bättre att åka på något som motsvarar snö och då är det snarare treor eller motsvarande som gäller.

Mina tvåor gör mig besviken när snön väl kommer och det då går långsammare. Jag köpte ett par Oneway (utan nummer på hjulen) i år och åtminstone i början gick de cirka 20 sekunder långsammare per km än tvåorna. Så jag försöker åka på tröga hjul så mycket som möjligt för att träna mentalt :).

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker att det är bättre att åka på något som motsvarar snö och då är det snarare treor eller motsvarande som gäller.

Mina tvåor gör mig besviken när snön väl kommer och det då går långsammare. Jag köpte ett par Oneway (utan nummer på hjulen) i år och åtminstone i början gick de cirka 20 sekunder långsammare per km än tvåorna. Så jag försöker åka på tröga hjul så mycket som möjligt för att träna mentalt :).

Jag resonerar lite som dig, men jag tänker också att det kanske är viktigt att få till de där riktigt snabba passen, där man kan riktigt "kötta på" och vänja sig vid hög frekvens? En jämförbar situation på skidor: Vasaloppet på platten eller svagt utför.

Mina treor är ca. 30 sekunder långsammare per kilometer.

Link to comment
Share on other sites

Kör på 2:orna på långpass och för att hålla humöret upp, härlig känsla med lite fart, övriga pass på 4:or

Samma här. Har under sommaren/hösten kört mkt med Oneway medium-slow som jag gissar motsvarar 3:or (kan någon bekräfta?) och lessnat helt. Se tråden "När inspirationen tar slut" nyligen. Har nu gått över till att köra långpass på 2:or och medium-slow på övriga pass. Kanske inte optimalt med 2:or ur träningssynpunkt men då kommer jag i alla fall ut.
Link to comment
Share on other sites

Kan någon förklara det här med att det skulle innebära att man åker med en högre frekvens på 2:or jämfört med 3:or ??

Känns väl som om det borde vara tvärtom ??

När har man högst stakfrekvens på platten när det går lätt eller uppför när det går tyngre ??

Förmågan att åka fort beror givetvis på många faktorer men hög frekvens är en av de viktigaste så knappast att 2lättrullade hjul skulle bidra till detta.

Link to comment
Share on other sites

Kan någon förklara det här med att det skulle innebära att man åker med en högre frekvens på 2:or jämfört med 3:or ??

Känns väl som om det borde vara tvärtom ??

När har man högst stakfrekvens på platten när det går lätt eller uppför när det går tyngre ??

Förmågan att åka fort beror givetvis på många faktorer men hög frekvens är en av de viktigaste så knappast att 2lättrullade hjul skulle bidra till detta.

Rullar eller glider det lättare använder du mindre kraft per stavtag vilket gör att man orkar hålla högre frekvens.

Link to comment
Share on other sites

Det rullar ju för-baskat lätt med tvåor så för att hinna med måste ju benen gå som trumpinnar=högre frekvens. Jag kör nästan bara med 4or, men märkte att det blir lite för jobbigt på de riktigt långa distanspassen. När rullskidorna åker fram igen 1 maj så kommer jag att köra på 3or på långdistanspassen (3h+) och övriga på 4or. Frekvensträningen med 2or behöver man bara om man tänker tävla på 2or (tycker jag)

Link to comment
Share on other sites

Håller helt med Orsa, naturligtvis ska man sträva efter låg utväxling = högre frekvens när det går tungt och ffa när det är rejält uppför. När det går lätt utför och eller rullar/glider fort gäller det att ha hög utväxling och ta längre tag = lägre frekvens.

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar lättrullade hjul (2-or) när man börjar med rullskidor för säsongen. Detta då det sliter rätt hårt på ledband, kanske främst vid armbågarna, när man stakar mycket på asfalt. Senare brukar jag gå över mer på 3-or och ibland på 4-or. Jag använder alltid 4-or om jag kör backintervaller, då ofta diagonal. 

 

Sedan är det ju som vissa skriver ovan, att temperatur samt torra/blöta vägar bidrar till ganska markant skillnad i rull-hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte man ska överdriva användandet av tröga hjul. Men också bra att kunna variera trögheten beroende på syfte.

 

Jag använder nästan alltid 3or på sommaren om jag tränar själv. Tränar jag med andra så försöker jag anpassa och 2/3 brukar oftast åka på då.

 

Grus -> 2or

Diagonalträning och backträning -> Trögaste hjulen du har, vilket även är bra för utförsbackar

Intervaller -> Varierar alla varianter

Senhöst -> 2or för att gruset, kylan, löven och blötan gör det trögare än 3or på sommaren.

Riktigt långa pass blir 2or då det känns skonsammare.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag kör fyror då jag föredrar att mest diagonala (kg kör pass på 45 min-1h och blir då bra trött) har även sk speed reducers som man kan dra åt i nedförsbackar eller när man vill ha det trögare. Passar mig perfekt på de nya Evolution V.

Är du nöjd med dina evo v? Jag väger 70 kg och funderar på att köpa men det står som vikt rekommendation upp till 70kg vissa ställen och upp till 75 på vissa så jag e lite fundersam om jag är för tung för v modellen....

Link to comment
Share on other sites

Vi har både evo V och X i familjen, vi väger båda strax över 75 kg och evo V fungerar toppen för båda, lite mjukare i spannet men inget som påverkar åkningen negativt. 70kg borde definitivt inte vara något problem.

Tackar så jätte mycket för den infon! Tror att jag börjar med evo wasa och när jag blivit mera van satsar jag absolut på en evo v då !

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...