Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Världscupen i Ulricehamn


eukanuba

Recommended Posts

Läste att det ska hållas världscup i Ulricehamn 2017 och 2019. Så långt söderut får väl knappast snö nuförtiden, så hur kan man välja att lägga en världscup på ett ställe som inte ens kommer att få snö?

 

Borde inte alla världscuptävlingar förflyttas norrut till platser som Gällivare och Kiruna där det fortfarande kommer att finnas tillgång till natursnö och minusgrader i åtminstone ett par år till?

 

Vad anser ni, är det rätt eller fel att Ulricehamn får världscup? Jag säger att det är fel, dom kan satsa på rullskidor istället!

Link to comment
Share on other sites

Nu brukar ju Ulricehamn få till en väldigt bra konstsnöslinga. Senaste åren har dom under rätt många veckor haft minst 5km öppet. Wc banorna är ju ofta rätt korta som man åker flera varv på. Så det kommer säkert gå kanon.

 

Varför vara så negativ? Det är ju fantastisk kul att södra Sverige får chansen. Längdskidåkning är stort i sverige där lite folk bor, till skillnad från Norge. Så allt som breddar och får upp intressen för längd är bra.

Link to comment
Share on other sites

Läste att det ska hållas världscup i Ulricehamn 2017 och 2019. Så långt söderut får väl knappast snö nuförtiden, så hur kan man välja att lägga en världscup på ett ställe som inte ens kommer att få snö?

 

Borde inte alla världscuptävlingar förflyttas norrut till platser som Gällivare och Kiruna där det fortfarande kommer att finnas tillgång till natursnö och minusgrader i åtminstone ett par år till?

 

Vad anser ni, är det rätt eller fel att Ulricehamn får världscup? Jag säger att det är fel, dom kan satsa på rullskidor istället!

Det är ju här nere som det största intresset finns. Massor av vasaloppsåkare. Känns som fler skulle leta sig till Ulricehamn för att titta live jämfört med Kiruna och Gällivare?

Link to comment
Share on other sites

Läste att det ska hållas världscup i Ulricehamn 2017 och 2019. Så långt söderut får väl knappast snö nuförtiden, så hur kan man välja att lägga en världscup på ett ställe som inte ens kommer att få snö?

 

Borde inte alla världscuptävlingar förflyttas norrut till platser som Gällivare och Kiruna där det fortfarande kommer att finnas tillgång till  natursnö och minusgrader i åtminstone ett par år till?

 

Vad anser ni, är det rätt eller fel att Ulricehamn får världscup? Jag säger att det är fel, dom kan satsa på rullskidor istället!

Jag instämmer i alla argument för enl ovan, MEN de senaste två vintrarna och vädret just nu framöver gör att jag är pessimistisk till att det skall gå att genomföra. Men tvingas man kasta in handduken 2017 är det väl risk att 2019 ryker också. Risken finns att eukanuba får rätt, tyvärr.

Det sydligaste mästerskapet jag vet om är jaktstarts-SM i Nässjö med Smirnov som det stora dragplåstret, året har jag glömt, kanske slutet av 90-talet. Mästerskapet kunde genomföras på natursnö. Men sen dess har det hänt en hel del på väderfronten åt det negativa hållet, förhoppningsvis blir det ett "undantag" 2017 som det var 2011.

Link to comment
Share on other sites

Kanske jag har fel tankebanor, men det är bra att de flesta verkar positiva till arrangemanget. Men jag tycker personligen att det är roligare att se på tävlingar med ett glimrande vinterlandskap än där de kör runt på en smal slinga konstsnö med gräs vid sidan av.

 

Utöver det tillkommer också problematiken att producera snö osv som vid varma vintrar kan ställa till det och kostnader kan skena. Kolla bara på Umeå som arrangerade SM för två år sedan där det länge var tveksamt om de överhuvudtaget skulle få till en bana som de kunde köra på. Och Umeå är ändå nästan 100 mil norr om Ulricehamn.

Link to comment
Share on other sites

Klart att det är trevligare att ha natursnö i och vid sidan om spåren. Bara att inse att det är konstsnö som gäller. Men...vem minns inte Falun förra året. Brunt vid sidan om spåret och ENBART konstsnö, dessutom dålig snö. Tour de Ski - konstsnö. Val d Fiemme - Marcialonga-konstsnö. Listan kan göras lång. U ligger 1tim från Göteborg. Skidintresset är enormt i dessa områden. Kanske drar Ulricehamn runt 25000 åskådare runt en 5km slinga på VC dvs publikfest. Tycker valet av skidort är jätteintressant och helt rätt.

Link to comment
Share on other sites

Östersund kör ju wc-premiären på inget annat än konstsnö varje år sen gud vet när. På nått sätt lyckas det dock alltid komma såpass med snö i tid så det ser ut som det är full jävla vinter! Med det sagt, klarar man köra där år efter år, med sågspånsskyddade snölager över sommaren, så borde det inte vara något problem att köra på samma sätt i Ulricehamn. Även om jag hellre ser cupen i mitt kära Ösd ;)
Link to comment
Share on other sites

Ja, skulle man vara helt säker på att det finns snö (och helst natursnö då) till alla lopp så lär alla WC-tävlingar köras norr om polcirkeln, inte ens där kan man iofs vara säker.

Jag skulle inte tro att det är särskilt bra för sporten om man vill öka/behålla intresset.

Link to comment
Share on other sites

Jättekul och helt rätt förstås. Angående snöproduktion gissar jag att Borås, Tranemo och Ulricehamn tillhör toppskiktet i landet. År efter år oavsett vinterväder så lyckas de få till spår. Det räcker med några dygns kyla så kan de göra den snö de behöver så det är knappast något något problem. Går ju idag även att göra snö i plusgrader med kanoner av den typen skidome har. Gissar att dessa orter kommer säkra årets snö de närmsta veckorna som ser kalla ut. Tråkigare är ju om det ösregnar under tävlingarna.
Link to comment
Share on other sites

Jättekul och helt rätt förstås. Angående snöproduktion gissar jag att Borås, Tranemo och Ulricehamn tillhör toppskiktet i landet. År efter år oavsett vinterväder så lyckas de få till spår. Det räcker med några dygns kyla så kan de göra den snö de behöver så det är knappast något något problem. Går ju idag även att göra snö i plusgrader med kanoner av den typen skidome har. Gissar att dessa orter kommer säkra årets snö de närmsta veckorna som ser kalla ut. Tråkigare är ju om det ösregnar under tävlingarna.

+1

Link to comment
Share on other sites

Jättekul och helt rätt förstås. Angående snöproduktion gissar jag att Borås, Tranemo och Ulricehamn tillhör toppskiktet i landet. År efter år oavsett vinterväder så lyckas de få till spår. Det räcker med några dygns kyla så kan de göra den snö de behöver så det är knappast något något problem. Går ju idag även att göra snö i plusgrader med kanoner av den typen skidome har. Gissar att dessa orter kommer säkra årets snö de närmsta veckorna som ser kalla ut. Tråkigare är ju om det ösregnar under tävlingarna.

Krävs ju dock lite mer snö för ett wc-arrangemang än ett konstsnöspår, men ja: du har helt rätt!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...