Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Längdåkning på väg att självdö - dags att rädda det som räddas kan


Sickeln

Recommended Posts

De flesta är överens om att något måste göras, men inte för mycket. Så frågan är isåfall vilka justeringar som är lämpliga? 

 

Ett intressant ide är att ersätta tider med poäng till en klubb på olika tävlingar. Då skulle en tävling kunna locka med både ungdomar-juniorer-seniorer och äldre seniorer samtidigt till samma tävling. Intressant tanke. Hitta modellen.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju fler motionärer än någonsin i spåren. Ser inte vad ni verkar se?

 

Jag är för betydligt kortare sprintbanor på ca 1000 m. Då blir det svårare för en åkare av Sundbys stil

med hög kapacitet att bara mala ned fältet. Sen så får en sådan åkare färre världscuppoäng.

 

Vegard Ulvang (FIS) är emot detta med hänvisning till att skidsporten är för liten. Men jag håller inte med om det alls. Finns många åkare med sprintkvaliteer som skulle blomma ut.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte några beslut om sprintbanor påverkar den stora massan skidåkare. Det som kan komma att påverka är den ökande trenden att köra på blanka skidor. Om alltfler TLV (tävlingsåkare på lägre nivå)) går över till att åka utan fästvalla och

det sprider sig alltmer ner i kapacitetsnivån kommer fler och fler att tvingas saxa i mindre och mindre backar och spåren kommer att försvinna och de som har fästvalla kan inte utnyttja detta. I förlängningen hoppar nybörjare över att lära sig diagonal och stakning med frånskjut, då det "inte behövs" och det kommer ytterligare att öka antalet åkare på blanka skidor.

 

Om vi gör ett hopp till motions- och turåkare kommer det på sikt även att påverka dem och frågan är hur; kommer de att fortsätta med fäste (vallningsfria el fästvallade) och köra sin motionsdiagonal, som är den vanligaste tekniken bland motionsåkare idag ?

Link to comment
Share on other sites

Den som lever får se.  -_-

Jag tror egentligen att det är bästa att bara låta utvecklingen ha sin gång utan artificiella "räddningsförsök".
Om längdskidåkningen självdör så gör den det av naturliga orsaker och då kanske det inte gör så mycket? Det finns ju egentligen inget egenvärde i att rädda en sport som ingen vill hålla på med.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Awkqte1mgcs

Personligen kommer jag att fortsätta åka (längdskidor) så länge jag tycker att det är roligt och så länge som det finns möjlighet till åkning.

Link to comment
Share on other sites

Så är det väl, svärfar anser knappast att jag åker skidor i och med plastskida etc. Hans historier om att stanna i vasaloppspåret för at valla om träskidor vid/över en lägereld eller gasolbrännare istället för värmepistol etc. visar att mycket har ändrats sedan 60-70-talet. Lundbäck, Wassberg och Gunde Svan var väl också en annan tid än nu?

Petter har show och vi diskuterar olika slags strukturer och tiondels millimetrar i spannhöjd. Ny värld och den fungerar fortfarande.

 

Jag gillar att åka längdskidor, förespråkar det där jag kan. Ger tips men sällan på vår nördnivå när det gäller nybörjare. Hjälper till med skidspåren i klubben och har faktiskt gett tekniklektion i grupp (lite ett skämt i detta sällskap) plus vallainformation.

Så hoppas jag att det fortsätter, med många på motionsnivå och ett stort intresse för att vara ute även på vintern.

 

Om det inte gör det så har åtminstone jag en chans, livet ut, att praktisera det jag gillar. Klassisk skidåkning.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...