Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nog med mil stakning inför vasaloppet?


MagnusNa

Recommended Posts

Halloj!

Jag hade bestämt mig för att bara staka i vinter och genom hela vasaloppet då jag haft problem med benen efter flera år med bara löpning. Inte tränat särskilt mycket skidor mer än några ströpass sen efter vasaloppet 2012 med lite rullskidor under sommararna.

Börjar dock bli lite osäker på om jag klarar att staka alla 9mil på en bra placering. Jag har lyckats seeda upp mig till elitledet genom att bara staka på de seedningslopp jag kört, är mer kupering sett till distansen än vad det är på vasaloppet på dessa tävlingar, enligt klockan ca 650 höjdmeter på 41km på Tåsjödalen Classic ski samt ca 550höjdmeter på 40km på Haldo Hanssons minne, av vad jag förstår är det ca 900höjdmeter i stigning på vasaloppets 90km.

Min målsättning på vasaloppet är att bli topp 150 så jag håller mig kvar i elitledet till nästa år.

 

Jag började åka skidor i slutet av november och har i stort sett bara stakat, några få mil skate, fått ihop knappa 100mil stakning på 3 månader, dock är det mycket kupering på spåren i norra jämtland. Det längsta och tuffaste passet i vinter var på 47km stakning med ca 1100höjdmeter i stigning, vilket ger ca 230höjdmeter i stigning/10km, jämfört med vasaloppets ca 100höjdmeter i stigning/10km om det stämmer att det är ca 900höjdmeter på hela vasaloppet.

 

Men jag är osäker på om jag fått ihop nog många mil för vasan för att orka staka hela. Någon som vet hur mycket åkare i bakre delen av elitledet tränar under en vinter?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Tack :)
Nej klarade inte topp 150, blev 238:a men är nöjd ändå då jag stakade hela vägen. Var med i den stora tätklungan fram till ca 35km gissar jag och låg runt plats 130 i Mångsbodarna och Risberg. Men sedan började kroppen ta slut, märks att jag har på tok för lite mängd i kroppen för att orka distansen ut i ett bra tempo. Är dock inspirerande att jag hänger med hyggligt med så lite träning och sporrande inför nästa år att börja träna redan nu mot vasan och få till flera pass på 3timmar och uppåt, topp 150 ska vara högst realistiskt om ett år om jag kan träna på bra nu :)

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om du inte skall lägga in något pass någon gång med diagonal, inte för att bli bättre i stakning utan för att höja din syreupptagningsförmåga. Har för mig att Jimmie Jonsson gjort det inför gångna säsongen.

Andra lägger in skejtpass för att få jobba med benen, vilket ger större tryck på pumpen.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag kommer börja springa nu igen samt träna diagonalåkning igen nästa vinter. Att jag bara stakat denna vinter var för att vila benen som jag haft problem med efter att bara löptränat senaste åren. Jag är en hygglig löpare som före denna vinter sprang milen på runt 35min samt sprungit lidingöloppet på under 2timmar. Tanken nu är att tävla i löpning på sommaren tillsammans med rullskidträning för stakningen och långlopp på skidor till vintern.

Att jag inte orkade hela vasan tror jag inte berodde på en för svag motor utan mer för liten mängd stakträning så musklerna inte orkar distansen så att säga på vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...