Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

spannkurve til øs søndag


hebbe

Recommended Posts

Yes!! - helt rätt tråd!

 

För oss som inser att vilket paraffin man smetar på inte har särskilt stor betydelse.

 

Försökte själv för ngt år sedan starta "Spannkurve och struktur - noja tråden, VL". Blev ngra förströdda svar. Dock inte i närheten av samma intensitet som i diskussionerna om vilken "nyans" av kingkongkingelikingkonginlekingkongkingelikongkingkong - pulver" som månne gå bäst.

 

Ska följa denna tråd med stort intresse.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror (hoppas) att det kommer vara relativt hårda spår, efter rapporter från mina känningar i trakten. Med andra ord kanske en skida med relativt kort glidzon och högt spann är att föredra, eller tänker jag fel?

 

Det ser ju ut att kunna krypa upp runt nollan under dagen, och jag vill gärna ha fäste i t ex lundbäcksbackarna, så jag funderar på om det kommer behövas något åt det röda hållet underst. Och då är ju ett högre spann fint? 

 

Hur resonerar ni? Jag borde jobba nu...

Link to comment
Share on other sites

Det är det som är det läskiga. Enligt Ingesson (tror han är bror med Kallas tränare) som driver butiken så ska den gå bra i SAMTLIGA fören (men med olika rill så klart). Jag var sjukt skeptisk, men litar på dem. De slipar bl a Piteå Elits skidor och de hade ju fint glid på SM.

 

Jag körde Skinnarloppet med dem, fungerade toppen då iaf.

 

Men visst låter det galet? Samma slip i 20 minus som i 10 plus...vi får se hur det går!

Link to comment
Share on other sites

Längden på glidzonerna relateras väl främst till fukthalten i snön. Men kanske inte för korta gludzoner i mjuka spår. VL 15 var väl iofs inte särskilt hårda spår, men mina scheiasekorta glidzoner gick scheissekingkong bra. Å andra sidan var det ju blött blött blötare...
Link to comment
Share on other sites

Längden på glidzonerna relateras väl främst till fukthalten i snön. Men kanske inte för korta gludzoner i mjuka spår. VL 15 var väl iofs inte särskilt hårda spår, men mina scheiasekorta glidzoner gick scheissekingkong bra. Å andra sidan var det ju blött blött blötare...

Precis! Bra definierat om längden på tryckzoner! Men kan även vara beroende av luft o struktur i snön! VL-15: Mina med rätt korta tryckzoner gick väldigt bra med!! Det var väldigt blött. Och DESSUTOM rätt hårt o isigt i spårbotten. Skulle gissa på allround nu men de brukar ju ofta lyckas fräsa sönder snön till atomer. Men gissning nu så här långt innan - två dar - är rätt allround...

Link to comment
Share on other sites

Åkte på söndagen, skidorna gick inte riktigt lätt i på platt . I utför ungefär som andra. Skidorna jag åkte med har relativt korta tryckzoner med mycket spret. Upplevde att det var torr snö i botten på spåret en stor del av loppet. Borde kanske ha valt ett par kallföresskidor?

Vad hade ni andra för uppfattning om glid i förhållande till typ av tryckzoner?

Link to comment
Share on other sites

Jag valde ett par som går bra på minussidan, som jag vallade med start bwlf, svart marathon och fc6x pulver. Lade Tokos blåa roll efter svart marathon och röda till ovanpå pulvret. Skidorna gick lätt både på platten och utför, mindre nöjd med mitt fäste (kan ha påverkat glidet såklart). Jag har aldrig haft sån fart på skidorna iaf.

 

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte på relativt korta glidzoner och tyckte också att det sög lite på myrarna, men efter tennäng släppte det och mina skidor blev kanon! Suget kan dock även bero på att jag vallat lite för tjockt med fäste. 

 

Det var torrare på myrarna än vad jag hade gissat. Med mina skidor kändes det nästan lite som nysnö-känsla, inte det där kanon-glidet, trots finfina spår. Hur upplevde ni det?

Link to comment
Share on other sites

 

Vi var 4 stk som gikk med ski fra landslagsløpere i norge.  

2 par madshus redline kaldski med lange trykksoner og ca 0,25 1,1 på hel og halv vekt,  madshus 9-6 slip.

Han med fischer speedmax med medium trykksoner gikk bedre enn oss etter 5 mil, slip 0510 medium fra oslo sportslager.

4. åkeren hadde kanonski hele veien peltonen med m-hvit slip fra milslukern 

Det er viktig med god bæring på skiene i staking. Høydepunktet foran bindingen og ski som ikke kollapser for tidlig på 7cm måling med fullvekt. 

Ingen gled noengang ifra noen av oss. Alle hadde kanonski hele veien. 

Overraskende mange som har dårlig glid.. 

Link to comment
Share on other sites

hebbe; hur vallade ni? la ni någon riller?

 

Vi var 4 stk som gikk med ski fra landslagsløpere i norge.  

2 par madshus redline kaldski med lange trykksoner og ca 0,25 1,1 på hel og halv vekt,  madshus 9-6 slip.

Han med fischer speedmax med medium trykksoner gikk bedre enn oss etter 5 mil, slip 0510 medium fra oslo sportslager.

4. åkeren hadde kanonski hele veien peltonen med m-hvit slip fra milslukern 

Det er viktig med god bæring på skiene i staking. Høydepunktet foran bindingen og ski som ikke kollapser for tidlig på 7cm måling med fullvekt. 

Ingen gled noengang ifra noen av oss. Alle hadde kanonski hele veien. 

Overraskende mange som har dårlig glid.. 

Link to comment
Share on other sites

Snövinter - Tror du tänker på mina Fischer med långa tryckzoner. De var lite väl låga i spannet och har nu donerats till min fru :) Men det var i den vevan, 2013, då jag upplevde att mina "lila" skidor gick aptrögt som jag bestämde mig för att köpa ett par kallföres med långa tryckzoner (efter lite analysarbete här och tips från dig) som går som ett skott i -10. Har tyvärr inte fått så mkt användning av dem här i Blöteborg så jag hoppas de funkar på VL eftersom jag verkligen gillar dem :) Nu ska man inte bara nojja över valla utan över vilket skidpar också....

 

Nu pratas det väl om mulet väder och då kommer väl snön bli fuktig vilket pekar mot hårda spår och lite kortare tryckzoner...?

Link to comment
Share on other sites

MattaP - kom på detta nu att det ju var ett par Fischer - RCR väl, de är ju ofta långa i tryckzonerna!! Jag har ett par Hypersonic som är typ som dina Nanosonic. Är rädd för att det blir lite för korta tryckzoner med dem men.... -

Du har rätt, det kan ju bli rätt mkt fukt o rätt snabba spår och en del luft i snön också, man vet ju inte... Obs, redigerat inlägget nu!.

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd, Hebbe, vad tror du funkar bäst till VL? Jag har ett par Blåa kallföres Redline med 1,1/0,4(längre tryckzoner) samt ett par lila Nanosonic med 1,4/0,3 med medium tryckzoner.

vanskelig å si. Du må nesten avvente været til dagen før, evt teste de etter at du har vallat med festesmøring. 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...