Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Köpa rullskidor


eukanuba

Recommended Posts

Blir mitt första par rullskidor och har därför väldigt dålig koll på den fronten.

 

Jag är duktig på längdskidor och har bra teknik där och jag väger ca 85. Jag är ute efter bra rullskidor och hade förhoppningsvis tänkt åka mycket. Så jag undrar om ni har nåt tips på rullskidor? Jag är ute efter klassiska till att börja med.

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Dock onödigt höga. Team 610 finns ju också.

 

Sedan hade jag köpt Salomon-bindning oavsett vilket system du kör på.

Till Rottefella finns Salomon ProLink som utan att ha provat det känns betydligt säkrare än Rottefellas Xcelerators med asfalt som underlag. Bågen och den lilla flärpen går ju tyvärr inte att sätta skruv på. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tror det är samma stomme fast wasa har bredare hjul o rullar nog lite trögare. 85 kg så skulle jag inte tveka på att köpa skida Evo lr Team m Pu 2or Rosa hjul . Bra bett i alla väder å svampar inte i stakn.

Japp! 85 kg är ju lättvikt ;) Du klarar dig fint på Evo X eller Team 610. Har du tänkt att ställa upp i någon tävling på rullskidor? Du vill inte tävla på Wasa Evo/610 för 2orna på dom rullar nästan som 3or på Evo X. Jag har bägge. Dock är Wasa Evo grymma att stå och staka på. Går stabilt!

Ett par Evo med rosa hjul är stabila trots den lite tjockare(högre) stommen. Med gummihjul är dom något instabilare innan man vänjer sig.

Link to comment
Share on other sites

Tror det är samma stomme fast wasa har bredare hjul o rullar nog lite trögare. 85 kg så skulle jag inte tveka på att köpa skida Evo lr Team m Pu 2or Rosa hjul . Bra bett i alla väder å svampar inte i stakn.

 

 

Japp! 85 kg är ju lättvikt ;) Du klarar dig fint på Evo X eller Team 610. Har du tänkt att ställa upp i någon tävling på rullskidor? Du vill inte tävla på Wasa Evo/610 för 2orna på dom rullar nästan som 3or på Evo X. Jag har bägge. Dock är Wasa Evo grymma att stå och staka på. Går stabilt!

Ett par Evo med rosa hjul är stabila trots den lite tjockare(högre) stommen. Med gummihjul är dom något instabilare innan man vänjer sig.

Bra input!

 

Jag ska främst ha dem för stakträning och vill kunna staka långa distanser. Det känns som av er input är evulotion X skidan att satsa på. Men vad är det för rosa hjul som ni snackar om?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Elpex Wasa med bredare hjul diagonalar enklare än Swenor Fibreglass, känns stabilare. Priset på hjulen får man tycka vad man vill om men nu har jag kört ca 280 mil med mina hjul och det syns knappt på framhjulen och litegrand på bakhjulen, jag förväntar mig mer än dubbelt så mycket innan de behöver bytas. Men frånskjut sliter förstås mer och jag stakar i stort sett enbart på rullskidor.

Så för mig slår jag ut priset på mer än 10 år... då känns det försumbart...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag föredrar wasamodellerna för stabilitetens skull. Ska man diagonala mycket är Wasa klockrena, ska man mest staka är Wasa Evolution ett klockrent val. Ryktet säger att det kommer rosa PU-hjul till Wasamodellerna också, och då är det inget att tveka över...

Hade ett par swenor fibreglass en gång. Jag hatade dem från första stavtag. Hög markfrigång och sliriga hjul. Sålde dem efter en månad. Därefter har jag varit Elpex trogen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har visserligen inte provat wasamodellerna, men team 610 tycker jag fungera perfekt till all rullskidåkning. Den är lätt och stabil. Tidigare har jag haft swenor carbonfiber och fiberglass, lite mer instabila pga "spannet" men inte så mkt mindre vibrationer.

Jag är förvisso van att åka rullskidor, har gjort det i snart 30 år...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...