Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ser man skillnad på olika strukturer?


Snart30vasalopp

Recommended Posts

Hej,

 

Funderar på om jag blivit blåst?

 

Har köpt 2 par Speedmax från Pölder, 902 och 812.

Skrev i beställningen att jag ville ha en fin struktur på kallföres skidan

och en grov på den som är mer för blötföre.

 

På skidorna sitter det klisterlappar som säger 1mm respektive 2mm där det står struktur, så långt verkar ju allt rätt.

Men efter att ha sicklat och borstat båda paren kan jag inte se någon som helst skillnad på belagen.

Ska det vara så? Ser man ingen skillnad med blotta ögat på en grov och en fin struktur?

 

Fundersamma hälsningar...

 

( Har inte frågat Pölder än, tänkte höra med dom riktiga experterna här först)

 

 

Link to comment
Share on other sites

1mm och 2mm känns spontant som en lite lustig benämning? 2mm skulle ju vara en riktigt grov struktur om man tänker riller (typ rc 2mm). Gissningsvis skulle strukturerna vara lj01 och lj02 på skidorna där lj01 är den finare av dom. Jag har lärt mig att lj02 ser lite olika ut på olika slipar och ibland kan det vara svårt att se med blotta ögat skillnaden i struktur. Har du möjlighet att kika med förstoringsglas? Foton skulle också vara en fördel!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Sorry om jag lånar tråden lite men tänkte höra det här med struktur eller preparering. Jag valde bara hotbox när jag köpte mina skidor och ingen annan grundpreparering. Var det ett misstag? Måste jag göra något ytterligare med mina skidor nu?
Link to comment
Share on other sites

Jag har fått den uppfattningen att man idag inte gärna slipar grövre struktur än lj02. Jag tror att det hänger ihop med rillningen dvs att man inte kan rilla en fin struktur på en grövre slipad, men rilla en grövre struktur på en slipad fin. Enl Pölder kan man inte översätta slipstrukturen till rillstrukturen rakt av utan de följer sina egna skalor allså är inte ljo2 samma som 2 mm rill.

 

Men om man har en renodlad klisterskida borde man väl kunna begära att få den slipad med en grov struktur. (skulle tro att fabriksslipen på mina gamla Kästle var lj04 ?, grov är de iaf och gått bra i grovt klisterföre har den gjort), undrar vad det finns för grova strukturer över lj02 ?

Link to comment
Share on other sites

Idag åkte jag på ett 1 km konstsnöspår med grov snö och några plusgrader. Jag hade med  två par skidor, dels mina Kästle 92 och Ross 14, båda transparent belag. Som tidigare nämnts har Kästle mycket grov fabriksstruktur och Ross har lj02. Jag hade ung samma klisterfäste och lite slarvpålagt glid på Kästle och Rossen som de var på vet-SM. Jag körde 16 km på Rossen och 4 km på Kästle och märkligt nog gled båda skidorna lika vid 2-3 glidprov vardera. Rossen borde varit överlägset bäst, men var inte bättre trots att de gamla är lite avmattade i spannet.

Kan det vara så att det beror på den grova strukturen på Kästle att de matchade Rossen, vilket skulle tala för att om man har renodlade klisterskidor man borde slipa dem ett eller två snäpp grövre än lj02 ?

 

Undrar om resultatet blivit samma, om jag rillat Rossen med min 2 mm rill Red Creek ?

Link to comment
Share on other sites

Idag åkte jag på ett 1 km konstsnöspår med grov snö och några plusgrader. Jag hade med  två par skidor, dels mina Kästle 92 och Ross 14, båda transparent belag. Som tidigare nämnts har Kästle mycket grov fabriksstruktur och Ross har lj02. Jag hade ung samma klisterfäste och lite slarvpålagt glid på Kästle och Rossen som de var på vet-SM. Jag körde 16 km på Rossen och 4 km på Kästle och märkligt nog gled båda skidorna lika vid 2-3 glidprov vardera. Rossen borde varit överlägset bäst, men var inte bättre trots att de gamla är lite avmattade i spannet.

Kan det vara så att det beror på den grova strukturen på Kästle att de matchade Rossen, vilket skulle tala för att om man har renodlade klisterskidor man borde slipa dem ett eller två snäpp grövre än lj02 ?

 

Undrar om resultatet blivit samma, om jag rillat Rossen med min 2 mm rill Red Creek ?

Jag är lite frågande till om du har någon "fabriksstruktur" på ett par 24 år gamla skidor? 92 är ju före stensliparna och även om det skulle funnits en slip då skidorna var nya så torde den blivit nednött av åkning, rillning och glidersickling såvida inte skidorna stått oanvända sen -92?

 

En förklaring till din fråga kan ju vara att eftersom du åkt längre på rosskidorna så har dom hunnit samla mer smuts som bromsar glidet.

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite frågande till om du har någon "fabriksstruktur" på ett par 24 år gamla skidor? 92 är ju före stensliparna och även om det skulle funnits en slip då skidorna var nya så torde den blivit nednött av åkning, rillning och glidersickling såvida inte skidorna stått oanvända sen -92?

 

En förklaring till din fråga kan ju vara att eftersom du åkt längre på rosskidorna så har dom hunnit samla mer smuts som bromsar glidet.

Jodå, strukturen syns tydligt på Kästleskidorna även om det blivit en hel del "naturlig stenslipning". De är aldrig rillade eller stenslipade och inte heller glidersicklade så många gånger pga att jag inte har tillgång till utrymme för sickling utan mestadels använder "gnuggmetoden" och invärmning med vallajärn + borstning. Sen hade glidytorna en del smuts kvar efter senaste rengöringen, så det kan inte vara orsaken. Jag är övertygad om att det var den grova strukturen som gjorde att de gled likvärdigt med Rossen.

Jag är nybörjare på rillning och vet inte om jag kan få till någon vidare struktur genom att lägga skidorna på frysboxen och rilla, så jag kanske måste ta med rillen till en vallabod för att kunna trycka ordentligt och få till en grövre struktur på Rossskidorna.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...