Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Transport till VL starten - Buss eller bil?


Golfaren

Recommended Posts

Tjena!

 

Har boende i Mora på söndag och funderar över hur man ska ta sig till starten. Har någon erfarenhet av att ta bussen och vet hur bra det fungerat? Har bara sett info från något år sedan när det kaosade med bussarna, tystnaden kanske betyder att de bättrat sig. Jag känner ingen stress av att inte stå först i mitt led (3) men vill gärna inte stå allt för långt bak, siktar trots allt på medalj och vill inte sabba chanser i onödan.  

 

Om man annars tar bil, hur dags bör man åka från Mora, och vilken väg rekommenderas?

 

Sist men inte minst, är det måhända någon vänlig själ som tänkt ta bil till starten och har plats, och vilja, att ta med två till från Mora? Vi gör såklart rätt för oss! 

Link to comment
Share on other sites

Åkte med en tidig buss förra året. Bussfan bestämde sig för att koka på en skogsväg. Shit happens, men buss är det bästa alternativet på det hela taget skulle jag påstå. Om du funderar på bil så är det vägen över Älvdalen som gäller. Vasaloppsvägen är enkelriktad på söndag, om jag har fattat rätt. God tur!
Link to comment
Share on other sites

Som jag förstår det så är Vasaloppsvägen enkelriktad efter klockan 7. Så man måste vara vara i Fiskarheden innan den tiden.

Ni som åkt bil de senaste åren, hur lång tid får man räkna att det tar från Mora?

 

Jag har åkt buss de senaste åren och förra året tog det nästan 3 timmar för en av de tidigaste bussarna. Med åksjukeproblem var det en mardröm så jag åker inte buss igen med de förutsättningarna.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren! 

 

Lutar nog mot att ta bilen på söndag, vi är ett gäng där jag lär vara rejält snabbare än resten. Jag kan då ta det lite lugnt efter målgång, ta bussen tillbaka till starten och köra tillbaka bilen. Känns bättre än att chansa på att bussen inte kommer fram klockan 7, än så länge två positiva och två negativa utlåtanden.

 

Frågan är däremot hur dags man bör åka på morgonen för att komma i lagom tid, något tips om när och vilken väg man bör ta?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...