Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Typ av skidor i fäders spår.


jola61

Recommended Posts

Har åkt Vasaloppet, Öppet Spår, Halvvasan och Skejtvasan sammanlagt ett 20 tal gånger, men aldrig lyckats få till riktigt bra skidor. Har haft helt OK glid och fäste men aldrig det där riktiga kanonglidet. Har nog provat det mesta i glidväg. Nu senast på Halvvasan hade jag vallat ett par enligt kostens alla regler inklusive pulver. Detta par glider normalt riktigt bra, men inte när jag testade glid dagen innan på spåren vid Oxberg. Det slutade med att jag valde ett äldre par som jag i princip bara borstat upp. Är snön så speciell eller har jag fel typ av skida/ skidor?

Ni som har haft det perfekta glidet- vilken skidtyp har ni använt? Ja, jag vet att det beror på väder och temperatur mm, men ni kanske har några råd till mig.

Link to comment
Share on other sites

Åkte öppet spår i söndags på mina Fischer Rcs carbon lite Classic plus. De är slipade av pölder vid köpet 2014. Vallade med start bwlf, svart marathon och sex fc6x pulver. Tog Tokos blåa rill efter marathon och Tokos röda efter pulvret och borstade med en fin nylon. Har långa glidzoner på dessa skidor och de går bra på minussidan. Jag hade sådär fäste, men skidorna gick som spjut.

 

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle påstå att det är till största del skidan och strukturen som avgör, vallningen i form av parafin och pulver är mer eller mindre försumbar i detta sammanhang. Det finns en del publikationer inom området, bland annat påstår Nina Lintzen i en artikel jag läste nyligen (hittar inte källan, men det var på någon tidning på nätet) att vallningen inte spelar någon roll vid kallare väderlag än -15 grader C.

Mina Nanosonic från några år tillbaka går alltid bra i alla sorts fören sett till de andra 5 paren jag har.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade mitt bästa glid någonsin i måndags. Fischer RCS classic. Lämnade in dem till en herre på Skotercentralen som sicklade dem och lade på ett LF pulver. Ingen aning om modell på pulver eller sickel. Strukturen såg ut som raka kanaler längs med skidan. Gled så bra att jag ibland kunde stå i fartställning bakom stakande personer på myrarna. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...