Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

När bör man vara vid fållan för Led 2 för att få en OK placering?


Skålhamra

Recommended Posts

ingen som vill svara, för ju tidigare man nämner man måste vara där, ju tidigare flyttar sig köandet, så man själv måste vara där tidigt.

 

Men de e lugnt om du kommer vid runt halvåtta, jag lovar...

 

(men om du inte säger ngt till ngt, så kan jag säga det räcker med runt kl 04:30 så hamnar du inte först, men kanske kommer det då stå där mellan 25-100 pers (?) )

 

 - man kan ju undra vad poängen är med att inte öppna fållorna tidigare; skulle det verkligen leda till så mkt tidigare köande...?

Link to comment
Share on other sites

Brukar själv komma tidigt till kön, åker med skidklubben. Har funderat på hur nödvändigt det är att gå upp vid 04, vara vid köandet vid 05-05.30 och ägna massor av tid åt detta. Skillnaden mellan att stå i mitten av ledet eller längst bak är inte så stor, och beroende av tur/otur i första backen kan det ju ändå hända att personer i led längre bak kommer ikapp. Förra året skyndade jag fram när starten gick så gott jag kunde och nyttjade alla luckor som uppstod i backen. Halvvägs upp i backen samtalade jag med en del åkare runt omkring som visade sig ha startat i två led bakom... hade varit rätt skönt att komma till starten ca 7.15 istället då.

Link to comment
Share on other sites

Alltid nåt de har lyckats avhjälpa :)

 

Nej, men led 1 och 2 där vi pratar hundratal och kanske lite mindre stissiga åkare så spelar det nog mindre roll. Det blir värre när vi i de tusenhövdade, hormonstinna gubbleden 3-4-5 kommer fräsande som det gällde en klassisk staksprint och inte 90km moddtrampande.

Link to comment
Share on other sites

4??? Luxuary... strax efter 3 går vi upp och strax efter 4 går bussen... men vi kommer tidigt i kön även om en tidig buss alltid måste ställa sig längst bort.. lite segt att få gå längre bara för att man är tidig...

 

På kvällen är man ju lättvaggad så att säga :)

Led 3 är väl också relativt fritt?

 

4 kan diskuteras men 5:an är helt klar första grupp där det enbart är tjockt och man kan lätt tappa två startled i backen :(

 

Men vi som kommer vid 5-tiden står absolut inte först i kön... den ringlar sig lång redan då om inte annat i fuskledet 5 (den kallades väl så för några år sedan eftersom flest försökte knö sig fram där... omedvetna om den egna kapaciteten så anser man att man borde stå längre fram:)).

 

Så mitt tips är antingen att vara där tidigt (innan 5) eller anamma Willies attityd, det spelar inte så stor roll och idag är det kul :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, Sverige i ett nötskal. Vi förtjänar ryktet om det köande folket... 

Vi var ett gäng som åkte ett Eurolopp i Italien i februari. Vi bodde 100m från starten som gick kl 10. Vi gick dit med skidorna efter frukost 8:30 men det var tomt där så vi gick tillbaka med skidorna till hotellet igen. Gick tillbaka strax efter kl 9, fortfarande tomt men nu var det arrangörer där som började bygga upp starten men ännu inga skidor i fållan... Väntade till 9:10, 50min innan start, innan jag lade dit skidorna först av alla ca 1000 startande. Kan väl tillägga att vi var enda svenskarna. I Sverige skulle man ju vara bland de sista om man kom 50 min innan start.  

Link to comment
Share on other sites

4??? Luxuary... strax efter 3 går vi upp och strax efter 4 går bussen... men vi kommer tidigt i kön även om en tidig buss alltid måste ställa sig längst bort.. lite segt att få gå längre bara för att man är tidig...

Min väckarklocka står som sagt på 6.00. Nån j..la ordning får det ju vara för oss morgontrötta. ;)

Link to comment
Share on other sites

Lade ut skidorna strax efter kl 06 längst till höger 13:e rad i led 2. Höll spåret längst till höger hela vägen till 87 skylten. Hade exakt samma tid dit upp som förra året då jag stod långt bak till höger i led 3.

Trodde de skulle flyta på bättre uppför från led 2 men icke :) Är nog mest ett lotteri vart man skall ställa sig...

Link to comment
Share on other sites

Trodde det skulle flyta på bra från led 2 uppför backen. Vänstersidan tog stop direkt. Tappade många platser där. Kul när högerkanten bara rusar förbi. Många led 3 före upp på myrarna. Är väl bara att bita ihop o göra jobbet ocg och sikta på led 1 nästa år...
Link to comment
Share on other sites

Ja det är detta förbannade köande som gjort att jag lessnat på Vasaloppet efter 20 lopp, det gick bra så länge man stod i

led 1, men i led 2 är det ju hopplöst, och jag tycker att det kan göra rätt mycket för resultatet beroende på vilken start man får, trots att man har 90 km på sig.

Link to comment
Share on other sites

Skriver detta på min smartphone; efter målgång i Mora tog jag bussen tillbaks t Sälen, tältar nu utanför blivande fållan till nästa år.

 

 - har en vision om att varje plats är "seedad", så man har startnr. högre till vänster om sig utifrån förra årets placering.. - enkelt.

  - Återstår att lösa seedningar under säsongen. - eller iaf 20-30 talet fållor.

 

Det är ju ett jvla elände man skall "behöva" upp kl 04 (om man bor vid starten!!) - för att komma långt fram i ledet.

Link to comment
Share on other sites

Den här tråden bidrar ganska bra till att hetsen inte direkt minskar inför 2017.

 

Precis! 

I öppet spår förstår jag hetsen. Skillnaden mellan att komma 5.30 och 6.30 kan vara 5000 platser. Skillnaden i VL är ju som mest ett leds totala storlek. OK långt bak i leden men om man står i led 4 och uppåt så känns det ju överdrivet att stressa. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...