Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet med förkylning


c^2

Recommended Posts

Var drar ni gränsen när det gäller förkylning och vasalopp?

 

Jag är liiite sträv i halsen sedan igår kväll och snorig men inte mer än så. Ingen feber, huvudvärk eller något annat.

 

Bör jag oroa mig över halsen? Googlar man på halsont och träning får man inga trevliga svar.. Har inte "ont" i halsen utan det känns mer torrt och strävt..

Link to comment
Share on other sites

Vad är skillnaden på sträv och ont?

Jag brukar bota min vasaloppsnoja med coldzyme och c-vitamin. Så länge du tror på det gör placebo effekten jobbet ;)

 

Tror du att du är sjuk? Då är det bättre att avstå. Du behöver inte bestämma nu, ta beslutet innan söndag morgon.

Link to comment
Share on other sites

Gissar att du känner efter mer än vanligt denna veckan i och med helgens planer.

Om du inte är seg i kroppen så.. Lite snorig har jag varit större delen av vintern utan att för den delen vara

begränsad i min träning. Är du lite skavig i halsen idag, käka strepsils, ZYX och bafucin (alla receptfria, finns på ICA och är i gränslandet till placebo), så löser det sig troligen ganska fort.

 

Du bör dock vara helt ärlig mot dig själv och känna efter på söndag morgon och om du känner dig dålig skall

du givetvis inte starta. Jag har personlig erfarenhet av en lättare hjärtsäcksinflammation (en av riskerna man normalt varnar för om man pratar hög ansträngning och sjukdom samtidigt) och kan meddela att det vill du inte ha. 

Link to comment
Share on other sites

Minsta lilla ont i halsen, så avstår man, punkt!

Om man inte tror man kommer att kunna prestera på topp, varför ska man då åka???  :wacko:

Det kommer ju garanterat inte bli någon trevlig dag i spåret, om man ska åka omkring och känna sig halvsjuk.

Idiotiskt, tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Det jobbiga är att jag inte känner mig sjuk överhuvudtaget.. Men halsen känns och det är ingen vadaloppsnoja =( Käkar kan yang i mängder, hoppas det hinner försvinna tills på söndag!

 

En klar vattendelare för mig är om du börjar hosta upp slem som är grönt eller gult. Då är det klart läge att kasta in handduken.

Link to comment
Share on other sites

Ut och testa hur kroppen känns, har varit i dom där lägena själv, känns hur bra som helst när man åker sakta, men så fort man ökar farten så slår det stopp. Har det kännts så på Torsdag (igår), då har jag ställt in, för då vet jag att det är nåt skit i kroppen, och då är det inte läge för tävling.

Link to comment
Share on other sites

Är inte frågan om man VET att det bara är (förkylnings)virus, eller om det skulle kunna vara bakterieinfektion? Lite förkylning har jag fått förklarat för mig av läkare inte är farlig, men sätter kanske ner förmågan. MEN jga är inte läkare och ger inte medicinska råd till andra. Svarade inte Deas på detta för några år sedan i en annan tråd? 

Link to comment
Share on other sites

Min reflektion på din fråga:

Testade förra fredagen på Kortvasan att åka efter en veckas "förkylning" med sträv hals men utan att känna mig sjuk.

Det gick bra i ca 1 mil och sedan tog det stopp, konstant hög puls utan att det gick så fort som jag önskat.

Illamående och yr i skallen tog jag mig i mål men dagarna efter var inte roliga, ont i bröstet och tidvis hjärtklappning.

 

Kommer inte att prova det igen och skulle inte ens tänkta tanken om det hade varit 9 mil.

 

Kan tilläga att det berodde inte på att jag var dåligt tränad.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...